2023-05-22, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
l

Om jag inte minns fel så sa J också i förhör att hon sagt till M 'att hon inte vill leva längre'
om hon hamnar i fängelse. Som ett argument för att hålla tyst. I Ms fall skulle jag gissa på att det är mer effektfullt än ett hot direkt riktat mot henne. Även om M säkert någonstans hela tiden förstod under deras vänskap att det skulle gå illa för henne om hon gick emot J. J är så medveten om Ms beroende av henne. Det framgår tydligt i förhören.
I ett tidigare inslag i P4 så framgår det att FL bytte strategi från att först vädja till M att berätta till att sen börja prata om hennes relation till J. FL var skickliga men de var nog för otydliga i början när de t ex sa til M att 'du måste tänka på dig själv' eller 'tänk på dina föräldrar' etc. Det blev nog för abstrakt för henne.

Det att Johanna också sagt i förhör att hon inte vill leva om hon hamnar i fängesle, det är inget jag själv minns, men så kan jag ha missat detta, glömt.

Men jag håller med att Johanna mycket väl vet var Majas känsligaste punkt är, och att det är att Johannaförsvinner ur hennes liv. Jag ser också att om Maja skulle vara skyldig till mordet och ljuger om det, finns det ju ingen orsak att inte hävda att hon blivit mordhotad av Johanna. varför ljuga om stora saker, men hålla inne med andra lögner som kan stödja henne?

Varför säga att man sitter i det badrum som man själv nyss mördat i, sen inte säga att man inte frågar om vad som har hänt när man ser Toves döda kropp, och på det inte hävd mer hot än det här vaga, att man är rädd för att Johanna har sagt att hon tar livet av sig om hon hmanar i fängelse.

Vi gör en massa saker omedvetet, helt utan att tänka på det. Vi tar inte upp känsliga ämnen men någon som får utbrott för minsta lilla sak, och vi spelr med i spel för att stämningen inte ska bli dålig. Maja vet ju mycket väl vad som händer om man inte går ut och festar, säger emot eller beter sig på sådant sätt som Johanna ite gillar. Typ ligger med någon kille som Johana någon gång i sitt liv legat med. Det behöver inte Johanna oroa sig för med Maja, som lyder henes minsat vink. Finns otaliga vittnen som berättar om det. Maja vet bättre än någon vad Johanna är kapabel till.

Jag har också lagt märke till förhörsledarnas strategier, och det kanske är som du säger, att Maja har svårt med abstrakta uppmaningar. Jag vet inte hur hon fungerar, men jag ser iaf att den strategi de hade sen, med att visa att Johannainte är lojal mot Maja, hur fult hon agerat mot henne och slutligen att Johanna erkänt "resan", blir spiken i kistan för Majas tystnad.

Mycket skickliga förhörsledare måste jag säga. De slog en kil mellan Maj och Johanna.

Tyvärr sträcker sig Johannas hämndbegär över alla gränser och ingen går ostraffad från henne. Någonsin.
Citera
2023-05-22, 11:26
Bannlyst
Äntligen något vettigt i denna oändliga diskussion om vad som skett 👌👌

Förstår öht inte varför man fortsätter gå efter J och M utsagor. Allt är lögn och påhitt.
Det enda vi vet helt säkert är dumpningen av kroppen!!
Tänker ni lite utanför boxen så kan ni nog se ett annat händelseförlopp

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den samlade bevisningen visar inte att det måste ha varit två gm.
Rätten har helt på egen had bestämt mordtiden för den helt obekräftade 02:40 istället för åklagarens 02:30, bestämmer att armbbågsskadorna kommer från fallet och inte från fastlåsning av en gm ben, trots att rättläkaren säger att det är möjligt uppkomstsätt, bestämmer att de ljud som grannen eskriver som slag är spakar från en medveten Tove trots att L*hanj i rätten aldrig tar det ordet i munnen och avfärdar andra alternativ utan närmare förklaring. Majas steg 02:43 sammanfaller precis i mordet och rätten avfärdar att kroppen på något sätt skule hunnit förflyttas då de konstaterar att klockan 02:47 åker Johanna iväg ("Det är mellan kl. 02:47 och 03:08 som Johanna Leshem Jansson är ute." ) Räten avfärdar också därmed att Maja inte skulle ha hört, vakant både dunsar och påingningar. Ingen har dock kollat hur ljuden lät, tranporterades i lgh.

Rätten bestämmer att L*hanjs tidsangivelse är starttiden för mordet en bortser från reten av hans tidssangivelser, som inte bara handlar om minuterna mellan första dunsen, till påringningarna med väntetid mellan, utan de 5- 10 minuters väntan innan Johanna kommer ner för trappen, sedan går upp för att hämta något, grannen gå in för att hämta jacka och nycklar. Det bortser rätten från.

Man bestämmer sig också för att Johanna är sannfärdig nnär det komer till att säga att Maja är med på mordet, trots att de konstaterar att hon ljuger om annat, bl a mordtiden.

Diskussion om att Johanna borde ha börjat röra sig innan 02:47(liksom grannens mobils rörelse, för att inte tala om att Toves mobil började röra sig vid 02:45) uteblir helt och rätten ser inte att det inte bara är en kropp som inte hinner gömmas undan i deras resonemang, utan det är orimligt att

Det är inte rätten som behöver vara it- experter.

Utredningen hade det behövt reda ut mer vad gäller it och stramat upp med övertydliga tidslinjer.

Här har ju rätten heltklrt missuppfattat tider, och därmed dragit slutsatser utefter det

.Avel har nämnt många saker som kunde rätast ut, många frågetecken, inte minst att kroppen kunnat hittas tidigare. Molntjänster kunde ha givit svar, kanske Toves mobil kunnat hittas?

Vad har gjort att rätten har bortsett från åklagarens mordtid och istället valt en helt obekräftad tidpunkt?

Rätten bortser inte bara från åklagarens mordtid, utan bortser från andra alternativ vad gäller händelseförloppet, utan att lämna närmare förklaring än att grannen är mycket trovärdig (" lämnat en mängd uppgifter som tingsrätten anser är mycket trovärdiga och tillförlitliga.").

Ja, ett vittne kan var mycket tillförlitligt, men kan ändå ha fel om ett klockslag. Särskilt bör man ta detta i beakatnde då faktidkt åklagaren nämner en annan tid,och inte alls har med den tidpunkten i sin sakframställan.

Rätten bortser från en massa andra saker utan förklaringar. T ex även avfärdar de bara helt sonika att de ljud som granne beskriver som bl a slag, är sparkar och att det är mer sannolikt att de är från att Tove inte kan göra något anna tän att sparka, än att det är från konvulsionsfasen.

Ni som tycker att bevisningen är så stark, verkar bortse helt från att rätten väljer och vrakar bland bevisningen och besämmer utan saklig motivering varför man bestämmer sig just för den förklaringen. Det ena ger det andra, men att summan av tiderna inte går ihop, det verkar man inte reflektera över. Precis som rätten, bortser ni från mycket viktiga sakfel i domen, och bryr er inte om att det saknas motiveringar.

Kanske är det därför ni inte heller vill varken se tidangivelser (inte så viktigt) som en mer gedigen bevisning i form av it- bevisning som Avels förslag kunnat ge?
Citera
2023-05-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Att tingsrätten värderar en medåtalads utsaga på ett sätt man inte bör värdera utsagan är väl inte rätt. Du skriver i viss mån. Jag tycker inte så. Utsagan från J har enligt mig en väldigt stor betydelse för att placera M i badrummet och därigenom vara aktiv i själva mordet.

Men om man bortser från vad tider betyder. Då har ju heller inte en stegräknare nån betydelse. Då får tingsrätten gissa att M var vaken. Eller det är kanske det dom gör.

Vad beträffar Avels uppgifter, ärdet väl det som it teknikerna skulle gjort.

Om det inte är rättsläkarens uppgifter som ligger bakom 2 gärningspersoner. Vad i den samlade bedömningen säger att det måsye varit två som är med om mordet?

Du vet mycket väl vad 100% bevisbörda betyder. Om inte, så betyder det att det är åklagaren som har att presentera bevis för att de åtalade är skyldiga. Bara åklagaren är skyldig att bevisa skuld,ingen annan. Men det visste du såklart. Lite lättare att förstå nu ?

Vad är oklart här? Rätten säger att man bör vara försiktig med att använda medåtalads vittnesmål, men man har ett ingående resonemang om varför man ändå gör det i viss mån -

"Naturligtvis ska en medtilltalads uppgifter normalt bedömas med stor försiktighet särskilt om den som lämnar uppgiften själv försöker komma i en bättre position genom att skylla ifrån sig och påstå att det är någon annan som begått brottet. Dessa förhållanden är dock inte aktuella i detta fall. Även om Johanna Leshem Jansson förnekar uppsåtligt dödande har hon lämnat uppgifter om sin egen medverkan som är mycket besvärande för henne själv. Hon försöker alltså inte skylla ifrån sig. Av betydelse är också att många av de uppgifter som Johanna Leshem Jansson lämnat om det som gäller till exempel gravfridsbrottet och andra delar av kvällen stämmer väl överens med den utredning som polisen gjort."

Men det är också tydligt, för den som läser domen, att det framförallt är grannens uppgifter som är den starkaste bevisningen rätten stödjer sig på.

Och nej, jag vet inte vad "100% bevisbörda" betyder, något sådant finns inte i svensk lag, och det av goda anledningar - det går inte att stipulera vad "100%" är. Det som finns är "full bevisbörda", vilket innebär att den som påstår något också ska belägga det. Vad som krävs för att ett påstående ska anses vara belagt är olika beroende på sammanhang, och absolut inte på något sätt något det går att sätta en procentsats på. För att något ska anses bevisat ska dom tvivel som finns kvar vara orimliga - något som uppenbart är fallet när det kommer till idiotiska historier om att MH sovit igenom ett mord och att JJ flyttat kroppen fram och tillbaka mellan lägenheten och ett förråd i trappen.

Det är möjligt att fler tvivel kan uppstå vid hovrätten, men då är då.

Edit: jag har ingen aning om vad it-teknikerna skulle ha gjort eller inte gjort, och det har naturligtvis inte rätten heller. Det enda dom har att gå på är alltså vad dom experter som är kopplade till fallet säger. Vad Avel tycker och tänker är naturligtvis spännande, men har inget med utfallet i tingsrätten att göra. Avel har också alla möjligheter att kontakta försvaret för att kunna bistå vid hovrätten, men jag är rätt säker på att MH inte har ett skit att vinna på det, då hon naturligtvis är skyldig till mordet och fler uppgifter bara kommee att stärka den tesen.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-05-22 kl. 11:36.
Citera
2023-05-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min tro är att både försvar och därmed Rullman kommer att stärka sina bitar.

Jag vet ite om det inkommit några kompletteringar (dagboksbladet) men Rullman har fått beviljat att iaf försvarets rättläkare måste lämna en skriftlig bedömining av rättsutlåtandet, för att Rullman ska ha tid på sig att själv kunna kompletterar med det som han anser behöva för att svara på deras invändningar.

Det är kanske det allvarligaste hotet mot att bevisa mord, även om man som lekman har svårt att tro att det ska gå, eftersom det är bevisat att det handlar om ett långvarigt och mycket hårt grepp om halsen, vilket visar uppsåtat har varit mord.

Det finns också andra orsaker till döden än aspiration som försvaret kan ta upp, t ex det att Johanna satt på buken(bröstkorgen och att hon höll om halsen precis där sinus carotis är beläget.

Vi får se hur rätten ser på deras invändingar, men jag är orolig över att denna rättläkare kan ha ett kort på handen, annars skulle han inte vara behjälplig här.

Det andra är vad Majas försvar kan tänkas ta upp och vilket svar Rullman kommer upp med.

Jag ser fram mot sarkare bevisning oavsett vad det leder till.

Att du insinuerar på att jag vill se båda friade från mord, det är ett löjligt sätt att argumentera på.

Att det är mord, det tror jag väldigt få har något att säga emot.

Jag menar inte att du vill se båda friade för mord, Det jag menar är att det finns lika lite teknisk bevisning mot båda, Johannas erkännande är inte värt papperet det är skrivit på om det inte kan backas upp med teknisk bevisning.

Och när det gäller teknisk bevisning så menar jag i alla fall att det står ett lika mellan Maja och Johanna.

Så nej det var inte för att trampa på dej som jag skrev som jag skrev, jag har alltid respekterat dej för dina kloka och insiktsfulla inlägg, tro inget annat.
Citera
2023-05-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag menar inte att du vill se båda friade för mord, Det jag menar är att det finns lika lite teknisk bevisning mot båda, Johannas erkännande är inte värt papperet det är skrivit på om det inte kan backas upp med teknisk bevisning.

Och när det gäller teknisk bevisning så menar jag i alla fall att det står ett lika mellan Maja och Johanna.

Så nej det var inte för att trampa på dej som jag skrev som jag skrev, jag har alltid respekterat dej för dina kloka och insiktsfulla inlägg, tro inget annat.

Vad menar du med "teknisk bevisning"? Det finns ju gott om sådan såsom jag tänker den.
Citera
2023-05-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Vad menar du med "teknisk bevisning"? Det finns ju gott om sådan såsom jag tänker den.

Jag menar att det finns lika mycket bevisning mot bägge två och ett erkännande är vatten värt om det inte går att styrka på något vis.
Citera
2023-05-22, 11:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Hennes erkännande backas upp med tonvis att teknisk bevisning.
Det betyder inte att varje enskilt bevis är ett absolut bevis på att Johanna begick mordet. Istället är det så att så gott som alla tekniska bevis här utgör indiciebevis. Tillsammans ger alla dessa tekniska indiciebevis en kedja som tillsammans når den höjd på bevisning tillsammans med Johannas erkännande som krävs för att visa att det är ställt utom rimligt tvivel att det var Johanna som mördade Tove.

Om Johanna och Maja skyllt på varandra hade det kanske blivit lite klurigare att avgöra vem av dem som mördade Tove, men jag är övertygad om att även i ett sådant fall hade en domstol kommit fram till att Johanna var skyldig till mord. Ungefär på samma vis som man dömde Johanna Möller.

Citat:

Det håller jag inte med om. Det finns teknisk bevisning som visar att Johanna hatade Tove och att hon ville att Tove skulle dö.
Det finns ingen sådan teknisk bevisning mot Maja.

Det finns teknisk bevisning som bevisar att Johanna befann sig på dumpningsplatsen på mordnatten.

Det finns teknisk bevisning som bevisar att Johanna har inhandlat sådant som har hittats tillsammans med Toves kropp och som använts för att antända kroppen.

Bara för att nämna några tekniska bevis som pekar på Johanna men inte Maja.

Ovanstående är exempel på delar av den tekniska bevisning som binder ihop indiciekedjan emot Johanna.

Det närmaste man kommer teknisk bevisning för att Maja befann sig på dumpningsplatsen är att det fanns granbarr i hennes jacka. Men granar finns "överallt" och Maja var en frekvent besökare av ett naturreservat, så det bevisar inte att hon var där, däremot så styrker det hennes erkännande att hon var där.

Den tekniska bevisningen emot Johanna är mycket starkare än den emot Maja, det är också därför som jag är övertygad om att Johanna kommer att fällas för mord i HR men Maja kommer inte att fällas för mord.
Citera
2023-05-22, 11:59
Medlem
Citat:
Jag menar att det finns lika mycket bevisning mot bägge två och ett erkännande är vatten värt om det inte går att styrka på något vis.

Det håller jag nästan med om. Det finns något mer på JJ vad gäller stödbevisning, men absolut, det är ganska likartat. I någon mån är det synd att domen är skriven som den är skriven, för i princip är det svårt att som lekman förstå varför det inte kunde vara MH som stryper och JJ som håller lika gärna.
Citera
2023-05-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det håller jag nästan med om. Det finns något mer på JJ vad gäller stödbevisning, men absolut, det är ganska likartat. I någon mån är det synd att domen är skriven som den är skriven, för i princip är det svårt att som lekman förstå varför det inte kunde vara MH som stryper och JJ som håller lika gärna.

Exakt, Det är precis det jag menar.
Citera
2023-05-22, 12:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om det nu är JJ som "gett hennes liv mening", betyder att båda är lika goda kålsupare... ett liv eller flera som kan gå till spillo har ingen betydelse för MH eftersom hon inte anmäler sin kompis för bränderna.

Jag tror tvärtom vad gäller TT.s anhöriga, de analyserar allt in i minsta detalj: hade vi kunnat sett något som var i görningen, fanns det något som tydde på att något var på väg att hända, vem var det som satte eld på pappans dörr.
Nu har de dessutom fått reda på via MH att JJ var skyldig till bränderna och att MH valt att inte sätta dit sin kompis.
Det konsekvenstänket tror jag inte att M har.

Jo, att de ältar allt runt omkring är mycket troligt, men huruvida M deltog i själva mördandet tror jag inte är en central fråga för dem, så länge M inte är friad för mord. Men OM M blir friad i HR kan jag tänka mig att de tappar tilltron till rättsväsendet. Ms underlåtenhet under åren och speciellt under mordnatten och de första veckorna i häktet är inte på något vis försvarbart.
Blotta tanken på risken att kunna möta M på gatan efter några få år skulle troligtvis ge de flesta föräldrar kalla kårar.
Citera
2023-05-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hennes erkännande backas upp med tonvis att teknisk bevisning.
Det betyder inte att varje enskilt bevis är ett absolut bevis på att Johanna begick mordet. Istället är det så att så gott som alla tekniska bevis här utgör indiciebevis. Tillsammans ger alla dessa tekniska indiciebevis en kedja som tillsammans når den höjd på bevisning tillsammans med Johannas erkännande som krävs för att visa att det är ställt utom rimligt tvivel att det var Johanna som mördade Tove.

Om Johanna och Maja skyllt på varandra hade det kanske blivit lite klurigare att avgöra vem av dem som mördade Tove, men jag är övertygad om att även i ett sådant fall hade en domstol kommit fram till att Johanna var skyldig till mord. Ungefär på samma vis som man dömde Johanna Möller.

Det håller jag inte med om. Det finns teknisk bevisning som visar att Johanna hatade Tove och att hon ville att Tove skulle dö.

Det finns teknisk bevisning som bevisar att Johanna befann sig på dumpningsplatsen på mordnatten.

Det finns teknisk bevisning som bevisar att Johanna har inhandlat sådant som har hittats tillsammans med Toves kropp och som använts för att antända kroppen.

Bara för att nämna några tekniska bevis som pekar på Johanna men inte Maja.

Ovanstående är exempel på delar av den tekniska bevisning som binder ihop indiciekedjan emot Johanna.

Det närmaste man kommer teknisk bevisning för att Maja befann sig på dumpningsplatsen är att det fanns granbarr i hennes jacka. Men granar finns "överallt" och Maja var en frekvent besökare av ett naturreservat, så det bevisar inte att hon var där, däremot så styrker det hennes erkännande att hon var där.

Den tekniska bevisningen emot Johanna är mycket starkare än den emot Maja, det är också därför som jag är övertygad om att Johanna kommer att fällas för mord i HR men Maja kommer inte att fällas för mord.

Maja har själv placerat sej genom förhör och telefonbevis att hon har varit både i lgh och dumpningsplatsen, Så i teorin kan det lika gärna vara Maja som häller tändvätska på Tove och tänder på. Maja har befunnit sej i lgh när Tove mördas, kan lika gärna vara Maja som stryper Tove och Johanna håller fast Toves händer, eller hur?
Citera
2023-05-22, 12:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tror att man kanske måste justera det hela lite:
tre gick in och två kom ut bärande på den tredje som var mördad.

Det blir rätt uppenbart att de två som bar ut och gömde den mördades kropp är skyldiga.

Varken M eller J ska går fritt omkring på gatorna under de kommande åren med tanke på vad de gjort Tove och hennes anhöriga.
Oavsett deras bakgrundshistoria eller inbördes relation - vad de gjort är omänskligt. Förfärligt hemskt! De höll dessutom tyst om det - trots att de kunde underlättat anhörigas plåga och för alla som letade talat om var Toves kropp låg.

Hade inte telefonspårningen av Js telefon avslöjat vart de åkt med kroppen hade den sannolikt inte varit funnen idag. Varken J eller M höll tyst pga någon pakt eller rädsla om eller för varandra - de höll tyst i hopp om att klara sig undan. Vilket de sannolikt också hade gjort utan Js telefon.

De är båda två beräknande fula fiskar som tillsammans gjort allt värre saker mot folk i omgivningen som de tyckte förtjänade ”straff”.
Vad de gjorde mot T före och efter mordet var kulmen på en upptrappning av ”fula tilltag” och direkt livsfarliga handlingar som eskalerade, något de båda två sysslat med i hemlighet under flera månaders tid. Ingen av dem sa stopp eller angav den andra.
Bilklotter, repade bilar och flera anlagda bränder, hatsånger, hot är bara exempel på det som kommit fram, sannolikt finns det betydligt mer…

Därför ska ingen av dem ska gå omkring fritt i samhället på väldigt länge.

Så illa hoppas jag att ingen rätt dömer; att den som är med och bär också är skyldig till mord.

Det är otvetydigt att mordet skett inne i lgh medan Johanna och Maja varit där, men det finns inget som binder Maja med det vi hittills sett.

Att tor på Johanna som ljuger och manipulerar utöver en vanlig lögnare, redan från det hon stiger ut ur sin lägenhetsdörr, helt utan distans, med namn på både den som spyr ioch den som gläömt cykeln, det talar ett tydligt språk.

Detta vet inte rätten om, och Johannas vältalighet och tunna spröda röst, har förtrollat er som tror på hennes äärlighet och omtanke av Maja. Det är exakt hennes mening, att genom att väva in ord som "sanning", "ärlig", "man får inte göra så"; det låter så uppriktigt att ni bortser från hur iskallt hon agerat när hon minuter efter mordet pratar obehindrat om att hon väntar på sin mamma (även det en taktik som gör att man tycker att det verkar lite rart).

Däremot tycker jag att gravfridsbrott borde ge högre straff än max fyra år. Det ska inte vara lönsamt att tanportera, gömma, förstöra en kropp. Det av många, många, många skäl.

Nu blir det okänsligt att Maja får lika högt straff för en person som styckar och får ett huvud på ett offer att förvinna.

Att ha varit med och burit Tove, det kan vara ett indicum. Men att likställa det med mord, det är vanskligt.

Jag tycker att många här är förblindade av det dom tycker sig se, och skiter i om det finns bevisning eller inte.

Tvärtom, vi bör ställa krav på vår polis att ha adekvat och uppdaterad personla och programvara, att polisen har resurser och att beviskraven ska vra höga.

Det blir fel när samhället börjar tvärtom, prata i termer om att sänka kraven, trösklarna, öka straffen, utan att motsvarande krav på starka bevis.

Jag ryser vid tanken på att polisen skulle ha rätt att komma in i mitt hem, utan minsta misstanke om brott. Jag ryser även vid tanken på att någon jag håller av, eller rent av jag själv, skulle råka vara på fel ställe vid fel tidpunkt och därmed bli dömd för något jag inte alls har gjort.

Än så länge har vi en lag som värnar om att det ska vara utom rimligt tvivel. Men jag ser en upplösning av moralen när människor skriker efter att sänka beviskraven.

Bättre fälla än fria, verkar vara nya ledordet i vårt samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in