2023-05-22, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Så det är sol, 20 grader ute, en vacker kväll helt enkelt och inga barn får lämna lägenheten/huset?
Dom är ändå 10 år gamla, klart dom är ute o cyklar med sina kompisar o hittar på dumheter, så som alla barn gör.

Spelar det ens någon roll vilken tid det var? Olyckan kunde säkerligen likväl hänt kl 18. Om det nu är vanligt att ungarna springer på taket, lär dom göra det hela tiden. Hur ofta patrullerar du runt skolorna i din kommun under helgerna? Hur många gånger har dom inte fått tillsägelser att gå ned, men hoppar upp igen när den vuxna lämnat området?

självklart ska de vara ute och leka, de är barn! Men 20:00 är rätt sent för en 10-åring som dessutom har skola dagen efter, det är vad jag och många andra tycker.

Men jag vet inte. Det kanske pågick en aktivitet på skolan just då??

Jag skulle inte låta en 10 åring vara ute i dagens sanhälle 20:00 på kvällen. Men vi är olika..
Citera
2023-05-22, 22:48
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Vilket du inte vet förmodligen. Det är en obekräftade händelse du målar upp.
Kan vara så men inget som framgår någonstans att det var så det gick till.
Du kanske ska läsa vad jag svarade på. Jag har för tusan inte påstått något om vad som hänt. MEN en knuff behöver inte vara en medveten handling. Jag målar inte upp någon ting. Utan svarade på ett påstående.
Citera
2023-05-22, 22:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
De flesta barn klättrar, själv är jag mer rädd för att stå på balkongen på 10:e våningen och titta ner än att möta en kriminell invandrare på natten. Lägg till ett vapen på det. Jag har aldrig känt rädsla av att se vapen så vad säger du gubben lille, ska vi inte bara släppa allt fritt eftersom jag minsann inte känner rädsla, oro eller inte varit själv i vissa situationer ?

Att du är rädd för att stå och titta ner från 10 vån beror nog på att du har svindel! Så gör inte det då så har du neutraliserat den rädslan.

Förövrigt så var det inte rädsla som är bekymmeret nu utan risken att råka ut för något allvarligt. Hade flickan varit rädd Hade hon nog inte klättrat upp ditt. Om hon nu inte blev tvingad upp ditt. Bli sjuten kan man bli när som helst var som helst av vilken främmande invandrare som helst! Det vet du inte och kan inte styra över det,
Men att trilla eller bli knuffad har man en viss kontroll över, man kan låta bli att klättra upp på taket.
Citera
2023-05-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Men, ska inte vara skolans ansvar att ungarna är där utanför sin skoltid? Det här hade kunnat skett på vilket hus som helst, oavsett är det tragiskt! Madicken hade tur!

Skolan är ju ansvarig för område. Det faller så klart på skolan att göra vad de kan för att förhindra att folk klättrar på taket (inom rimliga gränser), vem skulle det annars falla på? Det är ungefär som att man är ansvarig att skotta på trottoaren utanför sitt hus, oavsett om det är kväll eller helg. Du kan inte förbjuda folk att gå på din trottoar, utan det är ditt ansvar att den är ren alltid.
Senast redigerad av Dogmatix 2023-05-22 kl. 22:55.
Citera
2023-05-22, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du kanske ska läsa vad jag svarade på. Jag har för tusan inte påstått något om vad som hänt. MEN en knuff behöver inte vara en medveten handling. Jag målar inte upp någon ting. Utan svarade på ett påstående.

Och avsluta med herregud! Hur ska man tolka det?
Citera
2023-05-22, 22:54
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Nej det var tydligen så låga tak att även yngre barn kan klättra utifrån och fortsätta vidare upp. Den olåsta förre är väl något annat miljöproblem med skolan.

Jag har rätt. Om en idiot ritar fram skolbyggnader, bör människor med hjärnor inse att de behöver åtgärda de faror idiotbygget innebär för barnen.

En skolgård ska inte automatiskt bli farlig för att skolans verksamhet är stängd lika lite som att ett annat område där barn vistas ska innebära fara för dem.

Den enda patetiska här är du.

Givetvis ska inte skolbyggnader vara farliga. Och till skillnad från dig fattar jag att vi har olika skyddsåtgärder i samhället för att förebygga vilket innebär att förskolor och skolor omfattas av sådana krav.
Sätt alla barn i en bur så blir det nog bra. Ha ha. Ta en sobril det behöver du.
Citera
2023-05-22, 22:54
Medlem
Miekkalinnas avatar
Lägg ner snacket om föräldrar och samhällsansvar. Barn saknar konsekvenstänk och utsätter sig för faror oavsett.

Jag har själv varit ett skolbarn på 80-talet som lekte på skoltaktet med mina kompisar under flera år ända upp i tonåren. Lärarna sa till oss att låta bli i flera år. Vad hjälpte det.

Hade en tjej på skolan som ramlade ner från 4vån och bröt det mesta hon kunde bryta, fick synfel och en förskräcklig näsa. Inte slutade vi för det. En 15 årig flicka avled efter att ha fallit 3 våningar ner i samma veva på en närbelägen skola. Hindrade ingen av oss.

Har själv döttrar som jag tjatat mig blå i huvudet på. Nu hände det som inte fick hända.

Vila i frid lilla flicka. All kärlek och styrka till dina föräldrar och storasyster Jonna.
Citera
2023-05-22, 22:56
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Och avsluta med herregud! Hur ska man tolka det?
Att jag tyckte det var korkat att påstå att en knuff måste vara medveten.
Citera
2023-05-22, 22:59
Medlem
Vill inte skriva detta ..ber om ursäkt gud. Men alla dessa ipadbarn har inte fått någon erfarenhet av det verkliga livet. Konsekvenstänket är helt borta så då sker tyvärr detta.

Otroligt beklagligt detta
Citera
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Och där har du fel. Det är inte en åsikt jag har, utan det är allmän konsensus att man får vara på en skolgård utanför skoltid. Men vi kommer inte längre i den diskussionen.

En skolgård är ingen allmän plats, så det är upp till skolan att bestämma vilka som får vara där, och när.
För övrigt måste det finnas förfärligt lite att göra på platser där ungarna hänger på skolan under sin fritid.
Det är ju som att tillbringa sin fritid på jobbet.
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Nej det var tydligen så låga tak att även yngre barn kan klättra utifrån och fortsätta vidare upp. Den olåsta förre är väl något annat miljöproblem med skolan.

Jag har rätt. Om en idiot ritar fram skolbyggnader, bör människor med hjärnor inse att de behöver åtgärda de faror idiotbygget innebär för barnen.

En skolgård ska inte automatiskt bli farlig för att skolans verksamhet är stängd lika lite som att ett annat område där barn vistas ska innebära fara för dem.

Den enda patetiska här är du.

Givetvis ska inte skolbyggnader vara farliga. Och till skillnad från dig fattar jag att vi har olika skyddsåtgärder i samhället för att förebygga vilket innebär att förskolor och skolor omfattas av sådana krav.

Eller om idioter låter bli att klättra upp på tak så hade vi inte heller haft problemet. Skolgården är inte farlig i sig. Men om folk gör farliga saker så blir den farlig och man kan inte idiotsäkra allting.
Citera
2023-05-22, 23:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Att jag tyckte det var korkat att påstå att en knuff måste vara medveten.

Tja de har du rätt i, tänkte inte på det så.
Lätt att dra förhastade slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in