2023-05-19, 22:35
Medlem
Alonens avatar
Avseende dockning… till er som tycker det verkar knepigt…

Rymdfärjan dockade väl drygt 100 ggr med olika rymdstationer och olika rymdfarkoster. Såväl ryska som amerikanska. (Rymdfärjan Atlantis dockade med ryssarnas rymdstation Mir…)

Under Apollo-prg dockades det ju hej vilt under ffa slutet av programmet, from Apollo 9 dockades det på varenda resa tom. Apollo 17. (Även Apollo 13 dockade…)

Så återigen kolla denna länken, den pulvriserar alla ”docknings-motståndare”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dockning
Citera
2023-05-19, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
De lärde sig köra de där grejerna, vilket inte var så svårt för t ex Neil Armstrong som ju redan var testpilot för flygplan. Hur gör man t ex om man ligger flera mil efter det man ska docka med? Svar: man bromsar, och hamnar då i en lägre och snabbare bana, och när man är ifatt accelererar man och hamnar då på den långsammare banan igen men nu på rätt plats. Lite grann som med trappan i början på Lustiga Huset på Gröna Lund, även den utan att lösa några differentialekvationer.

Tycker du egentligen själv att din okunskap och vad du bara tror, har något som helst argumentationsvärde?
Vad tycker du själv om filmen när ascent stage dockar med kommandomodulen?
Du är ju fysiker, tycker du det ser ut som rörelser som går att göra i rymden?
Citera
2023-05-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag tror helt enkelt att det är svårt att träffa så rätt när farkosten man ska docka med befinner sig ca 10 mil upp och rör sig med ca 4 ggr hastigheten av en kula från en .44 Magnum.
Särskilt som LM:s ascent stage hade en fastmonterad huvudmotor till skillnad från decent stage som hade en vridbar huvudmotor.

Den hade också styrraketer. Och diskuterades inte detta ganska nyligen. Och då tog vi upp ISS och att man dockade där. Och vad jag minns så medgav du att du hade fel om ISS. Alltså kunde man docka uppe vid ISS med högre höjder och hastigheter borde det väl gå med mån farkosterna, eller hur ?
Citera
2023-05-19, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Den hade också styrraketer. Och diskuterades inte detta ganska nyligen. Och då tog vi upp ISS och att man dockade där. Och vad jag minns så medgav du att du hade fel om ISS. Alltså kunde man docka uppe vid ISS med högre höjder och hastigheter borde det väl gå med mån farkosterna, eller hur ?
Jag har inte medgivit att jag har fel, men om dom kan docka på den höjden så är det inget jag lägger vikt vid.
Dom har betydligt mer tid och möjlighet att justera kursen mha roder innan dom hamnar i rymden.
Men jag är skeptisk till att ISS är bemannad.
Citera
2023-05-20, 00:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vad tycker du själv om filmen när ascent stage dockar med kommandomodulen?
Du är ju fysiker, tycker du det ser ut som rörelser som går att göra i rymden?
I den låga hastigheten? Ingenting konstigt alls.
Citera
2023-05-20, 00:12
Bannlyst
Citat:
I den låga hastigheten? Ingenting konstigt alls.
Du menar alltså att man kan göra tvärstopp i rotationer när man färdas i rymden?
Citera
2023-05-20, 00:18
Medlem
Citat:
Jag har inte medgivit att jag har fel, men om dom kan docka på den höjden så är det inget jag lägger vikt vid.
Dom har betydligt mer tid och möjlighet att justera kursen mha roder innan dom hamnar i rymden.
Men jag är skeptisk till att ISS är bemannad.

Mha roder ?? Vi är utanför atmosfären. Att tro att ISS är obemannad är verkligen absurt. Hur sattes den ihop? Hur förklara den mängd av dokumentation om den forskning som bedrivs där?
Citera
2023-05-20, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Mha roder ?? Vi är utanför atmosfären. Att tro att ISS är obemannad är verkligen absurt. Hur sattes den ihop? Hur förklara den mängd av dokumentation om den forskning som bedrivs där?
Roder innan man nådde rymden, skrev jag.
Men som sagt, jag tvivlar på att den är bemannad.
Citera
2023-05-20, 00:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du menar alltså att man kan göra tvärstopp i rotationer när man färdas i rymden?
Tvärstopp som vad då? Hur lång tid tar stoppet och från vilken rotationshastighet, och därmed med vilket vridmoment? Svara med siffror eller inte alls.
Citera
2023-05-20, 00:26
Bannlyst
Citat:
Tvärstopp som vad då? Hur lång tid tar stoppet och från vilken rotationshastighet, och därmed med vilket vridmoment? Svara med siffror eller inte alls.
Du har inte tittat på filmen?
Citera
2023-05-20, 00:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du har inte tittat på filmen?
Jag ber dig att uppskatta siffervärden och med DEM som grund tala om varför det är orimligt. Att du bara tycker och tror och chansar kan du väl inte ens själv anse är hållbara argument?
Citera
2023-05-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Problemet för dig är att det bara är ditt hittepå. Det finns inget som i verkligheten stöder dina påståenden.
Enligt dig var börjar rymden och när dockade vi i rymden senast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in