Citat:
Ursprungligen postat av
soreeyelids
Vore intressant att få höra om denna mekanism. Hur bidrar intag av ett protein som bryts ned till sina beståndsdelar till uppbyggnad av detsamma (annat än att bidra med ”råvaror”)?
Citat:
Visst, om du vill ha en hud full av smuts och synliga porer
Nu handlade det inte om att vara ”smutsig”, utan om ”tips på vad du kan göra för ökad kollagenproduktion och elasticitet, som faktiskt fungerar”.
Jag gissar för övrigt på att man blir mer ”smutsig” av att hela tiden tvätta bort hudens barriär och egenproducerade fettlager för att därefter slabba på nån (helst dyr) ”återfuktare”. Man blir helt enkelt ”smutsig”, eller erfar känslan av att vara det, genom att hålla på att tvätta sig och då måste man.. tvätta sig. Och ”återfukta”, eftersom tvättandet torkar ut huden.
(Eftersom jag inte känner något behov så tvättar jag mig aldrig nånsin i ansiktet mer än skvätter lite på morgonen möjligen och jag kan inte ana några porer eller smuts. Nu är förvisso en persons upplevelse helt ointressant.)
Citat:
Mer vitaminer, antioxidanter och andra näringsämnen som är bra för att våra hålla våra celler friska. Mindre inflammationer.
Mer vitaminer och ”andra näringsämnen” behöver man om man har någon brist. Vilket är mycket svårt att lyckas med om man är frisk och inte ägnar sig åt extremdiet. Finns det för övrigt inte ”vitaminer och andra näringsämnen” i kött?
Den här grejen med antioxidanter trodde jag var överspelad efter att särskilt intag av sådana visat sig vara snarare skadligt än hälsobringande. Men de har effekt på kollagener och huden?