Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Nåväl, du som är expert och vet exakt vad som botar narkomanerna har nu chansen att göra din röst hörd. Däremot vill jag inte läsa ett ord om mer finansiering med skattepengar. Nej, jag driver inte ett "behandlingshem" och det av lättförståeliga skäl. Ett är då säkert, arbetar man tillräckligt hårt och utan att på något sätt komma i kontakt med knark så kommer man garanterat att vare sig orka knarka eller att få tag på knark. Svårare än så är det inte.
Jag är verkligen inte expert. Jag tycker bara att man kanske efter år av misslyckanden skulle lyssna på just experterna istället för ideologerna.
De har sagt i många år att det inte finns någon "silver bullet" eller perfekt lösning. Men all vetenskap och empiriska erfarenheter visar att en skademinimerande politik kombinerad med avkriminalisering och reglering av marknaden ger
mycket bättre resultat än en repressiv förbudspolitik.
Det kommer alltid att finnas droger och människor som både brukar och missbrukar dem. Det faktumet måste vi acceptera och leva med, på det bästa möjliga sättet för alla.
Sedan får jag be om ursäkt om jag missuppfattade dig. För du har rätt i att det absolut kan fungera för en del att bara komma bort från miljön, drogerna och dåligt umgänge. Börja arbeta och komma in i samhället. Men det fungerar inte för alla, alltid. Långt ifrån. Jag uppfattade dig när jag skrev mitt inlägg som att du ville skicka folk till arbetsläger, därav jämförelsen med Beijerot. Det kanske var fel.