2023-05-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du tycker inte att jag ska uttrycka min åsikt i denna tråd som handlar om just månlandningarnas äkthet?

Du påstår att det är en bluff och då bör man kunna backa upp det också och hittills har du lyckats dåligt med det. Enda du åstadkommer är andras tycke och åsikter, tramsiga formler trots att du påstår dig vara matematiklärare, letar upp gammalt för att åter starta en fjantig tjafssession.
Hoppar direkt vidare till en ny tuva när du blir överbevisad.
Man får hoppas någon, helst i din närhet spöar upp dig rejält en dag och får dig till att skita ut tänderna 14 veckor senare. Det är min åsikt om personer som likt dig fjantar i skydd bakom tangenterna.

Så påstå att det är bluff men lägg då för fan fram något med mer substans än att du tycker det är omöjligt för klarar du inte mer än det gör du nog bäst i att hålla käften helt enkelt
Citera
2023-05-19, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du påstår att det är en bluff och då bör man kunna backa upp det också och hittills har du lyckats dåligt med det. Enda du åstadkommer är andras tycke och åsikter, tramsiga formler trots att du påstår dig vara matematiklärare, letar upp gammalt för att åter starta en fjantig tjafssession.
Hoppar direkt vidare till en ny tuva när du blir överbevisad.
Man får hoppas någon, helst i din närhet spöar upp dig rejält en dag och får dig till att skita ut tänderna 14 veckor senare. Det är min åsikt om personer som likt dig fjantar i skydd bakom tangenterna.

Så påstå att det är bluff men lägg då för fan fram något med mer substans än att du tycker det är omöjligt för klarar du inte mer än det gör du nog bäst i att hålla käften helt enkelt
Allt jag skriver om månlandningarna har substans.
Att du inte upplever det så är inget jag kan göra något åt.
Citera
2023-05-19, 19:52
Medlem
Citat:
Allt jag skriver om månlandningarna har substans.
Att du inte upplever det så är inget jag kan göra något åt.

Det har du ju inte, du påstår att det är bluff men du kan absolut inte peka på något enda fel med detta. Enda du gör är att tramsa, och spelar idiot.

Vilken substans har ditt tyckande och oförstående i sammanhanget med månlandningen?
För mig är det en större gåta hur i helvete du blev till, antingen en efterbliven mamma eller från en våldtäkt för det är helt omöjligt att någon vill sätta ett så dumt liv till världen.

Så ge nu din version av substans om "månbluffen" som håller och inte är gissningar, andras åsikter osv.
Citera
2023-05-19, 20:02
Bannlyst
Citat:
Det har du ju inte, du påstår att det är bluff men du kan absolut inte peka på något enda fel med detta. Enda du gör är att tramsa, och spelar idiot.

Vilken substans har ditt tyckande och oförstående i sammanhanget med månlandningen?
För mig är det en större gåta hur i helvete du blev till, antingen en efterbliven mamma eller från en våldtäkt för det är helt omöjligt att någon vill sätta ett så dumt liv till världen.

Så ge nu din version av substans om "månbluffen" som håller och inte är gissningar, andras åsikter osv.
Jag har redan gett min "version", och den håller enligt mig.
Citera
2023-05-19, 20:18
Medlem
Citat:
Jag har redan gett min "version", och den håller enligt mig.

Du ser, enligt dig själv men vilja fler skulle köpa att bara för du tycker si och så så är det så?
Undervisar du på samma sätt som du debatterar här är frågan hur dina elever klarar sig vid senare studier?

Börjar dina lögner bli för snåriga nu?

Åter, du säger att man inte kan docka utan obegränsat med bränsle, vad grundar du det på?
Detta görs ju trots allt ganska ofta både bemannat och obemannat så det är definitivt inte omöjligt.
Bara för att du aldrig skulle klara det betyder inte att det inte går.
Citera
2023-05-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Nej det finns det inte, bara att du inte fattar fysik

Jo visst finns den det 445 N pulsad eller kontinuerligt
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20090016298/downloads/20090016298.pdf
Citera
2023-05-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det finns ju Bill Kaysings bok We Never Went to the Moon: America's Thirty Billion Dollar Swindle, från 1976. Kaysing var den som startade idén om att månfärderna var bluff. Har inte läst den själv men det är en bok som finns i tryck, vilket du efterfrågade.

Stort tack för tipset! Fanns det någon speciell anledning för dig att inte läsa boken?

Om någon annan har tips på läsvärda böcker på ämnet så är jag fortfarande intresserad!
Senast redigerad av Pu 2023-05-19 kl. 21:22.
Citera
2023-05-19, 21:46
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nu är inte rymden tom men nästintill...
Vad har du fått att någon tror att gravitation slutar där atmosfären slutar? Det är ju egenpåhittat av dig här...

Jag har förstått varför ni kallar det fritt fall för det beror lite på vilken del av fysiken man befinner sig i helt enkelt. Oavsett definition kan man inte per definition frifalla från månen för då hade de aldrig kommit tillbaka.

Bara kört samma trams som man tydligen ska göra i denna del av forumet för det förs ju sällan faktabundna diskussioner här ändå...
Nej, och alltså ser man till att resan tillbaka startar med ett väldigt lågt rörelsemängdsmoment relativt jorden. Detta gör man genom att tajma väl när farkosten startar sina raketer för att frigöra sig från omloppsbanan runt månen.

Under den större delen av resan, både till och från månen, var farkosten i fritt fall - och därmed tyngdlös för astronauterna. Att ha raketerna på under en stor del av resan fanns det helt enkelt inte tillräckligt mycket bränsle till.
Senast redigerad av nerdnerd 2023-05-19 kl. 22:01.
Citera
2023-05-19, 22:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Att komma på decimeter rätt I höjdled när man ska ca 10 mil upp är ganska svårt.
Likaså att få hastigheten till exakt dom cirka 6 000 km/ h som kommandomodulen höll.
Och decimetern rätt i sidled på något som kretsar ca 10 mil upp.
Varför skulle det vara svårare än att fickparkera efter att ha kört en bil i 10 mil?

Det är lättare att manövrera i rymden än på en gropig väg, eller i turbulent atmosfär. Brukar du lösa avancerade differentialekvationer med extremt väldefinierade initialillkor innan du gör allt vad du gör? Det är liksom inte så jag gör iaf. Man kommer väldigt långt med kontinuerlig observation och korrigering. Dvs med en människa som kör.
Senast redigerad av nerdnerd 2023-05-19 kl. 22:03.
Citera
2023-05-19, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför skulle det vara svårare än att fickparkera efter att ha kört en bil i 10 mil?

Det är lättare att manövrera i rymden än på en gropig väg, eller i turbulent atmosfär. Brukar du lösa avancerade differentialekvationer med extremt väldefinierade initialillkor innan du gör allt vad du gör? Det är liksom inte så jag gör iaf. Man kommer väldigt långt med kontinuerlig observation och korrigering. Dvs med en människa som kör.
Jag tror helt enkelt att det är svårt att träffa så rätt när farkosten man ska docka med befinner sig ca 10 mil upp och rör sig med ca 4 ggr hastigheten av en kula från en .44 Magnum.
Särskilt som LM:s ascent stage hade en fastmonterad huvudmotor till skillnad från decent stage som hade en vridbar huvudmotor.
Citera
2023-05-19, 22:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag tror helt enkelt att det är svårt att träffa så rätt när farkosten man ska docka med befinner sig ca 10 mil upp och rör sig med ca 4 ggr hastigheten av en kula från en .44 Magnum.
Särskilt som LM:s ascent stage hade en fastmonterad huvudmotor till skillnad från decent stage som hade en vridbar huvudmotor.
De lärde sig köra de där grejerna, vilket inte var så svårt för t ex Neil Armstrong som ju redan var testpilot för flygplan. Hur gör man t ex om man ligger flera mil efter det man ska docka med? Svar: man bromsar, och hamnar då i en lägre och snabbare bana, och när man är ifatt accelererar man och hamnar då på den långsammare banan igen men nu på rätt plats. Lite grann som med trappan i början på Lustiga Huset på Gröna Lund, även den utan att lösa några differentialekvationer.

Tycker du egentligen själv att din okunskap och vad du bara tror, har något som helst argumentationsvärde?
Citera
2023-05-19, 22:30
Medlem
Citat:

Du tror de dockar i en rörelse?
Och så tror du en massa igen utan att kunna visa på varför det skulle vara ett problem.
När man dockar ISS håller man en relativ hastighet på 0.0325 m/s

Så varför tror du att det skulle vara problem från månen att docka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in