2023-05-25, 10:38
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Det spekuleras att kärnvapen kommer avfyras från Belarus, dvs Ryssland inte inblandat.

Eller det vad Putin försöker hota med.

Att Lukashenko gick med på det visar hur stark grepp av hans testiklar har Ryssland.
Ja. Det skulle ju kunna vara ett ytterligare sätt att hota. Putin kan hota med att Vitryssland kommer avfyra kärnvapen.. Då lär det inte dröja länge innan Lukaschenko är borta från makten och en FN/NATO-stödd styrka tar över Vitryssland och Putin tappar sin lydiga hund.
Nej. Det lär inte hända.
Citera
2023-05-25, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Japp. Punkt 3 är märkligt formulerad. Möljligtvis en självklar del av motoffensiven.

Det är känsligt att nämna kerchbron rakt ut.
Citera
2023-05-25, 10:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Men nu vänder du ju på förutsättningar. Det är inte bara en ekonomisk och militär kris som pågår i Ukraina, det är i allra högsta grad en demografisk. Vad gäller mobiliseringen så för det första betvivlar jag starkt dina siffror på 1,2 miljoner man tillgängliga. Det tar slut efter den stundande offensiven om man inte når någon framgång. Det är ganska många överens om och om man lyssnar på bruset så är det också uppfattningen i Washington.

Kriget hade tagit slut för Ukrainas del förra sommaren om inte USA och NATO valt att ge Ukraina ett enormt stöd på alla fronter. Man är inne på sin tredje eller fjärde iteration av armé vid det här laget.

Och detta att ryssarna har större delen av sina militära resurser i Ukraina är ju bara trams. Jag tror att de läckta dokumenten talade om t.o.m. 99% av styrkorna där.

Ja, det var en begränsad styrka man började med. Dessutom gick kontrakten ut framåt sommaren 2022. Troligtvis valde man inte tidigt att förlänga dem utöver standard för att inte avslöja för mycket om framtida planer. Sedan har man mobiliserat men många kommer från den ursprungliga gruppen. Annars är de flesta reserver. Dessa har inte än deltagit i någon större utsträckning utan det mesta av fotarbetet har utförts av tjetjener, separatiststyrkor och Wagner framför allt. Märk väl att separatisterna numera ingår i den reguljära armén och har inte direkt varit framträdande i sista månadernas strider. Det är främst Wagner med stöd av ryska armén i form av artilleri och flygunderstöd m.m. som stridit. Den stora delen av de mobiliserade har ägnat sig åt att gräva ner sig längs hela konfliktlinjen.

Och där är ryktena från initierat håll att det handlar om fler än 300K soldater. Det man väntar på egentligen är Ukrainas offensiv där man inte verkar vara speciellt oroade. Det är först när den är avklarad som ryssarna kommer att inleda någon form av operation vad det nu kan vara. Men ryktena säger också att Kreml vill ha ett slut på kriget efter det. Kort sagt, ryssarna är kanske mer angelägna att Ukrainas offensiv kommer igång än vad ukrainarna själva är.

Där har jag som sagt mina tvivel. Jag tror det här tjatet om F16 har två syften. Dels naturligtvis att Ukraina faktiskt skulle behöva flygstridskrafter särskilt för en offensiv men dels också för att kunna försvara en försening av eller rent av skjuta fram en framtida offensiv på obestämd tid.

Läs innantill: Hela den ukrainska krigsorganisationen beräknar jag till 1,2 miljoner. Det gäller alla, inklusive städaren på någon garnison i Lviv.

Det är en del andra grejer också där jag tycker att du inte har torrt på fötterna, jag har inte så mycket tid just nu till utläggningar, så jag ska bara punkta några av dessa (sorry!)

1. Det är klart att en offensiv medför förluster. Den kommer dock att pågå tills den kulminerar, därefter får man rekonstituera och fylla på. Jag hade planerat min ukrainska offensiv efter mängden ammunition och hur länge den räcker för att genomföra intensiva operationer. Rykten säger att man har tillräckligt för fyra månader - ja, då bör det hela dras igång ngn gång i juni (med tanke på rapustitsan) och har man mindre resurser, så drar man igång den senare (givet att allt annat är klart).

2. Det finns inga skäl att se offensiven som en metafysisk tilldragelse där antingen Ryssland eller Ukraina kommer att gå under. Det är en offensiv. Det handlar för Ukrainas del om att skapa förutsättningar för en strategisk seger i ett senare skede (vilket förslagsvis sker genom att situationen i Krim på sikt blir ohållbar för ryssarna). Ukraina måste agera med denna offensiv som en duktig biljardspelare: Det handlar inte bara om att få ned ett av kloten i påsen - det måste också ske på ett sådant sätt att det vita klotet studsar tillbaka i ett bra läge inför nästa stöt. Det är det jag menar med nå operativ framgång för att skapa strategiska förutsättningar för seger genom en motoffensiv. Vad ryssarna måste göra är naturligtvis att förhindra detta.

3. De ryska reguljära styrkorna har varit involverade på alla frontavsnitt. Det är bara vid Bachmut där Wagner kanske varit dominerande.

4. Tjetjenerna som faktiskt varit mycket lite engagerade i regelrätta bataljer har idag huvudsakligen delegerats rollen som militärpolis och ordningsmakt på ockuperat område i Cherson och Zaporizjzja. Där kan de nog göra "nytta", eftersom både ryska soldater och ukrainska civilpersoner är rädda för de tjetjenska polisbataljonerna.

5. Flygplanen kommer när de kommer (om de kommer). Det finns inget skäl att ställa in offensiven bara för de inte råkar vara på plats. Givetvis skulle de vara bra att ha redan nu, men man kan inte få allt här i världen - de kommer att göra nytta senare. Det här kriget kommer att pågå under flera år.

6. Kriget kommer att ta sin tid - och vad som sker i år (ryssarnas vinteroffensiv, ukrainarnas kommande motoffensiv) är inte boken själv, utan ett par kapitel i en lång roman.
Citera
2023-05-25, 10:54
Medlem
Ryssland har lägsta inflationen i Europa konstateras det nu. Sanktionerna funkar verkligen!
Citera
2023-05-25, 10:57
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Det spekuleras att kärnvapen kommer avfyras från Belarus, dvs Ryssland inte inblandat.

Eller det vad Putin försöker hota med.

Att Lukashenko gick med på det visar hur stark grepp av hans testiklar har Ryssland.
Det vore väl en märklig rundgång om syftet var att Putins Ryssland skulle svära sig fri. Istället riskerar det ev, stupida beslutet att motivera en invasion av Belarus.
Belars är ett blind fläck där frågorna är fler än svaren.

Att Lukasjenkos ägg är vridna några smärtsamma varv är inte tu tal om. Kanske var det för att dom inte var tillbakavridna han såg så plågsam av häromsistens
Citera
2023-05-25, 10:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är precis det jag menar ("Mentaliteten att föreslå"). Jag tror på det stora hela att ett annat ledarskap i Ryssland skulle underlätta betydligt om man vill få stopp åtminstone på krigshandlingarna, men där ska man kanske inte hoppas på för mycket i ett kortare perspektiv.
Det finns inga garantier för att nya ledaren är bättre än den gamla. Tex många dårfinkar i Ryssland som tycker det är en bra ide att använda kärnvapen.
Citera
2023-05-25, 10:59
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kanske ett sätt att säga att motoffensiven i princip har startat? Vi har ju sett rätt mycket attacker mot annat än det vanliga frontnära den sista tiden.
De flesta definierar en start när vi ser moderna MBT och IFV på fronten. Detta har inte händ än vad jag har sett.
Citera
2023-05-25, 11:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Ryssland har lägsta inflationen i Europa konstateras det nu. Sanktionerna funkar verkligen!

...Och samtidigt är en tredjedel av hela den ryska ekonomin hemlighållen, den når aldrig den (i.o.f.s. manipulerade) statistiken.
Utgifterna skenar, det vet man. Inkomsterna minskar. Någonstans tar det emot. Var,hur och när vet ingen riktigt, ett som är säkert är att det inte kommer några officiella ryska siffror ifall ekonomin går kraftigt söderut. Allting ska se ordentligt ut i Mordor så inte ryssarna själva börjar gnälla.
Det här kriget kan blåsas av rätt snart, då Putin vill "förhandla" eftersom hela ekonomin är på väg åt helskotta och kräver ett stop på de enorm militära utgifterna. Landet har en ekonomi i storlek med Italien, så det finns inga obegränsade resurser direkt-
Senast redigerad av Upplyften 2023-05-25 kl. 11:14.
Citera
2023-05-25, 11:13
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Imponerande försök till analys.
Jag fastnade för "Och tydligen är det framgångsrikt eftersom man [Ryssland] fortsätter."
Har du funderat på varför Ukraina även 'fortsätter'?
Inse att Putin har målat in sig i ett hörn. Jag skulle gärna sitta ner och ta en whiskey med honom och få höra hur han resonerar nu.

Du är imponerad alltså.

Att Ukraina fortsätter striderna förefaller inte ha några uppenbara självklara motiv, eftersom kampen de för mot en överlägsen motståndare för varje dag gör att de hamnar i en svagare och mer osjälvständig position. Man kan förstås invända att man hoppas på fler och bättre vapen från väst, men för varje dag som går så blir landet mer förstört och vapnen ska på ett eller annat sätt betalas.

Att ryssarna fortsätter kommer sig av att de nöter ned det Ukrainska motståndet i en sådan relation till sina egna förluster att de kommer att lyckas förinta de ukrainska stridskrafterna. Så uppfattar jag det. Det är ryssarna som bestämmer hur striderna ska föras, och de för dem då på det vis som är mest fördelaktigt för dem.
Citera
2023-05-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
...Och samtidigt är en tredjedel av hela den ryska ekonomin hemlighållen, den når aldrig den (i.o.f.s. manipulerade) statistiken.
Utgifterna skenar, det vet man. Inkomsterna minskar. Någonstans tar det emot. Var,hur och när vet ingen riktigt, ett som är säkert är att det inte kommer några officiella ryska siffror ifall ekonomin går kraftigt söderut. Allting ska se ordentligt ut i Mordor så inte ryssarna själva börjar gnälla

Ekonomin är global numera, så några större manipulationer kommer man inte undan med.
Citera
2023-05-25, 11:16
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns inga garantier för att nya ledaren är bättre än den gamla. Tex många dårfinkar i Ryssland som tycker det är en bra ide att använda kärnvapen.
Det finns verkligen inga garantier för det, men det vore åtminstone ett hypotetiskt sätt att komma runt problemet med åtalspunkterna mot de ansvariga. Ett annat ledarskap skulle möjligtvis kunna pressas till villkorslösa förhandlingar, förutsatt att ett ryskt nederlag står för dörren.

Hävda sanktioner skulle kunna vara någorlunda rimligt med Putin, Shojgu et al ur vägen. Nu tror jag visserligen inte att det blir så i första taget.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-05-25 kl. 11:21.
Citera
2023-05-25, 11:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De flesta definierar en start när vi ser moderna MBT och IFV på fronten. Detta har inte händ än vad jag har sett.
Och detta är då ett sätt att säga att det synsättet är fel. Vilka vapen som syns vid fronten har inget att göra med om huruvida en offensiv har startat eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in