Ursprungligen postat av
Reviews
När samsittningen inleddes hade restriktionerna lyfts bort ett par v innan och hon berättar om att T dött av strypning, som du säger. Detta c: a 2 v innan kompletterande förhör begärs av henne själv den 2 dec.
"De båda misstänkta kvinnorna i Tove-fallet var häktade de första två veckorna med fulla restriktioner. Sedan andra november har en av restriktionerna lyfts bort enligt åklagarens begäran och kvinnorna har sedan dess fått ta del av nyheter, men får inte ta emot besök eller ha kommunikation med omvärlden."
Förhör den 28 nov med "samsittaren" sedan 2 v tillbaka, :
Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig?
Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och såna saker.
//
GK: Grovt misshandlad, vad sa du mer?
Strypt hade hon blivit, berättade hon att Tove blivit. Och sen tänt eld på och att hon var inlindad i ett lakan.
GK: Mm, vad har hon mer sagt?
Nu ska vi se, eh, hon säger liksom att hon har ju ingen aning om allt det här sitter ju hon och säger liksom
//
Men det här med att hon hade pratat om detaljer kring Toves kropp och hur den var hittad och så, har hon sagt något mer där eller?
Nej, hon är bara väldigt chockad över det och tycker det är jobbigt, hon sover dåligt på nätterna, ja, hon mår jäkligt dåligt, det gör hon.
//
Eh, men jag har också upplevt att Maja har ju väldigt dåligt självförtroende och självkänsla och Johanna verkar vara en sån tjej som gillar att styra och ställa. Det ju väldigt enkelt att manipulera en person som är väldigt svag i sig själv och få den att göra saker som den kanske inte vill, eh, och såna saker, sedan har man ju alltid ett eget val, men jag upplever att det varit så för jag upplever Maja som väldigt, alltså inte svag person, men hon har ett väldigt dåligt självförtroende och självkänsla. Jag bor ju med henne så jag märker ju.
//
Eh, ja det har jag förstått det som att hon lite är rädd för Johanna, just för att, alltså bara för att när Maja berättar som sin självkänsla att hon velat umgås med såna människor som bekräftar att hon är det hon känner, att hon är värdelös, dum i huvudet, efterbliven, och jag tror att det är det som gjort att hon liksom dragit sig till Johanna liksom, att Johanna har varit en sådan person som tryckt ner henne, men ändå samtidigt ändå lyft henne på något vänster, eh, så att ja det kan jag nog säga på det viset.
//
Vad är din känsla om det här ärendet, som vi utreder då, vet Maja vad som har hänt?
nej det kan jag inte säga att jag upplever, att hon har, att hon vet något om alltihopa, nej det kan jag inte säga. Jag tycker det känns som att hon åkt med på ett bananskal upplever jag, att Johanna drar med sig henne i fallet för att ha någon att dela skadeståndet med, eller att han någon att sitta inne med, det är det jag upplever om jag skall vara helt ärlig.
//
Det här med strypt, har Maja sagt på vilket sätt, man kan ju strypa någon på olika sätt?
Nej, hon har bara sagt att hon vart strypt bara, inte på vilket sätt, eller hur eller vad.
//
Jag har sagt till henne att sluta kolla på nyheterna för det blir inte bättre, du kommer inte må bättre liksom.