2023-05-19, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
M: Jag känner mig, jag känner mig dum. Och jag skäms över att jag, att jag, för att skydda och behålla Johanna i mitt liv så har jag liksom ljugit min familj liksom rakt upp i ansiktet.
Eh, alltså flera gånger. Och alltså varför jag inte har, alltså jag har ju haft liksom, alltså ett varningstecken alltså rakt upp i ansiktet verkligen, eh, men ändå varit kvar med henne. Och jag är också väldigt trött på att skydda Johanna från allt.

M känner sig till sist tillräckligt trygg för att våga släppa sin rädsla för J; hon uttrycker sig uppriktigt och naket om sin och J:s vänskap. Alla som anser att M kastar J under bussen, borde - utan förutfattade meningar - läsa igenom de sista förhören där hon får berätta vilket ok hon har burit på under så lång tid.
De som är känslomässigt mogna inser också att bekännelserna runt J är enda vägen till läkning. Förutom sanningen om vad som hände mordnatten.

Min uppfattning är att M har stått i tacksamhetsskuld gentemot J ända sedan hon tog henne under sina svarta vingars beskydd.

Det är endast J som har haft sjuka tankar och planer, men säkert har en del även upplevt obehag inför M, av den enkla anledningen att hon umgicks med J.

Eller så var det så att kaka sökte maka
Att M inte heller var den godaste
Enl fup så slutade M med idrotten
Hon platsade inte in med god kamratskap och hon beteede sig illa mot vissa
Citera
2023-05-19, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, om du tycker att man kan anse det bevisat att Maja visste redan på Nöjet att Johanna skulle döda Tove, då tycker jag att det är ett vanskligt sätt att avöra att Maja hade uppsåt.

Nu tror jag inte ens rätten tog upp just detta i sin dom som ett indicium mot Maja?
Får kolla i morgon, men som jag ser det har det fnurrat ihop en dom på väldigt lösa boliner.

Maja visste och var med på att de skulle ge tillbaks på T med att slå henne
Döda kanske ingen av dem tänkte fr början
Citera
2023-05-19, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Kan bara hålla med dig.
Varför frågar man inte varifrån pappan hör fotstegen ? Är det från lägenheten eller i trapphuset?
Så lätta frågor som skulle besvarat så mycket.
Varför tömmer man inte pappans o sonens telefoner på uppgifter som antingen kan bekräfta eller dementera, vad dom påstår är riktigt eller intestämmer?

Vad hade det gjort för skillnad om pappan sa att han trodde att fotstegen kom fr J bostad?
Troligtvis så blir det bara en gissning för veta kan han ju inte
Han har sagt att han hör fotsteg fr 2 pers innan de öppnar dörren
Senast redigerad av Anedin 2023-05-19 kl. 03:24.
Citera
2023-05-19, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag undrar om det vore samma inställning om mördarna varit två killar? Skulle då den ena av dem få så mycket sympati och försvarande som MH får?

Jag upplever att det är många här som har moderskänslor för den stackars adopterade flickan med neuropsykiatriska problem och därför gör de allt de kan för att skydda och försvara henne.
Nej det finns inte en chans att det hade låtit så då. Det är så patetiskt. Nu har de ju gått för långt för att backa också, det kommer låta likadant även om hon fälls i både HR och HD.
Citera
2023-05-19, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad hade det gjort för skillnad om pappan sa att han trodde att fotstegen kom fr J bostad?

Om dunsar

Grannen avbröts – mitt i natten: ”Hörde mellan fem och tio slag”

https://www.tv4.se/artikel/1qHa6og6fhjbQXqB2DsaBA/grannen-avbroets-mitt-i-natten-hoerde-mellan-fem-och-tio-slag

Hör grannen berätta om de höga dunsarna från en av de häktades lägenhet i Vetlanda

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/hor-grannen-beratta-om-de-hoga-dunsarna-fran-en-av-de-haktades-lagenhet
Citera
2023-05-19, 07:19
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:

Om du inte förstår skillnaden mellan att fotstegen kom från lägenheten eller från trapphuset, måste du va bra korkad.

Kanske för att det finns en förrådsdörr i trapphuset!!!

Varför tror du att han hörde dörren eller dörrarna öppnas fler gånger. Vad gör man när man öppnar en dörr???
Jo man går ut från lägenheten/dörren. Eller in från trapphuset.

NEJ han har INTE sagt att han hört fotsteg INNAN de öppnar dörren.
Han har sagt: "F*arouk berättar att han inte hörde några röster eller skrik utan enbart en kraftig smäll, förutom
fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.

Alltså i SAMBAND med att dörren/dörrarna öppnas/stängs.
Alltså viss skillnad. Kan du inte läsa??? Eller så hittar du på,för att det ska passa dig o det du vill ska ha hänt.

Han säger också:" det var en gång fram och tillbaka"
Det säger man inte om det var fotsteg i lägenheten. I en lägenhet går man fram och tillbaka hela tiden.

Återigen. Hade det varit en duktig åklagare och duktiga polisutredare hade man självklart frågat yuoghurtpappan VAR han trodde fotstegen kom ifrån. Då hade du o jag inte behövt haft denna diskussion!!!
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-05-19 kl. 07:43.
Citera
2023-05-19, 08:14
Medlem
Citat:
Kanske nära anhöriga försvarar
Eller från samma frikyrka/ församling .
Citera
2023-05-19, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är dessutom ytterst märkligt att ingen hittat ETT ENDA liknande fall där en personen dör och den andra inte får en skråma. Även de fall man hittar där män stryper kvinnor är det extremt ovanligt att inte avvärjningsskador finns. Hade det varit så enkelt som många här verkar tro så skulle det funnits liknande fall.

JJ mördade TT med enorm kraft och bestämdhet.

JJ överrumplade henne, dunkade hennes huvud i golvet, låste fast armar genom att sätta sig på TTs bröstkorg samtidigt som ett mycket hårt strypgrepp togs, revben knäcker och syresättningen upphörde omedelbart.

TT gjorde ett sista försök till att få hjälp genom att sparka i väggen.
Citera
2023-05-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men.... på riktigt.....
Tove är också stark, även om man är längre eller har stora lår...... eller stora arm biceps så betyder det inte att man är starkare

Kan du förtydliga vad du skriver?

Du menar att om JJ låser Toves armar med benen så kan Tove få loss armarna (direkt efter hon fallit balänges där som JJ beskriver i rätten)?
Citera
2023-05-19, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Om du inte förstår skillnaden mellan att fotstegen kom från lägenheten eller från trapphuset, måste du va bra korkad.

Kanske för att det finns en förrådsdörr i trapphuset!!!

Varför tror du att han hörde dörren eller dörrarna öppnas fler gånger. Vad gör man när man öppnar en dörr???
Jo man går ut från lägenheten/dörren. Eller in från trapphuset.

NEJ han har INTE sagt att han hört fotsteg INNAN de öppnar dörren.
Han har sagt: "F*arouk berättar att han inte hörde några röster eller skrik utan enbart en kraftig smäll, förutom
fotsteg i samband med att dörren öppnades och stängdes.

Alltså i SAMBAND med att dörren/dörrarna öppnas/stängs.
Alltså viss skillnad. Kan du inte läsa??? Eller så hittar du på,för att det ska passa dig o det du vill ska ha hänt.

Han säger också:" det var en gång fram och tillbaka"
Det säger man inte om det var fotsteg i lägenheten. I en lägenhet går man fram och tillbaka hela tiden.

Återigen. Hade det varit en duktig åklagare och duktiga polisutredare hade man självklart frågat yuoghurtpappan VAR han trodde fotstegen kom ifrån. Då hade du o jag inte behövt haft denna diskussion!!!

I FUP, andra förhöret med pappan står det.

Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.

Hörde fotsteg OCH någon öppnade dörren.

Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit fler personer.
Det hördes inga röster eller något sådant. De hörde bara dunsarna och ingenting mer. Det var konstigt.

Dunsarna kom inifrån lägenheten. Alla ljud dom pratat om har kommit inifrån lägenheten. Självklart menar han att fotstegen kom inifrån lägenheten.
Citera
2023-05-19, 09:56
Medlem
Citat:
Om jag minns rätt så gick de på samma gymnadieskola men inte i samma klass och att de blev vänner efter gymnasietiden eller att de blev vänner på slutet av skoltiden och då gm gemensamma vänner

J hade umgåtts med M i ca 3 år

När folk pratar / skriver om det så har jag fått intrycket av att J och T var vänner långt bak i tiden och att det senare tid blivit mycket tjafs .
Och att M har förändrats mycket sedan hon blev vän med J och det pga J har hjärntvättat henne .

J har ju även hon ändrats mycket de senaste åren sedan hon blev vän med M . Och hur vet man att det just är J som har haft dåligt inflytande på M och inte tvärtom eller att de två tillsammans fick fram både de bästa hos varann men även de värsta för att de båda hade en ond sida som de tillsammans vågade visa . De blev en dålig och farlig kombo .

M var innan en mycket introvert deppig hemmasittare med grubblerier om demoner ,,satan eller Gud. Hon valde satan .
Självklart har hon ändrats sedan hon träffade J , hon började leva livet . Frikyrkans strama regler passade inte henne . Säker kände hon av känslan av att vara homo är fel och psykiskt ohälsa och berusning är djävulens verktyg . Och Guds straff .
Att hon var tystlåten och lugn tidiga tonåren betyder inte att hon var god och snäll och lättmanipulerad .
Hon var deprimerad. Hade säkert en jäkla kris och ångest och kände sig helt fel . Hon hade mörka tankar och trodde att hon var den enda som tänkte och kände så , tills hon träffade J .
De puschade varann , och jag tror att det var minst lika mycket M som låg bakom att J fick hatiska känslor för T . M såg T som en konkurrent. Och eldade säkert på J om hur hemsk T var .
Vilket hon verkar ha gjort med de flesta som J började tycka lite för mycket om .

Hennes sms till J om att hon inte vill att T kommer med och festar och att hon säger att de ska undvika T tyder jag som att hon var mycket manipulativ och svartsjuk och kontrollerande . Och att J verkar som att hon kände sig tvungen att förklara sig och låtsas som att hon oxå tyckte illa om T och urskulda sig varför hon skulle komma .
Citera
2023-05-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag minns rätt nu, filmade man en husesyn med åklagare, tekniker och Stefan , vilken visdes i rätten. Man visade t ex var blodet fanns på tvättmaskinen och teknikern fick berätta. Filmen har jag sett, har en del sparat sedan den rättegången. Det var också rundgång området, på brottplatsen mm. Det är ju nu många år sedan, så jag har glömt en del.

När det blev överklagande och rättegång I HR, gick faktiskt domaren (och vilka andra, det var en helt grupp med människor inklusive Stefan med fängsle) med till brottsplatsen och i området för att själv bilda sig en uppfattning om avstånd mellan Stefans hus, Lenas hus och brottsplatsen. Delar av filmen från tidigare var av dålig kvalitet (mycket biltrafik och brus) och därför ville man göra det.

Man ville också göra en ny husesyn, men jag har för mig att Stefan nekade då. Avel kanske minns bättre.

Jag har noll aning om sådant är vanligt, någon annan kanske vet.

Alla jobbar olika. Åklagaren hade t o m med sig en avklippt gren från brottsplatsen vid synen där.

I det fallet var brottsplatsen särskilt anmärkningsvärd och det var extremt mycket detaljer i utredningsmaterialet för rätten att hålla reda på så synerna där var nog bra.

I fallet med Tove hade det varit vettigt med en rekonstruktion. Den hade kunnat göras på en plats som inte är JJ:s bostad vad gäller badrummet men hade nog varit bra att göra den i hennes lgh. Nu blir det aldrig aktuellt men med tanke på förvirringen hos rätten så hade det varit en utmärkt utredningsåtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in