2023-05-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Inte mycket i tråden talar för att du skulle vara moderat. Däremot finns en hel del som talar för att du har ryssvänliga åsikter samt att du har rätt klena nerver och länge har nojat kring detta med att kärnvapen kan sättas in från ryssens sida. Jag har sagt det till dig förr: Det blir inga kärnvapen mot Ukraina eller annat land. Det har Putins husse Xi bestämt. Smäller Putler av sådana vapen är det tack & god natt för honom för då vänder Kina ryssen ryggen och lär helhjärtat gå in och stödja Ukraina. Kärnvapengalningar vill Kina inte ta i med tång.

Typiskt för er ryssapologeter är fixeringen på att "förr eller senare måste man förhandla". Det stämmer naturligtvis inte. Kriget kan ta slut på många andra sätt. T ex genom att Ryssland blir besegrade, klappar ihop som land eller väljer att avsluta sitt illegala erövringskrig. Men visst, något litet papper att skriva under kan säkert bli aktuellt. Dock ingen kohandel med internationellt erkänt ukrainskt territorium. Ryssen ska helt bort från detta. På 2000-talet ska inget land med våld ta annans land. Det hotar världsfreden att tillåta en sådan ordning.

Nästan alla krig slutar med förhandlingar. Till ex WWI Ryssland och även Japan WWII . Det rysstroll menar med förhandling är att Ryssland får behålla allt man har annekterat och Ukraina betalar Ryssland mm.
Citera
2023-05-23, 20:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu skrev du så här: "Kalla det vad du vill, men Ukraina har ju låtit Nato ösa in vapen i landet, vilket Ryssland sett som ett hot."

Om nu Nato "öst in" vapen i Ukraina och Ryssland ser det som ett hot så är väl anledningen till att vapen "östs in" i Ukraina ganska central?

De flesta handlingar sker av någon anledning.

USA lade sig i Ukrainas inre politiska liv? Men Ryssland gjorde det inte? Eller menar du att Ryssland har rätt att göra det?

Rätt och rätt. Usa håller på vid Rysslands gräns och det upplevs som ett hot, inte så konstigt tycker jag. USA var ju inte heller överförtjust i att Sovjet var på väg att stationera missiler på Kuba då det begav sig. Varför fortsätta att trappa upp tills vi har krig? Det finns många orättvisor i världen som det kanske vore rimligt att gå i krig för, men jag tycker man får acceptera att styrkeförhållandena är ojämlika och hoppas på att handel och samarbete överbryggar konflikterna på sikt.
Citera
2023-05-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag håller med din önskan på hur det skall sluta i sak det vet du. Men just nu talar lite för att det skall ske en snabb militär lösning. Sedan vore det trevligt om du kan sluta benämna mig som ryssvänlig bara för att jag försöker förstå konflikten från olika vinklar. Det innebär inte på något vis att jag stödjer annat land än Ukraina. Man behöver analyseras hur en motståndare tänker.

Man kan absolut försöka "förstå hur motståndaren tänker". Men man ska i detta vara otroligt noggrann med att inte dras in i en psykotisk galnings tankelabyrinter och gå vilse. Man ska noga veta var målstolparna står från början så att dessa inte centimeter för centimeter börjar flyttas åt galningens håll. Vi i Europa ska t ex vara tacksamma för att Churchill synade dåren Hitler och tvärvägrade förhandla med denne. Ibland har nämligen den ena parten helt och hållet fel, typ Hitler och Putin, och då måste man vara tydlig med att "No f-ing way kommer vi låta oss luras av dig, gränsen är nådd". Ukraina har noll skuld till att de blivit anfallna av ryssen. Noll. Det får man aldrig glömma.
Citera
2023-05-23, 20:44
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senwisenmo
https://omni.se/ryssland-amerikanskt-bombflyg-over-ostersjon/a/rlXnx8

Vad händer egentligen? Vad tror ni om det här?

Det är väl förvisso inget nytt. Amerikanska plan och plan från andra länder har flugit i närheten av ryskt luftrum återkommande sedan kriget i Ukraina inleddes. Utan att kränka ryskt luftrum, märk väl.

Och till skillnad från ryskt bombflyg har man inte gjort simulerade attacker på tex svenskt territorium.
Citera
2023-05-23, 20:44
Medlem
Citat:

Man vill uppehålla Ryssland på flera olika ställen
Citera
2023-05-23, 20:45
Medlem
Citat:

Det står ju vad det handlar om. Eller menar du att bara Ryssland får flyga med bombplan över Östersjön?
Citera
2023-05-23, 20:46
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag håller med din önskan på hur det skall sluta i sak det vet du. Men just nu talar lite för att det skall ske en snabb militär lösning. Sedan vore det trevligt om du kan sluta benämna mig som ryssvänlig bara för att jag försöker förstå konflikten från olika vinklar. Det innebär inte på något vis att jag stödjer annat land än Ukraina. Man behöver analyseras hur en motståndare tänker.
Finns få som kan analysera. Det är mest pajkastningen.
Mitt pajkast är att detta förhållandevis lilla krig kan leda till en stor revolution i Ryssland.
Ingen såg den komma, men diktaturer brukar gräva sin egen grav.
Senast redigerad av Jof 2023-05-23 kl. 20:48.
Citera
2023-05-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
var får folk ifrån att ryssland skulle vara nazister egentligen?
då alla bevis finns på ukrainas kärleksförklaring till bandera, azov, aidar, privy sector, svoboda... alla dessa kort, alla dessa fanor, alla dessa tillfångatagna ukrainska soldater med koppar fullklottrade med nazisitiska motiv och ord, alla vittnesmål under de åtta åren som de terroriserat civilbefolkningen i Donbass?

jag läser och ser att man kallas ryss-troll och enögd, då jag läser och tar del av båda sidorn, uktaiska telegramkanaler och ryska, samma med youtube, internationell med vid tidningarna websiter. jag har en ganska balancerad bild.

men slutsatserna här(inte just i det inlägg jag svarar på kanske) att nu smäller det, ryssen flyr, NU! är det slut...

var ser ni de tecknen?
seriöst?

Helt enkelt för att Ryssland är mer nazistiskt än Ukraina.
Citera
2023-05-23, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Det står ju vad det handlar om. Eller menar du att bara Ryssland får flyga med bombplan över Östersjön?

Nej, men att det känns som ett prov av USA. Hur nära kan vi gå? Det kvittar. Försöker de nåt så
Citera
2023-05-23, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Man vill uppehålla Ryssland på flera olika ställen

Medans befrielsegruppen i Belgorod avancerar mot Moskva, tänker du?
Citera
2023-05-23, 20:51
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Har du funderat över om "Kremls narrativ" kanske till och med är mer sanningsenligt än det vi läser i våra tidningar. Jag säger inte att det är det, men det är ju inte omöjligt.

Det är ganska lätt att bedöma om man tänker lite logiskt.

Det finns mycket mer media i Västvärlden än i Ryssland. Mycket mer. Och när det gäller media så är kvantitet alltid att föredra. Mer media ger ett större spann av åsikter och ökar chanserna att någon ska upptäcka eventuella felaktigheter. Det går helt enkelt att lura rysk media enklare än det går att lura västerländsk media. Det är ren matematik.

Sedan har det ryska narrativet försatt sig själv i vissa helt onödiga saxar. Till exempel när man hävdade att det pågick ett folkmord i Ukraina och valde att ignorera det faktum att mellan 2014 och 2022 fanns det 700 internationella observatörer från OSSE på plats i Ukraina med det explicita uppdraget att rapportera om det begicks några folkmord. Inom Rysslands gränser kan Kreml kräva att OSSEs rapporter ska ignoreras, men i Västvärlden, med dess väldigt mycket bredare media, har det ryska ledarskapet inget motsvarande inflytande.
Citera
2023-05-23, 20:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Stämmer denna karta över vilka områden de Fria Ryssarna har erövrat i Moskvastyrda Belgorod?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1661039935007105029

Den saknar skala så lite svårt att veta hur stort det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in