Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Om jag förstod det rätt så ifrågasätter egentligen inte rätten att M gick och la sig under natten. Tiden 02.19 köper de men de menar att hon måste vaknat av dunsen och ringklockan. Och därför gått upp och gått rakt in i mordet?. Då de sätter tidpunkten till strax efter 02.40. Och Majas mobil visar steg 02.43. Domaren sa till Studio Ett att han inte visste exakt när i brottet M kommer in i badrummet.
De tror inte på Js detaljerade beskrivning av händelserna i lägenheten efter mordet (som hon placerar till strax efter 02) men däremot på hennes beskrivning av vad som händer i badrummet?
Så M ska då ha gått från sängen till badrummet och helt lägligt ta bort Ts händer från Js hals utan att göra ett ljud ifrån sig? Grannen som då enligt rättens tidslinje står utanför hör inga röster.
I teorin hade knckningarna/slagen som grannen hörde kunnat vara M som knackade på en låst toadörr? Men nu vet vi att tiden för dunsen inte stämmer med strax efter 02,40,
Ja, du sätter fingret på några viktiga saker.
Som du påpekar är det flera saker som är märkiga med rättens resonemang. Nu vet jag inte (utan att läsa på igen) om rätten exakt menar att Maja vaknade, men hon borde i varje fall ha hört oavsett (?). Får kolla när jag orkar, lite trött nu.
Jag blev nog lite irriterad på rättens argumentation, och överdriver lite ibland (raljerar). Men i stort tycker jag att detär väldigt tunn bevisning och det känns som rätten varit enögd och anpassat (valt) vilka händelser som passar in alltefter de bestämt att Maja vrit med om mordet, inte efter det som är det mest sannolika helt opartiskt.
Om manska vara helt opartisk, så är det ju flera av händelserna som vi inte vet hur de ligger till. Men det är svårt att vara heltopartisk och saklig, men en rätt måste verkligen anstränga sig för att se arje indicium var försigpå ett helt opartiskt sätt.
Visst, Maj skulle kunna ha vaknat och gått in rakt i mordet. men som du säger låter det ju lite märkligt att hon då skulle tränga sig förbi dom, längst in i badrummet för att blixtsnabbt se vad som behöver göras och agerar med blixtens hastighet.
Eller tänker de att hon redan stått där inne och väntat, för att hon vet att Johanna kommer att knuff in Tove i badrummet?
Nä, det säger de inget om.
Och ljuden, ja, vem vet. Knackningar har inte maja sagt något om, men hur ska vi veta hur sljude lät när ingen bett grannen beskriva eller visa närmare?
Många många frågor ju.
Under rättegången mot Stefan D, gick rätten runt i området, och under rättegången i tingsrätten var det husesyn tillsammans med Stefan själv.
Det gav ju rätten en bättre bild av allt.