2023-05-23, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Mellan 01.51 - 02.43

Det mesta tyder på att JJ mördade TT ensam, skulle MH varit i rummet har hennes eventuella fasthållande av händer ingen som helst betydelse för utgången, JJ hade mördat TT oavsett.
Citera
2023-05-23, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har sagt det innan men upprepar mig. Jag har personligen följt 300 + strypmord och utav dom fanns inte ett enda fall där förövaren lyckades strypa ett medvetet offer framifrån med båda sina händer utan att offret åsamkat en enda skråma på gm. Det finns givetvis tusentals strypmord där förövaren inte fått skador. Men då har strypningen inte gått till såsom rättsläkaren beskrivit det i detta fall. Alltså manuell strypning framifrån med två händer.

Jag har följ mma under en period för några år sedan och har aldrig bevittnat att en person lyckats sitta på motståndaren och samtidigt låsa båda armar längre än ett par sekunder. I många fall har dessutom den liggande personen precis innan blivit knockad.

För några dagar sedan bad jag två kampsportare demonstrera scenariet där en instruktör satte sig på en elevs bröstkort och låste fast personens armar längst kroppens sida. Det tog 3-4 sek innan båda armarna var fria.

Jag och flera andra har efterfrågat liknande fall där förövaren inte blivit skadad. Jag har även frågat efter mma klipp där någon lyckats låsa motståndarens armar på det sätt som en del tror är möjlogt. Ingen har kunnat presentera något, trots att tråden har 24 miljoner visningar och 74 tusen svar.

Ska man trots detta försöka få ur M ur ekvationen så måste man få T medvetslös. Bevisen säger att hon inte varit medvetslös någon längre stund (förmodligen inte alls). Kampen pågick 3-4 min enligt grannens vittnesmål. Slag/sparkljuden i väggen talar också för att T kämpade med det hon kunde, (sparkade i väggen).

Hur många av de där fallen lyckades GM först fälla offret och sedan grensla? Den ststistiken är ju mer intressant än alla strypmord.
Citera
2023-05-23, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju bara J s vittnesmål som talar om stryptag från T s sida. Finns inget som tyder på att T provocerade fram eller försökt ta stryptag på J. Det är troligen ett sätt för J att förklara varför hon tog det korta stryptaget på T, som också visade sig vara felaktigt.

Ja, M var troligen väldigt snabb med att ta tag i T s händer. Grannen hörde ju flera mindre dunsar strax efter den höga, vilket troligen var inledningen av kampen mellan J/M mot T.

Ja det är olyckligt om JJ ljuger om såna detaljer i badrummet för det ökar inte hennes trovärdighet kring andra detaljer i badrummet.
Citera
2023-05-23, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag vet att åklagare drar sej i det längsta för att låta IT- forensiker vittna i en rättegång beroende på att dessa pratar ett språk som rätten inte har en chans att begripa och därför blir risken att dom slutar lyssna, I Norge USA och England där dom har jury så håller dom vittnesförhören med IT-Forensiker kort bara för att inte tråka ut juryn med massa ord och fackspråk vi vanliga dödliga inte begriper ett smack av. Däremot så använder åklagaren där mycket utav triangulering av mobiltelefoner som är mycket lättare för kleti och peti att förstå.

De slutar lyssna? Ja kanske men…

I Sverige med vårt system så finns fall med just rättsmedicin och t.ex dragningar om avancerade ekonomiska förhållanden i fall med ekonomisk brottslighet eller annat håller de sig mer vakna?
Jag tänker på Trustor, Allra och avancerade tvister om patent och affärsuppgörelser som gäller just IT och teknik.

Det är deras jobb att förstå det som sägs i rätten och det är advokaterna och de sakkunnigas ansvar att prata på ett så lättförståeligt sätt som det bara går. Så har jag fattat det iaf.

Det är också därför vi hittar så många protokoll kring de digitala spåren i fupen. Operative analytikern har på ett pedagogiskt sätt beskrivit analyserna där. Finns ordförklaringar och annat.

I USA och andra länder så är advokater något mer stridbara än vad vi är vana vid i Sverige.
Det betyder att bevisen nagelfars på ett annat sätt. Så som vissa bevis presenteras i fallet i Eksjö tingsrätt hade inte funkat där.

I den här länken hittar du ”guidelines” för IT-forensiker och hur de ska agera i rätten just för att det är så vanligt att de uppträder där i USA.

https://www.swgde.org/documents/published-complete-listing

Här är listan på de polisorganisationer som är medlemmar i detta:

https://www.swgde.org/who-we-are/member-organizations

Här är dokument från en annan organisation som sysslar med branschstandard hur kompetent en IT-forensiker bör vara:

https://www.astm.org/e3046-15.html

Hur kortfattade de måste vara beror ju på hur avancerade saker de måste redogöra för.

Det är mer vanligt än du tror att IT-forensiker vittnar utomlands.

Vilken typ av triangulering av mobiltelefoner menar du?
Citera
2023-05-23, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag frågade ett gäng brottare i helgen om detta. Alla blev nyfikna och ville prova, så de körde på varandra. Alla lyckades låsa sin motståndares armar så att denna inte kunde komma loss. De var sju stycken som provade på varandra. Motvillig lät jag mig bli provdocka också, och jävlar vilken rävsax jag satt bom fast i.

Varför ljuger du om att grannen har vittnat om en "kamp" som pågick i 3-4 minuter?
Klarar du fortfarande inte av att argumentera utan att hitta på och ljuga om saker och ting?

Även om det är svårt att få grepp på hur våldet i badrummet gått till så går det att låsa någons armar på det sättet du beskriver. Det i sig varken bekräftar eller avfärdar MH:s gärning men det bekräftat r att det är fullt möjligt att låsa fast någon.
Citera
2023-05-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hon kan ha räddat JJ ifrån strypgreppet Tove tog på JJ genom att ta bort Toves händer ifrån JJ:s hals och sedan hållit dem i ett fast grepp, typ bakåt, då är det inte så lätt för Tove att "ge igen" ; därav inga motvärnsskador ifrån Tove !?????

(spekulation)

Ja inte omöjligt men finns det så mycket plats i badrummet?

Grejen är väl att JJ:s berättelse om MH:s delaktighet börjar med denna ”räddning” av JJ och hur sant är det då att Tove faktiskt tog ett strypgrepp på JJ?

Synd att JJ:s berättelse är så vag i vissa delar som handlar om både hennes egen och MH:s delaktighet.
Citera
2023-05-23, 07:26
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vill du beskriva hur exakt de gick tillväga. - Grenslade de den som låg på rygg och var/hur lade de in ledlåsningen?

Jag har provat flera gånger och vet att det går. Citerade tidigare några rader ur en bok där en hockeyspelare beskriver att han vaknade av att en okänd man satt grensle över honom och tog stryptag. Han kunde inte komma loss och var på väg att svimma då mannen plötsligt släppte.
Vad visar detta? Du ljuger om att angriparen och offer är jämnstarka. Du vet absolut ingenting om omständigheterna så det citatet har inget med vad som hände i badrummet att göra.

Det är bara ännu ett barnsligt försök att förminska Ms roll.
Citera
2023-05-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Ditt gäng brottare”…. Är de män?
De testade låsa fast/sitta på varandras överarmar och bröst ? sa du?
nådde de då en tillräcklig höjd för att få rejäl kraft att samtidigt orka trycka sina armar/händer hårt nedåt mot personens hals ( strypningen) utan att förlora styrkan/ kontrollen på taget med låsningen?

Det läskiga med strypning är att offret ”stryper” sig själv i viss mån i kampen att komma loss. Så kraften kommer från båda håll i ”kampen”.

Informationen har jag tagit från en av många guider hur polis ska hantera strypningar i ”femicide”, alltså våld mot kvinnor. Strypning är svårt att bevisa i många fall om det inte finns skador därför har många länder utvecklat dessa riktlinjer för hur brotten ska dokumenteras.

En kvinnas gripstyrka är runt 300 newton. Vänsterhanden (eller höger om man är vänsterhämt) är normalt 10 % svagare.

300 newton är drygt 30 kg tryck.

Så tar man i med ett grepp på var sida så lägger man alltså närmare 60 kg tryck mot halsen. Sen får man ju räkna in det tryck som kommer av att man sitter i den positionen och armarnas kraft.

Och ovanstående är medelvärdet så JJ kan ligga över det. Medelvärdet för män är som jämförelse 45 kg.

Behövs bara 5 kg tryck för att någon ska förlora medvetandet.

En informativ men läskig guide här:

https://www.courts.ca.gov/documents/BTB25-PreConDV-05.pdf
Citera
2023-05-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Såklart hon inte flippat på mob i J bostad
De ca 45 min som hon var där så var hon upptagen med annat
Ett mord kanske?

Snarare mellan 01:50 och 03:00 nånting. Bara steg registrerade där mellan.
Hon beskriver ju själv hur hon evtl tittar i mobilen i sängen/vardagsrummet osv.
Citera
2023-05-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det konsekvenstänket tror jag inte att M har.

Jo, att de ältar allt runt omkring är mycket troligt, men huruvida M deltog i själva mördandet tror jag inte är en central fråga för dem, så länge M inte är friad för mord. Men OM M blir friad i HR kan jag tänka mig att de tappar tilltron till rättsväsendet. Ms underlåtenhet under åren och speciellt under mordnatten och de första veckorna i häktet är inte på något vis försvarbart.
Blotta tanken på risken att kunna möta M på gatan efter några få år skulle troligtvis ge de flesta föräldrar kalla kårar.

Du skriver "det konsekvenstänket tror jag inte att M har".

Om M inte förstår vad JJ.s bränder kan ställa till med... så idiotförklarar du M.

Var tycker du att hon hör hemma om hon nu skulle slippa ifrån det som TR föreslagit i sin dom?
Citera
2023-05-23, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag menar att jag håller flera olika scenarier öppna för sannolikheten att någon av dem ska falla in i hovrätten är större än att låsa sig vid en analys.

Man vinner ju ännu mer om man spelar på flera hästar som vinnare osv.
OK, så du tänker att du får rätt oavsett om de blir dömda för mord eller frikända för du höll alla scenarierna för lika troliga? Ja man får alltid rätt om man undviker att ta ställning .

Jag tycker att många fastnar i detaljer. Jag menar det finns några huvudfrågor, några vattendelare, som avgör om man tycker att Majas historia är rimlig och trovärdig eller ej. De huvudfrågorna måste ha ett klart och enkelt svar för att svaren ska vara trovärdiga och sanna. När svaren på de huvudfrågorna blir krångliga och komplicerade då är det ett tecken på att svaret är falskt.

Men vad var det du hade hittat?
Citera
2023-05-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hur många av de där fallen lyckades GM först fälla offret och sedan grensla? Den ststistiken är ju mer intressant än alla strypmord.

Ingen aning. Men manuell strypning framifrån med händerna är inte helt ovanligt. Oftast är det män som stryper kvinnor dom har en nära relation med, och då ha det varit handgemäng innan. Över hälften av offren har blivit slagna innan. Även i dessa fall där mannen är fysiskt överlägsen kvinnan ser man ofta avvärjningsskador på händer, armar, hals och ansikte på mannen. Även offrets egen hals brukar man hitta rivmärken på som offret själv gjort.

Strypmord där både gm och offer är kvinnor är ovanligt. Just för att det är fysiskt väldigt svårt att bemästra ett jämstarkt offer i en utdragen kamp som strypning är. För att lyckas krävs det normalt att offret är inkapacieterat i form av drogat, väldigt full, fasthållen/bunden eller slagen till medvetslöshet.

Jag hade hellre sett Maja oskyldig till mordet än skyldig. Men min erfarenhet om strypmord och alla timmar jag lagt ner efter tråden startades på att googla för att hitta liknande fall där gm inte blivit skadad. Och mängder av mma klipp där någon lyckas låsa motståndarens armar på beskrivet sätt utan att hitta något, har varit avgörande i min övertygelse att M höll fast T s händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in