2023-05-25, 01:55
Medlem
urress avatar
Att man inte vill anställa kandidaterna som sökte.
Citera
2023-05-25, 03:56
Medlem
killawifes avatar
Man tolkar det som så att företaget som söker folk är idioter som förmodligen inte ens kollar de ansökningar som kommer in. 90% sorteras bort av deras ansökningsprogramvara och lite skräp kommer igenom. Ingen av dessa matchar så man kör en runda till och en till, och en till, och en till......

Jag har själv sökt exakt samma tjänst minst fyra ggr, varje gång den kommer ut då den skulle passa mig utmärkt och jag har utbildning och erfarenhet av jobbet. Men de har troligen satt ålderskriterien till 25-35 eller nåt så jag tas bort då jag är äldre. Det är iofs ett bra sätt för mig att få in jobb jag sökt till min aktivitetsrapport men det hela är ju rätt sorgligt egentligen.
Citera
2023-05-25, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Ring och fråga! Vad fan. Det borde du redan gjort överlag för att visa ditt intresse.
Nej, nej, nej! Att ringa är något som idioterna på arbetsförmedlingen uppmuntrar och totalt kontraproduktivt. Vet du hur kul det är när man fått 100 ansökningar där folk börjar ringa med debila frågor för att ”visa sitt intresse”? De ansökningarna slängde jag direkt pga uppenbar dumhet hos den sökande.
Citera
2023-05-25, 04:27
Medlem
Är detta statligt?
Citera
2023-05-25, 05:34
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Att man inte vill anställa kandidaterna som sökte.
Ja svårare än så är det inte. Oftast är det ju så att de flesta som söker jobbet inte alls passar för tjänsten. Man bjuder in 2-3 stycken till intervju och hoppas på att de ska passa. Om så inte är fallet måste tjänsten annonseras ut igen. Vissa företag har dock en "pool" med ansökningar och ringer vid senare tillfälle upp folk som man inte valt att bjuda in till intervju. TS verkar dock inte vara intressant nog för att bli kontaktad.

Bara att glömma det företaget och gå vidare. Pröva din lycka med en annan arbetsgivare.
Citera
2023-05-25, 11:08
Medlem
swebarbs avatar
Lägg inte energin, kommer samma tjänst ut igen ett halvår senare kan du prova men har det bara gått nån månad eller två så blir det bara konstigt om du inte fick mer svar efter intervjun. Många arbetsgivare vill kanske ha fler sökanden så dom har lite att välja på sen i semestertider eller när folk blir sjuka. Är det enkla jobb som inte kräver någon akademisk utbildning så är det konstigt då dom flesta såna annonser får dom flera hundra ansökningar så visst finns det väl en och annan lämplig av alla som dom kan anställa..

Men generellt sett tycker jag hela processen efter man sökt jobb är så värdelös, man får aldrig ett personligt svar varför man inte passade eller gick vidare enda man får är "vi har haft många sökanden och valde att gå vidare med andra" oftast....

Varför kan man inte få nåt svar vem som fick tjänsten ? Typ en kille i 30 års åldern, talar 3 språk, har x utbildningar slutförda, körkort osv....
Senast redigerad av swebarb 2023-05-25 kl. 11:12.
Citera
2023-05-25, 18:10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Lägg inte energin, kommer samma tjänst ut igen ett halvår senare kan du prova men har det bara gått nån månad eller två så blir det bara konstigt om du inte fick mer svar efter intervjun. Många arbetsgivare vill kanske ha fler sökanden så dom har lite att välja på sen i semestertider eller när folk blir sjuka. Är det enkla jobb som inte kräver någon akademisk utbildning så är det konstigt då dom flesta såna annonser får dom flera hundra ansökningar så visst finns det väl en och annan lämplig av alla som dom kan anställa..

Men generellt sett tycker jag hela processen efter man sökt jobb är så värdelös, man får aldrig ett personligt svar varför man inte passade eller gick vidare enda man får är "vi har haft många sökanden och valde att gå vidare med andra" oftast....

Varför kan man inte få nåt svar vem som fick tjänsten ? Typ en kille i 30 års åldern, talar 3 språk, har x utbildningar slutförda, körkort osv....

Det är för mycket jobb för företagen. Och sen kanske Kalle, 45 år, med 25 års erfarenhet från yrket, utbildningar, certifieringarr, licenser och bra referenser skulle bli lite förbannad om han fick veta att jobbet gick till Alinda, 21, med fullgjord gymnasieutbildning. För det är tyvärr så det ser ut idag.
Citera
2023-05-25, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är för mycket jobb för företagen. Och sen kanske Kalle, 45 år, med 25 års erfarenhet från yrket, utbildningar, certifieringarr, licenser och bra referenser skulle bli lite förbannad om han fick veta att jobbet gick till Alinda, 21, med fullgjord gymnasieutbildning. För det är tyvärr så det ser ut idag.

Kolla Försäkringskassan, skickar ut samma annonser hela tiden, dom svarar inte ens dom sökande.
Citera
2023-05-26, 06:16
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife

Visst är det så. Finns en seglivad myt (i Sverige?) att arbetet går till den kandidat som är bäst kvalificerad. Detta stämmer så klart inte.

Jag sökte nyligen ett jobb som jag inte fick då personlighetstestet visade att jag var för introvert. Det var nytt för mig som Inte sökt jobb på ett tag att besvara frågor som ”Blir du ledsen när du ser någon som gråter” och ”Jag dansar alltid på en fest”. Ett annat jobb hade jag för höga lönekrav för att få (30 000 sek/månaden).
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-05-26 kl. 06:41.
Citera
2023-05-26, 06:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hej! jag sökte på ett jobb som ansökningstiden gått ut (har inte fått återkoppling), för några dagar sedan ser jag samma annons ute igen med några enstaka ord ändrade i tjänstbeskrivningen.

Hur ska man tolka det? Ska det bli ännu en månad med ovisshet? Hittade dom verkligen ingen intressant kandidat första gången? Mycket möjligt att jag inte tillhör toppkandidaterna men man vill ju gärna ha ett besked, det ska ju inte ta två månader att få ett besked!

Bör jag ringa till rekryteraren och fråga hur dom tänker, jag bör ju inte vara helt ointressant när jag blev kallad till intervju?

Har de förlängt ansökningstiden så har de inte hittat vad de söker i första vändan.

Klart du ska ringa och prata med rekryteraren.
Jag hoppas verkligen att du gjort det redan innan du skickade in din ansökan också?

Tänk så här:
Person 1 skickar in sin slentrianansökan och sätter sig ner och väntar på svar.

Person 2 ringer rekryteraren och presenterar sig, berättar lite om sig själv och frågar lite om jobbet och andra saker. Ansökan kommer 10 minuter efter samtalet där man också lagt betoning på det som företaget söker efter och vilka av dina erfarenheter som passar in för just den tjänsten.

Rekryteraren får in kanske 20 st (siffran tagen ur röven) ansökningar per dag på just det jobbet person 1 och 2 sökt så frågan är vilken du tror rekryteraren kommer läsa först och känna igen?
Citera
2023-05-26, 07:04
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Gissningsvis så är det inte brottom att fylla tjänsten, så man väntar på att den perfekta kandidaten ska dyka upp.
Citera
2023-05-26, 07:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Finns lite olika teorier om det. Allt från att HR skall kunna motivera sin existens till att företaget gör det för att visa att de växer och det går bra för dom.

Jag tror på att de dugliga sökandena tar andra tjänster, och de personer som finns kvar är bottenskrapet, och då måste de börja om.

(FB) Varför lägger arbetsgivare upp samma annonser om och om igen?

"Bottenskrapet". Mängder av vanligt folk det. Om de inte duger åt det fina företaget, det är en sak, men att kalla dem för "bottenskrap"...Ofta kan även frågan ställas, vad är inte företaget i sig för någonting? Ett bottenskrap mycket möjligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in