Men nu är det faktiskt så att åklagaren har utgått från obduktionsutlåtandet och delvis JJs berättelse och på detta sätt kommit fram till att mordet på Tove har skett gemensamt och i samförstånd.
Citat
Men för att fälla M för mord. Till livstids fängelse. Krävs att åklagaren kan bevisa, bortom rimligt tvivel, att M varit delaktig i mordet på Tove.
Citat
Men för att fälla M för mord. Till livstids fängelse. Krävs att åklagaren kan bevisa, bortom rimligt tvivel, att M varit delaktig i mordet på Tove.
Då måste du missuppfattat hela mitt inlägg. Läs igen. Mitt inlägg handlade om nämndemän. Ingen skuldfråga.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-05-26 kl. 04:55.
Då måste du missuppfattat hela mitt inlägg. Läs igen. Mitt inlägg handlade om nämndemän. Ingen skuldfråga.
Då skulle du haft en annan frågeställning eller Tes och då hade det blivit lättare att förstå vad du menar. Du skulle inte ha skrivit detta
Citat
Citat
Därför är jag övertygad om att Ms livstidsdom inte kommer slås fast.
Och nu gäller det. Läs vidare.
Citat
Brottmålsrättegång i hovrätten
Vid huvudförhandling i brottmål deltar tre domare och två nämndemän, om påföljden (straffet) väntas bli allvarligare än böter. Nämndemännens uppgift är att tillsammans med juristdomarna döma i målet.
Det finns inga bevis för att Johanna mördade Tove.
Om Js erkännande aldrig hade förekommit - finns det inga bevis för att det inte var M som ströp Tove.
Inget DNA, inga fingeravtryck, inga spår under Ts naglar eller på T, inga funna skador varken på J eller M.
Antagandet att det varit J som ströp T medan M enbart höll i bygger på Js erkännande.
Därtill har man vägt in deras personlighet, att J frivilligt erkänner, tidigare historik, var det skedde, att obduktionsfynden till största delar motsvaras av Js berättelse etc.
Men med Quick och 300 påstådda Palmemördare i åtanke, är erkännanden inte så säkra alla gånger.
Så varför tror du på Js erkännande att hon höll strypgreppet på T, men inte på Js uppgift att M höll i?
Varför ska M som ljugit så mycket om nästan allt nu plötsligt bli trodd när hon försöker komma undan?.
Medan J som också ljugit om nästan allt, men nu plötsligt erkänner att hon bär ansvar för att ha styrt och gjort det mesta och inte försöker komma undan - inte bli trodd när hon berättar hur det gick till och M var med?
Utan att veta vad som hänt och vem som gjort vad så är det intressant att fundera över varför JJ måste säga att Tove steöp henne först.
Så här kan hon ha tänkt med det:
JJ måste berätta för fhl om strypningen för då passar detaljen om att Tove ströp först in.
Men eftersom det inte är trovärdigt så behöver JJ ”stödbevisning” för det och då kommer MH:s medverkan in i bilden.
Detta även för att lägga dimridå kring det övervåld som är reaktionen på Toves ”knuff” av JJ vid dörren.
Hon kan dock inte säga att MH började ta tag i Toves händer för MH har inget gruff med Tove.
Därför så måste JJ prata om Toves stryptag på henne och hur MH kommer till ”undsättning”.
Och JJ råkar bara trycka till lite.
Men hon vet inte om MH höll kvar Toves händer då.
Om MH inte var med så har JJ ”duperat” rätten på ett hyfsat raffinerat sätt.
Hon framstår då alltså som trovärdig trots att denna ”sanning” dyker upp mitt i dussintals lögner från JJ om precis allting.
Enligt rättsläkaren så är Möjligheten lika stor att Maja var med
att de var två
Det är ett viktigt utlåtande att utgå från.
Rätten anser JJ trovärdig dock vad gäller MH:s medverkan.
Det som är intressant vad gäller den trovärdigheten är att den detaljen som i princip dömer MH till mord då ord står mot ord är i tidslinjen mellan två lögner av JJ?
Alltså dels det att Tove tar ett stryptag på JJ (inga skador på JJ:s hals) och dels det att JJ bara stryper i 10 sekunder.
Mellan de lögnerna(?) så petar hon in sanningen(?) om att MH tar bort och håller Toves händer.
Rätten menar att JJ är trovärdig då hennes berättelse synkar grannens.
Men där har rätten inte koll på tidslinjen vad det verkar.
Så vad återstår av grannens vittnesmål, att han hört dunsar nån gång mellan 02:00 och 02:40? (I förhör ända fram till 03).
I rättens bevisvördering så gör de ett antal antaganden för att få ihop domen.
De väljer selektivt bland JJ:s lögner och sanningar.
Men med den livliga föreställningsförmågan, eller vad man ska kalla det, så finns inte att JJ - som kan släpa runt Tove i halva Vetlanda och försöka dölja brottet - har gömt Tove på två väldigt bra gömställen i anslutning till lgh.
En tanke initialt för henne kan ju vara att dölja brottet för ALLA, inkl MH då.
Men gravfridsbrottet klarar hon inte själv.
Spekulationer men nåt skaver med JJ:s berättelse nu när den iaf börjar närma sig sanningen.
Men.. men.. sybel och notknapparen har ju diagnosticerat Maja med gravt förståndshandikapp, narkolepsi samt minnesproblem så det där är ju inget konstigt?
Vari ligger det roliga i att du inte förstått vad du läst?
Visst kan det vara bra att ta sig själv som ett skämt, men knappast inte i detta sammanhanget.
När Toves kropp hittades så ändrade man brottsrubricering, team Maja/Johanna blir omhäktade, men åklagaren lär väl knappast i detta läge veta att Tove blev strypt. Nej krävdes väl en obduktion för det.
Toves kropp hittades 2022-11-02. 2022-11-04, Maja delges i förhör misstanke om mord. Förhöret med samsittaren Josefin Lindström var 2022-11-28.
Frågan är då om Maja snappat upp det på nyheterna eller från advokaten? Den stora frågan är när det blev allmänt känt att Tove blev strypt.
Det var inte offentligt och hade inte delgetts Majas advokat att T dött av strypning när Maja berättade detta för samsittaren.
Utredarna höll det vid den tidpunkten fortfarande hemligt. Maja satt också med fulla restriktioner och fick inte ta del av nyheter.
Det har varit uppe i tråden tidigare med citat och diskuterats hur Maja vid samma tidpunkt visade upp två olika personligheter där den ena mest hmm-ade och påstod sig inte minnas eller veta och den andra berättade för en medhäktad hur det gått till.
Samtidigt som M hävdade blackout och minnesförlust för förhörsledarna, berättade hon rätt utförligt för sin cellkamrat/samsittare hur T hade fällts till golvet och legat på rygg när J satt på T och ströp henne. M uppgav då också att T blivit grovt misshandlad, något som inte heller hade lämnats ut.
Senast redigerad av coli 2023-05-26 kl. 07:39.
Rätten anser JJ trovärdig dock vad gäller MH:s medverkan.
Det som är intressant vad gäller den trovärdigheten är att den detaljen som i princip dömer MH till mord då ord står mot ord är i tidslinjen mellan två lögner av JJ?
Alltså dels det att Tove tar ett stryptag på JJ (inga skador på JJ:s hals) och dels det att JJ bara stryper i 10 sekunder.
Mellan de lögnerna(?) så petar hon in sanningen(?) om att MH tar bort och håller Toves händer.
Rätten menar att JJ är trovärdig då hennes berättelse synkar grannens.
Men där har rätten inte koll på tidslinjen vad det verkar.
Så vad återstår av grannens vittnesmål, att han hört dunsar nån gång mellan 02:00 och 02:40? (I förhör ända fram till 03).
I rättens bevisvördering så gör de ett antal antaganden för att få ihop domen.
De väljer selektivt bland JJ:s lögner och sanningar.
Men med den livliga föreställningsförmågan, eller vad man ska kalla det, så finns inte att JJ - som kan släpa runt Tove i halva Vetlanda och försöka dölja brottet - har gömt Tove på två väldigt bra gömställen i anslutning till lgh.
En tanke initialt för henne kan ju vara att dölja brottet för ALLA, inkl MH då.
Men gravfridsbrottet klarar hon inte själv.
Spekulationer men nåt skaver med JJ:s berättelse nu när den iaf börjar närma sig sanningen.
Obduktionsutlåtandet väger mycket tungt i fallet. Hoppas nu bara att båda två blir dömda för mord förutom gravfridsbrottet.
Håller med dig om detta: låt oss försöka bena ut denna fråga en gång för alla, den är väl lika relevant som ljud- och förrådsteorierna. I och för sig kanske det inte går att fastställa ett svar på frågan överhuvudtaget men man kan ju alltid försöka.
Det har skrivits tidigare i tråden att när Maja berättar för samsittaren att Tove blev strypt så är det information som Maja undanhållit förhörsledarna, inte ett pip hade hon sagt någonting om någon strypning.
När Toves kropp hittades så ändrade man brottsrubricering, team Maja/Johanna blir omhäktade, men åklagaren lär väl knappast i detta läge veta att Tove blev strypt. Nej krävdes väl en obduktion för det.
Toves kropp hittades 2022-11-02. 2022-11-04, Maja delges i förhör misstanke om mord. Förhöret med samsittaren Josefin Lindström var 2022-11-28.
Frågan är då om Maja snappat upp det på nyheterna eller från advokaten? Den stora frågan är när det blev allmänt känt att Tove blev strypt.
Maja själv säger i ett förhör att hon dagen efter mordet frågade Johanna hur Tove blev dödad. Alltså i det privata husförhöret som team Maja/Johanna höll på med på söndagen, dagen efter mordet.
Alla får tro vad man vill, personligen tror jag inte hon behövde fråga Johanna någonting, för jag tror att utan Majas medverkan hade Tove levt idag.
Jag tror heller inte att Maja glömde någonting av mordnatten, tvärtom: mordnattens händelser upptog hennes tankar i princip dygnet runt. Det är också därför Maja tar upp det med sin samtittare så ofta och intensivt att samsittaren begärde en paus från att samsitta med Maja. Maja behövde prata av sig och det är inget konstigt med det, givet omständigheterna.
Från Grevens sammanfattning:
Polisutredningen:
16 nov:
"- Åklagaren har fått det preliminära utlåtandet från den rättsmedicinska obduktionen"
17 nov:
"Åklagaren om brottsplatsen och obduktionsresultat:
- Vi har absolut en teori om vad som utgör den huvudsakliga brottsplatsen. Men det är inte färdigutrett. (TT)
- Det finns inget som pekar på att någon annan än de häktade kvinnorna skulle vara inblandade i de aktuella brotten. (EXP)
- Slutliga obduktionsprotokollet har inte kommit än. Men underhandsinformation och preliminära besked stödjer misstankarna om mord. (TT)"
Fram till 2 dec hittar jag inget mer om obduktionsresultat i Grevens sammanfattningar, som uppdaterades kontinuerligt ( i princip så fort några nyheter kom ut). Jag tvivlar på att det kommit ut något i media innan Maja berättade för J*osefin på häktet.
Förhör J*osefin:
"Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt
som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig?
Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och
såna saker.
Sånt som hon har fått höra i förhör också då eller?
Ja, hon säger faktiskt inte att det kommer från förhör, så det kan jag inte svara på om det är
det eller inte. Sen frågar ju inte jag heller. Hennes fall är ju hennes ensak och det jag sitter här
för är ju min ensak.
GK: Men mer om man säger, vilka detaljer är det som hon har berättat eller pratat om,
om man tänker sig, om vi tar det lite pö om pö vilka detaljer har hon pratat om?
Eh, om hur Johannas kropp har sett ut.
GK: Hur Johannas kropp har sett ut?
Nej, inte Johanna, Tove heter hon ju för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp
har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt,
sen var det tänt eld på henne tror jag."
//
"GK: Det här som du säger då, du uttrycker att hon säger att Tove skall ha blivit grovt
misshandlad, och att hon blivit strypt. Har hon sagt det till dig på vilket sätt hon har
fått det till sig?
Nej det har hon inte, hon har bara berättat det, så jag vet inte var det kommer ifrån, om det är
från nyheter eller från er eller någon annanstans, det har hon inte berättat för mig, men jag
frågar inte heller var det kommer ifrån. Jag frågar hur hon mår och vad hon tänker och då
öppnar hon ju upp sig och pratar liksom."
16 nov omhäktades tjejerna, vad de fått veta på omhäktningen kan man ibland lista ut i förhören. Bästa sättet är att gräva lite i Majas förhör för att ta reda på vad FL konfronterar henne med efter det datumet.
Jag tror dock att Om Maja är oskyldig, behöver hon inte fråga så mycket. Hon vet att det är JJ. Inte något svårt att lista ut. Och det kanske inte är jättebekvämt att fråga "en mördare", som man nu vet vad hon är kapabel till?
Och att sitta på den här informationen, det förstår säkert Maja är livfarligt, även om Maja inte säger att Johanna direkt hotat henne till livet, så behövs den informtionen typ inte längre. Det är ju uppbenbart vad som händer om man sätter sig emot Johanna och gör sig obekväm på något sätt.
Nu verkar Johanna behöva se till att de har en gemensam historia som passar med övrigt och det är Johanna som styr (allt).
Jag är inte övertygad om att Maja är med aktivt vid mordet och berättelsen till Josefin behöver inte vara ett "bevis" för Majas delaktighet.
Johanna kan också ha haft en medveten baktanke om att inte bara "behöva", vara beroende av bärhjälp, utan att om hon mördat Tove ensam, då innebär ju Majas deltagande i gravfridsbrottet den hållhake hon behöver på Maja för att hon ska hålla tyst.
Så beräknande är Johanna. Det är jag alldeles säker på.
Kalkylerande och iskall påbörjar hon minuter efter brottet efterarbetet. Systematiskt. Snabbt. Effektivt. Samtidigt som hon har kontroll på granne och Maja. Sedan även polis och husrannskana, hålla bollar i luften med kompisar och mamma och pappa.
Inte alla skulle klara av det här på ett sådant metodiskt sätt. Om det inte var för Johannas okunskap om it, så undrar jag ...
Johanna verkar någonstans ha en fäblesse för att lösa för henne ganska vanliga problem med drastiska åtgärder; allt mynnar ut från en känsla av kränkthet kan man misstänka. Tove och M*y har inte visat tillräckligt med respekt, någon har legat med någon av hennes tidgare "erövringar", något som kan kallas som en känsla av ägandeskap över människor, en rättighet till andra människors liv, kontroll över dom trots att det inte ens finns en relation eller någon annan överenskommelse. Kanske man kan se det som att hon anser sig förmer (men typiskt narcisssiten är sanningen det omvända).
Johannas önskemål om att få med sig Maja på sina hämndaktioner, man undrar varför?
Jag undrar om det inte är så att Johanna vet med sig att hon är annorlunda, att hon är ensam om sitt destruktiva sätt att uppleva sig ständigt kränkt, ständigt utsatt av andra, ständigt arg och svårt att släppa det som hon upplever vara oförrätter.
Några av vännerna, ganska många tar avstånd av Johanna pga detta. Johanna kommer på kant med dom, och "straffen" låter inte vänta på sig, Hon drar i trådar och krånglar med uteslutningar och icke inbjudningar och inställda kalas...
Men nu har hon fått med sig en bundsförvant i Maja, som är jagsvag, har låg självkänsla och dåligt självförtroende. Det stärker Johannas egen självkänsla kanske, att inte behöva vara ensam i sina negativa tankar?
Jag tror att Maja kan känna en enorm skuld, så stor att hon inte vill veta av den, även om hon är oskyldig till mordet. Om Maja hade öppnat upp till någon om Johanas hemska mordbränningar, då hade kanske Tove levt idag.
Men jag tror at Johanna hade förr eller senare mördat ändå, om hon inte hade blivit stoppad tidigare. Det visar hennes oräddhet, hennes starka hat och hennes ofömåga att försonas med någon.
Majas inaktivitet i alla led, segt och nästintill som en skugga, osynslig i utredningen, något som avspeglas i det omvända i Johannas energiska och metodiska hyperaktivitet, synlig överallt, men även delvis bekräftas av Johannas berättelser.
Så varför skulle plötsligt Maja, likt en ninja, ta inititaiv och lyckas mitt i ett tumult (Johannas egna ord) få fatt på armar och händer och nagla fast dom på ett märkligt sätt (Toves armar böjbara likt en skelettlös) från andra sidan kroppen...) på golvet.
Det var inte offentligt och hade inte delgetts Majas advokat att T dött av strypning när Maja berättade detta för samsittaren.
Utredarna höll det vid den tidpunkten fortfarande hemligt. Maja satt också med fulla restriktioner och fick inte ta del av nyheter.
Det har varit uppe i tråden tidigare med citat och diskuterats hur Maja vid samma tidpunkt visade upp två olika personligheter där den ena mest hmm-ade och påstod sig inte minnas eller veta och den andra berättade för en medhäktad hur det gått till.
Samtidigt som M hävdade blackout och minnesförlust för förhörsledarna, berättade hon rätt utförligt för sin cellkamrat/samsittare hur T hade fällts till golvet och legat på rygg när J satt på T och ströp henne. M uppgav då också att T blivit grovt misshandlad, något som inte heller hade lämnats ut.
När samsittningen inleddes hade restriktionerna lyfts bort ett par v innan och hon berättar om att T dött av strypning, som du säger. Detta c: a 2 v innan kompletterande förhör begärs av henne själv den 2 dec.
"De båda misstänkta kvinnorna i Tove-fallet var häktade de första två veckorna med fulla restriktioner. Sedan andra november har en av restriktionerna lyfts bort enligt åklagarens begäran och kvinnorna har sedan dess fått ta del av nyheter, men får inte ta emot besök eller ha kommunikation med omvärlden."
Förhör den 28 nov med "samsittaren" sedan 2 v tillbaka, :
Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig? Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och såna saker.
//
GK: Grovt misshandlad, vad sa du mer? Strypt hade hon blivit, berättade hon att Tove blivit. Och sen tänt eld på och att hon var inlindad i ett lakan.
GK: Mm, vad har hon mer sagt? Nu ska vi se, eh, hon säger liksom att hon har ju ingen aning om allt det här sitter ju hon och säger liksom
//
Men det här med att hon hade pratat om detaljer kring Toves kropp och hur den var hittad och så, har hon sagt något mer där eller? Nej, hon är bara väldigt chockad över det och tycker det är jobbigt, hon sover dåligt på nätterna, ja, hon mår jäkligt dåligt, det gör hon.
// Eh, men jag har också upplevt att Maja har ju väldigt dåligt självförtroende och självkänsla och Johanna verkar vara en sån tjej som gillar att styra och ställa. Det ju väldigt enkelt att manipulera en person som är väldigt svag i sig själv och få den att göra saker som den kanske inte vill, eh, och såna saker, sedan har man ju alltid ett eget val, men jag upplever att det varit så för jag upplever Maja som väldigt, alltså inte svag person, men hon har ett väldigt dåligt självförtroende och självkänsla. Jag bor ju med henne så jag märker ju.
// Eh, ja det har jag förstått det som att hon lite är rädd för Johanna, just för att, alltså bara för att när Maja berättar som sin självkänsla att hon velat umgås med såna människor som bekräftar att hon är det hon känner, att hon är värdelös, dum i huvudet, efterbliven, och jag tror att det är det som gjort att hon liksom dragit sig till Johanna liksom, att Johanna har varit en sådan person som tryckt ner henne, men ändå samtidigt ändå lyft henne på något vänster, eh, så att ja det kan jag nog säga på det viset. //
Vad är din känsla om det här ärendet, som vi utreder då, vet Maja vad som har hänt? nej det kan jag inte säga att jag upplever, att hon har, att hon vet något om alltihopa, nej det kan jag inte säga. Jag tycker det känns som att hon åkt med på ett bananskal upplever jag, att Johanna drar med sig henne i fallet för att ha någon att dela skadeståndet med, eller att han någon att sitta inne med, det är det jag upplever om jag skall vara helt ärlig.
//
Det här med strypt, har Maja sagt på vilket sätt, man kan ju strypa någon på olika sätt? Nej, hon har bara sagt att hon vart strypt bara, inte på vilket sätt, eller hur eller vad.
// Jag har sagt till henne att sluta kolla på nyheterna för det blir inte bättre, du kommer inte må bättre liksom.
Ja, det hon säger kan rimligen ha hänt, alltså är det rimligt att tro på det.
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Att hon råkade sova djupt under just de minuter som TT mördades?
Varför skulle det inte vara rimligt att den som är berusad och redan lider av sömnbrist inte skulle somna rätt omgående när denne lägger sig i en säng vid två på natten?
Frågan är väl snarare om det är rimligt att påstå att den som somnar mitt i natten måste lida av narkolepsi, som vissa i tråden ideligen hävdar.
Citat:
När hon var på toaletten två gånger på 20 minuter, precis före och precis efter att TT mördats?
Är det rimligt att vakna om man behöver gå på toaletten? Gör inte du det?
Den andra rörelsen förefaller mig vara kopplad till att Johanna kommer och säger att hon skall åka till donken. Så ja, jag finner det rimligt att Maja vaknar då.
Att Tove mördades mellan dessa två tidpunkter påverkar inte på något vis det rimliga i att Maja har sovit och vaknat.
Citat:
Är det rimligt att tro att JJ mördade och gömde kroppen på 20 minuter just när MH råkade sova?
Är det rimligt att Johanna mördade Tove? Ja vad tycker du själv?
Är det rimligt att Johanna utförde mordet och gömde kroppen mindre än 20 minuter? Ja vad tycker du själv?
Är det rimligt att Maja sov mitt i natten påverkad av alkohol och sömnbrist? ja vad tycker du själv?
Är det rimligt att dessa tre saker inträffar samtidigt? Ja vad tycker du själv?
Citat:
Är det rimligt att tro att JJ utförde mordet själv utan att få några skador av TT som försökte försvara sig?
Ja, eftersom rättsläkaren säger det, så torde det vara rimligt.
Citat:
Är det rimligt att tro att MH skulle hjälpa till att flytta kroppen om hon inte var delaktig i mordet?
Ja, konstigare saker har hänt.
Citat:
Är det rimligt att tro att MH skulle ha tigit så länge i häktet om det inte var för att skydda sig själv?
Vem har påstått att hon inte försökte skydda både sig själv och Johanna?
Men frågan jag ställde dig kvarstår, varför svarade du inte på den?
Att var tjugonde dömd är oskyldig? Tror du på det själv?