Citat:
På vilket sätt uttrycker hon det?
Tänker du på det här från rättsintyget?
A 149/100
Min fetning:
"Den sammantagna kadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet den misstänkta JJ har beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.Observera det sista stycket, där rättsläkaren påpekar Toves eventuella försvarlösa ställning. Något som många i den här tråden anser troligen inte är möjligt, t o m för vissa helt uteslutet.
Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet."
Är rättsläkaren helt okunnig, vet inte vad hon snackar om? Det gäller ju även hennes uttalande om vid vilka tillfällen avvärjningsskador kan saknas. Vet rättsläkaren inget om statistik om vad som gäller vid strypning, avvärjningsskador, vad hennes utbildning ändå utgår från för att hon ska som rättmedicinare vt vad hon ska titta noga efter och undersöka för att kunna dra slutsatser, precis likt annan vetenskap?:
Från tingsrätten, rättsläkarens vittnesmål:
På fråga från åklagaren om avsaknad av avvärjningsskador:
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."Och sist men inte minst:
S= Svegfors
AL= rättsläkaren Alexandra Lazarevic
S: "Jag har också funderat på det här med blödningar vid armbågarna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...
Typiskt sett om man blir knuffad på det, är det möjligt då att man, eller kan man tänka sig då att man tar emot sig med armbågarna reflexmässigt?"
AL: Man kan inte utelsluta det, det är möjligt , ja.
S: Skulle dom märkena kunna uppstå?
AL: Ja, det är möjligt uppkomstsätt, ja.
S: Om Tove då, efter den här knuffen är medvetandepåverkad och ligger ner med armarna efter kroppen, och så vet vi ju att Johanna Jansson sätter sig över henne, om hon då har benen på var sin sida om överarmarna, åstadkommer man då möjligen det här trycket mot golvet även på armarna?
AL: Ja, det kan ju uppkomma också. Det kan också vara ett möjligt uppkomstsätt, ja.
S: Om du tänker den andra föreslagna modellen, att min klient skulle ha varit i samma rum och hon tar armarna och håller dom mot golvet, men jag får inte armbågarna mot golvet då. Alltså, om jag nu ligger på rygg på golvet, så.
AL: Om man har armarna i den position som du visar, så är sannolikheten för att Tove hade fått dom skadorna är liten. Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten.
S: Den är liten alltså, ok.