Citat:
l
Om jag inte minns fel så sa J också i förhör att hon sagt till M 'att hon inte vill leva längre'
om hon hamnar i fängelse. Som ett argument för att hålla tyst. I Ms fall skulle jag gissa på att det är mer effektfullt än ett hot direkt riktat mot henne. Även om M säkert någonstans hela tiden förstod under deras vänskap att det skulle gå illa för henne om hon gick emot J. J är så medveten om Ms beroende av henne. Det framgår tydligt i förhören.
I ett tidigare inslag i P4 så framgår det att FL bytte strategi från att först vädja till M att berätta till att sen börja prata om hennes relation till J. FL var skickliga men de var nog för otydliga i början när de t ex sa til M att 'du måste tänka på dig själv' eller 'tänk på dina föräldrar' etc. Det blev nog för abstrakt för henne.
Om jag inte minns fel så sa J också i förhör att hon sagt till M 'att hon inte vill leva längre'
om hon hamnar i fängelse. Som ett argument för att hålla tyst. I Ms fall skulle jag gissa på att det är mer effektfullt än ett hot direkt riktat mot henne. Även om M säkert någonstans hela tiden förstod under deras vänskap att det skulle gå illa för henne om hon gick emot J. J är så medveten om Ms beroende av henne. Det framgår tydligt i förhören.
I ett tidigare inslag i P4 så framgår det att FL bytte strategi från att först vädja till M att berätta till att sen börja prata om hennes relation till J. FL var skickliga men de var nog för otydliga i början när de t ex sa til M att 'du måste tänka på dig själv' eller 'tänk på dina föräldrar' etc. Det blev nog för abstrakt för henne.
Det att Johanna också sagt i förhör att hon inte vill leva om hon hamnar i fängesle, det är inget jag själv minns, men så kan jag ha missat detta, glömt.
Men jag håller med att Johanna mycket väl vet var Majas känsligaste punkt är, och att det är att Johannaförsvinner ur hennes liv. Jag ser också att om Maja skulle vara skyldig till mordet och ljuger om det, finns det ju ingen orsak att inte hävda att hon blivit mordhotad av Johanna. varför ljuga om stora saker, men hålla inne med andra lögner som kan stödja henne?
Varför säga att man sitter i det badrum som man själv nyss mördat i, sen inte säga att man inte frågar om vad som har hänt när man ser Toves döda kropp, och på det inte hävd mer hot än det här vaga, att man är rädd för att Johanna har sagt att hon tar livet av sig om hon hmanar i fängelse.
Vi gör en massa saker omedvetet, helt utan att tänka på det. Vi tar inte upp känsliga ämnen men någon som får utbrott för minsta lilla sak, och vi spelr med i spel för att stämningen inte ska bli dålig. Maja vet ju mycket väl vad som händer om man inte går ut och festar, säger emot eller beter sig på sådant sätt som Johanna ite gillar. Typ ligger med någon kille som Johana någon gång i sitt liv legat med. Det behöver inte Johanna oroa sig för med Maja, som lyder henes minsat vink. Finns otaliga vittnen som berättar om det. Maja vet bättre än någon vad Johanna är kapabel till.
Jag har också lagt märke till förhörsledarnas strategier, och det kanske är som du säger, att Maja har svårt med abstrakta uppmaningar. Jag vet inte hur hon fungerar, men jag ser iaf att den strategi de hade sen, med att visa att Johannainte är lojal mot Maja, hur fult hon agerat mot henne och slutligen att Johanna erkänt "resan", blir spiken i kistan för Majas tystnad.
Mycket skickliga förhörsledare måste jag säga. De slog en kil mellan Maj och Johanna.
Tyvärr sträcker sig Johannas hämndbegär över alla gränser och ingen går ostraffad från henne. Någonsin.