2023-05-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har inget ansvar att redogöra för något, men 2014, jag känner inte till alla detaljer, då lade sig USA i Ukrainas inre politiska liv, några säger kuppartat, jag vet inte så noga, men spänningarna ökade i och med detta mellan de etniska ryssarna och de som anser sig höra till en ukrainsk identitet. Och så var det hela i gång. Ryssarna såg sin flottbas i Sevastopol hotad och tog därför över Krim. Och sedan strider och vapen och strider och ett Ukraina som förespeglades en framtid som natostat vilket Ryssland absolut säkerhetsmässigt inte kunde acceptera.

Nu skrev du så här: "Kalla det vad du vill, men Ukraina har ju låtit Nato ösa in vapen i landet, vilket Ryssland sett som ett hot."

Om nu Nato "öst in" vapen i Ukraina och Ryssland ser det som ett hot så är väl anledningen till att vapen "östs in" i Ukraina ganska central?

De flesta handlingar sker av någon anledning.

USA lade sig i Ukrainas inre politiska liv? Men Ryssland gjorde det inte? Eller menar du att Ryssland har rätt att göra det?
Citera
2023-05-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är moderat men här tycker jag Birger Schlaug har en hel del poänger.

” Att i Sverige framföra åsikten att det måste till förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland medför omedelbart angrepp på temat ”Putinkramare”.

Få som talar om vikten av förhandlingar är Putinkramare, även om de märkligt nog också finns. En obekväm fråga som måste ställas är: Kommer det att bli slut på kriget utan förhandlingar?

Skulle Ukraina, uppbackade av Nato, eller Ryssland, som investerat så mycket pengar och prestige i vanvettet, plötsligt bara ge upp? Knappast. Den ryska regimen skulle förmodligen hellre smälla av kärnvapen än att dra sig tillbaka med svansen mellan benen, Nato skulle förmodligen hellre ta till storkrig än att avsluta de allt mer hårdföra vapenleveranserna och se Ukraina falla.”

Inte mycket i tråden talar för att du skulle vara moderat. Däremot finns en hel del som talar för att du har ryssvänliga åsikter samt att du har rätt klena nerver och länge har nojat kring detta med att kärnvapen kan sättas in från ryssens sida. Jag har sagt det till dig förr: Det blir inga kärnvapen mot Ukraina eller annat land. Det har Putins husse Xi bestämt. Smäller Putler av sådana vapen är det tack & god natt för honom för då vänder Kina ryssen ryggen och lär helhjärtat gå in och stödja Ukraina. Kärnvapengalningar vill Kina inte ta i med tång.

Typiskt för er ryssapologeter är fixeringen på att "förr eller senare måste man förhandla". Det stämmer naturligtvis inte. Kriget kan ta slut på många andra sätt. T ex genom att Ryssland blir besegrade, klappar ihop som land eller väljer att avsluta sitt illegala erövringskrig. Men visst, något litet papper att skriva under kan säkert bli aktuellt. Dock ingen kohandel med internationellt erkänt ukrainskt territorium. Ryssen ska helt bort från detta. På 2000-talet ska inget land med våld ta annans land. Det hotar världsfreden att tillåta en sådan ordning.
Citera
2023-05-23, 20:23
Medlem
Jofs avatar
“Nästa steg är att befria hela Ryssland från Putins politik och få ett slut på det kriminella kriget”, skriver en av grupperna, som kallar sig legionen ”Frihet för Ryssland”.

Låter som min signatur.
En revolution i Ryssland skulle vara på sin plats 👍.
Det var ett tag sen sist. Och diktaturen är uppenbar, även om den har tolererats.
Citera
2023-05-23, 20:23
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ja du. Konflikten är mellan Ryssland och Ukraina.
Men Ryssland gjorde tidigt klart att man inte förhandlade med dem utan med det samlade väst om en ny världsordning. Dessutom kompliceras det av att USA, Kina och Frankrike gav garantier i Budapestavtalet, som Ryssland ensidigt bröt. Så de har en skyldighet att hjälpa Ukraina.

Enligt dig ska styrkeförhållandet mellan det samlade väst, inkl. USA/Nato, ställas mot Ryssland och det förhållandet ska styra förhandlingen.
Att då som Putin komma med fullständigt bisarra krav funkar inte. Vilket han nu får lära sig den hårda vägen.

Hur skulle du vikta styrkeförhållanden mellan det samlade väst och Ryssland?

Det är väl bara att titta hur det ser ut. Nato verkar ju vare sig vara redo eller intresserade av att gå in med trupp i Ukraina som det verkar i dag, vilket antagligen skulle behövas för att åtminstone till en del jämna ut styrkeförhållandena. Ryssland äter nu upp Ukraina militärt samtidigt som natostaterna skickar iväg vapen som de kan avvara och som antagligen inte kommer att ha någon betydelse för hur detta slutar. Det mesta lutar därför till Rysslands fördel.
Citera
2023-05-23, 20:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Inte mycket i tråden talar för att du skulle vara moderat. Däremot finns en hel del som talar för att du har ryssvänliga åsikter samt att du har rätt klena nerver och länge har nojat kring detta med att kärnvapen kan sättas in från ryssens sida. Jag har sagt det till dig förr: Det blir inga kärnvapen mot Ukraina eller annat land. Det har Putins husse Xi bestämt. Smäller Putler av sådana vapen är det tack & god natt för honom för då vänder Kina ryssen ryggen och lär helhjärtat gå in och stödja Ukraina. Kärnvapengalningar vill Kina inte ta i med tång.

Typiskt för er ryssapologeter är fixeringen på att "förr eller senare måste man förhandla". Det stämmer naturligtvis inte. Kriget kan ta slut på många andra sätt. T ex genom att Ryssland blir besegrade, klappar ihop som land eller väljer att avsluta sitt illegala erövringskrig. Men visst, något litet papper att skriva under kan säkert bli aktuellt. Dock ingen kohandel med internationellt erkänt ukrainskt territorium. Ryssen ska helt bort från detta. På 2000-talet ska inget land med våld ta annans land. Det hotar världsfreden att tillåta en sådan ordning.

Jag håller med din önskan på hur det skall sluta i sak det vet du. Men just nu talar lite för att det skall ske en snabb militär lösning. Sedan vore det trevligt om du kan sluta benämna mig som ryssvänlig bara för att jag försöker förstå konflikten från olika vinklar. Det innebär inte på något vis att jag stödjer annat land än Ukraina. Man behöver analyseras hur en motståndare tänker.
Citera
2023-05-23, 20:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Vad finns det att förhandla om så länge Ryssarna tror att de kan vinna?

MP tillsammans med systerpartier runt om i Europa har satt oss i den här situationen.

Frågan är om någon part tror de kan vinna just nu.
Citera
2023-05-23, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har haft fel om när Putain blir avsatt förr, så därför brukar jag undvika att uttala mig om när han ryker. Men i denna nya filmen så ser hans huvud helt deformerat ut och hans ryckningar bådar heller inte gott alltså. Inte en rödbeta att han kommer att ställa upp i valet (om det blir nåt) i mars 2023.

https://twitter.com/wartranslated/status/1661043248402399238

De kollar på en karta där St Petersburg tillhör Sverige haha.

https://twitter.com/olex_scherba/status/1661066131396870160

Hahaha, otroligt korkat. De säger att Ukraina inte existerar på kartan, trots att det står där. Vidare att S:t Petersburg tillhör Sverige och Krim är en oberoende stat. Och det ska enligt rysk logik rättfärdiga kriget…
Citera
Bannlyst
Pinsamt nu för ryssland som inte kan värna sin gräns i Belgorod. Och som salt i det variga ryska såret kommer USA dundrande med världens största hangarfartyg till Nato-Norge

https://www.svd.se/a/eJm5xR/hangarfartyget-uss-gerald-r-ford-till-oslo-ryskt-missnoje

Citat:
Världens största hangarfartyg, det 333 meter långa amerikanska hangarfartyget USS Gerald R Ford, lägger till i Oslos hamn på onsdagen. Ryska ambassaden i Oslo ser besöket som ”en skadlig maktdemonstration”.

Fartyget levererades till amerikanska flottan 2017. Ombord finns en besättning på 4 500 man och det finns plats för ett 90-tal plan och helikoptrar. Fartyget drivs av två kärnreaktorer. USS Gerald R Ford är ute på sin första operativa resa någonsin och har alltså valt Oslo som första hamn att anlöpa. Valet har tolkats som ett tecken på att USA vill visa närvaro i norr, enligt VG.
Citera
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är moderat men här tycker jag Birger Schlaug har en hel del poänger.

” Att i Sverige framföra åsikten att det måste till förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland medför omedelbart angrepp på temat ”Putinkramare”.

Få som talar om vikten av förhandlingar är Putinkramare, även om de märkligt nog också finns. En obekväm fråga som måste ställas är: Kommer det att bli slut på kriget utan förhandlingar?

Skulle Ukraina, uppbackade av Nato, eller Ryssland, som investerat så mycket pengar och prestige i vanvettet, plötsligt bara ge upp? Knappast. Den ryska regimen skulle förmodligen hellre smälla av kärnvapen än att dra sig tillbaka med svansen mellan benen, Nato skulle förmodligen hellre ta till storkrig än att avsluta de allt mer hårdföra vapenleveranserna och se Ukraina falla.”
Det är för att det bara är Putinkramare som vill ha "fredsförhandlingar" (eller andra som omedvetet springer Putins ärenden) vilket givetvis betyder att de ska få behålla vad de har stulit och slippa undan straff för sina krigsbrott. Putin har på ett så flagrant sätt brutit det ömsesidiga förtroendet Europa gav honom och utnyttjat det för att försätta oss i brygga med hopp om att vi skulle vara passiva.

Lögnerna om att Putin inte skulle anfalla förrän han anföll, de ständiga hoten om massförstörelse av väst, demoniserande av väst (det sataniska väst etc) samt krigsbrotten har gjort Putin och hans z-Ryssland till en omöjlig part att ha att göra med. Kärnvapenhoten biter i de heller, utan tvärtom har Putin blivit synad som en bluff. Med lärdom om att Hitler stoppades försent är väst fast beslutna om att inte repetera samma misstag.
Citera
2023-05-23, 20:29
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=3KXESbXJ030 Ukrainas piloter flyger f16 simulator deras träning är igång.
Citera
2023-05-23, 20:30
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Pinsamt nu för ryssland som inte kan värna sin gräns i Belgorod. Och som salt i det variga ryska såret kommer USA dundrande med världens största hangarfartyg till Nato-Norge

https://www.svd.se/a/eJm5xR/hangarfartyget-uss-gerald-r-ford-till-oslo-ryskt-missnoje
Ryssen har redan gråtit om detta

https://www.vg.no/nyheter/i/76LqmK/flaatebesoeket-svaert-daarlig-forhold-mellom-norge-og-russland
Citera
2023-05-23, 20:35
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är väl bara att titta hur det ser ut. Nato verkar ju vare sig vara redo eller intresserade av att gå in med trupp i Ukraina som det verkar i dag, vilket antagligen skulle behövas för att åtminstone till en del jämna ut styrkeförhållandena. Ryssland äter nu upp Ukraina militärt samtidigt som natostaterna skickar iväg vapen som de kan avvara och som antagligen inte kommer att ha någon betydelse för hur detta slutar. Det mesta lutar därför till Rysslands fördel.
Nato skickar inte trupp för att det inte behövs utan det räcker med lite godbitar ur de överlägsna vapenarsenalen i väst. Vi får se vad resultatet av motoffensiven blir helt enkelt. Att Ukraina ger upp, eller att vi slutar stödja Ukraina bara för att du kommer med smått vansinniga påståenden om att motstånd är lönlöst kan du glömma. Det vi vet är att stridmoralen hos soldaterna är hög och att de vill fortsätta kämpa, att de civila ukrainarna inte vill ge upp och att Ukraina framgångsrikt har stoppat ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in