Citat:
Ursprungligen postat av
HobbyHitler
Om jag skjuter skallen av mig hemma så är det mitt fel, men gör jag det på en skolgård så är det skolans fel?
Tragisk händelse, men vill barn klättra på tak så är det faktiskt ingen annans fel. I så fall vore det ju ett lotteri i skuldfrågan då både skolan, ICA, biblioteket, grannen mfl. har tak man kan falla ifrån.
Ja. Om skolmiljön är såpass eftersatt att det kan tänkas finnas vapen, psykiskt instabila människor som när som helst kan begå våldshandlingar av olika slag , bryter skolan mot lagen om de inte aktivt arbetar förebyggande med att eliminera risker och ta ansvar för elevårdshälsa och annat.
Skolan har ansvar för eleverna som går där. Självklart ska skolan agera om det bland dess elever ses som en sport att klättra upp för skolbyggnaderns och när de säger att det är lätt för mycket små barn, är det en allvarlig brist på säkerhetsarbete. Det kan aldrig vara dom då att det är
omöjligt att göra då att en byggnad barn ofta klättrar upp för, blir svåråtkomlig.
Det är ungefär som om vi skulle lämna badhusen öppna för att folk får skylla sig själva om de drunknar och det finns minsann badplatser som är lättåtkomliga för allmänheten ute i det fria så varför ha skyddsförordningar och annat på badhuset isåfall. Folk kan likaväl drunkna någon annanstans och badhuset är individens ansvar.