2023-05-22, 08:48
Medlem
Vila i frid! Hemskt. Föräldrarna till barnet är i mina tankar. Om det nu stämmer som det står i tråden att ett barn av misstag puttat henne undrar jag hur detta barnets föräldrar känner i dagsläget, svårt att föreställa mig.
Citera
2023-05-22, 08:49
Medlem
Inga barn borde ha kunnat ta sig upp på taket överhuvudtaget, verkar ju inte klokt att det gick! Hustak är ingen lekplats!
Citera
2023-05-22, 08:49
Medlem
Någon sa att det gällde kyrkskolan. Är detta bekräftat? Ser bara ett väldigt brant tak där och ingen gymnastiksal med 10 meters takhöjd. Kikade på google maps och fann en skol som heter Marbäcksskolan och där ser det it som en gymnastiksal med ca 10 meters platt takhöjd. Ifrån google streetview ser man en perfekt stege som börjar någon meter ovanför ett staket och som sedan förmodligen fortsätter hela vägen upp på de taket. Om det nu är detta taket så ser det väldigt lätt ut att ta sig upp dit och borde vara en enkel åtgärd att göra det svårare att ta sig dit.

https://ibb.co/qCfYPwS

Men dessa fasta stegar är placerade så att dem som arbetar inte riskerar en olycka. Jag tror att säkerhetstänket här totalt missat att bedöma risken om ett barn skulle ta sig upp. Oavsätt om det nu var detta taket eller ej så är detta helt klart ett tak nära en skola med en relativt enkel väg upp om man kan klättra lite.
Citera
2023-05-22, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skolledning m fl i kommunen har en del att förklara, om varför man låtit lek på ett högt tak bli en vana istället för att stoppa det.
Har skolledningen arrangerat leken på taket ?
Vilket konstigt inlägg.
Det är givetvis så att ungarna tagit sig upp på taket under sin lediga tid och skolledningen kommer kan givetvis inte ställas till ansvar för olyckan
Citera
2023-05-22, 09:09
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Att springa på skoltak verkar vara en trend som håller i sig.

Jag gjorde det själv när jag var liten (för 30 år sedan) och när jag för 10-12 år sedan jobbade som väktare så påträffade jag barn/ungdomar på taken ofta när man kollade till skolor på helger/kvällar.

Det är i princip omöjligt att förhindra att barn klättar upp på taken om de vill det. Oftast behöver det ju finnas en väg upp och denna väg kan man göra svår att använda genom att sätta lås/galler på stegarna men oftast är de ingen match för en 10-13-åring som är bra på att klättra.

Så är det. Måste nog till modernare byggnader med släta fasader för att kunna förebygga olyckor som denna. Valpar i apstadiet fixar ju vilken byggnad som helst bara det finns ett stuprör typ.
Citera
2023-05-22, 09:09
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Har skolledningen arrangerat leken på taket ?
Vilket konstigt inlägg.
Det är givetvis så att ungarna tagit sig upp på taket under sin lediga tid och skolledningen kommer kan givetvis inte ställas till ansvar för olyckan

Konstigt för en förståndshandikappad, möjligen.
Klart att sånt farligt beteende måste stoppas.
Det var bara en tidsfråga om någon skulle ramla ner, och nu har det hänt.
Helt förutsägbart.
Citera
2023-05-22, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Inga barn borde ha kunnat ta sig upp på taket överhuvudtaget, verkar ju inte klokt att det gick! Hustak är ingen lekplats!

Hur fan ska det gå till? Elstängsel? När jag var barn klättrade vi upp på varenda jävla tak i hela kommunen. Man kan inte stoppa barn från att klättra.

Oavsett en tragisk händelse.
Citera
2023-05-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jess007
Det är tydligen viktigt för dig vad jag gör här. Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll vad jag gör här. Innan allt går åt fel håll här i denna tråd, så kände jag att jag ville förmedla...så slipper ni eller andra kommentera något oslagbart

Tyvärr tror jag inte du kan styra vad som skrivs här inne. Jag hade nog inte viljat va inne å läsa om det varit min anhörig för hade mått ännu sämre då. Folk skriver som dom känner å inget roligt att läsa ibland
Citera
2023-05-22, 09:16
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jess007
Den här lilla flicka på 10 år med så mycket skratt och glädje. Hon föll 10 meter och hennes hjärta stannade. Jag är nära för att jag är hennes pappas sambo. Det räcker. Det är tragiskt och helt ofattbart

Jag beklagar 🤍 ❤️
Citera
2023-05-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur fan ska det gå till? Elstängsel? När jag var barn klättrade vi upp på varenda jävla tak i hela kommunen. Man kan inte stoppa barn från att klättra.

Oavsett en tragisk händelse.

Så klart det går, om man bara vill! Tak är livsfarliga som lekplatser, du hade bara tur!
Citera
2023-05-22, 09:25
Medlem
JustZlatans avatar
Är det ett nytt påfund att leka på skoltak? När jag gick i skolan på 80-90-talet så lekte vi aldrig på skoltaken. Verkar helt idiotiskt. Föräldraansvar någon?
Senast redigerad av JustZlatan 2023-05-22 kl. 09:27.
Citera
2023-05-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung

Men det där går inte att förebygga helt och hållet. På min skola klättrade man på pelarna som höll upp taken till entréerna, sen gick man upp på stora taket därifrån. Alla som kan klättra på en trädstam (utan grenar) kom upp.
En kompis klättrade upp till tredje våningen på ett lägenhetshus via balkongerna. Hoppade upp och tog tag i golvet på nedersta balkongen och drog sig uppåt.

Barn hittar vägar upp. Man måste prata med barnen och det måste finnas antingen övervakning eller föräldragrupper som ”patrullerar” området då och då, när man vet att bus, stök eller spring på taket brukar ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in