2022-04-03, 21:30
Medlem
Ja, om man går in och kollar på Indeed eller Platsbanken så är det väldigt ofta man ser exakt samma annonser komma upp flera gånger om. Jag var till exempel på en intervju för ett tag sen angående ett jobb på Schenkers lager i min stad och då sökte de 3 st nya medarbetare, och utöver mig var det säkert 10-15 st som gick på samma intervju. Jag fick sen svar att de gått vidare med andra ansökanden, och sen nu i veckan ser jag exakt samma annons dyka upp igen, att de söker nya lagermedarbetare till Schenker i stan. Det har varit samma visa på t.ex. Willys och DHL, de lägger alltid upp annonser att de behöver ny personal, trots att det bara är ett högst begränsat antal som slutar under ett år och behöver ersättas.

Om det hade varit typ Nasa som rekryterade ny personal kan man förstås förstå om de måste hålla 100 intervjuer innan de hittar rätt kandidat, men nu snackar vi okvalificerade jobb på lager eller i butik - vad är det frågan om egentligen? Varför lägger arbetsgivare upp annonser hela tiden trots att de aldrig tycks anställa knappt någon? Är det rent tidsfördriv för rekryterare att hålla på så, då de har betald arbetstid, eller vad tror ni?
Citera
2022-04-03, 21:45
Medlem
Milton.Millss avatar
Troligtvis har de inte funnit rätt kandidater ännu och väljer att återpublicera annonsen.
Citera
2022-04-03, 21:47
Medlem
Slentrian helt enkelt. De har köpt annonser för 3 månader utan en endaste tanke på ifall de behöver göra det utan gick på bästa pris med längst exponering.

Sedan blir det nog så att om de får in många ansökningar så blir de ännu mer kräsna och kanske har rekryterare som är väldigt måna om att de sökande ska uppfylla kriterierna perfekt.

Så då måste de mala på med nya sökande precis hela tiden, även när det inte finns någon ledig tjänst.

Edit:

Själv tar jag det faktiskt som en varningssignal att om en en arbetsgivare måste annonsera väldigt mycket så finns det nog anledning tro att arbetsgivaren helt enkelt är ganska dålig.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-04-03 kl. 21:50.
Citera
2022-04-03, 21:47
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dom lägger ju ut annonser för att dom behöver anställa. Allt annat vore ju vansinne.

Däremot verkar dom ju misslyckas med att anställa personal som stannar kvar. Det handlar ju om okvalificerade jobb på lager eller i butik så det kanske inte är så konstigt att folk slutar. Beror ju på lönen och arbetsmiljön också.
Citera
2022-04-03, 21:48
Medlem
sommarlovs avatar
Ofta tar en rekrytering så lång tid att de dugliga sökandena tar andra tjänster, och de personer som finns kvar är oönskade, så de måste börja om.
Helt i onödan!
Har själv varit där, 6 månader senare ringde drömfirman, men då hade jag redan börjat jobba för en annan...
Citera
2022-04-03, 21:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Hög personalomsättning tyder på uselt arbetsklimat på arbetsplatsen i fråga
Citera
2022-04-03, 21:57
Medlem
feemaxxxs avatar
Vissa av arbetsgivarna behöver personal rätt kontinuerligt och annonserar för att ha kandidater på ”lager” även om de inte behöver ngn för tillfället.
Sedan har vi personaluthyrarna och konsultbolagen som vill ha kandidater i deras databas. Sedan försöker de sälja in kandidaterna, om ett företag är intresserat så hör de sedan av sig till dig.
Citera
2022-04-03, 22:01
Medlem
Turbomachines avatar
Kan vara så att de har tagit in någon som är duktig på att snacka men som är värdelös på att jobba, eller att de behöver mer folk då så som andra har nämnt att arbetsplatsen är dålig eller att det är en ny verksamhet som växer.
Citera
2022-04-03, 22:03
Medlem
Nja alla lägger inte ut för att de ska anställa. Konsultfirmor kan tråla lite planlöst för att visa att det går bra
Citera
2022-04-03, 22:51
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Ja, om man går in och kollar på Indeed eller Platsbanken så är det väldigt ofta man ser exakt samma annonser komma upp flera gånger om. Jag var till exempel på en intervju för ett tag sen angående ett jobb på Schenkers lager i min stad och då sökte de 3 st nya medarbetare, och utöver mig var det säkert 10-15 st som gick på samma intervju. Jag fick sen svar att de gått vidare med andra ansökanden, och sen nu i veckan ser jag exakt samma annons dyka upp igen, att de söker nya lagermedarbetare till Schenker i stan. Det har varit samma visa på t.ex. Willys och DHL, de lägger alltid upp annonser att de behöver ny personal, trots att det bara är ett högst begränsat antal som slutar under ett år och behöver ersättas.

Om det hade varit typ Nasa som rekryterade ny personal kan man förstås förstå om de måste hålla 100 intervjuer innan de hittar rätt kandidat, men nu snackar vi okvalificerade jobb på lager eller i butik - vad är det frågan om egentligen? Varför lägger arbetsgivare upp annonser hela tiden trots att de aldrig tycks anställa knappt någon? Är det rent tidsfördriv för rekryterare att hålla på så, då de har betald arbetstid, eller vad tror ni?
Svenska ungdomar idag är lata och vill inte jobba, där har du förklaringen. Man har helt enkelt svårt att hitta personal inom många branscher idag. Hoppas att flyktingvågen från Ukraina kan råda bot på detta.
Citera
2022-04-03, 23:11
Medlem
Internetkrigares avatar
Som en skrev högre upp så kan de göra det för att visa att de växer och det går bra för dom. Sen så tror jag att det är lag på att man måste lägga ut en annons även om man redan vet vem man ska anställa. Vet inte om det gäller alla jobb.
Citera
2022-04-04, 00:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Är det rent tidsfördriv för rekryterare att hålla på så, då de har betald arbetstid, eller vad tror ni?

Delvis är det nog för att HR skall kunna motivera sin existens, ja. På den gamla goda tiden hade man inte annonser alls för den här typen av jobb. Det behövdes inte. När behov fanns var det allti någon som hade en polare eller så som behövde jobb, eller så bedömde man att någon av dom spontansökare som då och då dykte upp var tillräckligt bra för jobbet. Någon HR-avdelning behövde man knappast heller.

Sedan finns det företag som anänder platsannonser som markndasföring. Man framstår då som växande och framgångsrik.

Störande beteende dock, eftersom man slösar med kandidaternas tid och skapar dålig stämning.

Edit: Om ett företag växer eller inte går att ta reda på. Gör dom inte det, men har anonser är det, precis som redan skrivits i tråden, en varning. Potentiellt stor personalomsättning. Det brukar betyda att det är ett skitställe.
Om det inte tydligt framgår (t.ex. av årsredovisningar) att företaget är i växt är återkommande annonser för samma tjänst en varningsignal.

Såg nyligen själv ett jobb där arbetsgivaren explicit skriver att det är 2a gången annonsen ommer ut. I det fallet kan det faktiskt ha varit lite svårt att få tag i någon eftersom arbetsplatsen ligger lite avsides geografiskt och att man hade lite speciella krav. Är dom hårda på kraven och kräver att man skall ha jobbat proffesionellt med allt dom listar upp kommer dom mest troligt aldrig att få tag i någon. Det finns helt enkelt i grunden inte så mycket folk lokalt, och personer som passar deras varierade kravlista finns det inte många av alls. Men det var ett ingenjörsjobb med krav på kunnskaper inom design, grafik och video, inte ett lagerjobb.
Senast redigerad av LeifD2 2022-04-04 kl. 00:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in