2023-05-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Men var den inte lite viktig förr?
https://nitter.net/Spriter99880/status/1660396963198631937#m

Den har aldrig varit strategiskt viktig.
2023-05-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om du verkligen var ”för fred” Boris så så hade du ju istället för att skriva 200 inlägg där du stödjer Rysslands olagliga angreppskrig i Ukraina istället skrivit 200 inlägg där du ber dina ryska kamrater att lämna Ukraina omedelbart?

Men det gör du ju inte. Eftersom den enda gång som ni Putinrunkare pratar om ”fred” så är det bara i ett sammanhanget där det betyder ”fred” på ryska villkor.

Men lugn nu Ann Britt, bara för du har svårt att besluta om den ska dingla kvar eller om du ska gå all in så behöver du inte projicera osäkerhet i tråden! Jag är för fred och de min ståndpunkt, fasta nu inte i ordet ”stånd”.

Jag har länge sagt samma sak, hade jag varit de minsta för att Ukraina ska vinna och känt ett starkt avsky mot Ryssland, så hade jag åkt ner till Ukraina! De behöver soldater. Så återigen du kan reflektera över pronomen du ska välja. För du är inte alls för Ukraina för du sitter i ett forum och yrar.
2023-05-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Man ser vilka som är pro-Ukraina och vilka som är ”pro-Ukraina”, de senare sitter en arbetsdag och debatterar och tramsar i samma tråd dag in, dag ut…

Det är inte direkt något nytt eller någon konspirationsteori. In på Twitter och läs om personer som blivit kontaktade för att sprida pro-ukrainsk propaganda.

Har svårt att se att det där spelar någon egentlig roll; det blir inte mindre omoraliskt att vara pro-Ryssland för det. Det är värt att sägas igen - pro-Putin kan man i stort sett bara vara av två anledningar:

1. Den moraliska kompassen pekar åt helvete eller
2. Man är ignorant. Dum i huvet helt enkelt, och fattar inte bättre.

Möjligen kan man vara tvingad också. Eller betald av ryssen, men det faller under punkt 1.
2023-05-22, 23:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Så för att man är för fred så är man ryss i din värld? Hur mår du egentligen? Varför åker inte du ner ditt och krigar, om du ser ryssar överallt och även dom som är för fred som fiender? Så tillbaks till min första fråga: "Hur mår du?"
Du är alltså för att Ryssland lämnar Ukraina och åker hem till Ryssland?

Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det som gör det hela ganska motsägelsefullt är att ryssarna dvs Wagner har använt precis samma strategi dvs Bakhmut har fungerat som en "meat-grinder" köttkvarn där de avsiktligt har uppehållit de ukrainska trupperna för slakt. De påstår samma som Kiev.
Om nu båda parter har kört denna strategi så går det inte att utvärdera vilka som lyckats bäst förrän vi har trovärdiga siffror på respektive förluster.
Runt Bakhmut har det främst varit Wagners som har stridit och hur många har de då varit?
"In December 2022, United States National Security Council Coordinator for Strategic Communications John Kirby claimed Wagner has 50,000 fighters in Ukraine"
De har alltså inte utrotats eftersom de planerar att fortsätta strida på vissa platser typ City centers även i fortsättningen. Det cirkulerar uppgifter här i forat om att de skulle har förlorat ca 100 000 vid Bakhmut vilket faller på sin egen orimlighet.
Enligt ryska källor har ca 39 000 ukrainska trupper sårats eller stupat hittills runt Bakhmut.
Gissningsvis ligger även Wagners förluster i det häradet?
För att ta ett historiskt exempel; slaget vid Saratoga (som Zelensky liknar det vid) var av liknande karaktär; massor av trupper på vardera sidan mötte upp för att eliminera varandra. Själva orten Saratoga var av mindre betydelse.
Det finns många sådana exempel på stora fältslag genom historien som gick ut på att döda fienden framförallt.
Slaget vid Bakhmut har hittills varit det i särklass största slaget i detta krig. Faktiskt det största i Europa efter WW2.
Hursomhelst så är inte Bakhmut enbart ett dimmigt fält som vid slaget vid Lutzen, utan platsen i sig har även ett ändamål.
"Enligt ryska källor.." Och varför skulle vi bry oss om vad dom säger? Vi vet att dom vanemässigt ljuger, och om man vet att någon vanemässigt ljuger så är det vettiga att inte bry sig om vad dom säger.
2023-05-22, 23:07
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Har svårt att se att det där spelar någon egentlig roll; det blir inte mindre omoraliskt att vara pro-Ryssland för det. Det är värt att sägas igen - pro-Putin kan man i stort sett bara vara av två anledningar:

1. Den moraliska kompassen pekar åt helvete eller
2. Man är ignorant. Dum i huvet helt enkelt, och fattar inte bättre.

Möjligen kan man vara tvingad också. Eller betald av ryssen, men det faller under punkt 1.
Såklart är det så. Bra argument, alla som säger emot dig är idioter, finurligt!
2023-05-22, 23:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Men den obetydliga "grushögen" är strategiskt viktig både för Ukraina och Ryssland.

Nej.

Militärt är den helt betydelselös i det stora hela.
2023-05-22, 23:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Oooookeee

Fast nu vad det så att du påstod att detta sagts av oss i tråden.

Istället för att komma med citat om det, så klistrar du in något helt annat.

Känns som ditt minne inte är det bästa?

Eller så står du inte för dina påståenden.
2023-05-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://samnytt.se/rysslands-uppmaning-till-ukraina-ni-ar-nastan-omringade/

Bakhmut är snart helt omringad, och många har redan börjat rapportera om en fullkomlig desperat och oordnad reträtt.

Detta efter att Kiev fortsatt att skicka ukrainare in i köttkvarnen Bakhmut. Den amerikanske Överstelöjtnanten Doug MacGregor säger att enligt källor i Pentagon har Ukraina redan förlorat 25% av sin befolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=BBp9GkkYhVE

Men hos SVT som har ett intresse av att upprätthålla myter och narrativ inför det sovande folket, så kommer dessa uppgifter aldrig fram.

Vad kommer Bakhmuts befrielse att innebära?

Vad kommer Ukrainas nästa desperata steg att bli?

Hur kommer västmakterna att agera när Bakhmuts befrielse blir ett faktum?

Ja, det är inte lätt att veta vem man ska tro på. Ryssland säger att man nu har intagit Bakhmut. Ukraina säger att man har omringat staden och ryssarna inne i staden nu är lätta byten för ukrainskt artilleri.

"As Wagner pushed relentlessly through the city, Ukraine's forces launched rapid counterattacks in the fields to the north and south of Bakhmut, meaning Kyiv's troops surround the city from three sides.

Kyiv now holds the high ground around the city, putting any Russian unit in the sights of Ukrainian artillery from multiple directions."
2023-05-22, 23:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Så för att man är för fred så är man ryss i din värld? Hur mår du egentligen? Varför åker inte du ner ditt och krigar, om du ser ryssar överallt och även dom som är för fred som fiender? Så tillbaks till min första fråga: "Hur mår du?"

Om du vore en sådan äkta (töntig) pacifist, så hade du klagat på Ryssland och alla krig de startar. Nu gör du inte det, vilket gör dig till en falsk pacifist. Du är bara för pacifism när det gäller de länder som försvarar sig mot ryssarnas brutala anfall på Bakhmut och liknande byar.
2023-05-22, 23:35
Medlem
Citat:
Men lugn nu Ann Britt, bara för du har svårt att besluta om den ska dingla kvar eller om du ska gå all in så behöver du inte projicera osäkerhet i tråden! Jag är för fred och de min ståndpunkt, fasta nu inte i ordet ”stånd”.

Jag har länge sagt samma sak, hade jag varit de minsta för att Ukraina ska vinna och känt ett starkt avsky mot Ryssland, så hade jag åkt ner till Ukraina! De behöver soldater. Så återigen du kan reflektera över pronomen du ska välja. För du är inte alls för Ukraina för du sitter i ett forum och yrar.

Så bara ”for the record” du som nu påstår att du ”är för fred” Du är alltså för att Ryssland helt lämnar Ukraina och omgående drar sig tillbaka till till de gränser Ryssland hade 1991?
2023-05-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du är alltså för att Ryssland lämnar Ukraina och åker hem till Ryssland?

"Enligt ryska källor.." Och varför skulle vi bry oss om vad dom säger? Vi vet att dom vanemässigt ljuger, och om man vet att någon vanemässigt ljuger så är det vettiga att inte bry sig om vad dom säger.
Vi vet att båda sidor ljuger om sina egna och fiendens förluster.
Var inte så naiv.
Köttkvarnen går åt båda hållen.
Men om man öht ska spekulera bör man inte plocka fram rena fantasisiffror.
Jag tog det som ett exempel på att det skulle kunna vara så att båda sidor ligger runt några tiotusen med tanke på att slaget pågått sedan förra hösten och att det mobiliserats som mest de senaste 3 månaderna. Sett till trupper har det varit det största slaget sedan WW2 i Europa.
Men fler slag väntar; Sloviansk, Kramatorsk m.fl.
Kanske blir det en upprepning av dessa "sjöslag"?
2023-05-22, 23:45
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Vi vet att båda sidor ljuger om sina egna och fiendens förluster.
Var inte så naiv.
Köttkvarnen går åt båda hållen.

Du försvarar ryssarna hårt. Jag förstår det. Du är en inbiten ryssvän och gillar deras krig mot oskyldiga länder som Ukraina. Fair. Men det sagt så behöver du inte trolla om att det är 1:1 i förluster. Det är självklart svårt att få fram exakta siffror, men de flesta militäranalytiker uppskattar att det ligger på 1:3 - 1:7 till Ukrainas fördel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in