2023-05-22, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är endast J som beskrivit hur mordet gått till och hennes förklaring bygger på de bevis som hon vet finns.

Jag är inte alls övertygad om det gått till på det sätt J gör gällande, men det är en bra story.

Jag tror inte heller på J s beskrivning av vad som hände i badrummet. Men obduktionsrapporten med alla beskrivna skador samt grannens vittnesmål om dunsar i golvet och slagljud i väggen flera minuter senare talar starkt för att det var 2 gm. Och givetvis att varken J eller M har någon som helst skada på sig. Att grannen dessutom hör fotsteg från 2 personen precis innan dörren öppnas första gången talar också sitt tydliga språk. Att Majas telefon räknar steg i samband med detta borde även få tvivlarna att omvärdera sin förnekelse att M var med i badrummet.

Enligt mig finns det inte en enda sak som pekar mot att M skulle vara oskyldig. Trots att varje bevis/indicium som pekar mot henne har monterats ner i små beståndsdelar och analyserats, så har det inte väckt några tvivel om hennes skuld. Det har förts fram helt orimliga förslag såsom att J flyttat kroppen ut från lägenheten till det gemensamma förrådet eller att slag/sparkljuden grannen hör skulle komma från dödskramper. Det är så långsökt så inte ens försvarsadvokaten tog upp det i rätten.

Däremot har det tagits upp ännu fler indicier här på fb (som inte tagits upp i rätten) som visar på orimligheten till att hon inte bär skuld i mordet.
Citera
2023-05-22, 14:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så illa hoppas jag att ingen rätt dömer; att den som är med och bär också är skyldig till mord.

Det är otvetydigt att mordet skett inne i lgh medan Johanna och Maja varit där, men det finns inget som binder Maja med det vi hittills sett.

Att tor på Johanna som ljuger och manipulerar utöver en vanlig lögnare, redan från det hon stiger ut ur sin lägenhetsdörr, helt utan distans, med namn på både den som spyr ioch den som gläömt cykeln, det talar ett tydligt språk.

Detta vet inte rätten om, och Johannas vältalighet och tunna spröda röst, har förtrollat er som tror på hennes äärlighet och omtanke av Maja. Det är exakt hennes mening, att genom att väva in ord som "sanning", "ärlig", "man får inte göra så"; det låter så uppriktigt att ni bortser från hur iskallt hon agerat när hon minuter efter mordet pratar obehindrat om att hon väntar på sin mamma (även det en taktik som gör att man tycker att det verkar lite rart).

Däremot tycker jag att gravfridsbrott borde ge högre straff än max fyra år. Det ska inte vara lönsamt att tanportera, gömma, förstöra en kropp. Det av många, många, många skäl.

Nu blir det okänsligt att Maja får lika högt straff för en person som styckar och får ett huvud på ett offer att förvinna.

Att ha varit med och burit Tove, det kan vara ett indicum. Men att likställa det med mord, det är vanskligt.

Jag tycker att många här är förblindade av det dom tycker sig se, och skiter i om det finns bevisning eller inte.

Tvärtom, vi bör ställa krav på vår polis att ha adekvat och uppdaterad personla och programvara, att polisen har resurser och att beviskraven ska vra höga.

Det blir fel när samhället börjar tvärtom, prata i termer om att sänka kraven, trösklarna, öka straffen, utan att motsvarande krav på starka bevis.

Jag ryser vid tanken på att polisen skulle ha rätt att komma in i mitt hem, utan minsta misstanke om brott. Jag ryser även vid tanken på att någon jag håller av, eller rent av jag själv, skulle råka vara på fel ställe vid fel tidpunkt och därmed bli dömd för något jag inte alls har gjort.

Än så länge har vi en lag som värnar om att det ska vara utom rimligt tvivel. Men jag ser en upplösning av moralen när människor skriker efter att sänka beviskraven.

Bättre fälla än fria, verkar vara nya ledordet i vårt samhälle.

Mycket av det du skriver instämmer jag i.

Dock kan man fråga sig var gränsen för medgärningsmannaskap ska sättas juridiskt.
Vid enbart den som stryper med sina händer?
Eller är den också skyldig till mord som - kanske utan att riktigt förstå att någon håller på att strypas ihjäl - håller fast vederbörandes armar?
Eller är båda som lockade hem offret och tillsammans gjorde sig av med kroppen, dolde mordet, ljög och knep igen också skyldiga båda två?

I det här fallet har två unga vuxna personer gjort det mesta tillsammans sista 1-2 åren.
Det innefattar också flera tillfällen där de båda varit närvarande vid bilsabotage, mordbränder, skrattat åt hatsånger, diskuterat att kasta någon ner från balkongen, döda en bror och andra ”staff” på misshagliga individer i omgivningen.

Nu hade de tillsammans lockat med sig någon de båda två var för sig tidigare bråkat med vid flera tillfällen.
Personen misshandlades och ströps ihjäl - bevisligen fanns ingen annan än dessa tre vuxna på plats. Gemensamt placerade de därefter kroppen i plastpåsar, bar iväg och körde ut den i skogen mitt i natten där de bar in den bland buskar och gömde den. Kroppen tändes också på vid två tillfällen.
De kommer därefter överens om att hålla tyst, varefter båda två under 6-8 veckors intensiva häktesförhör var för sig ljuger.

Hur kan man överhuvudtaget hävda att någon av dessa två brottslingar kan vara oskyldig?
De har ju gjort det tillsammans! Precis som med alla andra mer eller mindre olagliga dumheter som de gjort, har de båda känt till brottet, i olika utsträckning varit aktiva båda två och tillsammans hållit det hemligt för andra efteråt.

Mordet på Tove är bara ytterligare en handling till på en eskalerande väg av gemensamma tilltag och brott som de båda två genomfört senaste året.

Maja var därför naturligvis också med i badrummet när T dog. Det strider mot deras gemensamma pakt att M skulle lämnat Js sida när hatobjektet T äntligen lockats till lägenheten.
I min värld är det största definitiva beviset för att de måste varit två vid strypningen, den tydliga avsaknaden av motvärnsskador på både J och M, samtidigt som sparkljuden visar att T försökte kämpa emot.

Men även om någon trots detta verkligen skulle tvivla på att det finns tillräckliga handfasta bevis för att döma M för mord, är det mycket tveksamt om M ändå borde betraktas som oskyldig.
De var så tighta och har gjort så mycket tillsammans, de har flera gånger tidigare varit ”partners i crime” och alltid, alltid har de hållit tyst om det båda två. Som nu.

Naturligtvis visste M vad J var kapabel till och naturligtvis visste M hur mycket J hatade T.
Därför innehöll inte heller Ms efterföljande insatts för att bära iväg och gömma kroppen någon större chockreaktion, tusen frågor eller tankar på att ringa polisen.
Det är skyldiga båda två, som gängkrimininella var de båda två varsin del av en brottspakt.
Att fria någon av dem blir som att sätta ut en mördare på gatan utan bestraffning för mordet.
Citera
2023-05-22, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och sen finns de de som fallit bakåt och dött på fläcken så ja det finns alla varianter. Men i Eksjö Tingsrätt har man bara kollat på knäppa klipp kanske och inte tänkte så mycket på övrig statistik.
Du kan raljera över "knäppa klipp" men faktum är det finns oändliga mängder filmat material av människor som bevisligen faller handlöst bakåt utan att ta emot sig från hala trappor, podier, klippor, studsmattor osv osv osv och som klarar sig utan minsta "medvetandepåverkan". Men du kanske kan redogöra för "övrig statistik". Vad är det för intressant material du sitter på?
Citera
2023-05-22, 14:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det fetade här vill jag att du anger källa på
Vad jag vet och som har framkommit så var hon frekvent besökare på Nöjet, där finns inga granar.

OnT Den sammantagna indiciekedjan styrker åtminstone upp till 95-98% (vilket är vad som behövs för att fällas) att Maja gemensamt med Johanna deltog i alla delar av händelseförloppet.

I brottmål krävs för en fällande dom att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade (den som åtalats för brottet) begått gärningen som åtalet avser. I brottmål är det åklagaren som bär bevisbördan, vilket innebär att det är åklagaren som ska bevisa att den tilltalade handlat i enlighet med gärningsbeskrivningen. Vissa menar att det går att översätta beviskrav till numeriska sannolikhetstal, där ”utom rimligt tvivel” skulle innebära en sannolikhet på ca 95-98 %. : Lawline

En juridikstudent skriver att "vissa menar" något, och då tar du det för sanning. 95% betyder att var 20e dömd i Sverige skulle vara oskyldigt dömd. Ribban är mycket högre än så.

Det finns ingenting i detta fallet som "styrker åtminstone upp till 95%" (av vadå?) att Maja deltog i alla delar av händelseförloppet. Till och med domaren i tingsrätten som dömde Maja säger att det är oklart när under förloppet som hon kommer in. Och det är rätt tydligt att redan där har domaren insett vilken dundertabbe han har gjort som har avkunnat en fällande dom på så oklara premisser.
Citera
2023-05-22, 14:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Anser du även att gängkriminella med liknande problematik som Maja har och som agerar på order av sina gängledare bör gå fria/få mildare straff p.ga av kognitiva svårigheter?
Tror ju inte att Maja fick order vid mordet, där agerade hon mest sannolikt på eget bevåg för att hjälpa sin bestie.

Själv anser jag att alla bör stå lika inför lagen, domar ska inte grundas utefter vem man är och inte heller utefter kön.

Allt måste väl ändå bero på vilka och hur stora svårigheter du har och hur det inverkat på brottet?

Jag vet inte exakt Majas svårigheter, det får bli upp till domstolen att avgöra, men jag tycker inte att vi ska ha ett samhälle där intellektuellt funktionsnedsatta med mycket lågt IQ under 70 t ex eller diagnoser som samverkar med detta kan inverka på hur du förstår och själv kan avgöra att ett brott är på gång att hända, eller att du inte förstår vad du medverkar i. Jag seer också att Maj har varit under inflytande av en mycket destruktiv person, som inverkat på Majas utveckling och tankar på ett negativt sätt.

Som förälder till en person i Majas sits, skulle jag ha liksom Majs föräldrar mycket negativa tnakar om att Maja var med Johanna, särskilt som hon varit med om sprayningen av bilen. Nu är Johanna en fenapå att bete sig och vara artikulerad så att hon inte låter som den person hon är, vilket har gjort det svårare för föräldrarna att se vilken katastrof Johanna har varit för Maja, som definitivt inte har haft samma kraft och psykiska möjligheter att se och säga emot Johanna som många andra av vännerna har haft. Johanna är ingen vanlig tjej, det är absolut något att väga in här.

Det har väl ingen betydelse om det är gängkriminalitet eller inte. Om någon är utvecklingsstörd tex tycer jag inte att man ska dömas på samma premisser som andra helt normalt fungeranande individer.

Jag är helt övertygad om att Johanna förr eller senare hade mördat, utan Maja. Johanna är inte vem som helst. Johanna hade säkert hittat någon annan "Maja" för att få stöd i sina hämngiriga tankar. Vi har ju t ex A*lexandra som också går till A*lbins dörr för att leta efter Tove.

Vi får väl se om Maja blir dömd för mord.

.
Citera
2023-05-22, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt måste väl ändå bero på vilka och hur stora svårigheter du har och hur det inverkat på brottet?

Jag vet inte exakt Majas svårigheter, det får bli upp till domstolen att avgöra, men jag tycker inte att vi ska ha ett samhälle där intellektuellt funktionsnedsatta med mycket lågt IQ under 70 t ex eller diagnoser som samverkar med detta kan inverka på hur du förstår och själv kan avgöra att ett brott är på gång att hända, eller att du inte förstår vad du medverkar i. Jag seer också att Maj har varit under inflytande av en mycket destruktiv person, som inverkat på Majas utveckling och tankar på ett negativt sätt.

Som förälder till en person i Majas sits, skulle jag ha liksom Majs föräldrar mycket negativa tnakar om att Maja var med Johanna, särskilt som hon varit med om sprayningen av bilen. Nu är Johanna en fenapå att bete sig och vara artikulerad så att hon inte låter som den person hon är, vilket har gjort det svårare för föräldrarna att se vilken katastrof Johanna har varit för Maja, som definitivt inte har haft samma kraft och psykiska möjligheter att se och säga emot Johanna som många andra av vännerna har haft. Johanna är ingen vanlig tjej, det är absolut något att väga in här.

Det har väl ingen betydelse om det är gängkriminalitet eller inte. Om någon är utvecklingsstörd tex tycer jag inte att man ska dömas på samma premisser som andra helt normalt fungeranande individer.

Jag är helt övertygad om att Johanna förr eller senare hade mördat, utan Maja. Johanna är inte vem som helst. Johanna hade säkert hittat någon annan "Maja" för att få stöd i sina hämngiriga tankar. Vi har ju t ex A*lexandra som också går till A*lbins dörr för att leta efter Tove.

Vi får väl se om Maja blir dömd för mord.
Om Maja inte har förmåga att förstå att en situation är farlig, varför låg hon då enligt egen uppgift och bad till Gud att det skulle regna när hon uppger att Johanna var ute för att skada en annan tjej?

Majas egna uppgifter motsäger till 100% att hon inte har förmåga att förstå. Däremot gör hon inget för att hindra utan hon tvärtom hjälper Johanna. Då är man medskyldig. Svårare är det inte.
Citera
2023-05-22, 15:30
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Vad är oklart här? Rätten säger att man bör vara försiktig med att använda medåtalads vittnesmål, men man har ett ingående resonemang om varför man ändå gör det i viss mån -

"]Naturligtvis ska en medtilltalads uppgifter normalt bedömas med stor försiktighet särskilt om den som lämnar uppgiften själv försöker komma i en bättre position genom att skylla ifrån sig och påstå att det är någon annan som begått brottet. Dessa förhållanden är dock inte aktuella i detta fall. Även om Johanna Leshem Jansson förnekar uppsåtligt dödande har hon lämnat uppgifter om sin egen medverkan som är mycket besvärande för henne själv. Hon försöker alltså inte skylla ifrån sig. Av betydelse är också att många av de uppgifter som Johanna Leshem Jansson lämnat om det som gäller till exempel gravfridsbrottet och andra delar av kvällen stämmer väl överens med den utredning som polisen gjort."

Men det är också tydligt, för den som läser domen, att det framförallt är grannens uppgifter som är den starkaste bevisningen rätten stödjer sig på.

Och nej, jag vet inte vad "100% bevisbörda" betyder, något sådant finns inte i svensk lag, och det av goda anledningar - det går inte att stipulera vad "100%" är. Det som finns är "full bevisbörda", vilket innebär att den som påstår något också ska belägga det. Vad som krävs för att ett påstående ska anses vara belagt är olika beroende på sammanhang, och absolut inte på något sätt något det går att sätta en procentsats på. För att något ska anses bevisat ska dom tvivel som finns kvar vara orimliga - något som uppenbart är fallet när det kommer till idiotiska historier om att MH sovit igenom ett mord och att JJ flyttat kroppen fram och tillbaka mellan lägenheten och ett förråd i trappen.

Det är möjligt att fler tvivel kan uppstå vid hovrätten, men då är då.

Edit: jag har ingen aning om vad it-teknikerna skulle ha gjort eller inte gjort, och det har naturligtvis inte rätten heller. Det enda dom har att gå på är alltså vad dom experter som är kopplade till fallet säger. Vad Avel tycker och tänker är naturligtvis spännande, men har inget med utfallet i tingsrätten att göra. Avel har också alla möjligheter att kontakta försvaret för att kunna bistå vid hovrätten, men jag är rätt säker på att MH inte har ett skit att vinna på det, då hon naturligtvis är skyldig till mordet och fler uppgifter bara kommee att stärka den tesen.

Eftersom du inte vet vad bevisbörda innebär klistrar jag in från lagen.nu.

"Bevisbörda
Bevisbörda är ett juridiskt begrepp för det förhållandet att när något ska bevisas i en rättegång är det också någon av parterna som ska bevisa vad han påstår.

När det gäller brottmål är det alltid åklagaren som har den fulla bevisbördan för att den tilltalade har handlat på det sätt som åklagaren påstår samt att handlandet eller underlåtenheten inte varit straffritt. Det innebär vidare att den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats av åklagaren".

BEVISBÖRDA HANDLAR INTE OM BEVIS.DET HANDLAR OM VEM SOM SKA BEVISA VAD.

Om du inte förstod 100% o vad det innebär, beklagar jag. 100% =full= hela etc.

Ska tänka på att vara mer övertydlig i framtiden.

Du skriver:

"Men det är också tydligt, för den som läser domen, att det framförallt är grannens uppgifter som är den starkaste bevisningen rätten stödjer sig på".

Då undrar jag. Som också läst domen. Vad i grannens uppgifter binder M till mordet? Vad i grannens uppgifter är den starkaste bevisningen, av vadå? Menar du 22.40? Som han inte är säker på? Vad är tydligt??? Att han skjutsar till Donken? Förklara så jag förstår.

Att grannen under hört en duns eller flera samt några slag i väggen. Vad bevisar det?
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-05-22 kl. 15:52.
Citera
2023-05-22, 15:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är skyldiga båda två, som gängkrimininella var de båda två varsin del av en brottspakt.
Att fria någon av dem blir som att sätta ut en mördare på gatan utan bestraffning för mordet.

Det är väl ingen som tror Maja blir friad? Hon har ju bevisligen deltagit, om inte annat i gravfridsbrottet, bortom alla rimliga tvivel, som hon dessutom erkänt.
Hon kommer inte gå fri på något sätt.

Däremot livstid, det tror jag inte på. Hävdar ännu att jag tror hon blir fälld för medhjälp till mord o c h det redan erkända gravfridsbrottet. Jag tippar (fortfarande) på 8-11 år för medhjälp inkl. gravfridsbrottet.
Citera
2023-05-22, 16:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är väl ingen som tror Maja blir friad? Hon har ju bevisligen deltagit, om inte annat i gravfridsbrottet, bortom alla rimliga tvivel, som hon dessutom erkänt.

Däremot livstid, det tror jag inte på. Hävdar ännu att jag tror hon blir fälld för medhjälp till mord o c h det redan erkända gravfridsbrottet. Jag tippar (fortfarande) på 8-11 år för medhjälp inkl. gravfridsbrottet.

Det finns de som vill få ner Ms deltagande till enbart gravfridsbrott av normalgraden. Där är straffet maximalt sex månaders fängelse.
Med häktestid redan idag på 7,5 månader släpps hon fri direkt + plus får skadestånd för den överskridande häktestiden om HR skulle går på den linjen.

Det vore väldigt, väldigt fel om Ms skulle komma så lindrigt undan i mitt tycke.
Citera
2023-05-22, 16:21
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns de som vill få ner Ms deltagande till enbart gravfridsbrott av normalgraden. Där är straffet maximalt sex månaders fängelse.
Med häktestid redan idag på 7,5 månader släpps hon fri direkt + plus får skadestånd för den överskridande häktestiden om HR skulle går på den linjen.

Det vore väldigt, väldigt fel om Ms skulle komma så lindrigt undan i mitt tycke.

Enig, men var får folk att hon kommer bli helt friad i HR från?
Citera
2023-05-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Har hovrätten möjlighet att vid domar ändra till medhjälp om åklagare inte lagt till det som alternativ rubricering?
Citera
2023-05-22, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Eftersom du inte vet vad bevisbörda innebär klistrar jag in från lagen.nu.

"Bevisbörda
Bevisbörda är ett juridiskt begrepp för det förhållandet att när något ska bevisas i en rättegång är det också någon av parterna som ska bevisa vad han påstår.

När det gäller brottmål är det alltid åklagaren som har den fulla bevisbördan för att den tilltalade har handlat på det sätt som åklagaren påstår samt att handlandet eller underlåtenheten inte varit straffritt. Det innebär vidare att den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats av åklagaren".

BEVISBÖRDA HANDLAR INTE OM BEVIS.DET HANDLAR OM VEM SOM SKA BEVISA VAD.

Om du inte förstod 100% o vad det innebär, beklagar jag. 100% =full= hela etc.

Ska tänka på att vara mer övertydlig i framtiden.

Du skriver:

"Men det är också tydligt, för den som läser domen, att det framförallt är grannens uppgifter som är den starkaste bevisningen rätten stödjer sig på".

Då undrar jag. Som också läst domen. Vad i grannens uppgifter binder M till mordet? Vad i grannens uppgifter är den starkaste bevisningen, av vadå? Menar du 22.40? Som han inte är säker på? Vad är tydligt??? Att han skjutsar till Donken? Förklara så jag förstår.

Att grannen under hört en duns eller flera samt några slag i väggen. Vad bevisar det?
Det finns lika mycket av hårda bevis (DNA, skador, oberoende vittnesmål osv) mot Johanna som det finns mot Maja. Dvs inga.

Johannas erkännande - vad bevisar det? Hon kanske vill skydda Maja. De kanske har ett förhållande när allt kommer omkring.

Både målet mot Johanna och mot Maja är indiciebevisning och den är lika stark mot bägge. Du får läsa på om det. Våra fängelser är fulla av folk som sitter på indiciebevisning.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-22 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in