Citat:
Ursprungligen postat av
bertil-the-man
Håller med. 2017 var väl räntan på ett bolån drygt 1% med? Jag tyckte priserna var dopade då och sedan blev det absurt under covid…
Uppenbarligen har jag haft fel. Nu tänker jag att när avgifterna i BRF går upp pga räntan och räntan på de egna lånen nog går upp med ytterligare någon procent kommer priserna rasa. Men med mitt track record jag har nog fel igen.
Någon stans måste ju ändå räntehöjningar påverka priserna tänker jag. Om räntan skulle vara 20% (tror förstås inte att räntorna nånsin blir så höga) måste väl priserna rasa eller är det något jag inte förstår?
Folk kanske har mycket bättre ekonomi än jag tror och kalkylerade med boräntor på 6% när de tog lånen och sparade mellanskillnaden så skillnaden nu blir bara att de drar ner på sparandet. Att betala 17000 i räntekostnad per månad är kanske inte så mycket för de flesta familjer, jag trodde många inte hade de marginalerna.
Fast räntorna är fortfarande inom KALP-marginalen, även om du gick in på marknaden i februari 2022 och maxbelånade dig med rörlig ränta.
Men visst, det är en trist kostnad som hushållen tycks kompensera med mindre insättningar på Avanza/Nordnet, om man ska tro ekonominyheterna på radion (några månader gammal uppgift, men lär knappast ändrats). Konsumerar gör folk fortfarande.
Det kommer inte att vara någon större fara sålänge folk har jobben kvar. Vanliga Svensson-lägenheter och villor (dvs, inte "toppobjekten") lär inte sjunka mer men knappast stiga heller utan reallöneökningar. Så tror de kommer att guppa runt dagens nivåer året ut, plus/minus 3% beroende på säsong. Visst, det finns ett uppdämt köpbehov men också ett uppdämt säljbehov. Så ökat utbud lär vi se om köparna skulle visa sig budpigga igen, vilket kan få en dämpande effekt.
Ang. räntan så ja, nollräntan har del i att bostadspriserna ökat kraftigt mellan 2001-2021-ish. Men det är inte hela sanningen. Andra effekter som exempelvis ökade löner, minskad tillgång på hyresrätter b.la. pga regleringar och sociala förturer, börsuppgångar, invandring, föräldrar som börjar köpa bostäder åt sina barn etc., vilket i kombination har lett till detta. Det blir synergieffekter: 1+1+1=5, om du förstår hur jag menar.
Men visst, för att få samma boendeutgift som folk hade 2021, skulle köpeskillingen med dagens ränta behöva gå ner ännu mer. Men uppenbarligen prioriterar folk boendet väldigt starkt. Jag tror många hellre skulle äta barkgröt och spånbröd, men bo kvar i innerstaden, än att flytta ut till något billigare i ett mindre attraktivt område, där man har råd med en bättre materiell standard. Så stor är viljan att bo på "rätt adress" i Sverige. Sedan är bostäder ingen aktie man lättvindigt kan köpa och sälja huxflux, det är en process att dra upp bopålarna och slå sig ner någon annanstans. Speciellt om du har familj. Inget man efter 30 vill göra om vartannat år.