2023-05-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men allt du räknar upp är saker som både kvinnor och män gör. Faktum är att kvinnor har en speciell mens skatt som vi betalar (moms på mensskydd, jag tror det är ca 12 500 per kvinna). Jag kan inte komma på en enda skatt som enbart män betalar.

Sedan så är som exempel glasögon gratis till barn. Men mensskydd är inte gratis till barn. Tjejer får mens mellan 11 och 15. Det är upp till 7 år som de skulle kunnat få gratis mensskydd på samma vis som barn får gratis glasögon.

Varför kan inte skatten som vi kvinnor betalar bara för att vi ha mens gå till gratis mensskydd till barn? Skulle det vara så fruktansvärt för dig?

Du förstår att saker som är skattefinansierade inte är gratis?
Citera
2023-05-25, 19:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vad är det för någon drömvärld du lever i?

En tjuga i månaden?

OK nu har jag researchat och ringt till min bästa kompis sedan 25 år (kvinna) och frågat om mensskydd.

Eldorado bindor kostar 10 kr och duger när man har lite mens.

Caroli kostar 20 kr och funkar när man har mycket mens.

Som mest har det gått åt en av varje för henne. Dvs 30 kr.
Citera
2023-05-25, 19:44
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur kan man påstå något sådant? Du känner inga tjejer. Nähe och vad vet du om det dumma jävla idiot.
Varför tog du bara fasta på det. Saken är det att du skrev om 20 kr i månaden. Det är inte många som lägger så lite på mensskydd, snittet är 150kr i månaden. jag tänker att de flesta som har kvinnliga vänner eller familjemedlemmar vet att det kostar mer en 20kr. Sedan så är det möjligt att dra ner på kostnaden samt att andra har högre kostnad en snitten. Men 20 i månaden är väldigt lite. Så lite att det verkar när du skriver det att du inte vet vad du yttrar dig om.

Ska alla barn ha samma möjligheter och rättigheter så måste alla flickor ha tillgång till mensskydd. De flesta föräldrar tar denna kostnad men alla gör inte det och de flickor som inte får dessa skydd hemifrån har inte samma möjligheter som resterande.

Är det rättvist och bra? Ska Svenska staten som har just nu historiskt mycket pengar inte kunna ge de barn som behöver mensskydd dessa, i alla fall under skoltid?

Speciellt med tanke att vi övriga kvinnor betalar 25% moms på våra mensskydd, dessa pengar kan väl gå till flickorna?
Citera
2023-05-25, 19:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Enligt mig borde mensskydd vara gratis för kvinnor under 20 år, och ingå i någon typ av högkostnadsskydd för de som är äldre än så.

Ja, för bindor och tamponger är ju mycket viktigare än kläder, mat, vatten och allt annat som man måste betala för.
Citera
2023-05-25, 20:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Varför tog du bara fasta på det. Saken är det att du skrev om 20 kr i månaden. Det är inte många som lägger så lite på mensskydd, snittet är 150kr i månaden. jag tänker att de flesta som har kvinnliga vänner eller familjemedlemmar vet att det kostar mer en 20kr. Sedan så är det möjligt att dra ner på kostnaden samt att andra har högre kostnad en snitten. Men 20 i månaden är väldigt lite. Så lite att det verkar när du skriver det att du inte vet vad du yttrar dig om.

Om någon säger en tjuga fattar du väl att det är symboliskt, det är inte meningen att det ska betyda exakt tjugo kronor.

Om folk måste ha märkesmensprodukter så är det inte mitt fel.
Citera
2023-05-25, 20:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK nu har jag researchat och ringt till min bästa kompis sedan 25 år (kvinna) och frågat om mensskydd.

Eldorado bindor kostar 10 kr och duger när man har lite mens.

Caroli kostar 20 kr och funkar när man har mycket mens.

Som mest har det gått åt en av varje för henne. Dvs 30 kr.
Ok, bra för henne. Vi är alla olika. Snittet är 150kr i månaden enligt den källa jag gav.

Jag kan säga att jag lägger ännu mindre, för jag använder i regel inte dessa engångs artiklar.

Men snittet är 150kr i månaden. det betyder att en del lägger mer och en del mindre.

Caroli kostar på nätet, går att söka, 30kr för extra super plus 12 pack och normal 25kr för 20 pack (och sedan också leverans kostnad).

Man använder ofta en super plus nattetid eftersom den ska hålla hela natten. De flesta kvinnor byter sitt skydd var 4 timme dagtid. Man har mens i ca 5-7 dagar 13 gånger per år. De två första dagarna tenderar att vara mycket rikliga och de sista två bara lite. Så man tenderar att byta oftare en snittet de första dagarna samt har ett dyrare/större skydd.

Så även om man kör billiga skydd på nätet är det svårt att hamna under 50 kr per månad med engångsartiklar.

Jag tycker att det är OK för mig att lägga de pengar jag gör på min mens, för egen del behöver de inte vara gratis eller momsfritt. Men jag tycker att barn ska ha tillgång till gratis mensskydd i alla fall i grund och gymnasieskolan. Samt att jag gillar inte det avfall som blir av den stora användning vi har av engångsmensskydd.
500 miljoner mensskydd per år
Bindor och tamponger består av plast och papper. De kan inte materialåtervinnas utan går till förbränning. Totalt förbrukas 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd i Sverige varje år.
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tips-fran-kretslopp-och-vatten/minska-ditt-avfall/experten/29-valj-menskopp-istallet-for-bindor-och-tamponger-

Som jag ser det skulle den moms vi kvinnor betalar för skydden kunna gå til gratis skydd för barn och ungdomar samt för att främja de alternativ som återanvänds.
Citera
2023-05-25, 20:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.

Jag sa då att kvinnor inte måste använda mensskydd, utan det är faktiskt helt frivilligt. Hon blev helt paff och dumförklarade mig typ och frågade om det skulle vara fräscht med mens överallt, i sätena på bussen, på gatorna och alla andra ställen.

Jag påpekade då att nej, det vore inte så fräscht, men att det går att undvika enkelt genom att använda mensskydd. Genast är vi tillbaka på ruta 1. Hon verkar inte förstå meningen med mensskydd. Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?

Ett kul argument du kan testa är att förklara för henne hur stor skillnad det är mellan kaloribehovet hos en genomsnittlig man och kaloribehovet hos en genomsnittlig kvinna.

Se om hon tycker det är sexistiskt att mäns extra matkostnad inte betalas av skattebetalarna.
Citera
2023-05-25, 20:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok, bra för henne. Vi är alla olika. Snittet är 150kr i månaden enligt den källa jag gav.

Jag kan säga att jag lägger ännu mindre, för jag använder i regel inte dessa engångs artiklar.

Men snittet är 150kr i månaden. det betyder att en del lägger mer och en del mindre.

Caroli kostar på nätet, går att söka, 30kr för extra super plus 12 pack och normal 25kr för 20 pack (och sedan också leverans kostnad).

Man använder ofta en super plus nattetid eftersom den ska hålla hela natten. De flesta kvinnor byter sitt skydd var 4 timme dagtid. Man har mens i ca 5-7 dagar 13 gånger per år. De två första dagarna tenderar att vara mycket rikliga och de sista två bara lite. Så man tenderar att byta oftare en snittet de första dagarna samt har ett dyrare/större skydd.

Så även om man kör billiga skydd på nätet är det svårt att hamna under 50 kr per månad med engångsartiklar.

Jag tycker att det är OK för mig att lägga de pengar jag gör på min mens, för egen del behöver de inte vara gratis eller momsfritt. Men jag tycker att barn ska ha tillgång till gratis mensskydd i alla fall i grund och gymnasieskolan. Samt att jag gillar inte det avfall som blir av den stora användning vi har av engångsmensskydd.
500 miljoner mensskydd per år
Bindor och tamponger består av plast och papper. De kan inte materialåtervinnas utan går till förbränning. Totalt förbrukas 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd i Sverige varje år.
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tips-fran-kretslopp-och-vatten/minska-ditt-avfall/experten/29-valj-menskopp-istallet-for-bindor-och-tamponger-

Som jag ser det skulle den moms vi kvinnor betalar för skydden kunna gå til gratis skydd för barn och ungdomar samt för att främja de alternativ som återanvänds.

Det är mycket i livet som inte är gratis.

Vi som har merkostnader pga sjukdom får inget extra för detta. Det är bara att betala ur egen ficka och se glad ut.

Tänk på barn som måste äta glutenfritt. De får inga extra bidrag.
Citera
2023-05-25, 20:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
bonk
Senast redigerad av UyCVswHfsnM2z3nH 2023-05-25 kl. 20:21.
Citera
2023-05-25, 20:20
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Hon har fel. I annat fall borde rakapparater och näs- och örontrimmer också vara gratis.

Detta är så jävla korkat att det inte är sant.
Citera
2023-05-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Att en del yngre kvinnor inte har råd med mensskydd är en skam för ett så rikt samhälle som vårt.
.

Källa på detta?

Hur mycket kostar mensskydd per månad egentligen?
Citera
2023-05-25, 20:35
Medlem
Herregud, av alla saker så är detta en kulle att dö på? Kvinnor måste ha mensskydd för att kunna fungera i ett normalt samhälle. Subventionera det eller ge gratis till alla, åtminstone till myndig ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in