2023-06-03, 07:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Muslimer är inte en folkgrupp. Det är en religion. Är muslimer en folkgrupp så är även Harry Potter fanatiker en folkgrupp.
Om du läser Brottsbalken (16 kap. 8 §) så står det så här:
Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en [...] grupp av personer med anspelning på [...] trosbekännelse [...] döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.
Muslimer är med andra ord en grupp som skyddas av hmf-paragrafen, just på grund av att Islam är en religion. Om du läser hela paragrafen ser du att även homosexuella eller transpersoner skyddas av samma bestämmelse.
Citera
2023-06-03, 07:11
OK så Ivar får en smäll på fingrarna jag kan betala hans böter för att han säger vad han tycker.

'In an unjust society the only place for a just man is prison.'
- Adi

Nä skoja det är Thoreau
Senast redigerad av NewRomancers 2023-06-03 kl. 07:24.
Citera
2023-06-03, 11:49
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Du och resten av de vänsterblivna verkar inte begripa att man får kritisera både islam och muslimer då det är både en religion och ideologi i ett.
Dessutom så finns det skäl att kritisera den totalitära våldsideologin som kallas islam och de flesta muslimer i Europa har inte heller har att göra.
Varför stödjer du ett tankegods närbesläktat med nazism?
Varför vill du hålla islam och muslimer under armarna de skulle slakta dig utan att blinka precis som i Iran 1979.
Du har gjort det osannolika igen genom att svara på något som frågan inte handlade om. 1-0 till mig.
Citera
2023-06-03, 11:53
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Ha ha ha, jag har inte läst i tråden på några dagar, meeen vad många arga kommentarer, eller kanske med arg underton man kan läsa de senaste dagarna.
Det komiska i kråksången är att muslimförsvararna verkar vara de som skriver argast. Det vet ju såklart inte jag, men kan det möjligen faktiskt vara muslimer?

Låg tröskel för ilska och väldigt lättstötta, precis vad ämnet för tråden handlar om.

Jag misstänker att de flesta av dem är svenskar. De som applåderar denna polisanmälan och önskar allt ont gentemot Ivar Arpi, är helt enkelt såna som vill att ingen ska få kritisera utvecklingen i landet. De gömmer sig bakom hmf, men är i själva verket uppfyllda av hat gentemot de av oss som vill att Sverige ska förbli någorlunda homogent. Och de är svenskar.

Jag befarar även att Ivar Arpi kommer att fällas för detta.

Det som skrämmer åsiktsmonopolisterna i detta fallet, är att han är sprungen ur den "moderata" högern och därmed är extra farlig. Han kan inte avfärdas som "extrem".
Citera
2023-06-03, 19:04
Medlem
brianmolkos avatar
Finns det någon folkgrupp NI tycker man inte får förolämpa enligt er då ?

Jag vet en som förtjänar det iaf..
Citera
2023-06-04, 01:08
Medlem
MSM har redan glömt den skjutne polismannen i Göteborg sommaren 2021 eller var det 2020.

Och den äckliga vänsterkommunisten Mattias Irving, Tro & Solidaritet (S) numera Hjärta, råkade förstås att skriva på Twitter om denna skjutning som en "en arbetsplatsolycka"

Det är ingen tvekan om att Irving har många skruvar lösa i sitt huvud

Är mattias Irving en så kallat (disputerad) Fil Arn ?
Senast redigerad av BabianBlatten 2023-06-04 kl. 01:30.
Citera
2023-06-04, 18:19
Medlem
Revolteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Du och resten av de vänsterblivna verkar inte begripa att man får kritisera både islam och muslimer då det är både en religion och ideologi i ett.

Fel.

Islam är en religion. Islamism är den politiskt ideologiska grenen av religionen.

Och naturligtvis är det fullt tillåtet att kritisera. Men Arpis tweet insinuerar att muslimer är en grupp som generellt kan explodera i våld vid minsta provokation, dvs han drar hela folkgruppen över samma kam. Att generalisera är inte detsamma som att kritisera.
Senast redigerad av Revoltera 2023-06-04 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in