Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag tror ingen ifrågasätter att det är teoretiskt möjligt med en "smäll" utöver skotten.
Kan du inte istället presentera ett händelseförlopp som känns trovärdigt?
Engström påstår ju själv att han står vid Götabanken när han hör "smällen".
Och när han kommer fram till LOP är han nästan ensam på plats.
Detta är självklart inte sannolikt någonstans.
Lisbeth var hysterisk och stämningen var kaotisk. Du kan väl inte hävda att Engström missade allt detta ståendes ca 20 meter bort och kollar på klockan?
Vad anser du att "smällen" (om det nu inte handlar om skotten) ska bevisa?
Att Engström ljuger om händelseförloppet i förhör och kommer ut ca 23:22 på gatan?
Att han kommer betydligt senare? Kanske lagom för att observera LJ?
Nu försöker du ju inte ens ta in vad jag presenterar. Det jag skriver går ihop fullständigt tidsmässigt.
SE säger att det är folk på plats när han kommer fram, vilket du så snyggt omformulerat till "Nästan ensam" för att få det att låta mer osannolikt. Det är en bild som är felaktig om han ska vara framme så snabbt efter skotten. Då bör han vara först och dessutom nästan krocka med AB. Istället uppger han att det är folk på plats och att OP ligger på rygg, alltså redan vänd från sin initiala framstupa position.
Det här är en bild som stämmer väldigt bra ihop om han kommer fram 5-6 sekunder efter smällen, men inte efter skotten. Kommer han fram vid den tidpunkten och bland det första han gör, som uppgett, tittar in i gränden. Då ser han LJ, som är framme då.
Och att SE missar uppståndelsen framför sig är heller inte helt sann. Såhär uppger SE att förhållandet var på gatan när han gick ut.
"F: Sen kommer du ut på gatan. Har du gjort några som helst observationer eller noteringar av förhållandet innan skottet?
Stig Engström: Ingenting som är direkt anmärkningsvärt, dessutom så är jag koncentrerad väldigt mycket på att hinna med mitt sista tunnelbanetåg. Jag har hängt upp mig väldigt mycket just på den saken.
F: Har du någon minnesbild av något förhållande före skottet?
Stig Engström: Ja jag såg en och annan människa på trottoaren. Det brukar ju röra på sig lite granna ungefär vid den tidpunkten i Stockholm, det var ingenting som jag la märke till i detalj.
F: Men det är ingen som du har en minnesbild av typ det stod en blå bil, ja, någonting, är det någonting som du har en minnesbild av före skottet?
Stig Engström: Nej, jag la märke till att det stod en hel del bilar utmed kanten där, exakt var de var placerade det vet jag inte. Jag har en mörk urtavla på min klocka så att jag hade lite svårigheter att se hur mycket klockan hade hunnit att bli. Jag gjorde en sista koll för att se om jag skulle hinna med mitt tunnelbanetåg.
F: Vad jag förstår, så när du kommer ut, den bild du har utav gatulivet det är normalbilden?
Stig Engström: Det är normalbild."
Dels ger han en realistisk förklaring på varför han inte är uppmärksam på vad som sker framför honom. Han är upptagen med annat, och det ljud som kommer registrerar han bara som "stadsljud"
Och så är det faktiskt så att han hör ljud och upplever att det är en normalbild av gatulivet. Men det är det ju faktiskt inte innan skotten. Då är det väldigt tyst och stilla på sveavägen. Vi vet dessutom att innan skotten var det rödljus för bilarna bredvid honom på vägen, så om något borde han reagera för hur tyst och stilla det är. Rörelse blir det först efter skotten.
Han ser dessutom en och annan människa på trottoaren, och en hel del bilar utmed kanten. Det är bara sant efter skotten. Och att det står en hel del bilar utmed kanten är dessutom en till detalj han har rätt om vad som sker på mordplatsen efter skotten.
Det här är alltså ett fullkomligt realistiskt scenario om man utgår från att den tredje smällen är den SE hör. Det blir också realistiskt för NF och tar bort många frågetecken kring det vittnesmålet.