2023-05-18, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har fallit på rygg och tappat andan. Kunde inte röra mig och tog ett tag att fatta vad som hänt. Sen fick jag krypa till ett fordon på armar som knappt bar mig. Om någon hade velat mig illa där så hade jag inte kunnat sätta något emot alls.
Ändå finns det hur många fall och andra dokumenterade händelser som helst, där människor fallit handlöst bakåt och inte påverkats alls. Det räcker att kolla på ett avsnitt av AFV eller Fail Army så ser man folk som ramlar helt handlöst utan att ta emot sig på och slår i både ryggar, armbågar och huvuden och ändå är fullt medvetna och reser sig upp så gott som omedelbart.
Citera
2023-05-18, 16:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det går såklart inte. Vilket rätten fattade helt utan rekonstruktion. Oklart också hur en sådan rekonstruktion skulle kunna visa nåt.

Det skulle kunna visa att det inte går.
Citera
2023-05-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tyvärr upplever jag det så.

Men jag kan tänka mig att man kan uppleva Majas sovande som osannolikt och därmed lögnaktigt och att Johannas berättelse med Maja som delaktig som trovärdig, och därmed rullar lite resten på, med granens tid som passar perfekt med Majas steg vid precis samma tid.

Om jag förstod det rätt så ifrågasätter egentligen inte rätten att M gick och la sig under natten. Tiden 02.19 köper de men de menar att hon måste vaknat av dunsen och ringklockan. Och därför gått upp och gått rakt in i mordet?. Då de sätter tidpunkten till strax efter 02.40. Och Majas mobil visar steg 02.43. Domaren sa till Studio Ett att han inte visste exakt när i brottet M kommer in i badrummet.
De tror inte på Js detaljerade beskrivning av händelserna i lägenheten efter mordet (som hon placerar till strax efter 02) men däremot på hennes beskrivning av vad som händer i badrummet?
Så M ska då ha gått från sängen till badrummet och helt lägligt ta bort Ts händer från Js hals utan att göra ett ljud ifrån sig? Grannen som då enligt rättens tidslinje står utanför hör inga röster.
I teorin hade knckningarna/slagen som grannen hörde kunnat vara M som knackade på en låst toadörr? Men nu vet vi att tiden för dunsen inte stämmer med strax efter 02,40,
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-18 kl. 17:10.
Citera
2023-05-18, 16:53
Medlem
ziracorns avatar
Telefon-rörelser från Maya. 02.19/02.43. (Med "brasklappen att det är JJ som transporterat telefon-fan!)
Ej troligt, det senare.

MKT märkligt fall, där svartskallen i LÄG under, hävdar 03.00 för den höga "dunsen" i förhöret som finns i FUP!

Mkt märklig TIDSANGIVELSE!

OK att man ändrar, men man ändrar väl för FAN INTE EN HALVTIMMA!

Mordet troligtvis runt 02.30
Citera
2023-05-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sen är ju frågan hur rustade de är att avgöra vilka ljud en människa kan sova sig genom.
Här beskriver några från Harvard Medical School och andra hur det funkar i hjärnan. Vad lutar sig rätten mot i sin bedömning? Att om de är lättväckta så måste alla andra vara det?

https://www.cell.com/current-biology/pdf/S0960-9822(10)00778-5.pdf

Så här beskrivs ”sleep spindles” närmare på Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sleep_spindle

”Spindles generated in the thalamus have been shown to aid sleeping in the presence of disruptive external sounds. A correlation has been found between the amount of brainwave activity in the thalamus and a sleeper's ability to maintain tranquility.”

Texten är i princip oläsbar för en lekman. Men rätten och åklagaren menar att alla vaknar av höga ljud och dörrpåringningar. Lutat sig mot forskning har de inte gjort hur man än vänder och vrider på det.

Men herregud. Är rätten "rustad" för att bedöma någonting alls utan expertstöd menar du? "Tyvärr vet inte inte om det går att döma den här personen för stöld, åklagaren har inte presenterat något bevis för äganderätten".
Citera
2023-05-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Youghurtpappan (ett så fint namn tycker jag!) har förhört bara två gånger, och även där borde man ju ha utrett upplevelsen av ljuden och tiden mer. Det skiljer ju sig mellan son och far.

Första förhöret:

Andra förhöret:

Som du påpekar, blir det en fråga vad just detta fram och tillbaka menas,och varför han dras slutsatsen att det måste ha varit fler.

Fotsteg nämner han dock i bägge förhören.

Fram och tillbaka, åt vilket håll? Bara t trapphuset? Lät det som steg ner för trappan? Eller bara fram och åter utanför deras trappavsats? Steg även i lgh?

Då måste jag återigen påpeka att båda GM dömdes för mord till lagens strängaste straff i tingsrätten. Det är utan någon som helst tvekan så att polisen och åklagaren har gjort ett alldeles tillräckligt arbete då. Det några av er i tråden ägnar er åt är att leta saker som stödjer er fullständigt osannolika tes att den ena GM låg och sov under mordet. Då kommer naturligtvis varje enskild detalj bli föremål för dissekering. Men så kan inte åklagare och polis arbeta - det hade varit slöseri av tid, skattemedel, och med stor sannolikhet kontraproduktivt.
Citera
2023-05-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ändå finns det hur många fall och andra dokumenterade händelser som helst, där människor fallit handlöst bakåt och inte påverkats alls. Det räcker att kolla på ett avsnitt av AFV eller Fail Army så ser man folk som ramlar helt handlöst utan att ta emot sig på och slår i både ryggar, armbågar och huvuden och ändå är fullt medvetna och reser sig upp så gott som omedelbart.

Och sen finns de de som fallit bakåt och dött på fläcken så ja det finns alla varianter. Men i Eksjö Tingsrätt har man bara kollat på knäppa klipp kanske och inte tänkte så mycket på övrig statistik.
Citera
2023-05-18, 18:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
'Gemensamt och i samförstånd' borde rimligen betyda att båda hade avsiktsuppåt? Så domen blir lite ologisk .

Ja, det är en av flera punkter som domen är ologisk på. Rätten har heller inte förstått vad ett insiktsuppsåt är för något.
Citera
2023-05-18, 18:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är inte lika tvärsäker på att Ms deltagande i badrummet måste bevisas för att hon ska kunna dömas för mord. Indiciekedjan ansågs ju tillräckligt stark.

Lite oklart vad du menar här, men en serie indicier som tillsammans blir starka nog för att nå beviskravsnivå blir ju då tillsammans ett bevis.

För mig är det dock väldigt oklart vilka dessa indicier är i detta fallet, och hur de tillsammans blir starka nog för att nå beviskravsnivå.

De enda indicier som finns är väl att Maja var i bostaden och att hennes telefon registrerat rörelser 0219 och 0243.

Det är väldigt långt ifrån en sådan indiciekedja IMO.
Citera
2023-05-18, 18:50
Medlem
Citat:
L*ouise, som känner J och M väl, uppfattade dem som lugna och inte upprörda.
Då tänker jag på vakten som menade att M såg arg/upprörd ut då hon gick in för att leta efter T. Hade vakten en egen agenda? Ville han hjälpa polisen på traven med att misstänkliggöra M?

Citat:
Så lång tid som 5 min tvivlar jag på att han väntade. Tiden känns väldigt lång när man väntar, så pappans 2 min är nog mer troliga.

Oavsett så matchar Majas stegrörelser väldigt illa med det grannarna vittnar om. Fullständigt osannolikt att hon skulle missa kroppen som hon påstår. Grannen säger ju att han hör fotsteg från två personer innan dörren öppnas. Så då är vi tillbaks till walkincloset teorin för dom som försöker rentvå M.
Citera
2023-05-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Men herregud. Är rätten "rustad" för att bedöma någonting alls utan expertstöd menar du? "Tyvärr vet inte inte om det går att döma den här personen för stöld, åklagaren har inte presenterat något bevis för äganderätten".

Äganderätten är grundlagsskyddad. Även i Europakonventionen och EU-stadgan finns den med.

Men står det nåt om hur lättväckt en enskild individ är där?

Är det därför lagboken är så tjock med så många tunna sidor?

Eller är det individuellt från person till person vem som vaknar av en väckarklocka och vem som inte gör det?

Kan Eksjö tingsrätt eller rådmannen bedöma hur lättväckt jag är vid en dörrpåringning?

Vad är då beslutsunderlaget när de bedömer om jag vaknar eller ej jämfört med om stöldens bedömning baseras på äganderätten och brottsbalken 8 kapitlet?

Har Eksjö tingsrätt hört hur högt JJ:s dörrklocka plingar?
Citera
2023-05-18, 19:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Lite oklart vad du menar här, men en serie indicier som tillsammans blir starka nog för att nå beviskravsnivå blir ju då tillsammans ett bevis.

För mig är det dock väldigt oklart vilka dessa indicier är i detta fallet, och hur de tillsammans blir starka nog för att nå beviskravsnivå.

De enda indicier som finns är väl att Maja var i bostaden och att hennes telefon registrerat rörelser 0219 och 0243.

Det är väldigt långt ifrån en sådan indiciekedja IMO.
Jag menar att min tolkning av TRs resonemang är att indicierna före och efter mordet väger så tungt att det kan tolereras att de är svagare vid själva mordtillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in