2023-05-26, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
jag har inga barn så jag missar ju den biten... är gubbe, och lagar saker på bilen själv så det blir ju ekonomi i det. ja jag fattar att man kase vill ha bra mat som innehåller vitaminer och mineraler ock allt...

Nä jag fattar inte heller grejen. men dom försöker väl leva sina låttsasöverklassliv fast dom är medelklass. lampan lyser men ingen är hemma.

Jag hade inte ens ätit så dyrt även om jag tjänat så bra. jag hade kanske kört något bättre vin i bland. men om jag haft lite bättre inkomst så hade jag lagt den på att bo lite bättre i stället.

inte fan hade jag köpt öl för 400 - 600 flaskan. Ett sånt ställe var som på en kväll. Jag tog en enda öl den billigaste för 120 kronor. otroligt seg servering tog ett halv sekel. Men det var sista gången jag var med ut med det gänget.

Nä men det håller jag med om. Verkar vara många som tjänar okej men lever som om de vore rika. Har också sådana vänner. Som maxbelånat sig för husköp, som äter dyrt ute ofta osv. Ändå tjänar de inte mer än mig och min man. Fattar inte var de får pengar ifrån. Arv kanske. Samtidigt berättade samma person att de ibland måste använda sparpengar för att betala räkningar. Hur länge håller det?
Citera
2023-05-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, om ni inte har 5 ungar eller fler är 10 000 på mat i månaden jäkligt mycket, och något ni bör kunna dra in på,veckohandla efter extrapriser tex.

Nej nej så många barn har vi inte. Vi handlar oftast till extrapriser när det finns. Men det blir sådär med veckohandling. Finns bara Icabutiker överallt här. De större är något billigare men de är ju inte Willys eller Lidl direkt.
Citera
2023-05-26, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Herregud, är du efterbliven eller? För det första, ingen tjänar så lite som 15 efter skatt idag. Och för det andra så blir barnbidrag och underhåll över 3000 kr i månaden. Och sen får du bostadsbidrag på ett par tusenlappar.
Det finns väldig många som har 15 000 efter skatt idag. Du verkar leva i din egna bubbla när man läser dina tidigare inlägg i tråden där du tror att folk har det guld och gröna skogar. Är det guld man vaskar när man får hämta kläder och mat på stadsmissionen? Jag jobbar idellt på stadsmissionen ibland och folk har det jävligt tufft och det är inga arbetslösa mammor eller pappor som går dit direkt.

Bara för att du lever ett smutsigt och ensamt singelliv i din 1a så betyder det inte att andra gör det.

Och de beräkningar du gör på FKs hemsida är schablonbelopp som en annan skrev och inga belopp man får uran ligger oftast under och gäller inte ens de med bostadsrätt eller villa.
Citera
2023-05-26, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nä men det håller jag med om. Verkar vara många som tjänar okej men lever som om de vore rika. Har också sådana vänner. Som maxbelånat sig för husköp, som äter dyrt ute ofta osv. Ändå tjänar de inte mer än mig och min man. Fattar inte var de får pengar ifrån. Arv kanske. Samtidigt berättade samma person att de ibland måste använda sparpengar för att betala räkningar. Hur länge håller det?

Sitter i samma sits. Bekatna som alltid haft lyxigare semester, finare bil och bättre hus. Trots lägre inkomster. Har nu visat sig att jag amorterade ner bolånet. Dessutom sparade till förbättringar/renoveringar hemma istället för att utöka bolånet. Min bil köptes även kontant.

Jag har inte ändrat livsstil alls på grund av "krisen" men det gäller inte alla..... :P
Citera
2023-05-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag fullkomligt älskar din typ av argumentation, helt blåögd för det faktum att de invandrare som du så fint hackar på kommer från länder som fortfarande har självproduktion. Om det är några som vet hur man producerar mat för sin familj och prioriterar sina resurser så är det invandrare. Sverige tappade den här kunskapen för över 200 år sedan när allting började växa på hyllor i butiken. Lägger man ett lager till på din blåögada argumentation så är du nog den första som hånar invandrare för att de ägnar sig åt självproduktion, då brukar det heta att Achmed odlar potatis under golvbrädorna.

Eller tror du att afghanerna har en Willys 40 meter från sin bostad mitt ute i öken?

Det är sedan inte många här inne som vet hur det var att leva under ransoneringstider, så jag tror inte att folk skall diskutera ransoneringstider när de själva inte ens var påtänkta vid den tiden. Tyvärr lär vi snart komma in i ransoneringstider igen beroende på hur världsläget ser ut.

Afghaner och MENA-folk som kommer till Sverige är väldigt sällan bönder, hur tror du de får ihop 200k till en flyktingsmugglare? Det är medelklassen och deras barn ( + hazarer som är en diaspora som heller inte är lantbrukare) som kommer hit. En genomsnittlig svensk fixar nog nordiskt lantbruk 10 ggr bättre än en de irakier, libaneser, afghaner som kommer till Sverige. Folk från medelklassen i MENA önskar inte att bli förknippad med smutsigt "lågkast" kroppsarbete och har väldigt lite kunskap och intresse för kroppsarbete (se hur få MENA som i Sverige söker sig till byggbranschen trots bra löner). Däremot så är vanliga svenskar på landet jävligt händiga, praktiska och har en stor anpassningsförmåga. Något man kanske inte fattar när man bara umgås med södermalmsakademiker som inte kan hitta motorn på en traktor, byter vinterhjul på verkstad och ringer snickare för att bygga en innervägg.
Citera
2023-05-26, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Det finns väldig många som har 15 000 efter skatt idag. Du verkar leva i din egna bubbla när man läser dina tidigare inlägg i tråden där du tror att folk har det guld och gröna skogar. Är det guld man vaskar när man får hämta kläder och mat på stadsmissionen? Jag jobbar idellt på stadsmissionen ibland och folk har det jävligt tufft och det är inga arbetslösa mammor eller pappor som går dit direkt.

Bara för att du lever ett smutsigt och ensamt singelliv i din 1a så betyder det inte att andra gör det.

Och de beräkningar du gör på FKs hemsida är schablonbelopp som en annan skrev och inga belopp man får uran ligger oftast under och gäller inte ens de med bostadsrätt eller villa.
Vilka har 15 efter skatt i Sverige idag??
Citera
2023-05-26, 09:13
Medlem
Älskar verligen denna debatt. Det blir så tydligt vilka sociopaterna runt om en är.

Alla tyckare med högerprofil, både proffsen och hobby-typerna här och på twitter tycker detta är något föräldrarna ska klara själv, samtidigt som de skrikit hela sista året om elstöd, bensinpriser och säkerligen stödjer ROT, RUT och ränteavdrag på deras belånade villor. Ingen empati, ingen politisk vision eller vilja att se ett bättre samhälle, bara sparka neråt.

En kommentar från en familjefar, som idag har det bra, men vuxit upp stundvis riktigt fattigt och bär med sig de erfarenheterna: Som ensam, ung kan man leva enormt snålt. Det är lite annorlunda med barn... även om vi bara köper protein på extrapris, grönt i säsong + odlar egna, lagar allt från grunden, så är budgeten (15000 kr) ibland nära att spricka - det innefattar iofs. inte bara mat utan att från butiken (typ tvättmedel, hygienprodukter, blöjor etc. vilket är svindyrt), samt bensin. Mellanmål, frukt, frukostvaror - saker man lätt kan skippa som ung ensam är svårare med barn.

Jag kan absolut förstå hur ensamma föräldrar eller lågavlönade eller de på försörjningsstöd har det tufft i dessa tider. Varför ska vi tvivla på deras erfarenhet? Ha lite empati.
Citera
2023-05-26, 09:35
Medlem
Men va fan. Finns det på riktigt folk som tror att det finns massa barn som svälter i Sverige 2023?

Såklart man kan hitta exempel på dysfunktionella familjer med allt från missbruk, psykisk ohälsa eller allmänna idioter som prioriterar annat än mat till sina barn. Detta oavsett inkomst och problemet finns även om S har regeringsmakten.
Citera
2023-05-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
På det hela taget bör man se sig om i sitt umgänge om man vill ha info om hur Sverige och världen ser ut!
Vare sig jag tittar på mitt eget umgänge, eller om jag ser mig om i staden, så ser jag oroväckande många överviktiga barn. Men jag ser inte några som helst underviktiga barn. Så istället för att tro på sossarnas propaganda vill jag uppmana var och en att se sig om. Var är de svenska undernärda barnen?
Citera
2023-05-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Älskar verligen denna debatt. Det blir så tydligt vilka sociopaterna runt om en är.

Alla tyckare med högerprofil, både proffsen och hobby-typerna här och på twitter tycker detta är något föräldrarna ska klara själv, samtidigt som de skrikit hela sista året om elstöd, bensinpriser och säkerligen stödjer ROT, RUT och ränteavdrag på deras belånade villor. Ingen empati, ingen politisk vision eller vilja att se ett bättre samhälle, bara sparka neråt.

En kommentar från en familjefar, som idag har det bra, men vuxit upp stundvis riktigt fattigt och bär med sig de erfarenheterna: Som ensam, ung kan man leva enormt snålt. Det är lite annorlunda med barn... även om vi bara köper protein på extrapris, grönt i säsong + odlar egna, lagar allt från grunden, så är budgeten (15000 kr) ibland nära att spricka - det innefattar iofs. inte bara mat utan att från butiken (typ tvättmedel, hygienprodukter, blöjor etc. vilket är svindyrt), samt bensin. Mellanmål, frukt, frukostvaror - saker man lätt kan skippa som ung ensam är svårare med barn.

Jag kan absolut förstå hur ensamma föräldrar eller lågavlönade eller de på försörjningsstöd har det tufft i dessa tider. Varför ska vi tvivla på deras erfarenhet? Ha lite empati.
För att vi har ett extremt bidragsssamhälle, där de som inte jobbar får ut i stort sett lika mycket som en låginkomstagare. Läs tex tråden här på Flashback om den ensamstående(skenskiljda) somaliska mamman som som arbetslös får ut över 30 000 i månaden.
Samt att alla snyftartiklar som skrivits visat att vederbörande visst haft råd med mat, men prioriterat annat.
Citera
2023-05-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Men va fan. Finns det på riktigt folk som tror att det finns massa barn som svälter i Sverige 2023?

Såklart man kan hitta exempel på dysfunktionella familjer med allt från missbruk, psykisk ohälsa eller allmänna idioter som prioriterar annat än mat till sina barn. Detta oavsett inkomst och problemet finns även om S har regeringsmakten.
Precis, rena idiotierna.
Citera
2023-05-26, 10:05
Medlem
orrtupps avatar
Det bästa med hennes text är att från och med nu kommer media att sluta propagera för insekter och vegansk mat. Nu är ris, havregryn och liknande ovärdig mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in