2023-05-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Hur mycket vapen öste Nato in i Ukraina före 2014? Och om du avser de vapen Ukraina fått efter 2014 kan du kanske vara vänlig och redogöra för din teori om anledningen till att Ukraina ville ha vapenstöd från väst? För jag utgår från att du inte ser nåt samband med händelserna i Donetsk, Luhansk och på Krim.

Man gav ukrainska armen träning för att öka möjligheten till självförsvar pga den utsatta risken för oprovocerad rysk invasion.
Trump skickade några Javelins som man fick lägga i förråd.
Citera
2023-05-23, 21:12
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Bra då att Ukraina synade bluffen och satte hårt mot hårt.
Så att det ”väloljade ” ryska krigsmakten fick komma till korta gång på gång med deras hypade vapen.

Du tycker alltså att det var bra. Jag tycker det var dåligt att vi fick krig i Europa och att hundra tusentals människor fått sätta livet till, flest från Ukraina.
Citera
2023-05-23, 21:13
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nu får Kreml vatten på kvarnen.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/leder-putinfientliga-milisen-hyllar-hitler-och-breivik/

Ledaren för Putinfientliga milisen hyllar Hitler och Breivik. Kopplas till nynazistisk organisation.

Snubben verkar vara rysk, men Kreml kommer ju försöka koppla honom till ukrainska tredje riket.
Då är det klart att detta är false flag. För är det något Putin gillar så är det ju att nynazister gör smutsjobbet åt han
Citera
2023-05-23, 21:13
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Låt mig gissa JAQing off ?

Men sluta misstro. Herre gud människa. Nej det var en genuin fråga.
Citera
2023-05-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu skrev du så här: "Kalla det vad du vill, men Ukraina har ju låtit Nato ösa in vapen i landet, vilket Ryssland sett som ett hot."

Om nu Nato "öst in" vapen i Ukraina och Ryssland ser det som ett hot så är väl anledningen till att vapen "östs in" i Ukraina ganska central?

De flesta handlingar sker av någon anledning.

USA lade sig i Ukrainas inre politiska liv? Men Ryssland gjorde det inte? Eller menar du att Ryssland har rätt att göra det?

Fast nu östes inga vapen in. De fick några Javelins.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Rätt och rätt. Usa håller på vid Rysslands gräns och det upplevs som ett hot, inte så konstigt tycker jag. USA var ju inte heller överförtjust i att Sovjet var på väg att stationera missiler på Kuba då det begav sig. Varför fortsätta att trappa upp tills vi har krig? Det finns många orättvisor i världen som det kanske vore rimligt att gå i krig för, men jag tycker man får acceptera att styrkeförhållandena är ojämlika och hoppas på att handel och samarbete överbryggar konflikterna på sikt.

Så du accepterar att USA är tiofalt starkare än Ryssland?

När det t ex kommer till världens starkaste flygstridskrafter är naturligtvis US Air Force nummer 1. Det roliga är att nummer 2 på den listan är US Navy. Sen US Armys flygkrafter. Sen kanske Kina. Sen US Marines Air Force. Sen kommer Ryssland.

Fritt ur minnet, men ändå. Om man måste kröka rygg för den starke, bör Ryssland ta på sig gimpdräkten och ställa sig på alla fyra.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Förhandlingar pågick ju mellan Ukraina och Ryssland. Putin valde ändå att invadera.
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/exclusive-war-began-putin-rejected-ukraine-peace-deal-recommended-by-his-aide-2022-09-14/

Zelensky hade dessutom vid upprepade tillfällen sökt förhandlingar med Putin sedan han blev president.

Antagligen förde Zelensky fram, utifrån styrkeförhållandena, orimliga krav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nu får Kreml vatten på kvarnen.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/leder-putinfientliga-milisen-hyllar-hitler-och-breivik/

Ledaren för Putinfientliga milisen hyllar Hitler och Breivik. Kopplas till nynazistisk organisation.

Snubben verkar vara rysk, men Kreml kommer ju försöka koppla honom till ukrainska tredje riket.
Det är väl tyvärr inget nytt att Ryssland har ett enormt problem med nazism och rasism. Ukraina får verkligen akta sig så inte Ryssland anfaller dom för att ryska nazister blivit mobiliserade och befinner sig i Ukraina.

Ett Ryskt inbördeskrig mot nazister i Ryssland skulle kunna bli intressant.
Citera
2023-05-23, 21:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Man kan absolut försöka "förstå hur motståndaren tänker". Men man ska i detta vara otroligt noggrann med att inte dras in i en psykotisk galnings tankelabyrinter och gå vilse. Man ska noga veta var målstolparna står från början så att dessa inte centimeter för centimeter börjar flyttas åt galningens håll. Vi i Europa ska t ex vara tacksamma för att Churchill synade dåren Hitler och tvärvägrade förhandla med denne. Ibland har nämligen den ena parten helt och hållet fel, typ Hitler och Putin, och då måste man vara tydlig med att "No f-ing way kommer vi låta oss luras av dig, gränsen är nådd". Ukraina har noll skuld till att de blivit anfallna av ryssen. Noll. Det får man aldrig glömma.

Jag är fel person att ställa diagnoser men hur kan man påstå att en ” psykotisk galning” är rationell i nästa andetag så han begriper att inte använda kärnvapen? Det är ju ofta så galningar agerar. Ta tex Hitler, han tog ju med sig sitt tyska folk i fallet innan han sköt sig själv. Så även om det är mot min moral skulle jag hellre offra Krim än ett eskalerat krig men naturligtvis hoppas jag på en bättre lösning likt de flesta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är moderat men här tycker jag Birger Schlaug har en hel del poänger.

” Att i Sverige framföra åsikten att det måste till förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland medför omedelbart angrepp på temat ”Putinkramare”.

Få som talar om vikten av förhandlingar är Putinkramare, även om de märkligt nog också finns. En obekväm fråga som måste ställas är: Kommer det att bli slut på kriget utan förhandlingar?

Skulle Ukraina, uppbackade av Nato, eller Ryssland, som investerat så mycket pengar och prestige i vanvettet, plötsligt bara ge upp? Knappast. Den ryska regimen skulle förmodligen hellre smälla av kärnvapen än att dra sig tillbaka med svansen mellan benen, Nato skulle förmodligen hellre ta till storkrig än att avsluta de allt mer hårdföra vapenleveranserna och se Ukraina falla.”

Visst, man kan alltid förhandla.

Ukriana kan föreslå att Ryssland drar sig tillbaka till 2013 års gränser och har en demilitariserad zon på 3 mil på sin sida gränsen samt betalar krigsskadestånd.

Då är det nog inga konstigheter. Om inte Ryssland går med på det så får Ukraina fortsätta slå ut den ryska armén.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Nato skickar inte trupp för att det inte behövs utan det räcker med lite godbitar ur de överlägsna vapenarsenalen i väst. Vi får se vad resultatet av motoffensiven blir helt enkelt. Att Ukraina ger upp, eller att vi slutar stödja Ukraina bara för att du kommer med smått vansinniga påståenden om att motstånd är lönlöst kan du glömma. Det vi vet är att stridmoralen hos soldaterna är hög och att de vill fortsätta kämpa, att de civila ukrainarna inte vill ge upp och att Ukraina framgångsrikt har stoppat ryssen.

US Air Force skulle ha behövs för att hjälpa hjältarna på marken som försvarar kvinnor och barn från ryssarna. Då hade kriget redan varit över.
Citera
2023-05-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Antagligen förde Zelensky fram, utifrån styrkeförhållandena, orimliga krav.

Vad är orimligt i att respektera andra länders suveränitet och gränser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in