2023-05-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det ett nytt påfund att leka på skoltak? När jag gick i skolan på 80-90-talet så lekte vi aldrig på skoltaken. Verkar helt idiotiskt. Föräldraansvar någon?

Nej, det där höll alla på med där jag bodde. Det är inte nytt.
Citera
2023-05-22, 09:31
Medlem
Citat:
Är det ett nytt påfund att leka på skoltak? När jag gick i skolan på 80-90-talet så lekte vi aldrig på skoltaken. Verkar helt idiotiskt. Föräldraansvar någon?

Detta är ju inte under skoltid. Jag har också klättrat på tak när jag var ung. Må så vara att vi är olika riskvilliga i livet. Hoppat från tak på vintern också. Var kanske aldrig uppe på något tak som var 10 meter. Det har jag varit i mitt jobb nu som vuxen istället.
Citera
2023-05-22, 09:31
Medlem
elbels avatar
Minns det som igår, man blev hög att vara på förbjudna platser som barn
Att utforska ett vanligt p-hus kändes som värsta urban exploration
Tak var lite extra med höjdruset och utsikten

Vila i frid
Citera
2023-05-22, 09:33
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Kids har lekt på tak i alla tider, och inte bara på just skoltak. Tänk t.ex på alla som dött eller skadats när de lekt på taken på tågvagnar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de1ta
Någon sa att det gällde kyrkskolan. Är detta bekräftat? Ser bara ett väldigt brant tak där och ingen gymnastiksal med 10 meters takhöjd. Kikade på google maps och fann en skol som heter Marbäcksskolan och där ser det it som en gymnastiksal med ca 10 meters platt takhöjd. Ifrån google streetview ser man en perfekt stege som börjar någon meter ovanför ett staket och som sedan förmodligen fortsätter hela vägen upp på de taket. Om det nu är detta taket så ser det väldigt lätt ut att ta sig upp dit och borde vara en enkel åtgärd att göra det svårare att ta sig dit.

https://ibb.co/qCfYPwS

Men dessa fasta stegar är placerade så att dem som arbetar inte riskerar en olycka. Jag tror att säkerhetstänket här totalt missat att bedöma risken om ett barn skulle ta sig upp. Oavsätt om det nu var detta taket eller ej så är detta helt klart ett tak nära en skola med en relativt enkel väg upp om man kan klättra lite.

100% att de är kyrk. Samma tak har de som sagt klättrats på i evigheter
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Nej, det där höll alla på med där jag bodde. Det är inte nytt.

Sa inte dina föräldrar att det var farligt att klättra på tak?
Citera
2023-05-22, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mangofie
Ett annat barn har av misstag och på grund av brist på konsekvenstänk puttat henne och flickan har sorgligt nog fallit ner. En som jobbar inom räddningstjänsten har sagt detta

Man puttar inte någon "av misstag". Då får man starta en mordutredning.
Citera
2023-05-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Flera medier har denna bild: https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/2533d921-95ce-4e52-bf51-e72a7e43d5e9.jpeg?fit=crop&w=1400&h=788

Är det taket hon föll ifrån?

Nej de är bara själva skolan. Hon har trillat ner från idrottshallen som inte är synlig på bilden
Citera
2023-05-22, 09:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Det finns gott om barn som inte gör precis som deras föräldrar säger. Och allt som är förbjudet blir ju per automatik extra spännande och måste utforskas!
Fast du kanske alltid som barn gjorde det som vuxna sa till dig, och testade aldrig något som verkade spännande eller t.o.m farligt? Du orkade även stå emot eventuellt grupptryck? Om "ja" så förstår jag varför du skriver det du skriver!
Citera
2023-05-22, 09:39
Medlem
swebarbs avatar
Stackars flicka, men alltså 10 meter? det är dödligt för dom flesta människor inte bara barn, men det är skrämmande ungdomar idag tycker det är en ball grej klättra på tak alltså kom igen det är ju totalt vansinne... hoppas det inte är nån tiktok grej för att få likes

Blev flickan puttad ska det ju för helvete utredas och inte klassas som en olycka..
Citera
2023-05-22, 09:40
Medlem
JustZlatans avatar
Jag skyller detta på barnens föräldrar. Så går det när man curlar barn och låter de göra vad som helst, även klättra på tak!
Citera
2023-05-22, 09:41
Medlem
Citat:

Nästan varje rast jagade lärare barn uppe på taket. Alla visste att det var farligt men barn upp till 12 år förstår nog inte riktigt vad farligt faktiskt betyder, eller vad död betyder.

Det finns tak och det finns tak. Vissa är enkla att gå på, andra svårare. Killarna med ”damp” (som man sade på den tiden) var uppe på alla tak, vi andra vågade inte. Men har man npf har man ofta svårt med impulser och konsekvenser så det är inte så konstigt.

Vi hade föräldragrupper som patrullerade kvällstid kring skolan för att säga åt barn som var på taket. Sen satte kommunen upp rörelselarm och kameror. Föräldragrupper är nästan omöjliga att skapa idag. ”Jag har inte tid” är den vanligaste ursäkten. Ingen har tid för sina barn. (Vi har försökt få igång grupper för att barn har börjat misshandla andra barn, och hota dem så att de ska gå och köpa godis, alltså rån… Majoriteten föräldrar bryr sig alltså inte om deras barn är förövare eller offer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in