2023-05-24, 15:51
Medlem
Hej! jag sökte på ett jobb som ansökningstiden gått ut (har inte fått återkoppling), för några dagar sedan ser jag samma annons ute igen med några enstaka ord ändrade i tjänstbeskrivningen.

Hur ska man tolka det? Ska det bli ännu en månad med ovisshet? Hittade dom verkligen ingen intressant kandidat första gången? Mycket möjligt att jag inte tillhör toppkandidaterna men man vill ju gärna ha ett besked, det ska ju inte ta två månader att få ett besked!

Bör jag ringa till rekryteraren och fråga hur dom tänker, jag bör ju inte vara helt ointressant när jag blev kallad till intervju?
Citera
2023-05-24, 16:06
Medlem
auruns avatar
Ring och fråga! Vad fan. Det borde du redan gjort överlag för att visa ditt intresse.
Citera
2023-05-24, 16:07
Medlem
S.O.Stolps avatar
Finns lite olika teorier om det. Allt från att HR skall kunna motivera sin existens till att företaget gör det för att visa att de växer och det går bra för dom.

Jag tror på att de dugliga sökandena tar andra tjänster, och de personer som finns kvar är bottenskrapet, och då måste de börja om.

(FB) Varför lägger arbetsgivare upp samma annonser om och om igen?
Citera
2023-05-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hej! jag sökte på ett jobb som ansökningstiden gått ut (har inte fått återkoppling), för några dagar sedan ser jag samma annons ute igen med några enstaka ord ändrade i tjänstbeskrivningen.

Hur ska man tolka det? Ska det bli ännu en månad med ovisshet? Hittade dom verkligen ingen intressant kandidat första gången? Mycket möjligt att jag inte tillhör toppkandidaterna men man vill ju gärna ha ett besked, det ska ju inte ta två månader att få ett besked!

Bör jag ringa till rekryteraren och fråga hur dom tänker, jag bör ju inte vara helt ointressant när jag blev kallad till intervju?

Handlar det om ett större företag så stänger de ansökan, och de ansökningarna som kommer in senare slängs helt enkelt bort.
Att tjänsten sätts ut igen kan bero på att ingen av de sökande ansågs tillräckligt kvalificerad alternativt att deras huvudkandidater hoppat av.

Så sökte du tjänsten för sent förra gången så skicka in ansökan på den nya och hoppas på det bästa.
Citera
2023-05-24, 17:44
Bannlyst
Många rekryterar internet men tror de ändå "måste" lägga ut annons offentligt. Vet inte om det är ett måste på grund av någon lag men av erfarenhet brukar chefsjobb ändå alltid rekryteras internet även om det läggs ut offentligt.
Citera
2023-05-24, 18:28
Medlem
Kallekools avatar
Citat:

Jag gissar att de inte var så intresserade? Skulle jag varit du skulle jag gått vidare
Citera
2023-05-24, 18:42
Avslutad
Jag vet en galen chef som oftast inte hittade någon som passade och lade ut nya annonser hela tiden. Hon lyckades dessutom få de som sedan blev anställda att omgående säga upp sig eftersom hon var mycket aggressiv när hon inte var nöjd med den som hon anställt.

Du kanske ska vara glad över att du i alla fall slipper risken för ett sådant scenario.
Citera
2023-05-24, 20:44
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Mest sannolikt är att de inte hittade någon de tycker passar. Jag har bekanta som alla säger samma sak, att det känns omöjligt att hitta folk med någon form av bakgrund eller erfarenhet i yrket trots att de får hundratals som söker. Då är det bl.a. knegarjobb som inte direkt kräver 5 år studier på universitet.
Citera
2023-05-24, 22:29
Avslutad
Citat:

För få bra ansökningar.
Vad är det för jobb?
Alltid bra att ringa och fråga, du får då veta var de är i processen.
Citera
2023-05-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
För få bra ansökningar.
Vad är det för jobb?
Alltid bra att ringa och fråga, du får då veta var de är i processen.

Ja detta verkar vara ett ganska nytt fenomen som jag också snappat upp hos bland annat Försäkringskassan som skickar ut exakt samma annonser hela tiden.
Man får inte ens status på första ansökan.
Börjar tro att dom bara skickar ut annonser.
Citera
2023-05-25, 00:56
Medlem
De fick väl inte tag på tillräckligt bra kandidater vid den första annonseringen.
Citera
2023-05-25, 00:58
Bannlyst
Låter lite som att de inte vill anställa dig. Men kan inte skada att ringa och fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in