2023-05-25, 23:50
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Mitt jobb kräver att jag rakar mig i ansiktet, eller åtminstone sköter om ev skäggväxt, men det finns inga krav på kvinnor att raka ben/underliv/armhålor.

Alltså finns det krav på män som det inte finns på kvinnor (att ni sen väljer att raka ben osv är högst frivilligt)

Nu var det inte just till barn som diskuterades ifrån början, utan till kvinnor i allmänhet. Till barn under 18 är helt ok, men har man inkomst kan man betala sina egna hygienartiklar också.

Kvinnorna på din arbetsplats har nog samma krav vad det gäller eventuell skäggväxt, om nu bara chefen vågar säga till om detta om det skulle behövas 🤣
Citera
2023-05-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinotto
Kvinnorna på din arbetsplats har nog samma krav vad det gäller eventuell skäggväxt, om nu bara chefen vågar säga till om detta om det skulle behövas 🤣

Jo fast samma sak gäller ju män som blöder ur underlivet. Dvs att de behöver använda bindor i de fallen. Ditt resonemang håller alltså inte i sammanhanget.
Citera
2023-05-26, 00:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stolenargron
Jag tycker inte nödvändigtvis att allt ska subventioneras men nej, tamponger och bindor kostar väldigt sällan 10 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av wolfess
Vart kan man köpa bindor för 10 kronor? Dela gärna!

Ok 20 spänn då? Alla har råd. Komigen det är en struntsumma.

Kvinnor bränner ju tusentals kronor på skit ändå och mannen står redan för en stor del av dessa kostnader. Dagens kvinnor borde lägga mindre pengar på mat snarare.

Förslaget, utredningen, beslutet, administrationen, koordineringen, logistiken och alla dyra timmar av politiskt anställda och banktjänstemän för att subventionera 20 spänn i månaden för kvinnor hade kostat skattebetalarna många gånger mer än vad tampongerna kostar.

Det är inte värt mödan att ens fundera på det.
Citera
2023-05-26, 01:02
Medlem
Missisoppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Men vafan Mitt tips är "hon har rätt"... Vem orkar tjafsa om det?

Klokt av dig. Säger vi kvinnor att mensskydd ska vara gratis, så ska dom givetvis vara det. Fast rakblad för killar tycker jag kan kosta mer. Dom föds ju med pengar ändå.
Citera
2023-05-26, 01:04
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missisoppan
Klokt av dig. Säger vi kvinnor att mensskydd ska vara gratis, så ska dom givetvis vara det.
Exakt!
Citera
2023-05-26, 01:09
Medlem
Det finns ju menskoppar som är återanvändningsbara. Kanske kan alla kvinnor få en sådan.
Citera
2023-05-26, 01:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Här kan du läsa in dig på hur ett företag har löst dessa problem
https://redlocker.se/?gclid=EAIaIQobChMI59iCkrmR_wIVixh7Ch21UQNjEAAYASA AEgIUPfD_BwE

Kan du sammanfatta?
Citera
2023-05-26, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Du får gärna specificera lite mer varför inte trimmer/rakhyvel är samma sak som mensskydd?
Du blöder ur fittan ett par dagar i månaden och jag behöver trimma skägget varje dag. Att skita i att trimma skägget och bli en grottmänniska är självklart möjligt precis som det är möjligt för dig att skita i mensskydd och köra flera lager trosor eller liknande.

Du menar att ska få dina mensskydd gratis pga att det inte är socialt accepterat att gå runt och bloda ner.
Jag ska däremot inte få en rakhyvel/trimmer trots att det är socialt oacceptabelt att se ut som en grottmänniska. Hade tex fått sparken inom ett år. Inom 3 år hade jag fått problem att gå pga det släpar i marken.

Varför?

Edit: att hjälpa ensamstående mammor eller kvinnor med väldigt tight ekonomi med just mensskydd är jag däremot 100% för.

Att jämför ” att köra flera lager trosor” är kanske de värsta argumentet du kunde använda. Tänk att du som kille bajsar på dig, vill du inte individa det elller byta underkläder? Visst jätte bra med dina låga krav, du bör hitta en tjej lätt utan krav. Men att blöda deciliter på kort tid är inte trevlig.

Jag tycker inte skydd ska vara gratis, gärna billigare. Men din jämförelse är riktigt dålig.
Citera
2023-05-26, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan du sammanfatta?
Om jag fattar det tekniska rätt sitter apparaten på toaletten i tex skolor. Behöver du ett skydd trycker du på knappen och så kommer ett ut. Sen är det en fördröjning i tid innan man kan trycka ut ett nytt skydd. Skall vi gissa på mellan 5-10 minuter. Om jag minns rätt var företaget med i draknästet på SVT och fick investeringar av riskkapitalisterna där.
Citera
2023-05-26, 02:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Om jag fattar det tekniska rätt sitter apparaten på toaletten i tex skolor. Behöver du ett skydd trycker du på knappen och så kommer ett ut. Sen är det en fördröjning i tid innan man kan trycka ut ett nytt skydd. Skall vi gissa på mellan 5-10 minuter. Om jag minns rätt var företaget med i draknästet på SVT och fick investeringar av riskkapitalisterna där.

Jaha, då kommer de flesta tjejerna inte att få något skydd. Eftersom de gissningsvis går på toaletten samtidigt, på rasten...
Citera
2023-05-26, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Att jämför ” att köra flera lager trosor” är kanske de värsta argumentet du kunde använda. Tänk att du som kille bajsar på dig, vill du inte individa det elller byta underkläder? Visst jätte bra med dina låga krav, du bör hitta en tjej lätt utan krav. Men att blöda deciliter på kort tid är inte trevlig.

Jag tycker inte skydd ska vara gratis, gärna billigare. Men din jämförelse är riktigt dålig.

Att gå runt som en grottmänniska med skägget släpandes är inte heller kul.
Har fru och barn sedan flera år, tack.
Svara på frågan istället är du snäll.
Citera
2023-05-26, 07:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ett kul argument du kan testa är att förklara för henne hur stor skillnad det är mellan kaloribehovet hos en genomsnittlig man och kaloribehovet hos en genomsnittlig kvinna.

Se om hon tycker det är sexistiskt att mäns extra matkostnad inte betalas av skattebetalarna.
Jag vet inte hur din flickvän ställer sig i frågan.

Själv tycker jag att mensskydd borde i vart fall vara gratis till barn och som minimum under skolltid.

Vi har gratis glasögon och mediciner till barn.

Argumentet till att män äter mer faller om vi bra ser till barnen. För barn har gratis skolmat och killar får äta mer en tjejer om de vill och behöver.

Sverige har har högre moms på mensskydd en de flesta andra EU länder. Ett förslag som görs i frågan är att minska momsen på mensskydd. Samma förslag läggs just nu även för maten. Att slopa momsen på mat och även mensskydd hade ju då varit jämställt.
Miljöpartiet vill se slopad moms på vanliga matvaror som mjölk, bröd och ägg.

Enligt språkröret Per Bolund skulle förslaget nå ut till fler hushåll än elstödet.

– Det är elstöd till miljonärer som har stora slott som de värmer med el medan det är rännilar som går till vanliga familjer, säger Bolund.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/LlWae9/miljopartiet-vill-slopa-moms-pa-vissa-matvaror

Saken är att just nu befinner vi oss i ett läge där folket har blivit fattigare och staten tjänar mer pengar och är historiskt rik.

Varför behöver då staten tjäna pengar på att kvinnor har mens och den mat vi äter? Slopa momsen på både vanlig mat och mensskydd. I alla fall förtillfället och ge även flickor gratis mensskydd likt vi har gratis mat i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in