2023-05-25, 22:13
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Även om Arpi skulle ha rätt(skulle alla muslimer kunna explodera i våld bara för minsta lilla?) så har han ändock gjort sig skyldig till något som liknar Hets mot folkgrupp. Så fungerar nämligen den här lagen. Även sanningar kan alltså räknas som hets mot folkgrupp beroende på i vilken avsikt det sägs.

Det här måste vara något av det mest ofrivilligt komiska jag läst här på Flashback, och då har jag ändå varit med ett tag och modererat i ett antal år.

"Även det som är sant ska vi nu förbjuda, då det är rAsIsTeR som säger så."

Att du, som är en relativt intelligent människa, inte förstår att du står på fel sida, när du så träffande beskriver de här övergreppen som HMF-lagen faktiskt innebär i praktiken, är slående. Att du försvarar okynnesanmälningar, och hittar på egna tolkningar av vad, i det här fallet Arpi, faktiskt sade, är beklämmande.

Tacksamt är kanske att du faktiskt erkänner att mångkulturförespråkarna har så fel i sina teser att de måste stifta lagar för att döma de som berättar om hur fel de har. Kejsaren är, i sanning, naken.
Citera
2023-05-25, 22:18
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det här måste vara något av det mest ofrivilligt komiska jag läst här på Flashback, och då har jag ändå varit med ett tag och modererat i ett antal år.

"Även det som är sant ska vi nu förbjuda, då det är rAsIsTeR som säger så."

Att du, som är en relativt intelligent människa, inte förstår att du står på fel sida, när du så träffande beskriver de här övergreppen som HMF-lagen faktiskt innebär i praktiken, är slående. Att du försvarar okynnesanmälningar, och hittar på egna tolkningar av vad, i det här fallet Arpi, faktiskt sade, är beklämmande.

Tacksamt är kanske att du faktiskt erkänner att mångkulturförespråkarna har så fel i sina teser att de måste stifta lagar för att döma de som berättar om hur fel de har. Kejsaren är, i sanning, naken.
Det är tråkigt att du inte läst på lagen. Läs om läs rätt som det heter inom juridiken.
Jag tar ingen ställning till om detta är en okynnesanmälan eller inte utan ser det bara som att folk börjat tröttna på rasistiska undertoner som sticks in lite överallt i vårt samhälle.
Citera
2023-05-25, 22:18
Medlem
Citat:
Två fel har skett:
Det ena är att det var ett rejält upplopp för att beskriva det kortfattat.
Det andra är att Arpi gjort sig skyldig till något som i mångt och mycket liknar Hets mot folkgrupp rent juridiskt.

Hade Arpi varit där och blivit attackerad hade han naturligtvis kanske kunnat hävda självförsvar

Även om Arpi skulle ha rätt(skulle alla muslimer kunna explodera i våld bara för minsta lilla?) så har han ändock gjort sig skyldig till något som liknar Hets mot folkgrupp.

Måste Arpi bli personligen attackerad för att kunna få yttra sig, är det så du tänker?
Annars tycker du att Arpi helst ska hålla tyst?

Arga och kränkta muslimer är ju exakt vad som poppade upp efter koranupploppen.
Minsta lilla, det sa han väl ändå inte? Han sa väl att det var ett beteende som avviker från det normala i Sverige, fast med lite annat ordval. Speciellt vanligt bland personer från en specifik religionstillhörighet.

Det finns massor att diskutera om hetsigt humör, men det hör inte till tråden om Arpi så jag lämnar det för tillfället. Arpi har inte alls hetsigt humör, utan han är ganska lugn och saklig.
Citera
2023-05-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappmyts
Det är ingen nödvändig tolkning av hans ord visavi lagstiftningen. Juridik låter sig inte definieras så lätt. Men jag förstår att du har investerat hårt i din position och inte är beredd att diskutera saken. Men du kanske ändå bör fundera över hur ”en stor minoritet muslimer” plötsligt blev ”alla muslimer”?

Jo så lätt definierar domstolen lagen om HMF och juridik är nog inget du ska ge dig in på eftersom du inte ens har koll på vad han skrev.

Du får ta hela meningen och inte valda ord för att få betydelsen i vad han påstår.

kan det ha med att göra att Sverige fått in en stor minoritet muslimer som kan explodera i våld vid minsta provokation.

Han kommer säkert hävda något annat, men han avgränsar inte meningen tillräckligt för att klara sig undan en fällande dom.
Citera
2023-05-25, 22:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det är tråkigt att du inte läst på lagen. Läs om läs rätt som det heter inom juridiken.
Jag tar ingen ställning till om detta är en okynnesanmälan eller inte utan ser det bara som att folk börjat tröttna på rasistiska undertoner som sticks in lite överallt i vårt samhälle.

Nu tror jag att de här "rasistiska undertonerna" som du pratar om, dels bara existerar i din fantasi, och dels är sådant du tolkar som rasism utan att det faktiskt är det. Ungefär som när män tror att de är kvinnor, eller vice versa.

Jag är väl bekant med lagen, vilket du borde ha kunnat utläsa av det du svarade på. Min invändning mot lagen är inte hur den de facto är formulerad, utan att den överhuvudtaget existerar.

Jag har också synpunkter på hur uppenbart normalintelligenta människor lyckas övertyga sig själv om att totalitarism och godtyckliga lagar och förordningar är någonting bra, så länge de överensstämmer med deras egna politiska övertygelser. Det är synd att vi inte kommit längre än så med er förment goda människor i ledningen.
Citera
2023-05-25, 22:25
Medlem
Citat:
ser det bara som att folk börjat tröttna på rasistiska undertoner som sticks in lite överallt i vårt samhälle.

Sticks det in rasistiska undertoner i samhället? Det har jag inte riktigt märkt, tyvärr.

Om det är så som du säger, vad tror du det kan bero på? Skulle det kunna vara exakt så som Arpi säger, att vissa folks lättkränkthet och humörsvängningar börjar ge genomslag i samhället och svenskarna så smått börjar lacka ur?

Kan det vara DET som Arpi menar?
Citera
2023-05-25, 22:30
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Sticks det in rasistiska undertoner i samhället? Det har jag inte riktigt märkt, tyvärr.

Om det är så som du säger, vad tror du det kan bero på? Skulle det kunna vara exakt så som Arpi säger, att vissa folks lättkränkthet och humörsvängningar börjar ge genomslag i samhället och svenskarna så smått börjar lacka ur?

Kan det vara DET som Arpi menar?
Jag har fört en del diskussioner här på nätet om kriminalitet.
Jag har noterat att folk tror att det beror på att de är utlänningar eller att de är muslimer.
Inget av detta är rätt och när man presenterar statistik från deras favoritställe BRÅ och visar på att det inte alls är så som de tror blir det först lite mothugg och sedan alldeles tyst när de inser att de har fel.
De försöker räkna om men inser att jag inte räknat fel.

Så långt har de rasistiska influenserna och undertonerna gått att man tror på uppenbara lögner.
Citera
2023-05-25, 22:32
Medlem
Citat:

Klockrent reflekterat.
Stående applåder faktiskt.

Man behöver en flexibel lag som har syftet att tysta de som kan presentera obestridlig fakta där inget mer kan diskuteras.

Den som ändå försöker försvara sin syn blir stående med byxorna nere. Då tar man till en lag likt HMF för att ändå kunna ”få rätt”

Sjukt.
Heja Arpi, stå på dig.
Citera
2023-05-25, 22:32
Medlem
Citat:
Nu tror jag att de här "rasistiska undertonerna" som du pratar om, dels bara existerar i din fantasi, och dels är sådant du tolkar som rasism utan att det faktiskt är det. Ungefär som när män tror att de är kvinnor, eller vice versa.

Jag är väl bekant med lagen, vilket du borde ha kunnat utläsa av det du svarade på. Min invändning mot lagen är inte hur den de facto är formulerad, utan att den överhuvudtaget existerar.

Jag har också synpunkter på hur uppenbart normalintelligenta människor lyckas övertyga sig själv om att totalitarism och godtyckliga lagar och förordningar är någonting bra, så länge de överensstämmer med deras egna politiska övertygelser. Det är synd att vi inte kommit längre än så med er förment goda människor i ledningen.

Nu gäller det inte bara svensk lagstiftning utan minst 2 konventioner bland annat mänskliga rättigheter, så menar du att vi ska ta oss ur? Till vilket pris då? Och om det nu skulle ske tror jag att vi kan slå igen sjappet.
Citera
2023-05-25, 22:48
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår kring svensk lag? Har ni inte kommit så långt i gymnasiestudierna att ni gått igenom detta eller går du lantbrukslinjen och stressar runt med vårskörden mellan FB-inläggen?

De flesta av svenska rasistiska partiers relativa sanningar enligt deras egen fejk-statistik eller elativiseringar kan alltså i många fall betraktas som hets mot folkgrupp.

Jag tycker två saker med ditt inlägg är lite kul. Det första är att du lyfter på mattkanten för att förstärka din åsikt genom ett nedvärderande epitet på mig att jag skulle vara bonde. Och du menar naturligtvis bonde som något negativt.
Det är ju också första faktiska tydliga indikationen på att du börjar få slut på argument.

Det andra är att du anser dig ha full koll på och dessutom tolkningsföreträde på vilken statistik som skall anses tillförlitlig.
Statistik som inte följer normen bör gå under HMF. Det är så jag tolkar vad du skriver ovan.
Senast redigerad av Kanaltrollet 2023-05-25 kl. 22:53.
Citera
2023-05-25, 23:02
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det framgår av Brottsbalken (16 kap. 8 §), vars första stycke lyder så här:
Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Det betyder att om det rör sig om någon av följande grupper

• en folkgrupp
• en grupp personer med anspelning på ras (exempelvis ”östasiater”)
• en grupp personer med anspelning på hudfärg (exempelvis ”mörkhyade”)
• en grupp personer med anspelning på nationellt ursprung (exempelvis ”greker”)
• en grupp personer med anspelning på etniskt ursprung (exempelvis ”kurder”)
• en grupp personer med anspelning på trosbekännelse (exempelvis ”muslimer”)
• en grupp personer med anspelning på sexuell läggning (exempelvis ”homosexuella”)
• en grupp personer med anspelning på könsöverskridande identitet eller uttryck (exempelvis ”transpersoner”)

så är de skyddade. Dessa grupper får du inte hota eller uttrycka missaktning mot.
"anspelning på nationellt ursprung" torde inkludera svenskar?
Citera
2023-05-25, 23:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
"anspelning på nationellt ursprung" torde inkludera svenskar?
HMF gäller inte svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in