2023-05-21, 11:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Ska jag ut i krig så tar jag hellre Ak4 än Ak5 om jag nu får välja.

Medan de som varit i krig, i princip uteslutande säger motsatsen.
Citera
2023-05-21, 21:16
Medlem
I Norge skal det nå kjøpes nye 12,7 x99 mm NATO skarpskyttergevær/materiellødeleggelsesrifle(MØR) som skal overta etter 30 år med Barrett M82A1 12,7 mm.

De foreløpige skal-kravene er knyttet til kaliber (12,7 x 99 mm/.50 BMG), presisjon (2,5 MOA D90), festeanordning for siktemidler (Nar), samt at rifla må være halvautomatisk, leveres med lyddemper og kunne betjenes av høyre- og venstrehendte.

Rifla må allerede være i bruk av en Nato-alliert eller PfP-nasjon, og leverandøren må kunne dokumentere å være i stand til å understøtte systemet gjennom våpnenes levetid.

Forsvaret har også nyere skarpskyttergevær i finere kalibre som HK417 kamret i 7,62x51 mm Nato og Barrett MRAD i kaliber .338 Lapua Magnum.
Citera
2023-05-21, 21:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I Norge skal det nå kjøpes nye 12,7 x99 mm NATO skarpskyttergevær/materiellødeleggelsesrifle(MØR) som skal overta etter 30 år med Barrett M82A1 12,7 mm.

De foreløpige skal-kravene er knyttet til kaliber (12,7 x 99 mm/.50 BMG), presisjon (2,5 MOA D90), festeanordning for siktemidler (Nar), samt at rifla må være halvautomatisk, leveres med lyddemper og kunne betjenes av høyre- og venstrehendte.

Rifla må allerede være i bruk av en Nato-alliert eller PfP-nasjon, og leverandøren må kunne dokumentere å være i stand til å understøtte systemet gjennom våpnenes levetid.

Så AI AS50 med andra ord, eftersom det är det enda vapnet som jag kan komma på, som lever upp till den kravspecen.
Citera
2023-05-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
5,56x45 är lättare än 9x19, har i praktiken högre precision än 7,62x51 i en ak, samt mycket snarlik penetration.

Så det är Martini-Henry i 577/450 som vi ska byta till?

För övrigt så föredrar nog de flesta det där lättare vapnet, som gör att man är först till skott och det här vapnet som har en mera hanterbar rekyl och större magasin, som gör att man hinner få iväg ett, eller ett par dubbelskott, innan fienden hinner få upp sitt vapen till axeln.

Och det är knappast något fel på verkan på 5,56x45, ens med kort pipa på kortare avstånd. Det är ju därför som alla specialförband föredrar 5,56x45 med kort pipa vid SiB, gisslanfritagning och synlig livvaktstjänst, där dessa vapen har ersatt kpist, medan Ak i 7,62 bara har testats sporadiskt* och befunnits vara otillfredsställande även för nischroller.

Du menar outbildade soldater som SAS, US Navy SEAL och Delta Force?
Eller menar du outbildade soldater såsom Australian Army, British Army m.fl., som fick göra sina skjutprov svårare, vid införandet av 5,56x45, eftersom soldaterna helt plötsligt sköt snabbare och med högre precision?

Åfan, så ni sköt Ak4 liggande med stöd på 10 meter. För Ak4 har en egenspridning på uppåt 10cm på 100m.

Skillnaden är att på älgbanan så är det ingen som skjuter tillbaka och till skillnad från en duellsituation så har man på älgbanan i jämförelsevis oändligt med tid på sig att skjuta skott nummer två.

(*) SAS provade G3KA4 på Nordirland, men insåg snart att det inte fungerade och bytte till Hk53.
Svensk polis hade Ak5P och Hk53. Men bytte sedan till G36. För att sedan gå över till MLRC/M6. Alla i kaliber 5.56x51 Men valde även M8 7.62x51 för att kunna agera i miljöer med längre räckvidd. Så varför inte båda kalibrarna.

Skillnaden är att svensk polis har nästan inga understödsvapen.
Senast redigerad av slurppen 2023-05-22 kl. 10:13.
Citera
2023-05-22, 11:58
Medlem
MustMasters avatar
Angående vikten på AK25.

Har för mig att jag hört/läst att AK25 kommer landa på ca 6,7kg fulladdat med rödpunkt vilket då gör den tyngre ca 1 kg tyngre än motsvarande AK4.

Ponera att man sedan monterar en granattillsats på AK25 så borde den totala vikten för ett fulladdat vapen hamna på ca 8,5 kg. Det blir en best att släpa runt på i faunan!

Jag har burit på granattillsattsbestyckade AK4or och AK5or, det är inte alltid helt lattjo med den extravikt som det medger..

(Jag garderar mig för att mina viktangivelser kanske inte helt är 100% utan mer vad jag "hört")
Citera
2023-05-22, 13:24
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Angående vikten på AK25.

Har för mig att jag hört/läst att AK25 kommer landa på ca 6,7kg fulladdat med rödpunkt vilket då gör den tyngre ca 1 kg tyngre än motsvarande AK4.

Ponera att man sedan monterar en granattillsats på AK25 så borde den totala vikten för ett fulladdat vapen hamna på ca 8,5 kg. Det blir en best att släpa runt på i faunan!

Jag har burit på granattillsattsbestyckade AK4or och AK5or, det är inte alltid helt lattjo med den extravikt som det medger..

(Jag garderar mig för att mina viktangivelser kanske inte helt är 100% utan mer vad jag "hört")
Det kan inte vara möjligt.. Inte ens försvaret kan sjabbla till det så oerhört. En ar10-klon borde väga försumbart mer än en ar15.
Citera
2023-05-22, 13:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Angående vikten på AK25.

Måste vara helt orimligt om inte rödpunkten är gjord av bly.
Citera
2023-05-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Så AI AS50 med andra ord, eftersom det är det enda vapnet som jag kan komma på, som lever upp till den kravspecen.
Vi ska ju också byta ut mot AG90D 2024. Men har inte sett någon kravspec.
Citera
2023-05-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Medan de som varit i krig, i princip uteslutande säger motsatsen.
Vilka krig har du varit i?
Citera
2023-05-22, 15:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vilka krig har du varit i?

På vilket sätt är det relevant?

Det jag påstår är att de som varit i krig mot en semikompetent motståndare i närtid sällan, om någonsin, håller med dig. Eldvolym och möjlighet att bära fler patroner slår en tyngre patron med lägre eldvolym alla dagar i veckan "and twice on Sunday" som jänkarna säger.
Citera
2023-05-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
På vilket sätt är det relevant?

Det jag påstår är att de som varit i krig mot en semikompetent motståndare i närtid sällan, om någonsin, håller med dig. Eldvolym och möjlighet att bära fler patroner slår en tyngre patron med lägre eldvolym alla dagar i veckan "and twice on Sunday" som jänkarna säger.
Som gammal jägarplutonchef och numera HV-chef vill vi ha snabb verkan i målet.
Eldvolym är för amatörer. När det gäller vill man kunna bekämpa målen snabbt och hårt. Mot fordon är 7,62 överlägset 5,56 även om inget av dom är idealiskt.
Sluta skoja nu att klass 2 vapen skulle ge bättre verkan.
För övrigt har jag provskjutit Ak4 med .303 win FC och det går alldeles utmärkt. Den ammunitionen finns i vart enda jaktlag och hos varenda vapenhandlare.
Citera
2023-05-22, 16:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Som gammal jägarplutonchef och numera HV-chef vill vi ha snabb verkan i målet.
Eldvolym är för amatörer. När det gäller vill man kunna bekämpa målen snabbt och hårt. Mot fordon är 7,62 överlägset 5,56 även om inget av dom är idealiskt.
Sluta skoja nu att klass 2 vapen skulle ge bättre verkan.
För övrigt har jag provskjutit Ak4 med .303 win FC och det går alldeles utmärkt. Den ammunitionen finns i vart enda jaktlag och hos varenda vapenhandlare.

Det jag säger till dig är att de som stridit (i de aktuella fallen mot ryssen) i närtid mot en semikompetent motståndare, väljer 5,56x45 framför 7,62x51.

"Eldvolym är för amatörer"... Jesus...

Om du är gammal plut c och dessutom befäl i HV, men hellre väljer att skicka ut dina HV-gubbar med mindre ammunition och sämre magasinkapacitet, framför avsevärt mer ammunition och avsevärt bättre magasinkapacitet, särskilt när effekt i målet är likvärdig, så tycker jag uppriktigt synd om dina gubbar.

Varför håller du på och tramsar på det här viset för? Vad är syftet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in