2023-05-22, 22:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Tar väl ca 14-dagar efter rättegången innan dom förkunnas. Har väl bara gått en vecka?

Vadå rättegång? Först kommer åtal. Sen kommer rättegång. Kan vara månader mellan att åtal väcks till man samlat ihop sig till att hålla rättegång. Vi har inte ens sett röken av åtalet och förundersökningen. Det är dessa vi spänt väntar på. Rättegången behöver inte ens äga rum i år.
Citera
2023-05-24, 13:04
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackerPower
-
Bonde?
I större städer är 'dörrvakter' även pointers. 'Känner' du inte vakten kommer du inte in.
Pointers minglar på PR fester med 'societeten'. En del av dras jobb är att vara igenkända och känna igen.

Säkert, men de tillhör vare sig överklassen eller sociteten.
Citera
2023-05-25, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Säkert, men de tillhör vare sig överklassen eller sociteten.

Cafe Opera var så pass "häftigt" på den tiden att man kunde anställa lokala celebriteter eller folk från "adeln"
Citera
2023-05-26, 22:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Bild på bruden
https://morgonposten.se/2023/02/22/krogprofilen-nina-von-krusenstierna-misstanks-ha-stulit/
Citera
2023-05-26, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vid din sida-bruden, René JEANETTE Höglund, står först uppräknad som misstänkt tillsammans med Nina Krusenstierna. Målsägare benämns som "Sekretess C".

31 mars skrivs Jeanette Höglund av som misstänkt om jag fattar rätt. Nina Krusenstierna är fortfarande misstänkt.

Vem kan Sekretess C vara? Varför anges även Jeanette Höglund som misstänkt inledningsvis? Kan det bero på att Nina skyller på Jeanette, typ "Nä, jag har inte snott pengarna, det måste vara Jeanette som är tjuven" -- sen visar utredningen att Jeanette är oskyldig?

Hade blivit riktigt besviken, om det hade varit så att Jeanette hade varit inblandad. Hörde en intervju med henne på Dialogiskt, och hade svårt att tro sånt om henne.
Citera
2023-05-26, 23:00
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverCloud
Vad händer? Har nu gått över två veckor sedan vi skulle få veta mer. Är det något som mörkas?
Finns det personer som förhindrar att info kommer ut från domstolarna?
Troligtvis så har åklagaren begärt förlängning av åtalstiden. Igen.
Citera
2023-05-26, 23:37
Medlem
Månsans avatar
Fast nu finns ett åtal och en förundersökning. Expressen publicerade ikväll en artikel som verkar innehålla smaskiga detaljer, dessvärre bakom betalvägg. Inledningen ger mersmak, Nina tycks ha bränt 1,5 miljoner av välgörenhetsorganisationens pengar på taxiresor, restaurangbesök och shopping…..

Mer får man tyvärr inte veta.

https://www.expressen.se/nyheter/atalet-societetskvinnan-stal-miljoner-fran-hemlosa/
Senast redigerad av Månsan 2023-05-26 kl. 23:45.
Citera
2023-05-27, 00:23
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Som sagt: "Ok. Jag har inte råkat ut för eller hört talas om det. De firmor jag känner till har sålt mot provision."

Om man går med på fast pris även på vad som kan tänkas vara dyrgripar så gör man ju det. Som i fallet Atamon beskrev och jag svarade på. Speciellt om "alla vet" att de försöker blåsa kunderna? Då känns det ju både korkat och bittert att gnöla om det i efterhand. Så, det är ju inte jag som inte tänkt, det är de som anser sig ha blivit lurade.
Anlita en firma som säljer mot provision så slipper du det. Eller som Johnthedickholmes föreslår: Låt auktionsverket göra sitt och anlita helhetslösning för resten.

Dags att ge upp. 200k i lösöre är extremt högt, vilket flera har påpekat i sakliga och relevanta inlägg. Ett normalt värde för en normal äldre pensionär utan förmögenhet är någonstans från nästintill noll till någon/några tiotusenlappar. Folk bor med sina vanliga gamla möbler tills de dör, och då är möblerna inte värda ett skvatt. De har minnessaker utan monetärt värde, bruksföremål (sängkläder, husgeråd) värda noll kronor, böcker utan värde, kläder utan värde och eventuellt någon gammal pryl som ärvts och har något värde. 90% av folkhemmets äldre städas ur sina lägenheter, dvs allt utan affektionsvärde slängs rakt av.

Vetetusan var du får dina vanföreställningar om värde (inte inköpspris!) på dödsbon ifrån, men jag tycker synd om dina släktingar om du ska kräva att nån ska komma och värdera all gammal skit som din farbror samlat på sig, när allt tillsammans egentligen knappt är värd släpvagnshyran och bensinen till återvinningen. Värderas ett dödsbos lösöre till över hundratusen kronor så snackar vi förmodligen om den översta percentilen av Sveriges gamlingar.
Citera
2023-05-27, 00:30
Medlem
Nina von K har tidigare belånat sin pappas lägenhet för att ha råd med sin lya på Narvavägen. Hon har haft ekonomiska problem länge, t ex när hon drev Cuckoo. Det kostar att vara societetsdam med dyra kläder, märkesväskor och fin adress. Vidrigt att stjäla pengar från Vid Din Sida. Lite psykopatvarning på det.
Citera
2023-05-27, 00:47
Medlem
Gjorde dom rätt att anmäla kvinnan? Kunde dom inte bett henne betala tillbaka och sen sparka henne.
Hon har väl ändå jobbat gratis för denna organisation så man kunde väl sett mellan fingrarna så länge personen gör rätt och betala tillbaka. Ibland behöver man inte alltid vara svart på vitt. Vad jag fatta det rätt så är kvinnan rik så pengar finns ju nånstans då hade hon fått sälja av sin lägenhet mm. Jag tycker man kunde gett personen en chans, tar dom inte den så kan man sen anmäla henne.
Citera
2023-05-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Gjorde dom rätt att anmäla kvinnan? Kunde dom inte bett henne betala tillbaka och sen sparka henne.
Hon har väl ändå jobbat gratis för denna organisation så man kunde väl sett mellan fingrarna så länge personen gör rätt och betala tillbaka. Ibland behöver man inte alltid vara svart på vitt. Vad jag fatta det rätt så är kvinnan rik så pengar finns ju nånstans då hade hon fått sälja av sin lägenhet mm. Jag tycker man kunde gett personen en chans, tar dom inte den så kan man sen anmäla henne.

Så om man jobbar gratis så får man lura till sig pengar ostraffat??? Om man är verksamhetschef och styrelseordförande har man ett ansvar. Hon nästlade sig in i organisationen, erbjöd sig att "hjälpa till" genom att "öppna dörrar" med sitt breda kontaktnät eftersom hon vädrade pengar. Hon insåg att Jeanette inte hade koll eftersom Jeanette hade fullt upp med allt praktiskt. När Jeanette konfronterade henne om varför det gick pengar till hennes konto ljög Nina att hon hade lagt ut privat och det var återbetalningar. 1,6 mkr på ett drygt år är mycket pengar. Klart att hon skulle anmälas. Hon har t o m lurat sin pappa genom att ta lån på hans lägenhet för att ha råd med sitt boende. Alla tillgångar är frysta nu för att hon inte ska dra med pengarna.
Citera
2023-05-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Dags att ge upp. 200k i lösöre är extremt högt, vilket flera har påpekat i sakliga och relevanta inlägg. Ett normalt värde för en normal äldre pensionär utan förmögenhet är någonstans från nästintill noll till någon/några tiotusenlappar. Folk bor med sina vanliga gamla möbler tills de dör, och då är möblerna inte värda ett skvatt. De har minnessaker utan monetärt värde, bruksföremål (sängkläder, husgeråd) värda noll kronor, böcker utan värde, kläder utan värde och eventuellt någon gammal pryl som ärvts och har något värde. 90% av folkhemmets äldre städas ur sina lägenheter, dvs allt utan affektionsvärde slängs rakt av.

Vetetusan var du får dina vanföreställningar om värde (inte inköpspris!) på dödsbon ifrån, men jag tycker synd om dina släktingar om du ska kräva att nån ska komma och värdera all gammal skit som din farbror samlat på sig, när allt tillsammans egentligen knappt är värd släpvagnshyran och bensinen till återvinningen. Värderas ett dödsbos lösöre till över hundratusen kronor så snackar vi förmodligen om den översta percentilen av Sveriges gamlingar.

Du är rolig du. Varför citerar du något och svarar på något helt annat? Av ingen anledning alls.
Vad är tanken bakom att försöka förringa min släkt i något slags skevt personangrepp? Bittra projiceringar är inte vägvinnande argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in