2023-05-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Osålda hus kommer inte med i prisstatistiken. Fråga en mäklare som arbetar där, jag har redan länkat. Vrakpriser vet jag inte vad du fått ifrån, med ett realt ras i en vettig valuta på runt 40% är det. Som sagt KALP tar ingen hänsyn till livsstil, där ingår inga nöjesresor, bil, båt etc. Och KALP utgick ifrån vad driften kostade innan kontinentala priser. Spännande att följa

Om säljarna inte accepterar priserna verkar de absolut inte desperata öht över ränteläget. För att den desperationen du pratar om ska finnas så borde vi nu se desperata försäljningar av villor på Lidingö mm till vrakpriser. Kan du inte länka sådana fall så visar det att du är ute och cyklar i dina löjliga domedagsprofetior
Citera
2023-05-20, 14:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om säljarna inte accepterar priserna verkar de absolut inte desperata öht över ränteläget. För att den desperationen du pratar om ska finnas så borde vi nu se desperata försäljningar av villor på Lidingö mm till vrakpriser. Kan du inte länka sådana fall så visar det att du är ute och cyklar i dina löjliga domedagsprofetior
För att priserna på Lidingö ska gå ner behöver börsen rasa. Folk med villor på Lidingö har inte problem med räntor.
Citera
2023-05-20, 14:56
Medlem
Jag förstår inte varför man gissa på att styrräntan ska ner, vi har väll följande scenario i sverige:
- konjunkturen har börjat vika men arbetslösheten ser fortfarande låg ut.
- Inflationen är för hög.
- Kronan förlorar värde gentemot euron och dollar för varje månad som går.

Fanns det någon anledning till att man skulle sänka räntan nu igen eller läste ni det i någon av dagstidningarna?

Jag förstår risken med en djupgående recession om vi håller ränta uppe, men förstår ni även riskerna med stagflation om vi inte får ner inflationen?
Citera
2023-05-20, 15:07
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast 110k är ju absolut minimum för att få det lånet (och förutsätter att man saknar barn, billån, övriga lån, csn osv)

En bostadskostnad på kanske 25k är ju peanuts om man har drygt 77k netto. Ger ju över 50k per månad att röra sig med när boendet är betalt. Vad exakt måste man bränna typ 13-14k i veckan på om man inte ens har kostnad för bil eller barn?

Hur mycket tänker du att räntan kan gå upp utan att priserna går ner mer än ett par procent då?

Om vi får räntor på 10%, kommer inget hända då heller?
Citera
2023-05-20, 16:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
liksom-fb försöker hålla uppe hoppet för bostadsmarknaden. Förgäves.
Och det gör han genom att leverera fakta.

Är det inte mer så att: "den onde liksom-fb levererar fakta som grusar förhoppningarna för bubbelpladdrarna".

Citat:
Det ligger ute mycket villor just nu (tittar själv efter nytt) och det verkar trögt som satan att sälja.
Påminner om 2013 när jag tittade senaste.

Citat:
Det är många objekt som inte ens säljs.
Var en del säljare då 2013 som krävde på tok för mycket betalt. Och då blev det ingen affär.

Men det är klart att härdade dom ut tillräckligt så fick dom ju sin köpeskilling. Priserna steg ju.

Citat:
Någon som har en susning om vad snittbelåningen ligger i storstadsområdena?
Varför tänker du att någon skulle vilja leverera fakta???

Då kommer du bara gagga om att denne försöker hålla hoppet uppe. Precis som ovan.
Citera
2023-05-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Håller med. 2017 var väl räntan på ett bolån drygt 1% med? Jag tyckte priserna var dopade då och sedan blev det absurt under covid…

Uppenbarligen har jag haft fel. Nu tänker jag att när avgifterna i BRF går upp pga räntan och räntan på de egna lånen nog går upp med ytterligare någon procent kommer priserna rasa. Men med mitt track record jag har nog fel igen.

Någon stans måste ju ändå räntehöjningar påverka priserna tänker jag. Om räntan skulle vara 20% (tror förstås inte att räntorna nånsin blir så höga) måste väl priserna rasa eller är det något jag inte förstår?

Folk kanske har mycket bättre ekonomi än jag tror och kalkylerade med boräntor på 6% när de tog lånen och sparade mellanskillnaden så skillnaden nu blir bara att de drar ner på sparandet. Att betala 17000 i räntekostnad per månad är kanske inte så mycket för de flesta familjer, jag trodde många inte hade de marginalerna.

Fast räntorna är fortfarande inom KALP-marginalen, även om du gick in på marknaden i februari 2022 och maxbelånade dig med rörlig ränta.

Men visst, det är en trist kostnad som hushållen tycks kompensera med mindre insättningar på Avanza/Nordnet, om man ska tro ekonominyheterna på radion (några månader gammal uppgift, men lär knappast ändrats). Konsumerar gör folk fortfarande.

Det kommer inte att vara någon större fara sålänge folk har jobben kvar. Vanliga Svensson-lägenheter och villor (dvs, inte "toppobjekten") lär inte sjunka mer men knappast stiga heller utan reallöneökningar. Så tror de kommer att guppa runt dagens nivåer året ut, plus/minus 3% beroende på säsong. Visst, det finns ett uppdämt köpbehov men också ett uppdämt säljbehov. Så ökat utbud lär vi se om köparna skulle visa sig budpigga igen, vilket kan få en dämpande effekt.

Ang. räntan så ja, nollräntan har del i att bostadspriserna ökat kraftigt mellan 2001-2021-ish. Men det är inte hela sanningen. Andra effekter som exempelvis ökade löner, minskad tillgång på hyresrätter b.la. pga regleringar och sociala förturer, börsuppgångar, invandring, föräldrar som börjar köpa bostäder åt sina barn etc., vilket i kombination har lett till detta. Det blir synergieffekter: 1+1+1=5, om du förstår hur jag menar.

Men visst, för att få samma boendeutgift som folk hade 2021, skulle köpeskillingen med dagens ränta behöva gå ner ännu mer. Men uppenbarligen prioriterar folk boendet väldigt starkt. Jag tror många hellre skulle äta barkgröt och spånbröd, men bo kvar i innerstaden, än att flytta ut till något billigare i ett mindre attraktivt område, där man har råd med en bättre materiell standard. Så stor är viljan att bo på "rätt adress" i Sverige. Sedan är bostäder ingen aktie man lättvindigt kan köpa och sälja huxflux, det är en process att dra upp bopålarna och slå sig ner någon annanstans. Speciellt om du har familj. Inget man efter 30 vill göra om vartannat år.
Citera
2023-05-20, 17:18
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fast räntorna är fortfarande inom KALP-marginalen, även om du gick in på marknaden i februari 2022 och maxbelånade dig med rörlig ränta.

Men visst, det är en trist kostnad som hushållen tycks kompensera med mindre insättningar på Avanza/Nordnet, om man ska tro ekonominyheterna på radion (några månader gammal uppgift, men lär knappast ändrats). Konsumerar gör folk fortfarande.

Det kommer inte att vara någon större fara sålänge folk har jobben kvar. Vanliga Svensson-lägenheter och villor (dvs, inte "toppobjekten") lär inte sjunka mer men knappast stiga heller utan reallöneökningar. Så tror de kommer att guppa runt dagens nivåer året ut, plus/minus 3% beroende på säsong. Visst, det finns ett uppdämt köpbehov men också ett uppdämt säljbehov. Så ökat utbud lär vi se om köparna skulle visa sig budpigga igen, vilket kan få en dämpande effekt.

Ang. räntan så ja, nollräntan har del i att bostadspriserna ökat kraftigt mellan 2001-2021-ish. Men det är inte hela sanningen. Andra effekter som exempelvis ökade löner, minskad tillgång på hyresrätter b.la. pga regleringar och sociala förturer, börsuppgångar, invandring, föräldrar som börjar köpa bostäder åt sina barn etc., vilket i kombination har lett till detta. Det blir synergieffekter: 1+1+1=5, om du förstår hur jag menar.

Men visst, för att få samma boendeutgift som folk hade 2021, skulle köpeskillingen med dagens ränta behöva gå ner ännu mer. Men uppenbarligen prioriterar folk boendet väldigt starkt. Jag tror många hellre skulle äta barkgröt och spånbröd, men bo kvar i innerstaden, än att flytta ut till något billigare i ett mindre attraktivt område, där man har råd med en bättre materiell standard. Så stor är viljan att bo på "rätt adress" i Sverige. Sedan är bostäder ingen aktie man lättvindigt kan köpa och sälja huxflux, det är en process att dra upp bopålarna och slå sig ner någon annanstans. Speciellt om du har familj. Inget man efter 30 vill göra om vartannat år.

Klokt inlägg.

Ingen vet hur framtiden blir men vi som trodde att tredubblade räntor på kort tid skulle ha stor effekt på priserna hade fel.

I min bekantskapskrets verkar dock folk inte vara lika pigga på att köpa bostäder åt sina barn längre men kan ju vara så att mina medelålders vänner är ovanliga med.
Citera
2023-05-20, 18:06
Medlem
Citat:
I min bekantskapskrets verkar dock folk inte vara lika pigga på att köpa bostäder åt sina barn längre men kan ju vara så att mina medelålders vänner är ovanliga med.

Jag tror egentligen inte någon förälder egentligen vill det, utan dom har känt sig nödgade. Alternativet är att ungen bor hemma tills den är 30. För 25 år sedan existerade knappt fenomenet i "Svenssonkretsar", skulle jag vilja påstå.

Och detta har ju eldat på priserna. Förr var det 25-åringar som budade på ettor i stora staden. Nu är det istället 55-åriga par, väl etablerade på arbetsmarknaden och med fet vinst på villan hemma i Ängelholm att kunna "låna upp" på, som budkrigar mot varandra. Eller var, fram tills för ett år sedan iaf.
Citera
2023-05-20, 18:22
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag tror egentligen inte någon förälder egentligen vill det, utan dom har känt sig nödgade. Alternativet är att ungen bor hemma tills den är 30. För 25 år sedan existerade knappt fenomenet i "Svenssonkretsar", skulle jag vilja påstå.

Och detta har ju eldat på priserna. Förr var det 25-åringar som budade på ettor i stora staden. Nu är det istället 55-åriga par, väl etablerade på arbetsmarknaden och med fet vinst på villan hemma i Ängelholm att kunna "låna upp" på, som budkrigar mot varandra. Eller var, fram tills för ett år sedan iaf.

Ja, det har ändrat sig.
Förut bodde ungdomar i studentkorridor på Lappis och liknande områden när de flyttade hemifrån, oavsett föräldrarnas ekonomi. De senaste 25 åren har det varit normalt att flytta till en etta innanför tullarna som första bostad om föräldrarna kunnat finansiera. De som hade föräldrar med sämre ekonomi bodde ofta hemma tills de studerat klart.

Kan varit annat i studentstäderna förstås men i Stockholm har det varit så och det har ju lett till att priserna ökat.

Nu verkar det som en del i min bekantskapskrets tycker att barnen får ordna eget boende eller bo kvar hemma. Förut ville nog många föräldrar köpa en n lägenhet eftersom det gav fin avkastning. Nu om priserna börjar gå upp igen kanske intresset kommer tillbaka.
Senast redigerad av bertil-the-man 2023-05-20 kl. 18:25.
Citera
2023-05-20, 18:25
Medlem
Citat:
Jag tänker att 17k är väldigt mycket pengar för ett par som tjänar 110k tillsammans innan skatt, men jag är väl mycket mer riskavers än folk i gemen kanske.

Folk betalar väl itne av villan heller så då slår det mindre. Utomlands ska det vara avbetalt på 25-35 år
Är det verkligen jättemycket pengar? Det är alltså 8500kr/månad per person +drift för att bo i en villa.

Vad kostar en nyproducerad 4 rok på 100 kvm, 18000-20000kr?

Hur kommer det sig att folk klarat av att betala sina hyror men klarar inte av räntor på 17000kr?

Hittills har många haft räntekostnader på 4000-5000 kr i månaden i flera år, jag kan upplysa om att många husägare sitter med ganska bra med buffert på sina bankkonton.
Citera
2023-05-20, 18:28
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Är det verkligen jättemycket pengar? Det är alltså 8500kr/månad per person +drift för att bo i en villa.

Vad kostar en nyproducerad 4 rok på 100 kvm, 18000-20000kr?

Hur kommer det sig att folk klarat av att betala sina hyror men klarar inte av räntor på 17000kr?

Hittills har många haft räntekostnader på 4000-5000 kr i månaden i flera år, jag kan upplysa om att många husägare sitter med ganska bra med buffert på sina bankkonton.

17k är ju ränta bara, sen tillkommer underhåll eller avgift till BRF.

Amortering tillkommer ju också, cirka 15k i månaden, om jag räknat rätt, om man tänkt betala av huset på 30 år.

Totalt blir det kanske 38k-40k i månaden lågt räknat. Mycket pengar tycker jag men beror på vad man har för inkomst med. För en gammal gubbe som mig känns 40 papp i månaden rimligt om man bor i en vräkig kåk i Djursholm men inte för ett radhus i Solna.
Senast redigerad av bertil-the-man 2023-05-20 kl. 18:31.
Citera
2023-05-20, 18:33
Medlem
Citat:
17k är ju ränta bara, sen tillkommer underhåll eller avgift till BRF.

Amortering tillkommer ju också, cirka 15k i månaden, om jag räknat rätt, om man tänkt betala av huset på 30 år.

Totalt blir det kanske 38k-40k i månaden lågt räknat. Mycket pengar tycker jag men beror på vad man har för inkomst med.

Driften tillkommer, så pratar vi kanske max 5000kr/månad inklusive el. Hur räknar du på amortering? 2 % på 5 msek ger 8300/månad. Sedan får du tillbaka 30% på räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in