2023-05-25, 01:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det man inte tar med i Ekvationen är USA försöker få med EU mer emot Kina. Och EU är i från ett historiskt, kulturellt och resursperspektiv viktigare som allierad för USA än Ryssland. Så länge Ryssland direkt och indirekt hotar Europa så blir det svårt. Om inte Ryssland inser att NATO inte tänker erövra Ryssland.

Sen är frågan om Putin verkligen tror att NATO hotar Ryssland eller han använder det kortet för behålla makten. Jag tror verkligen att han tror NATO hotar Ryssland. På sikt måste nog Ryssland inse att det egentliga hotet emot dem är Kina. Redan nu har ju Kina invaderat delar av Siberien med civila nybyggare (immigranter). Kineserna är i majoritet i vissa delar. De ryska siberienprovinserna ser hur Kina växer på andra sidan gränsen. Och själva har de stagnerat och de tvungen att skicka sina unga till ett krig i Ukraina som måste ses som helt meningslöst i deras ögon. Dessutom nu under kriget så försöker sig Kina närma sig central-Asien. Senast Kina var där var cirka 1200 år sedan.

Jag tror inte Putin ser NATO som ett hot, åtminstone inte som något som vill ta Ryssland. De har trots allt haft decennier på sig att göra det. Tvärtom har de flesta NATO-länder nedrustat i trettio år och istället ökat sin handel med Ryssland. Däremot ser Putin uppenbarligen NATO som ett mycket stort hot för att kunna förverkliga sina planer på ett Storryssland med mer yta och kanske än viktigare mer inflytande över sina grannländer.

Jag skulle tro att Putin, likväl som de andra med högre befattningar, uppfattar Ryssland som främst ett europeiskt land, de är t.ex. själva samtliga från den europeiska delen av landet. De har satt sina barn i skolor i Europa och åker på semester till Europa, liksom har närmre kopplingar till övriga Europa i fråga om t.ex. språk, religion, kultur, historia etc än till t.ex. Kina. Den asiatiska delen av landet betraktar de nog snarare främst som avlägsna kolonier där de kan hämta soldater och utvinna naturresurser.

USA har nog kommit till slutsatsen att Ryssland inte är mycket att lita på, liksom inte har så stark militär ändå, varför deras stöd mot Kina inte är så viktigt att ha ändå.

De europeiska länderna är nog klart mycket viktigare i det avseendet. Och de kommer knappast acceptera bli lydstater till Ryssland eller överge Ukraina. Däremot ligger deras intresse främst i Europa, inte Östasien. För allierade mot Kina är det nog därför viktigare för USA att stärka banden med länder i Kinas närhet såsom t.ex. Japan och Sydkorea.
Citera
2023-05-25, 01:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluke12
Varför stöder våra nazister i tråden Putins krig mot Ukraina medans ryska nazister är emot Putin?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/leder-putinfientliga-milisen-hyllar-hitler-och-breivik/

Är våra egna nazister bara svagbegåvade eller vad handlar det om?

Stödet är nog blandat såväl bland de västerländska som ryska nazisterna. Men de ryska uppfattar nog oftast att Putin och hans kompisar är väldigt korrupta och snor alla pengar istället för att satsa på att bygga upp landet och hjälpa de vanliga ryssarna och därmed förstör något de älskar, dvs Ryssland. De västerländska ser nog oftare Putin som en befriare som tar strid mot västvärldens globalism och identitetspolitik de menar är judiska påfund med syfte att förstöra världen. Typ.
Citera
2023-05-25, 01:40
Medlem
fernebos avatar
Nu brinner tydligen det ryska försvarsministeriet i centrala Moskva. Vilken otur de har ryssarna.. haha...

Ryska myndigheter förnekar det, men brandröken är tydligen rätt omfattande vilket syns på filmbilder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1126253

https://edition.cnn.com/2023/05/24/europe/fire-moscow-ministry-defense-intl/index.html
Senast redigerad av fernebo 2023-05-25 kl. 01:49.
Citera
2023-05-25, 02:24
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Så kan det naturligtvis vara.

Sammanfattningsvis en skithändelse utan någon som helst betydelse i sammanhanget.

Även om jag har en motsatt uppmaning till dig om hur kriget går och vilka som bör vinna tycker jag du har rätt i det du skriver denna gång.

Jag tycker händelsen har fått lite för stor uppmärksamhet av en del som hejar på Ukraina. Ibland har det låtit som de nästan intagit hela Ryssland, eller möjligen kommer göra det inom några dagar, vilket naturligtvis är struntprat. Sådana uttalanden är knappast något som gynnar deras trovärdighet heller.

Syftet med aktionen var rimligen aldrig att inta någonting utan att få publicitet runt om i världen, i synnerhet i Ryssland. Samt få Ryssland att avsätta trupper längst gränsen och på så vis ha färre soldater och vapen kvar i Ukraina. Och på så vis har ju aktionen faktiskt varit väldigt framgångsrik, det är ju svårt att förneka. Men som sagt var har ju en del personer blåst upp det lite väl mycket kan jag tycka.
Citera
2023-05-25, 04:15
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu är det inte mig du svarar, men jag kastar mig in med ett inlägg.

Som kriget nu förs så är det ett utnötningskrig, vilket betyder att när den ena parten är helt nednött så är saken klar. I princip spelar det ingen roll var det förs inom Ukraina, utan ryssarna nöter där det finns sådant man vill nöta ned, alltså material och manskap. Och man ska komma i håg att ryssarna som är helt dominerande är de som styrt att kriget förs på detta sätt, vilket de anser mest fördelaktigt för att uppnå sina mål, alltså att demilitarisera Ukraina.

Just i samband med inmarschen så hoppades antagligen ryssarna att det skulle räcka med denna manifestation och att man på något vis skulle kunna upplösa de Ukrainska styrkorna i en förhandlingslösning. Det gick inte. Då tog man nya tag och började nöta, alltså att döda soldater och förstöra materiel. Och så har man hållit på sedan dess. Och tydligen är det framgångsrikt eftersom man fortsätter. Hade det inte varit det så hade ryssarna gjort på ett annat för dem mer fördelaktigt sätt.

Du skriver att Ukraina slåss för sin framtid, men som det här kriget förs finns ingen framtid för Ukraina som det ser ut, eftersom Ryssarna kommer att fortsätta tills det inte finns några soldater kvar om nu inte de som styr på den Ukrainska sidan går med på vad ryssarna vill och lägger ned sina vapen. Ryssarna kommer aldrig att acceptera någonting annat.
Imponerande försök till analys.
Jag fastnade för "Och tydligen är det framgångsrikt eftersom man [Ryssland] fortsätter."
Har du funderat på varför Ukraina även 'fortsätter'?
Inse att Putin har målat in sig i ett hörn. Jag skulle gärna sitta ner och ta en whiskey med honom och få höra hur han resonerar nu.
Citera
2023-05-25, 05:34
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Även om jag har en motsatt uppmaning till dig om hur kriget går och vilka som bör vinna tycker jag du har rätt i det du skriver denna gång.

Jag tycker händelsen har fått lite för stor uppmärksamhet av en del som hejar på Ukraina. Ibland har det låtit som de nästan intagit hela Ryssland, eller möjligen kommer göra det inom några dagar, vilket naturligtvis är struntprat. Sådana uttalanden är knappast något som gynnar deras trovärdighet heller.

Syftet med aktionen var rimligen aldrig att inta någonting utan att få publicitet runt om i världen, i synnerhet i Ryssland. Samt få Ryssland att avsätta trupper längst gränsen och på så vis ha färre soldater och vapen kvar i Ukraina. Och på så vis har ju aktionen faktiskt varit väldigt framgångsrik, det är ju svårt att förneka. Men som sagt var har ju en del personer blåst upp det lite väl mycket kan jag tycka.
Det är en "pseudohändelse" i ordets rätta bemärkelse. Finns mycket oklarheter som att den bildanalys som gjordes och som även länkats till i den här tråden gjordes av en "flöjtmagiker" med en klar pro-ukrainsk agenda:

Jack’s House
@FluteMagician
1) The Russian government released this photo of the alleged Belgorod insurgents vehicles after a battle. I used to be a tow truck operator. This is staged. These vehicles didn’t crash into that trench. I’ll explain why⬇️
https://twitter.com/FluteMagician/status/1661162964261404673?s=20

Han verkar faktiskt inte ha någon som helst kompetens att uttrycka sig i frågan. Intressant psykologi som är oerhört fascinerande då han fått 4,7 mn visningar på sin Tweet i denna stund.

Det finns flera därute som har synpunkter på denna analys:

-- GEROMAN -- time will tell - 👀 --
@GeromanAT
debunked shit got 20k likes
which measures only the level of cope and stupidity of the dumb pro Ukro audience
Tråd: https://twitter.com/GeromanAT/status/1661503461022679040?s=20

Här är en som jag uppfattar som trovärdig:

Archie Irving
@ArchieIrving2
I am skeptical of this evaluation for a couple of reasons. First, is that pretty much all of the vehicles involved with the operation passed over this trench area. It would be the obvious place to go if you were retreating as it is one of two paths out. -
https://twitter.com/ArchieIrving2/status/1661339193325555718?s=20

Min åsikt är dock klar. Visst det kan vara iscensatt av ryssarna men sammantaget med tanke på omständigheterna och viss erfarenhet av tidigare skojerier från den ukrainska sidan skulle jag vilja säga att sanningen ligger nära det som sägs i ovanstående Twittertråd.
Citera
2023-05-25, 06:43
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nu brinner tydligen det ryska försvarsministeriet i centrala Moskva. Vilken otur de har ryssarna.. haha...

Ryska myndigheter förnekar det, men brandröken är tydligen rätt omfattande vilket syns på filmbilder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1126253

https://edition.cnn.com/2023/05/24/europe/fire-moscow-ministry-defense-intl/index.html
Igen!??! Det är väl för helvete tredje gången nu? Har orcherna en bensinstation ute på rökrutan...
Citera
2023-05-25, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Striderna har i huvudsak inte förts på det vis du beskriver. Ryssarna har från långt håll skjutit med artilleri och raketer mot Ukrainas ställningar och sedan gått in med infanteri. Dessutom så har ryssarna på många avsnitt tunnat ut ukrainska styrkor med artilleri och låtit dem fylla på med nytt folk som åter igen beskjutits. Så har det sett ut i huvudsak.

Du har brölat om artilleriet över ett år. Du har inte klarat av att visa källor någon gång utan det är bara dina tankar - ditt hitta på.

Du skulle kunna ha rätt om ryskt artilleri vore lika effektivt som det ukrainska. Historiskt så har ryssarna varit relativt ineffektiva med sitt artilleri. De lyckades för de hade groteska mängder.

Men du har en poäng:

"In Ukraine as in previous major conflicts artillery is the biggest killer on the battlefield, accounting for perhaps 80% of casualties on both sides." (Business insider (BI)- Se länk)

Men problemet är att ryssarna inte är så duktiga- Ryssarna tänker fortfande som Homo Sovieticus medan Ukraina mer som Homo Civilis. Det gör att även om Ukraina har mindre artilleri och skjuter färre granater så dödar de fler ryssar. Se länk för en längre förklaring. Om du har en källa som säger emot (BI) så kan du gärna redovisa den. Dina tankar skiter vi i. Vi vet redan sedan 1 mars 2022 att de ofta är tokiga.

"Att låta städernas infrastruktur fungera är ju en del av ryssarnas taktik. Hade de velat stänga av strömmen så hade de ju gjort det från början. Att den nu pajat i en stad kommer sig antagligen av något misstag. Ryssarna etablerar sig runt städerna och väntar. De undviker strider i städerna och låter ström och vatten vara på. Sakta men säkert kommer brist på varor att uppstå och trycket öka på den ukrainska ledningen att göra politiska eftergifter för att få in varor. En vecka? Två veckor? En månad? Sen börjar invånarna att äta upp varandra ungefär som de gjorde i de belägrade städerna i Ryssland under andra världskriget. Eller så gör man politiska eftergifter." (Armstad 1 mars 2022)

Vidare - På tal om att väst ger Ukriana Mig 29 - Vi vet att att det gick bra.

"Makalöst detta. Jag har sett uppgifter om detta även på annat håll. Ryssarna kontollerar luftrummet i Ukraina. Hur ska dessa plan kunna starta och landa? Jag har sett förslag på att planen skulle kunna förläggas utanför Ukraina, typ Polen, Ungern och flygas in i Ukraina för uppdrag, dock med Ukrainsk besättning. Toppen! Flygplatserna i dessa länder blir ju då defacto militära mål som måste bekämpas från ryssarna. Och då behöver elden besvaras. Och då har vi ett storkrig i Europa." (Armastad 1 mars 2022)

"Antagligen kommer Ryssarna att ta hela sydkusten samt gränsområdet mot Moldavien. De kommer dessutom antagligen att ockupera hela området öster om Dnjepr och då samtidigt ringa in en stor del av de ukrainska stridskrafterna som finns i de östra delarna. Därutöver inringa Kiev. När detta är klart och Ukraina kapitulerat är det dags för förhandlingar. Ukraina tillåts uppstå i det område som finns väster om Dnjepr och kommer att sakna kust mot Svarta havet, detta förutsatt att det framtida Ukraina binder sig att vara neutalt och släpper sin ambition att bli medlem i NATO" (Amrstad 4 Mars 2022)

Min favorit av armstads trams

"År 2022 blir för Västs dominans, vad år 476 är för Romarriket. Slutet helt enkelt - åtminstone början på det." (20 Mars Armstad)

"Olika källor, 50 000 - 70 000 man, en mycket stor del av de Ukrainska stridskrafterna är på reträtt. Otäckt hur detta kan sluta om de inte kapitulerar" (23 Mars 2022 Armstad). Det konstiga är att man får aldrig några källor av honom

Så fortsätter det sida upp och sida ner (19 sidor) med mer eller mindre strunt. I minst av fallen 90 procent inga källor, bara bisarra påståenden, tokirier och gissningar.

Källa:

https://www.businessinsider.com/ukraine-artillery-does-more-damage-with-fewer-rounds-than-russia-2023-4?r=US&IR=T
Citera
2023-05-25, 06:54
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Vi har ju begravningsstatistiken från Pentagonkällorna!!1
Du har alltså synpunkter på BBC Russias och Mediazonas metodologi som många seriösa anser vara ändamålsenlig på båda sidor.

Du får gärna utveckla vad det är du har synpunkter på.

BBC confirms identities of 21,700 Russian soldiers killed in Ukraine in 14 months of the war

https://kyivindependent.com/bbc-confirms-identities-of-17-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine-in-13-months-of-the-war-2/

Journalists Confirm More Than 20,000 Russian Dead In Ukraine War

https://www.rferl.org/a/russia-ukraine-russian-casualties-ukraine/32366010.html
Citera
2023-05-25, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Du har alltså synpunkter på BBC Russias och Mediazonas metodologi som många seriösa anser vara ändamålsenlig på båda sidor.

Du får gärna utveckla vad det är du har synpunkter på.

BBC confirms identities of 21,700 Russian soldiers killed in Ukraine in 14 months of the war

https://kyivindependent.com/bbc-confirms-identities-of-17-000-russian-soldiers-killed-in-ukraine-in-13-months-of-the-war-2/

Journalists Confirm More Than 20,000 Russian Dead In Ukraine War

https://www.rferl.org/a/russia-ukraine-russian-casualties-ukraine/32366010.html

frågan är väll snarare vad du har emot dem?

”BBC and Mediazona say that according to the most conservative estimates, Russia may have lost about 43,400 people. At the same time, Russia's total irretrievable losses, which include wounded, killed or missing, may amount to 195,000.”

det är ju endå det mest konservativa estimatet..
Citera
2023-05-25, 07:12
Medlem
Det är identifierade döda väl? Ingen kan väl tro att det inte är mångdubbelt mer än så.
Citera
2023-05-25, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror inte Putin ser NATO som ett hot, åtminstone inte som något som vill ta Ryssland. De har trots allt haft decennier på sig att göra det. Tvärtom har de flesta NATO-länder nedrustat i trettio år och istället ökat sin handel med Ryssland. Däremot ser Putin uppenbarligen NATO som ett mycket stort hot för att kunna förverkliga sina planer på ett Storryssland med mer yta och kanske än viktigare mer inflytande över sina grannländer.

Jag skulle tro att Putin, likväl som de andra med högre befattningar, uppfattar Ryssland som främst ett europeiskt land, de är t.ex. själva samtliga från den europeiska delen av landet. De har satt sina barn i skolor i Europa och åker på semester till Europa, liksom har närmre kopplingar till övriga Europa i fråga om t.ex. språk, religion, kultur, historia etc än till t.ex. Kina. Den asiatiska delen av landet betraktar de nog snarare främst som avlägsna kolonier där de kan hämta soldater och utvinna naturresurser.

USA har nog kommit till slutsatsen att Ryssland inte är mycket att lita på, liksom inte har så stark militär ändå, varför deras stöd mot Kina inte är så viktigt att ha ändå.

De europeiska länderna är nog klart mycket viktigare i det avseendet. Och de kommer knappast acceptera bli lydstater till Ryssland eller överge Ukraina. Däremot ligger deras intresse främst i Europa, inte Östasien. För allierade mot Kina är det nog därför viktigare för USA att stärka banden med länder i Kinas närhet såsom t.ex. Japan och Sydkorea.

Jag håller med dig med mycket. Men det här kriget har slängt ryssarna in i Kinas famn. Om och när Kina och Ryssland förbättrar logistiken mellan länderna, så blir en blockad av Kina omöjlig eller mycket svår att genomföra. Västerländsk krigföring går ofta ut på blockader och militärt tryck. Ryssland riskerar att bli Kinas bensinmack med vetebullar och det är inget bra.

Vidare så länge kriget pågår så ger det USA huvudvärk. De skulle hellre satsa mer på Stilla havet men Europa är fortfarande försvaga att ta hand om Ukraina själva. 50-60 procent av hjälpen kommer från USA.

Att SK och Japan håller sams och att de behåller eller stärker sina band med USA är väldigt viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in