Citat:
Ursprungligen postat av
dodde03
Hej! jag sökte på ett jobb som ansökningstiden gått ut (har inte fått återkoppling), för några dagar sedan ser jag samma annons ute igen med några enstaka ord ändrade i tjänstbeskrivningen.
Hur ska man tolka det? Ska det bli ännu en månad med ovisshet? Hittade dom verkligen ingen intressant kandidat första gången? Mycket möjligt att jag inte tillhör toppkandidaterna men man vill ju gärna ha ett besked, det ska ju inte ta två månader att få ett besked!
Bör jag ringa till rekryteraren och fråga hur dom tänker, jag bör ju inte vara helt ointressant när jag blev kallad till intervju?
Har de förlängt ansökningstiden så har de inte hittat vad de söker i första vändan.
Klart du ska ringa och prata med rekryteraren.
Jag hoppas verkligen att du gjort det redan innan du skickade in din ansökan också?
Tänk så här:
Person 1 skickar in sin slentrianansökan och sätter sig ner och väntar på svar.
Person 2 ringer rekryteraren och presenterar sig, berättar lite om sig själv och frågar lite om jobbet och andra saker. Ansökan kommer 10 minuter efter samtalet där man också lagt betoning på det som företaget söker efter och vilka av dina erfarenheter som passar in för just den tjänsten.
Rekryteraren får in kanske 20 st (siffran tagen ur röven) ansökningar per dag på just det jobbet person 1 och 2 sökt så frågan är vilken du tror rekryteraren kommer läsa först och känna igen?