2023-05-25, 14:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kommer bli en "grön krasch" på samma sätt som IT-kraschen, alla satsade och trodde.
Självklart. Och vindkraften är ett svart hål:
https://www.youtube.com/watch?v=J2Vc-l8nXt8
Citera
2023-05-25, 14:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Lite lustigt ändå, för det var där som jag förstod att du hittade på eget innehåll och inte läser artiklarna du delar. Du kräver att få veta något som faktiskt står i artikeln som du själv delat utan att få det att låta som att du inte har läst artikeln.

Det beror på hur du menar nu, såklart. Trams är enligt mig att hitta på och sprida lögner/ desinformation, som tex att hitta på eget innehåll i artiklar eller att medvetet snedvrida information som man delar, som tex att NV ska få 40 miljarder av tyska staten, när det i själva verket handlar om någon bråkdel av den siffran. Det är trams enligt mig.

Menar du däremot om man ska ta postare på flashback på allvar, som tex när du bestämde dig för att NVs produktion av celler var en hoax när en postare skrev att han köpte 12v bilbatterier från polen så borde väl ändå användare poonts poster om när han jobbade på NV ett angående hur mycket de producerade då samt vilka som de tillverkade åt då duga lika väl.
Jag förklarar bara att informationen vi diskuterar inte har citerats på Flashback och att en betalväggsartikel I en lokaltidning inte går att dra så stora växlar på. Jag tänker inte låta tråden spåra ur i olika påhopp mellan postare om vad de skrivit i tidigare inlägg.

Jag vill bara ha säkra uppgifter om var Northvolts påstådda produktion används. Det har inte presenterats enligt min uppfattning.
Citera
2023-05-25, 14:45
Medlem
Sverige lider av byråkrati. Obegripliga regler vanliga människor inte förstår. De lägger sig i allt med sina blanketter och stjäl företagens tid och resurser. Byråkrater är narcissister till naturen och förstår sällan eller aldrig"the big picture" Byråkratin i Kalifornien har fått 8000 företag att lämna delstaten. Samma sker i Sverige. Det tar Tesla 365 dagar att starta ett nytt litiumraffinaderi i Texas. I Sverige hade det garanterat tagit 10 år av utredningar.

Sverige har 400 myndigheter. Finland har 60. Det finns rikligt med lithium i Sverige men det tar flera mandatperioder innan du får bryta. Byråkrater skiter i "the big picture" Tesla skulle aldrig etablera sig i Sverige pga byråkratin. De stjäl din tid, förhalar din verksamhet och sedan ska du betala dem "avgifter". När Tesla byggde sin fabrik i Tyskland beordrades byråkrater att "stay away" och jobba tre skift 7 dagar i veckan non stop för att ge alla tillstånd. I Sverige går de hem kl 16 på fredagen och återkommer på måndag och tar semester. Narcissism.

Sist jag såg nåt om Norhtvolt så planerade de en etablering i Tyskland.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-05-25 kl. 14:50.
Citera
2023-05-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag förklarar bara att informationen vi diskuterar inte har citerats på Flashback och att en betalväggsartikel I en lokaltidning inte går att dra så stora växlar på. Jag tänker inte låta tråden spåra ur i olika påhopp mellan postare om vad de skrivit i tidigare inlägg.

Jag vill bara ha säkra uppgifter om var Northvolts påstådda produktion används. Det har inte presenterats enligt min uppfattning.

Då antar jag att vi kommer till den stora frågan: Varför citerade du artikeln från en lokaltidning när du inte tycker att den duger som underlag?

Citat:
Inga regelbundna leveranser sker 9.5 månader efter fabrikens öppnande. Över 1000 anställda som delvis finansieras med skattemedel! Detta liknar givetvis en bluff.

Citat:
Vi kommer att nå fullt kapacitetsutnyttjande tidigast i slutet av 2024.”, berättar Northvolts vd Peter Carlsson om produktionen i Skellefteå där de två första blocken håller på att driftsättas.

https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/jpqx5pmr

(Första "produktionslinjen" påstods vara färdig för 9.5 månader sedan.)

Äta kakan eller ha den kvar. Hur som så borde poonts kommentare väga lika tungt som ditt tramsanförande om att ett kinalager med tolvvoltsbatterier i polen är bevis för att NV ska vara en bluff.
Citera
2023-05-25, 14:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Då antar jag att vi kommer till den stora frågan: Varför citerade du artikeln från en lokaltidning när du inte tycker att den duger som underlag?

Äta kakan eller ha den kvar. Hur som så borde poonts kommentare väga lika tungt som ditt tramsanförande om att ett kinalager med tolvvoltsbatterier i polen är bevis för att NV ska vara en bluff.
Det är en rubrik att diskutera kring. Den duger absolut inte som säkra uppgifter om Northvolts produktion.
Citera
2023-05-25, 15:20
Medlem
Citat:
Det är en rubrik att diskutera kring. Den duger absolut inte som säkra uppgifter om Northvolts produktion.

Det framgår inte utan låter mer som en efterkonstruktion

Så vad tycker du? Duger poonts vittnesbörd som bevis eller godkänner du att din teori om smygimporterade batterier från Kina är trams?
Citera
2023-05-25, 15:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det framgår inte utan låter mer som en efterkonstruktion

Så vad tycker du? Duger poonts vittnesbörd som bevis eller godkänner du att din teori om smygimporterade batterier från Kina är trams?
Nu hittade jag länken till det förra inlägget du citerade. Det är mer än ett halvår gammalt. Du gräver i min posthistorik och försöker få den här tråden att handla om mig och mina äldre inlägg, inte om företaget.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Diskussionen kommer helt att spåra ur om du gräver igenom min ganska långa posthistorik om Nv och ifrågasätter gamla inlägg. Diskussionen måste handla om företaget, inte om gamla inlägg. Att presentera en teori om varför Northvolt skulle producera battericeller i Skellefteå men sätta samman dem i Polen är inte fel. Man måste få ifrågasätta storföretagen, i synnerhet Northvolt som inte uppvisar uppgifter om säkra produktionsresultat, enligt min uppfattning.

Jag tror t.ex. att de batterier som produceras av Northvolt i Västerås skulle kunna vara battericeller från t.ex. ABB:s kinesiska partners. Det är inte bevisat, men det geografiska sambandet mellan ABB:s lokaler och Northvolt Labs samt mellan kinesiska batterilager och Northvolts sammansättningslokal i Polen är inte fel att påpeka tills dess säkra uppgifter framkommer om vad Northvolt Skellefteå egentligen producerar.
Senast redigerad av wwr 2023-05-25 kl. 15:50.
Citera
2023-05-25, 19:21
Medlem
Citat:
Nu hittade jag länken till det förra inlägget du citerade. Det är mer än ett halvår gammalt. Du gräver i min posthistorik och försöker få den här tråden att handla om mig och mina äldre inlägg, inte om företaget.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Kan inte ha varit så svår att hitta då jag har citerat den rakt av. Vad som är lustigt är att du fortfarande inte vill veta vad som står där. Nu när du tar upp den igen så är den plötsligt gammal. Det är inte posthistorik utan något jag tar upp varje gång du påstår att vi inte vet vad de gör. Det står i den länken.

Citat:
Diskussionen kommer helt att spåra ur om du gräver igenom min ganska långa posthistorik om Nv och ifrågasätter gamla inlägg. Diskussionen måste handla om företaget, inte om gamla inlägg. Att presentera en teori om varför Northvolt skulle producera battericeller i Skellefteå men sätta samman dem i Polen är inte fel. Man måste få ifrågasätta storföretagen, i synnerhet Northvolt som inte uppvisar uppgifter om säkra produktionsresultat, enligt min uppfattning.

Absolut. Man måste även kunna ta till sig när det framkommer att ens teorier mest troligt är trams.
En engångspostare påstår sig ha köpt 12V bilbatteri till en bil med förbränningsmotor från ett kinalager i Polen aka Aliexpress. Detta är vad du bygger din tes om att NV skulle via ABB som skulle via någon okänd kinapartner smygbeställa in battericeller för att smygge dem till NV som skulle smygsudda ut deras logga och installera dem i sina produkter.

Det är extremt långsökt och därav mest troligt trams.

Citat:
Jag tror t.ex. att de batterier som produceras av Northvolt i Västerås skulle kunna vara battericeller från t.ex. ABB:s kinesiska partners. Det är inte bevisat, men det geografiska sambandet mellan ABB:s lokaler och Northvolt Labs samt mellan kinesiska batterilager och Northvolts sammansättningslokal i Polen är inte fel att påpeka tills dess säkra uppgifter framkommer om vad Northvolt Skellefteå egentligen producerar.

Fortfarande. Poont skriver vad de gjorde på NV 1 i den andra tråden. Läs hans inlägg.
Citera
2023-05-26, 03:51
Medlem
wwrs avatar
En aktuell artikel beskriver hur Scania flyttar lastbilstillverkning från Södertälje till Frankrike och ersätter med planerad ellastbilstillverkning. Det påstås att tillverkning senare kommer att flyttas tillbaka till Sverige men det vet vi inte förrän vi ser det. Den gröna agendan drivs av EU för att kunna centralisera makten till Frankrike och Bryssel. Tidigare skickliga länder som Sverige och Tyskland avvecklas genom kärnkraftsnedläggning. Tyskland har inga reaktorer kvar. Frankrike har däremot 56 reaktorer och bygger 14 till.
Citat:
Scania bygger om till el – stänger i Södertälje

Scania bygger nu om sin produktion i Södertälje för att göra elbilar framöver. Under sommaren kommer inte en enda lastbil att rulla ut från fabriken.

Scania har byggt en batterifabrik i Södertälje, och den ska också tas i bruk i september.

Fram tills dess kommer Scanias produktion att ökas på andra håll, som i Frankrike, berättar han.

https://www.svd.se/a/APk0E5/scania-b...r-i-sodertalje

Detta utgör alltså bakgrunden till att Northvolt förlagts till Sverige. Vi antas jobba för en grön agenda som dock ännu visat sig mest utgöra luft. I tråden antas ibland att Scania använder Northvolt-batterier.

Men vad presterar Scania inom ellastbilar och använder dessa Northvoltbatterier?
Citat:
Scania levererar över 100 el-lastbilar till Köpenhamn

Scania kommer förse Amager ressourcecenter (ARC) med minst 78 helelektriska L-serie lastbilar, med möjlighet till leverans av ytterligare 23 lastbilar. Dessa ska användas till avfallshantering i Köpenhamnsområdet

De första två helelektriska L-serie lastbilarna levererades i december 2021, och resterande del av flottan kommer levereras under 2022 och den första halvan av 2023.
https://svenskverkstad.se/nyheter/Sc...Kopenhamn/6hcg (Mar 01, 2022)

Har dessa lastbilar i alla fall levererats? Har de batterier från Northvolt? Eller lägger VW-ägda Scania ned svensk tillverkning av traditionella lastbilar utan att ersätta med något? Har Scania tillräcklig produktion av ellastbilar för att vara en viktig kund till Northvolt?
Senast redigerad av wwr 2023-05-26 kl. 04:36.
Citera
2023-05-26, 04:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kommer bli en "grön krasch" på samma sätt som IT-kraschen, alla satsade och trodde.

Den som inte investerar i IT är ju bra dum
Citera
2023-05-26, 06:47
Medlem
Citat:
En aktuell artikel beskriver hur Scania flyttar lastbilstillverkning från Södertälje till Frankrike och ersätter med planerad ellastbilstillverkning. Det påstås att tillverkning senare kommer att flyttas tillbaka till Sverige men det vet vi inte förrän vi ser det. Den gröna agendan drivs av EU för att kunna centralisera makten till Frankrike och Bryssel. Tidigare skickliga länder som Sverige och Tyskland avvecklas genom kärnkraftsnedläggning. Tyskland har inga reaktorer kvar. Frankrike har däremot 56 reaktorer och bygger 14 till.

https://www.svd.se/a/APk0E5/scania-b...r-i-sodertalje

Detta utgör alltså bakgrunden till att Northvolt förlagts till Sverige. Vi antas jobba för en grön agenda som dock ännu visat sig mest utgöra luft. I tråden antas ibland att Scania använder Northvolt-batterier.

Men vad presterar Scania inom ellastbilar och använder dessa Northvoltbatterier?

https://svenskverkstad.se/nyheter/Sc...Kopenhamn/6hcg (Mar 01, 2022)

Har dessa lastbilar i alla fall levererats? Har de batterier från Northvolt? Eller lägger VW-ägda Scania ned svensk tillverkning av traditionella lastbilar utan att ersätta med något? Har Scania tillräcklig produktion av ellastbilar för att vara en viktig kund till Northvolt?

På ngt märkligt sätt har du fastnat vid en slags förvåning för att inte säga ren irritation över att Northvolt producerar battericeller i Sverige. Det är väl egentligen bra att det satsas på industri i Sverige och inte på det eviga ödslandet med bortkastade pengar inom den ofantliga sektorn?

Jag hävdar att Northvolt kommer, och redan är, ett projekt som kommer att generera inkomster för vårt fosterland.

Nog kan det vara helt troligt att Scania på sikt fasar ut fordon som drivs på traditionella drivmedel. Inget konstigt med det. Folket har ju röstat för det och då är det bara att gilla läget som det heter. Industrin följer bara med men på marknadsekonomiska grunder. Vad kan de annat göra i detta läge? Slås ut i den internationella konkurrensen torde inte vara ett smakfullt alternativ. Företagen har inte rösträtt på samma sätt som de faktiskt hade en gång i tiden.
Citera
2023-05-26, 06:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
På ngt märkligt sätt har du fastnat vid en slags förvåning för att inte säga ren irritation över att Northvolt producerar battericeller i Sverige. Det är väl egentligen bra att det satsas på industri i Sverige och inte på det eviga ödslandet med bortkastade pengar inom den ofantliga sektorn?

Jag hävdar att Northvolt kommer, och redan är, ett projekt som kommer att generera inkomster för vårt fosterland.

Nog kan det vara helt troligt att Scania på sikt fasar ut fordon som drivs på traditionella drivmedel. Inget konstigt med det. Folket har ju röstat för det och då är det bara att gilla läget som det heter. Industrin följer bara med men på marknadsekonomiska grunder. Vad kan de annat göra i detta läge? Slås ut i den internationella konkurrensen torde inte vara ett smakfullt alternativ. Företagen har inte rösträtt på samma sätt som de faktiskt hade en gång i tiden.
Tråden handlar inte om mig. Man har självklart rätt att diskutera utvecklingen även om "vi röstat för den". I synnerhet om man anser att den gröna agendan, i vilken Northvolt ingår, är skadlig för Sverige.

Har Scania levererat fordonen som massmedia rapporterade? Är Scaniabilarna utrustade med Northvoltbatterier?

(FB) Blir det hölador av Northvolt?
Senast redigerad av wwr 2023-05-26 kl. 06:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in