2023-05-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Så vad tycker du ska göras? Skyltar tex med - klättra ej på taken? Stängsel?
Om någon halkar utanför sin lägenhet är det alltså hyres/bostadsvärdens fel att dom inte har tagit bort snön menar du? Lycka till att få igenom det i rätten!
Eller en varning! Det kan vara halt!

Det är inte min uppgift att säga vad man ska göra, jag vet inte ens hur man tar sig upp på taket idag. Jag säger bara att det är skolan som ansvarar för byggnaden och att inom rimliga gränser förhindra att folk klättrar runt på taket. Det går ju inte att förhindra folk som gett sig fan på att ta sig upp, men samtidigt får man t.ex inte ha en oövervakad stege monterad som vem som helst kan använda. Jag vet som sagt inte hur det ser ut idag, men jag misstänker att det får anses vara för lätt om en 10-årig flicka obehindrat kan ta sig upp.

Jag tackar för lyckoönskningen, men det ska nog inte behövas.

https://www.uppsala.se/gator-och-trafik/trafiksakerhet-och-underhall/fastighetsagares-ansvar-for-snoskottning-och-sandning

Citat:
Om du inte skottar eller sandar kan du få böta
Om du inte sandar eller skottar gångbanan eller annan yta som ska användas av gångtrafikanter riskerar du att:

*få böter enligt lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (1998:814)

*bli skadeståndsskyldig om någon skadar sig.
Citera
2023-05-22, 23:44
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
självklart ska de vara ute och leka, de är barn! Men 20:00 är rätt sent för en 10-åring som dessutom har skola dagen efter, det är vad jag och många andra tycker.

Men jag vet inte. Det kanske pågick en aktivitet på skolan just då??

Jag skulle inte låta en 10 åring vara ute i dagens sanhälle 20:00 på kvällen. Men vi är olika..
Jo, men vad har det egentligen med saken att göra? Det kvittar väl. Inte precis så att taket blir högre ju senare kvällen är och det är inte heller mörkt vid den tiden. Hon hade väl lika gärna kunnat falla och dö kl.15 på dagen eller närsomhelst eller inte alls? Blir bara märkligt med såna kommentarer. En liten tjej ramlar ner från ett tak och mister livet vilket är sjukt tragiskt, men ni hakar upp er på att klockan var 20. Som att det vore relevant.
Citera
2023-05-22, 23:51
Medlem
NamnlosBarns avatar
Flickan som avled heter Ebba , vila i ro ❤️
Citera
2023-05-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är inte min uppgift att säga vad man ska göra, jag vet inte ens hur man tar sig upp på taket idag. Jag säger bara att det är skolan som ansvarar för byggnaden och att inom rimliga gränser förhindra att folk klättrar runt på taket. Det går ju inte att förhindra folk som gett sig fan på att ta sig upp, men samtidigt får man t.ex inte ha en oövervakad stege monterad som vem som helst kan använda. Jag vet som sagt inte hur det ser ut idag, men jag misstänker att det får anses vara för lätt om en 10-årig flicka obehindrat kan ta sig upp.

Jag tackar för lyckoönskningen, men det ska nog inte behövas.

https://www.uppsala.se/gator-och-trafik/trafiksakerhet-och-underhall/fastighetsagares-ansvar-for-snoskottning-och-sandning
Då är du inne på stängsel så ingen ska kunna ta sig upp taket? Ja visst varför inte? Vad blir då isf nästa? Om en unge dricker för mycket energidryck så ska varuhuset som säljer den straffas? Jag vet att det är 15årsgräns men tror du förstår poängen! Vi har alla gjort farliga saker i vår ungdom, och det kan vi inte straffa samhället för! Då får vi nog sätta upp varningstecken överallt!
Citera
2023-05-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Då är du inne på stängsel så ingen ska kunna ta sig upp taket?

Jag jobbar inte på skolan. Jag vet inte hur folk tar sig upp idag. Det är inte mitt ansvarsområde att ta fram åtgärder. Jag bara utbildar dig i vad som gäller juridiskt.
Citera
2023-05-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Jo, men vad har det egentligen med saken att göra? Det kvittar väl. Inte precis så att taket blir högre ju senare kvällen är och det är inte heller mörkt vid den tiden. Hon hade väl lika gärna kunnat falla och dö kl.15 på dagen eller närsomhelst eller inte alls? Blir bara märkligt med såna kommentarer. En liten tjej ramlar ner från ett tak och mister livet vilket är sjukt tragiskt, men ni hakar upp er på att klockan var 20. Som att det vore relevant.
Klart det är relevant för jag fick inte springa runt lekandes vid den tiden om det inte var sommarliv! Oavsett så är det sorgligt och tragiskt! Vid 20.00 börjar det och mörkna och barnen är övertrötta och deras motorik och blodsocker är antingen låga eller höga. Klart tiden passar in, tyvärr!
Citera
2023-05-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest365
Vill inte skriva detta ..ber om ursäkt gud. Men alla dessa ipadbarn har inte fått någon erfarenhet av det verkliga livet. Konsekvenstänket är helt borta så då sker tyvärr detta.

Otroligt beklagligt detta

Löjligt tänk. Ipadsen medför nog endast fler psykiska problem. Vi var stendumma som barn, klättrade på allt. Tåg, träd, byggnader, höga master osv. Vi åkte bräda och cykel efter bilar och hoppa på bak på bussar. Ett under att ingen skada sig. Eftersom vi inte hade några sociala medier osv tror jag att det redan bristande konsekvenstänket försvann och kreativiteten kom fram när man hade tråkigt.
Citera
2023-05-23, 00:41
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Skälet till att vi har så lite olyckor är trots allt skyddsåtgärderna. När det kommer till trafiksäkerhet så har förare i varje fordon givetvis skyldigheter .

Så fort något är farligt behöver man se över det. Att ingen dött tidigare innebär inte att det aldrig behöver ha förekommit andra olyckor relaterat till de låga takhöjderna. Poängen rör sig inte om att flickan klättrat upp på ett tak utan att det var ett tak på skolans område
Om jag skjuter skallen av mig hemma så är det mitt fel, men gör jag det på en skolgård så är det skolans fel?
Tragisk händelse, men vill barn klättra på tak så är det faktiskt ingen annans fel. I så fall vore det ju ett lotteri i skuldfrågan då både skolan, ICA, biblioteket, grannen mfl. har tak man kan falla ifrån.
Citera
2023-05-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Finns sådana som överlevt fall på 1000 meter när fallskärmen inte löst ut. Låter otroligt så jag hänvisar er till Google, men de har fått skador…
Hej. Jag har jobbat inom Traumasjukvård i en herrans massa år. Lite fakta nu.
Varje våning räknar man som ca 2.5 meter. Vid fall från 3e våningen alltså 7.5 meter är det 50% som dör och många är så svårt skadade att de är utom räddning. Eftersom fall är en accelererande typ av våld kan ni själv tänka er vad varje halv meter efter 7.5 gör på utgången. Sedan behöver man givetvis ta underlaget som man landat på i beaktning och om fallet dämpats upp av trädgrenar, buskage och liknande.
M.v.h.
Citera
2023-05-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Om jag skjuter skallen av mig hemma så är det mitt fel, men gör jag det på en skolgård så är det skolans fel?
Tragisk händelse, men vill barn klättra på tak så är det faktiskt ingen annans fel. I så fall vore det ju ett lotteri i skuldfrågan då både skolan, ICA, biblioteket, grannen mfl. har tak man kan falla ifrån.
Ja. Om skolmiljön är såpass eftersatt att det kan tänkas finnas vapen, psykiskt instabila människor som när som helst kan begå våldshandlingar av olika slag , bryter skolan mot lagen om de inte aktivt arbetar förebyggande med att eliminera risker och ta ansvar för elevårdshälsa och annat.

Skolan har ansvar för eleverna som går där. Självklart ska skolan agera om det bland dess elever ses som en sport att klättra upp för skolbyggnaderns och när de säger att det är lätt för mycket små barn, är det en allvarlig brist på säkerhetsarbete. Det kan aldrig vara dom då att det är omöjligt att göra då att en byggnad barn ofta klättrar upp för, blir svåråtkomlig.

Det är ungefär som om vi skulle lämna badhusen öppna för att folk får skylla sig själva om de drunknar och det finns minsann badplatser som är lättåtkomliga för allmänheten ute i det fria så varför ha skyddsförordningar och annat på badhuset isåfall. Folk kan likaväl drunkna någon annanstans och badhuset är individens ansvar.
Citera
2023-05-23, 01:04
Medlem
Dessutom är barn mjuka i skelettet vilket gör att de bryter sig lättare men, just revbenen som ska skydda de viktiga organen är så pass mjuka att man på röntgen kan se en hel thorax med massor av skador på lever, mjälte och ligamentum arteriosum. Hjärtat sitter fast och faller man på sidan så följer aortabågen med p.g.a. den "hänger" löst och slits loss.
Vill passa på att beklaga sorgen!
Citera
2023-05-23, 01:04
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Skolan har ansvar för barnens uppsikt under tiden de är i skolan och skall ha koll på dem så att inget allvarligt händer. Precis som föräldrar har koll över barnen när de är hemma. Vi har skolplikt i Sverige så vi tvingas lämna över ansvaret för barnens väl och ve till någon annan. Då kan vi också kräva att de sköter detta ansvar.

Här har skolan brustit i uppsikt och skall för det naturligtvis straffas.

Ingen förälder skulle låta sitt barn klättra upp på ett tak.

Din liknelse är värdelös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in