2023-05-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Det är lagligt att registrera misstänkta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spaningsregistret

Jag länkar till mitt förra inlägg:
(FB) 2000 drogköpare avslöjade (november 2022)

Frågan om det räcker för att bli misstänkt för ett brott när det inte går att utreda om personen inte erkänner.
Citera
2023-05-23, 09:41
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Frågan om det räcker för att bli misstänkt för ett brott när det inte går att utreda om personen inte erkänner.

Om du finns med på en kundlista som hittas hos en knarklangare så är det klart polisen misstänker att du köpt narkotika
Citera
2023-05-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Allmänna spaningsregistret, AKA "Aspen"

Får nog kolla med min källa. Är det detta vad han kanske kallar att bli ”mappad”.

Men som jag förstår det hamnar man där om man rör sig med kriminella
Citera
2023-05-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Om du finns med på en kundlista som hittas hos en knarklangare så är det klart polisen misstänker att du köpt narkotika

Jag hör vad du säger, och ja det är klart, men frågan är om det är värt att starta en utredning mot 2000 personer. Misstanken finns men man kommer inte bli misstänkt för ett brott.
Citera
2023-05-23, 11:05
Medlem
Det handlar om 24-årige Joel Adhanom och 22-årige Yasser Al-Haddad.

De ska enligt stämningsansökan:
tillsammans och i samförstånd olovligen i överlåtelsesyfte förvärvat och innehaft 3 373,95 gram cannabis, 442,28 gram amfetamin, 152,36 gram kokain, 65 gram ketamin, 44,26 gram MDMA, 646 stycken MDMA-tabletter, 1 540 stycken Tramadol-tabletter à 200 mg, som är narkotika.
Det framgår ganska tydligt i FUP att de omtalade listorna - det handlar om sex listor med sammanlagt 2368 kontaktuppgifter - är försäljningslistor. De finns en del chattkonversationer och det framgår hur utskick gjorts via Wickr till telefonnummer på listorna med erbjudanden om att sälja narkotika av olika slag (så kallade "matsedlar").

Det finns även en del spaningsbilder, så polis har uppenbarligen bevakat dem under en period innan de slog till.

Övriga misstänkta har varit Filmon Semere, Adrian Westin Malm, Yobel Araya och Henos Goitom, men åklagaren har valt att inte väcka åtal mot dem i det här målet.

Solna tingsrätt:
Citera
2023-05-23, 12:56
Medlem
Citat:
Får nog kolla med min källa. Är det detta vad han kanske kallar att bli ”mappad”.

Men som jag förstår det hamnar man där om man rör sig med kriminella

Du kan hamna där av alla möjliga skäl. Umgänge med "intressanta människor", misstanke, eller som i det här fallet att ditt namn dyker upp i utredning.
Citera
2023-05-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det handlar om 24-årige Joel Adhanom och 22-årige Yasser Al-Haddad.

De ska enligt stämningsansökan:
tillsammans och i samförstånd olovligen i överlåtelsesyfte förvärvat och innehaft 3 373,95 gram cannabis, 442,28 gram amfetamin, 152,36 gram kokain, 65 gram ketamin, 44,26 gram MDMA, 646 stycken MDMA-tabletter, 1 540 stycken Tramadol-tabletter à 200 mg, som är narkotika.
Det framgår ganska tydligt i FUP att de omtalade listorna - det handlar om sex listor med sammanlagt 2368 kontaktuppgifter - är försäljningslistor. De finns en del chattkonversationer och det framgår hur utskick gjorts via Wickr till telefonnummer på listorna med erbjudanden om att sälja narkotika av olika slag (så kallade "matsedlar").

Det finns även en del spaningsbilder, så polis har uppenbarligen bevakat dem under en period innan de slog till.

Övriga misstänkta har varit Filmon Semere, Adrian Westin Malm, Yobel Araya och Henos Goitom, men åklagaren har valt att inte väcka åtal mot dem i det här målet.

Solna tingsrätt:

Stort tack! Aftonbladet skriver att hyenorna har drabbats av flera bakslag (vilket iofs stämmer lite kanske) men ändå fortsätter narkotikamarknaden som om ingenting har hänt och pengarna strömmar in.

Statlig hjälp får man också i form av en miljon KR i skadestånd. Bra startkapital för att köpa in droger bla

Det hände i november förra året men hur är det idag? Har narkotikamarknaden slagits ut? Jag gissar på nej! YA förekommer för övrigt i andra trådar här.
Senast redigerad av TopDogg08 2023-05-23 kl. 13:20.
Citera
2023-05-25, 06:42
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Det hade ju varit helt efterblivet att INTE ha det.

man lämnar väl för fan inga spår efter sig i onödan!🤦‍♂️
Citera
2023-05-25, 07:08
Medlem
Citat:
Jag hör vad du säger, och ja det är klart, men frågan är om det är värt att starta en utredning mot 2000 personer. Misstanken finns men man kommer inte bli misstänkt för ett brott.

Nog är det väl bra att man når dessa narkomaner så att de får den hjälp som de bevisligen är i behov av?
Citera
2023-05-25, 07:30
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nog är det väl bra att man når dessa narkomaner så att de får den hjälp som de bevisligen är i behov av?

så de får hjälp??!! 🤣🤣🤣
jag hoppas verkligen att du skämtar, för nån hjälp finns inte. jag har själv varit där!
Citera
2023-05-25, 08:25
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardy
På bilden är det telefonnummer. Varför skulle man lämna ut sitt telefonnummer på archetyp, flugsvamp osv..

men finns det bevis på att kundlistan handlar om darknet?
Citera
2023-05-25, 08:29
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Så polisen ringer och konfronterar en person att denne finns med i något register hos en knarklangare.
"Vad har du att säga om det?" Frågar polisen.
"Ingenting" svarar mannen som finns med i registret.

Sen då? Insatsstyrkan sparkar in dörren?
Tycker ni själva det låter realistiskt att polisen har resurser att utreda 2000 personer som finns med i ett register som råkar finnas hos en knarklangare? För att dom kanske, eventuellt köpt en femma gräs eller några gram amfetamin sedan ja vem vet hur lång tid tillbaka?

Låter det rimligt?

man kan inte torska om man inte är så jävla korkad så man erkänner! och även bör man inte ha grejer hemma om man är orolig.
jag gissar på att knappt någon kommer att torska och gör de det får de fan skylla sig själva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in