Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
OK nu har jag researchat och ringt till min bästa kompis sedan 25 år (kvinna) och frågat om mensskydd.
Eldorado bindor kostar 10 kr och duger när man har lite mens.
Caroli kostar 20 kr och funkar när man har mycket mens.
Som mest har det gått åt en av varje för henne. Dvs 30 kr.
Ok, bra för henne. Vi är alla olika. Snittet är 150kr i månaden enligt den källa jag gav.
Jag kan säga att jag lägger ännu mindre, för jag använder i regel inte dessa engångs artiklar.
Men snittet är 150kr i månaden. det betyder att en del lägger mer och en del mindre.
Caroli kostar på nätet, går att söka, 30kr för extra super plus 12 pack och normal 25kr för 20 pack (och sedan också leverans kostnad).
Man använder ofta en super plus nattetid eftersom den ska hålla hela natten. De flesta kvinnor byter sitt skydd var 4 timme dagtid. Man har mens i ca 5-7 dagar 13 gånger per år. De två första dagarna tenderar att vara mycket rikliga och de sista två bara lite. Så man tenderar att byta oftare en snittet de första dagarna samt har ett dyrare/större skydd.
Så även om man kör billiga skydd på nätet är det svårt att hamna under 50 kr per månad med engångsartiklar.
Jag tycker att det är OK för mig att lägga de pengar jag gör på min mens, för egen del behöver de inte vara gratis eller momsfritt. Men jag tycker att barn ska ha tillgång till gratis mensskydd i alla fall i grund och gymnasieskolan. Samt att jag gillar inte det avfall som blir av den stora användning vi har av engångsmensskydd.
500 miljoner mensskydd per år
Bindor och tamponger består av plast och papper. De kan inte materialåtervinnas utan går till förbränning. Totalt förbrukas 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd i Sverige varje år.
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/tips-fran-kretslopp-och-vatten/minska-ditt-avfall/experten/29-valj-menskopp-istallet-for-bindor-och-tamponger-
Som jag ser det skulle den moms vi kvinnor betalar för skydden kunna gå til gratis skydd för barn och ungdomar samt för att främja de alternativ som återanvänds.