2023-05-25, 06:21
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiliislife
Under 3 års tid har de torterat mig mentalt och utsatt mig för övergrepp med injektioner och skit. Imorgon har jag ett möte med läkaren och kommunen, vad ska jag göra? Min första tanke är att jag går dit, lägger mina kort på bordet (säger att jag fan inte ska ha någon jävla injektion) för jag är en frisk individ som psykiatrin har gjort sjuk med sina övergrepp mot mig. Självklart kommer läkaren hota med att kalla på polis så de kör in mig till sjukhuset så de kan fortsätta begå övergrepp mot mig, men jag kommer svara hororna att då gömmer jag mig, säger inte vart jag gömmer mig och håller mig undan polisen så gott det går.

Låter det som en bra plan att utfärda?

Luktar som någon kommer åka på en LPT. Som en manisk person kliver in och säger ”jag är inte manisk, jag är frisk, jag mår bra, de är ert fel att jag är här”. Går aldrig bra när man kör den..
Kan du inte diskutera med din läkare eller är hen helt omöjlig? Vad har du för diagnoser? Är det Abilify du får?
Citera
2023-05-25, 06:43
Bannlyst
Är det för att du blivit diagnostiserad bipolär schizofren de anser att du ska ha en spruta utan ditt samtycke? Det finns risk att de skriver vårdintyg om du vägrar.
Citera
2023-05-25, 08:26
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag har aldrig träffat en psykospatient som tar sin medicin som man skall.

Till viss del förstår jag dom.

Ett. Dessa mediciner har riktigt tunga biverkningar. Och när man mår dåligt är det de enda man tänker på. Ja det är det enda man fokuserar på. Föreställ er att ha det så i flera år.
Samtidigt kanske man mår bra utan dessa mediciner. Och det kan ta 1-2 år innan man utvecklar nya psykoser. Ett år är en evighet om man lider av psykisk ohälsa.

Två. Med paranoida drag kommer misstankar om att vården förgiftar dig som ett brev på posten. Det skulle inte kunna vara annorlunda. Det ingår i diagnosen.

Ts. Jag hoppas att du läser detta och förstår att läkarna vet hur du mår men sprutor i baken är bättre än alternativet.
Citera
2023-05-25, 12:08
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Jag tycker inte det är kul att säga detta, men det är väldigt vanligt att personer med ÖPT tycker och tänker som du.
Det är själva grejen med tvång (LPT & ÖPT) att det görs mot personens vilja - då personen inte har sjukdomsinsikt eller vet sitt eget bästa.
Däremot har du alltid rätt att överklaga beslutet om tvång- men vill ändå att du ska veta- att det är väldigt hårt reglerat och det är i princip helt omöjligt att sätta tvång på någon som inte behöver det.
Det görs omprövningar och utvärderingar hela tiden, och det är väldigt många läkare och annat myndighetsfolk som skall ha samma åsikt innan det ens kommer på tal.
Så eftersom du har ÖPT så är det för ditt eget/och/eller andras bästa.
Men som sagt- du kan överklaga, och du kan även be om att eventuellt få en annan medicin istället om du inte trivs med den du har nu- men det finns en anledning till att du har tvångsvård och jag förstår att det är tufft- men den bedömningen är gjord för att det inte ska hända saker som inte går att få ogjorda.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag har aldrig träffat en psykospatient som tar sin medicin som man skall.

Till viss del förstår jag dom.

Ett. Dessa mediciner har riktigt tunga biverkningar. Och när man mår dåligt är det de enda man tänker på. Ja det är det enda man fokuserar på. Föreställ er att ha det så i flera år.
Samtidigt kanske man mår bra utan dessa mediciner. Och det kan ta 1-2 år innan man utvecklar nya psykoser. Ett år är en evighet om man lider av psykisk ohälsa.

Två. Med paranoida drag kommer misstankar om att vården förgiftar dig som ett brev på posten. Det skulle inte kunna vara annorlunda. Det ingår i diagnosen.

Ts. Jag hoppas att du läser detta och förstår att läkarna vet hur du mår men sprutor i baken är bättre än alternativet.

Vad är värdet i att ha TS under Öppen Psykiatrisk Tvångsvård, om det får honom att må så som det står i inlägget? Är inte meningen med psykiatrisk vård att få patienten att må bättre? Hur hjälper det patienten genom att upprepade gånger kränka dennes integritet genom ÖPT? Nog måste det väl finnas ett annat sätt att åstadkomma en förbättring i måendet? Jag förnekar inte att TS må ha en viss problematik, men ert vurmande för psykiatrisk tvångsvård skvallrar endast om precis hur dysfunktionellt systemet är. Och tack Klas-Vegas, för att du åtminstone visar en tillstymmelse till förståelse för psykiskt sjuka människor.
Citera
2023-05-25, 12:11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attack-titan
Vad är värdet i att ha TS under Öppen Psykiatrisk Tvångsvård, om det får honom att må så som det står i inlägget? Är inte meningen med psykiatrisk vård att få patienten att må bättre? Hur hjälper det patienten genom att upprepade gånger kränka dennes integritet genom ÖPT? Nog måste det väl finnas ett annat sätt att åstadkomma en förbättring i måendet? Jag förnekar inte att TS må ha en viss problematik, men ert vurmande för psykiatrisk tvångsvård skvallrar endast om precis hur dysfunktionellt systemet är. Och tack Klas-Vegas, för att du åtminstone visar en tillstymmelse till förståelse för psykiskt sjuka människor.
Problemet här är ju att han antagligen är en fara för sig själv eller andra om han får en ny psykos.

Jag förstår vad han skriver, men det är ju bara ena sidan av myntet.
Citera
2023-05-25, 22:27
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Jag har också förståelse. Kanske inte verkade så på min text.
Min mamma har psykos-sjukdom så jag är väldigt insatt i hur allt det där fungerar eftersom jag är med henne på alla möten inom psykiatrin, banken, primärvården, tingsrätten, you name it.

Mamma mår skit på medicinen.
Det är inte kul att se.
Men alternativet är värre- och är därför inget alternativ.
Du verkar inte ha levt ihop med en psykotisk person. För då hade du förstått. Man kan inte vända ryggen till.
Och polisen är en ständig påhälsare då man får ringa 112 för att slippa bli mördad för att jag antingen har ”mjältbrand” eller är ”en klon” eller någon jävla ”Johanna”.
Hon måste ha medicin. Men det tycker inte hon själv.

Men säg mig då- vad du tycker skulle vara en bättre lösning för dessa patienter?
Jag är idel öra- och öppen för alla förslag som kan hjälpa både mamma- och oss andra- så optimalt som möjligt.
För du verkar ju veta vad du pratar om?
Senast redigerad av Skyliner. 2023-05-25 kl. 22:30.
Citera
2023-05-26, 04:22
Medlem
chiliislifes avatar
Det blev en spruta i armen... får se vad som händer de kommande månaderna. Förhandling är på gång och då förlängs ÖPT med 6 månader. Det känns som att det kan fortsätta hur länge som helst.
Citera
2023-05-26, 11:51
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Jag har också förståelse. Kanske inte verkade så på min text.
Min mamma har psykos-sjukdom så jag är väldigt insatt i hur allt det där fungerar eftersom jag är med henne på alla möten inom psykiatrin, banken, primärvården, tingsrätten, you name it.

Mamma mår skit på medicinen.
Det är inte kul att se.
Men alternativet är värre- och är därför inget alternativ.
Du verkar inte ha levt ihop med en psykotisk person. För då hade du förstått. Man kan inte vända ryggen till.
Och polisen är en ständig påhälsare då man får ringa 112 för att slippa bli mördad för att jag antingen har ”mjältbrand” eller är ”en klon” eller någon jävla ”Johanna”.
Hon måste ha medicin. Men det tycker inte hon själv.

Men säg mig då- vad du tycker skulle vara en bättre lösning för dessa patienter?
Jag är idel öra- och öppen för alla förslag som kan hjälpa både mamma- och oss andra- så optimalt som möjligt.
För du verkar ju veta vad du pratar om?

Jag har haft kontakt med så många psykotiska människor att du anar inte.
Vilken diagnos har din mor?
Citera
2023-05-26, 13:49
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Jag har haft kontakt med så många psykotiska människor att du anar inte.
Vilken diagnos har din mor?
Okej. Berätta då vad du tycker är en bra lösning för denna patientgrupp är du snäll.
Citera
2023-05-26, 17:09
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Okej. Berätta då vad du tycker är en bra lösning för denna patientgrupp är du snäll.

https://lmgtfy.app/?q=how+to+treat+schizophrenia+without+medication

Var det så svårt eller?

Psykoterapi är en rimlig lösning.
Citera
2023-05-27, 00:08
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
https://lmgtfy.app/?q=how+to+treat+schizophrenia+without+medication

Var det så svårt eller?

Psykoterapi är en rimlig lösning.
Vadå var det så svårt? Det var ju din åsikt?

Haha okej visst, jag ringer dig nästa gång det ska kastas spjut mellan ögonen eller eldas inomhus pga parasit-smittade föremål.
Finns inte en möjlighet att få henne på andra tankar eller att ens prata med henne, det är polis-brottning, handfängsel, spottluva och injektion som gäller, men du verkar ju ha stenkoll på läget.
Så langa nummer i PM så kan du komma o lösa skiten nästa gång 😊👍 perfekt!
Oo vad skönt. Har längtat efter någon lösning på problemet i flera år.
Äntligen. Du har knäckt koden! Tack!
Citera
2023-05-27, 20:21
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Vadå var det så svårt? Det var ju din åsikt?

Haha okej visst, jag ringer dig nästa gång det ska kastas spjut mellan ögonen eller eldas inomhus pga parasit-smittade föremål.
Finns inte en möjlighet att få henne på andra tankar eller att ens prata med henne, det är polis-brottning, handfängsel, spottluva och injektion som gäller, men du verkar ju ha stenkoll på läget.
Så langa nummer i PM så kan du komma o lösa skiten nästa gång 😊👍 perfekt!
Oo vad skönt. Har längtat efter någon lösning på problemet i flera år.
Äntligen. Du har knäckt koden! Tack!

Jag tänker att den approachen du beskrev nyss (med polishandräckning etc.) måste vara ganska så påfrestande & kännas som en kränkning för din mor, oavsett hur sjuk hon är? Hade du velat att någon behandlade dig så respektlöst om du hade en psykisk sjukdom?
Jag säger inte att din mor är frisk eller att du det beskrev är normalt, men samtidigt så har vi bara hört din version av historien och det är lätt att det blir feltolkningar och mycket känslor inblandade när det är anhöriga med i bilden. Oavsett så beklagar jag att din mor lider av en psykisk sjukdom.
F.ö. finns det alternativa sätt att behandla psykisk sjukdom och alternativa förklaringsmodeller till varför en person beter sig som han eller hon gör. Det var dessa behandlingsmetoder jag lite diskret ville pålysa, men det verkar som att det flög över ditt huvud... än en gång, beklagar situationen.
Senast redigerad av attack-titan 2023-05-27 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in