2023-05-24, 13:38
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
BBC, amerikansk intel och ryskt läckage har alla hyfsat överensstämmelse över ryska förluster. Typ 250k+ nu.
För ukrainska förluster har vi i stort sett bara amerikansk intel. Den säger att Ukraina har hälften så många KIA som ryssarna men mer än hälften av ryssarnas förluster.
Efter att ha följt kriget sedan dag ett förefaller det högst rimligt.
Att Ukraina skulle ha högre förluster än ryssarna finns det inget som pekar mot.
Ett artilleriövertag på ibland 10 - 1 till Rysslands fördel gör det faktiskt. Och ja, t.o.m. ukrainska sidan har påpekat den obalansen.
Citera
2023-05-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Ett artilleriövertag på ibland 10 - 1 till Rysslands fördel gör det faktiskt. Och ja, t.o.m. ukrainska sidan har påpekat den obalansen.

I början av kriget ja
Citera
2023-05-24, 13:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..nää.., jag tror inte på denna polack !

På Ukrainsk sida då, så finns det då ryssar som önskar störta Putin. Man gjorde sin räd som bekant in i Ryssland. Det finns ju även en vitrysk legion på Ukrainas sida.., dessa önskar även säkert störta Luka, och jag är nog medveten om att det har skett sabotage-aktioner inne i Vitryssland. Men tills nu (vad jag vet) så har de inte tagit någon cred för dessa aktioner ?

Denna grupp borde nog vara inblandad i, att störta Luka som jag ser det. För att Polen ensamt skulle börja finna på något är osannolikt. Typ "7 rätt på lotto". Polen skulle då ensamt ta ansvaret för ett sådant äventyr, och nej..de gör det nog inte.

Skulle nog börja komma arga telefonsamtal ifrån Natos högkvarter i Bryssel, till Warsawa som undrar vad man driver med !
Han kan ju vara mytoman också, eller glappkäft — det är inte normalt att tala öppet om saker som dessa. Då återstår förklaringen att man gör det för att psyka Vitryssland och Ryssland, men det är extremt när man får det att låta som Polen förbereder sig för en militär operation till stöd för en kupp i ett grannland. Det får mig nästan att tro att det är helt sant, och att Polens allierade är informerade.
Citera
2023-05-24, 13:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Denna pseudohändelse kommer knappast att ha någon som helst påverkan på ryssarnas planering.

Ryssarna är tvungna att reagera på detta. Då med mera trupp vid gränsen. Annars kommer guvernörer och civila på rysk sida börja ställa frågor..

Citat:
John Mearsheimer håller tydligen med mig om att det kommer ta slut på ukrainare innan det tar slut på ryssar:

John Mearsheimer Ukraine Salon
https://youtu.be/v-rHBRwdql8 via @YouTube

Ingen annan än du (o liknande personer i tråden) fäster något intresse alls kring denna filur. Fråga dig varför.

Citat:

Och likaledes förbannat så har fronten stått i det närmaste stilla de sista 6 månaderna trots detta massiva påstådda övertag.., märkligt. Mycket märkligt..
Senast redigerad av Snapcount 2023-05-24 kl. 13:49.
Citera
2023-05-24, 13:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det har man haft hela tiden och fortsätter att ha.
Så allt ukraina får från väst räknas inte menar du?

Fast, skulle vara lite kul att testa din alternativa verklighet för en dag eller så. Bara för att förstå hur din verklighet fungerar.
Citera
2023-05-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det var i Bakhmut ryssarna hade så många fler KIA.
Totalt estimeras det att ryssarna har ungefär dubbelt så många KIA som ukrainarna.
Nej det är alltid många fler stackars ukrainska soldater som dör vare sig det är Bakhmut, Mariupol, Kherson eller andra ställen. Det här är den ryska strategin att mala ner motståndet nära sina försörjningslinjer och nära Ryssland. Man gör det eftersom man har ett stort överläge vad det gäller vapenmakt och ammunition och sparar då många av sina soldaters liv. Trist och tråkigt på många sätt men så är det.

I Bakhmut så hade Wagner omkring 30 000 soldater som slog ner en ukrainsk styrka på 120 000 man i området. Man är överlägsen på alla plan och är inte intresserad av att ta territorium utan håller sig till Sergej Surovikin plan från i sommras. NATO-träningen verkar ha fått motsatt effekt på kievslodaterna men så är den också kort.

Kievregimens strategi är att hålla städer till varje pris, kosta vad det kosta vill och sen hålla på med självmordsoffensiver utan understöd av flyg och stor mängd artilleri. Tragiskt för folket för detta var knappast vad dom ville ha då dom röstade fram komikern som lovade fred i Donbas.

Sen det exakta antalet döda från båda sidor vet nog ingen men helt klart talar haven av ukrainska flaggor på dess gravplatser sitt tydliga språk och vi ser inget liknande i Ryssland.
Citera
2023-05-24, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
God morgon "Jag som inte läser mina källor"

"Russia's mercenary organisation, Wagner Group, has stopped recruiting prisoners to fight in Ukraine. According to the group's founder, Wagner began recruiting in Russia's prisoners sprawling penal system in summer last year." (Från din länk)
Jaha, och vad var fel i det jag skrev?
Citera
2023-05-24, 14:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Villkorslös kapitulation, naturligtvis. Hört talas om det?

Vålnaden du citerar driver ett ryskt propagandanarrativ som med kirurgisk precision arbetar för att inte kalla terrorstaten Rysslands företag för vad det är - en invasion.

Extra tydligt blir det när trådens ackordrsryssar skamlöst skuldbelägger Ukraina för lidandet som kommer med detta företag, när de metaforiskt då den yrkeskriminella psykopatgrannen kommer över och rånmördar son, dotter och fru efter utförd gruppvåldtäkt av samma offer, sätter spjärn.

För att blanda bort korten ytterligare så sprutar man i detta brus samtidigt ut lögner blandat med whataboutism, allt sammantaget för att sätta skygglappar på vanligt folk - ge dem skuldkänslor - trots att alla kan se vad som pågår inför öppen ridå.

Folk som köper detta narrativ är antingen direkta imbeciller, svaga människor utan ryggrad eller femtekolonnare - väl medvetna om vem som egentligen är Lucifer i denna historiska händelse - men som avlönade av främmande makt egennyttigt gjort ett aktivt bortom anständigt val.

Fascistiska diktaturer som angriper grannländer och som gör sig skyldiga till alla folkrättsbrott i boken innan allt rinner ut i en villkorslös kapitulation för barbarerna är historieböckerna knappast glest på.

Detta är du inne på i ditt svar till vålnaden du citerar men rädd för att du inte har någonting för det. Imbeciller, bittra loser-män eller femtekolonnare är inte intresserade av fakta eftersom det inte gynnar deras egenmäktiga intressen på någon punkt alls.
Citera
2023-05-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du glömmer "en liten detalj där"..

Du måste skilja på vilka som är Wagnergruppen, och vilka som strider för samma mål som Wagnerfruppen.

Det har florerat så många olika siffror kring detta.
Det enda som kan anses trovärdigt är de siffror som Wagner själva sagt, speciellt innan kriget i Ukraina.

Har du trovärdig länk som styrker någor annat kan du lägga upo det. Jag har inte hittat något trots en del sök.

Det jag svarade på till annan i tråden var just att det kan omöjligt dött 10.000 Wagnersoldater, då det aldrig bekräftats att de är så många.
dom säger ju själva att dom förlorat fler än 10,000 https://www.barrons.com/amp/news/10-000-russian-convict-recruits-killed-in-ukraine-wagner-boss-e712ddb0
Senast redigerad av DogDog 2023-05-24 kl. 14:24. Anledning: Lagt till länk
Citera
2023-05-24, 14:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det jag svarade på till annan i tråden var just att det kan omöjligt dött 10.000 Wagnersoldater, då det aldrig bekräftats att de är så många.

Rysk logik?
Om det aldrig har bekräftats så kan det omöjligt ha hänt. Jaha.
Citera
2023-05-24, 14:28
Medlem
Citat:
Du glömmer "en liten detalj där"..

Du måste skilja på vilka som är Wagnergruppen, och vilka som strider för samma mål som Wagnerfruppen.

Det har florerat så många olika siffror kring detta.
Det enda som kan anses trovärdigt är de siffror som Wagner själva sagt, speciellt innan kriget i Ukraina.

Har du trovärdig länk som styrker någor annat kan du lägga upo det. Jag har inte hittat något trots en del sök.

Nej Du får komma med en ny källa vad som gäller 2022-2023 och inte 2017. Sen bryr jag mig inte om du tycker är omöjligt.
Citera
2023-05-24, 14:29
Medlem
Citat:
John Mearsheimer håller tydligen med mig om att det kommer ta slut på ukrainare innan det tar slut på ryssar:
The Biden Administration is engulfed in a staggeringly expensive folly in Ukraine with no forseeable good outcomes. The Committee hosted University of Chicago Professor John Mearsheimer the week after the Russian invasion fourteen months ago. That zoom salon had 1,136,000 views. The Committee has invited John to return -- this time in person.

John will argue twin themes: First, we are in a war where both sides – Ukraine and the West versus Russia – see the other as an existential threat. That makes a workable peace agreement beyond reach. The best possible outcome is a frozen conflict that is likely to have a variety of terrible consequences. The worst possible outcome is a nuclear war, which is unlikely but cannot be ruled out. Second, Russia is going to win the war, although it is not going to decisively defeat Ukraine. It will end up, however, conquering a large swath of Ukrainian territory and making it part of Russia, while at the same time turning Ukraine into a dysfunctional rump state.
John Mearsheimer Ukraine Salon
https://www.youtube.com/watch?v=v-rHBRwdql8&t=398s via @YouTube

Nog för att du är en av trådens mest inbitna ryssvänner men även du måste väl veta att denne åldrande amerikanska professors åsikter är mycket kritiserade? Hans s k "realistiska" analys av Rysslands Ukrainakrig ses av många som djupt omoralisk och reaktionär. Han är särskilt beundrad av Ungerns Orban och även av Moskva, vilket torde säga något om värdet av hans idéer. Här ett citat från publikationen Quilette ang Mearsheimers "realism":

"Realism maskerar sig som ett rigoröst tillvägagångssätt för analysen av internationella relationer, men det är egentligen bara en åldrande reaktionär ideologi: blind för mänskliga framsteg, likgiltig för mänskliga rättigheter och föraktfull mot dem som tror att kraften i idéer och principer kan skapa en internationell ordning inte styrd av rädsla och brutal makt."

https://quillette.com/2023/02/15/mearsheimer-rigor-or-reaction/

Mearsheimer synes vara en gammal man med gamla idéer. På 2000-talet måste vi ha kommit längre än att den starke ska anses ha rätt att mobba den svage. Världen har inte råd med att Ryssland tillåts köra över Ukraina. Det skulle vara en draksådd för framtiden. Diktatorer med storhetsvansinne ska stoppas i tid. Vi vill inte ha någon Hitlerliknande terror från Putins sida mot omvärlden i flertalet år framöver. Lika bra att ta striden direkt denna gång genom att fullt ut stödja det oskyldiga offret Ukraina. Putler ska inte ha en enda centimeter av illegalt annekterad ukrainsk mark. Basta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in