2023-05-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kan man få bjuda på ett litet rykte kanske? Polsk general gör uttalande om att det kommer en kupp i Belarus.

Samtidigt som Lukashenkova skyndar till Moskva.

https://t.me/operativnoZSU/97735

Verkar vara uppror på gång nu.
Citera
2023-05-24, 13:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryssar är polackernas ärkefiender så..
Gå in kommer de inte göra utan anledning.
För mig luktar det Euromaidan 2.0 i Minsk
Känns spontant som ett rätt bra sätt att sätta igång en eskaleringsspiral, men vad vet jag. Det är bara rykten än så länge. Ponera dock att polska styrkor hamnar i strid med ryska, eller att ett kuppförsök i Vitryssland misslyckas efter att polackerna stått och sagt att de är beredda att rycka in.

Hur som helst — inte gå händelserna i förväg.
Citera
2023-05-24, 13:10
Medlem
Lukasjenkos besök i Moskva har varit planerat för flera dagar sedan.
Citera
2023-05-24, 13:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ryssar är polackernas ärkefiender så..
Gå in kommer de inte göra utan anledning.
För mig luktar det Euromaidan 2.0 i Minsk
Hur tänker du då?
Att parlamentet i Belarus ska avsätta Luka? Känns oerhört osannolikt.
Citera
2023-05-24, 13:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Känns spontant som ett rätt bra sätt att sätta igång en eskaleringsspiral, men vad vet jag. Det är bara rykten än så länge. Ponera dock att polska styrkor hamnar i strid med ryska, eller att ett kuppförsök i Vitryssland misslyckas efter att polackerna stått och sagt att de är beredda att rycka in.

Hur som helst — inte gå händelserna i förväg.

Hmm..nää.., jag tror inte på denna polack !

På Ukrainsk sida då, så finns det då ryssar som önskar störta Putin. Man gjorde sin räd som bekant in i Ryssland. Det finns ju även en vitrysk legion på Ukrainas sida.., dessa önskar även säkert störta Luka, och jag är nog medveten om att det har skett sabotage-aktioner inne i Vitryssland. Men tills nu (vad jag vet) så har de inte tagit någon cred för dessa aktioner ?

Denna grupp borde nog vara inblandad i, att störta Luka som jag ser det. För att Polen ensamt skulle börja finna på något är osannolikt. Typ "7 rätt på lotto". Polen skulle då ensamt ta ansvaret för ett sådant äventyr, och nej..de gör det nog inte.

Skulle nog börja komma arga telefonsamtal ifrån Natos högkvarter i Bryssel, till Warsawa som undrar vad man driver med !
Senast redigerad av Snapcount 2023-05-24 kl. 13:20.
Citera
2023-05-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ken hade en bra kalkyl. Tror det var Ken som skrev.
Om man har förråd för 4 mån hård offensiv, startar men inte offensiven, så att förråden är slut, innan höstens första blöta dagar kommer. Då blir det paus och man kraftsamlar på nytt och till kommande vår.

Finns ingen orsak att dra igång något nu. Köra slut på ammo i mitten av augusti. Låta ryssen få chansen att gå på offensiv i september.

Oavsett, alla skrivbordsgeneraler(inkl mig själv). Den ukrainska staben vet bättre än oss, vad de ska göra. Sitt ner och vänta!

Ja och jag tror Ken skrev tidigare att han trodde på början av Juni. I alla diskussioner om offensiv så är det tyvärr så att motståndaren får en röst. Jag tror robotattackerna emot lagret/raketbränsle fabriken var en sådan rysk röst. Staden, som jag inte minns namnet på, ligger perfekt för lager för stora delar av fronten.
Citera
2023-05-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är du helt fixerad vid 'false flag'-operationer?

Blind tro på russisk "information" fører til fejlslutninger.
Citera
2023-05-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Du måste mena tvärtom va? Ukraina 40k och Ryssland 200k+. Det är ungefär i linje med offiella uppskattningar. Det är en killratio på 1:5 som låter troligt när man tänker på ryssarnas taktik.

Det var i Bakhmut ryssarna hade så många fler KIA.
Totalt estimeras det att ryssarna har ungefär dubbelt så många KIA som ukrainarna.
Citera
2023-05-24, 13:27
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det första offret i ett krig sägs vara sanningen. Dubbelspel i krig är en regel och inte ett undantag. Så om man kan få Ryssarna att gå i taket och göra dummare saker än vad dom vanligtvis gör så är det en fördel.

I det här fallet om man får Ryssarna att tro att deras land är hotat så kommer militären att svara med att tunna ut försvarslinjerna i Ukraina för att skydda hela gränsen. Det är en klar fördel inför den kommande offensiven, i mitt tycke helt klart värt en liten lögn och lite brus i sociala media.

Edit:
Den här tweeten tror jag säger det ganska bra.

https://twitter.com/Fireblade577/status/1661039469166723072
Intressant!

Först kommer du fram till det uppenbara sedan svamlar du om en teori som hämtad ur Joakim Paasikivis våta fantasier.

Denna pseudohändelse kommer knappast att ha någon som helst påverkan på ryssarnas planering.
Citera
2023-05-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Villkorslös kapitulation, naturligtvis. Hört talas om det?

Ja men väldigt få krig har slutat med det, och även sådana som har slutat så, har det varit förhandlingar innan och efter. Till ex Japan. WWII.

Ett krig slutar ofta när den förlorande sidan anser att det är inte värt att strida längre. För att komma dit vill vinnaren ofta ge den förlorande sidan något i utbyte.
Citera
2023-05-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Intressant!

Först kommer du fram till det uppenbara sedan svamlar du om en teori som hämtad ur Joakim Paasikivis våta fantasier.

Denna pseudohändelse kommer knappast att ha någon som helst påverkan på ryssarnas planering.

Det kan ju leda till att fler tar efter.
Citera
2023-05-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
De mest korrekta siffrorna för ryska förluster är nog de BBC Russia tillsammans med Mediazona kommer med. Den sistnämnda en rysk anti-Putin NGO som huserar i Baltstaterna. Man går igenom officiell begravningsstatistik och jag tror att de aktuella bekräftade siffrorna ligger på 22K och samtidigt säger man att man har 40-60% mörkertal.

Samtidigt går Kiev ut med 17K KIA vilket alla borde begripa inte har något med verkligheten att göra. Tyvärr finns det inget liknande initiativ som BBC Russias när det gäller ukrainska KIA så det är en mer eller mindre killgissning men som jag knappast är ensam om ens från USA/NATO-sidan. Ibland så har det t.o.m. nämnts höga siffror som från van der Leyen t.ex.

Vi får nog vänta tills efter kriget innan vi kan säga mer exakt men att tro på att ryssarna har högre siffror än ukrainarna dä har man gått på medianarrativet totalt. Skulle de ryska siffrorna vara så höga hade det sett betydligt annorlunda ut. Nu har ryssarna precis tagit Bakhmut i ett slag som nog är det största sedan WWII och man har sedan tidigare tagit Mariupol och införlivat stora delar av östra Ukraina.

Och fortfarande så trappar ryssarna upp och hemmaopinionen är fortfarande med vilket troligtvis inte vore fallet om ryssar skulle dö i massor. Det går inte att mörklägga sådant utan det kommer ut om man inte gör som Zelensky tar kontroll över all media i landet och sätter SBU på de som försöker sprida något ljus över Ukrainas egna förluster.

BBC, amerikansk intel och ryskt läckage har alla hyfsat överensstämmelse över ryska förluster. Typ 250k+ nu.
För ukrainska förluster har vi i stort sett bara amerikansk intel. Den säger att Ukraina har hälften så många KIA som ryssarna men mer än hälften av ryssarnas förluster.
Efter att ha följt kriget sedan dag ett förefaller det högst rimligt.
Att Ukraina skulle ha högre förluster än ryssarna finns det inget som pekar mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in