2023-05-18, 21:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sen är ju frågan hur rustade de är att avgöra vilka ljud en människa kan sova sig genom.
Här beskriver några från Harvard Medical School och andra hur det funkar i hjärnan. Vad lutar sig rätten mot i sin bedömning? Att om de är lättväckta så måste alla andra vara det?

https://www.cell.com/current-biology/pdf/S0960-9822(10)00778-5.pdf

Så här beskrivs ”sleep spindles” närmare på Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sleep_spindle

”Spindles generated in the thalamus have been shown to aid sleeping in the presence of disruptive external sounds. A correlation has been found between the amount of brainwave activity in the thalamus and a sleeper's ability to maintain tranquility.”

Texten är i princip oläsbar för en lekman. Men rätten och åklagaren menar att alla vaknar av höga ljud och dörrpåringningar. Lutat sig mot forskning har de inte gjort hur man än vänder och vrider på det.

Kanske läser på lite vid senare tillfälle, men försvaret borde ta sig en titt på hur sömn ser ut.

Från mitt eget kunnande/vetande, så vet jag att man vid outsövdhet hamnar man snbbare och lättare in i djup sömn. När man är full, kan man ju sova som en stock i ljudnivårer som man normalt vaknar till. Det är ju individuellt hur man sover. Finns massor av forskning om sömn, och naturligtvis kan ingen bestämma att Maj måste ha vakant av de ljud som ingen ens har testat hur de transporterats eller låtit.

Ok, hade man sagt att det var en bomb som kastats in genom förnstret...

Det är bra att vänder på saker och ting, och du hadeförmodlgen varit ett bra försvar åt Maja här, liksom kunnat hjälpa utredningen med ett och annat.

Nu känns det som man är i ett limbo, och att vi aldrig riktigt kommer att få veta saanningen, eller ens närheten av sanningen.
Citera
2023-05-18, 21:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Klarar man av att hålla fast en tjejs händer medans kompisen stryper henne under ett tre minutersförlopp samt käkar en hamburgare en halvtimme efter mordet; så tror jag hon utan större bekymmer klarade av att vakta kroppen medans J var på uppdrag.
Som du vet, tror jag inte att M höll I Ts händer eller ens var närvarande i badrummet.

Hamburgaren tror jag hon åt för att J sa åt henne att göra det av någon anledning, kanske för att hon själv inte var i mod för att äta.
Citera
2023-05-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, M loggar inte in. Hon använder inte tfn från att hon kommer till lgh tills hon kommer hem. Det är endast Hälsoappen som registrerar steg, så troligtvis är det sista registreringen grannen hör.

Vad som går eller inte går vad det gäller sovande är högst individuellt om man läser tråden. Om M sov, bara var allmänt borta, inte brydde sig eller deltog, vet vi inte.

Hon skickar en jävla tummen upp för fan … .. hon gör sig själv en björntjänst som ni inte kan utläsa … det går inte att sova under sådana omständigheter …. Det rä ställt utom allt rimligt tvivel att MH inte gjort någonting för att avstyra / avhjälpa / rädda / leda fram till kroppen vilket är det mest graverande och sammantaget räcker det för mord …. .. om det var din dotter som är Tove .. vad fan tror ni solidaritet växer på träd eller …
Citera
2023-05-18, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jo hon smsar 👍
Helt rätt! Fel av mig, men ingen annan aktivitet.
Citera
2023-05-18, 21:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Hon skickar en jävla tummen upp för fan … .. hon gör sig själv en björntjänst som ni inte kan utläsa … det går inte att sova under sådana omständigheter …. Det rä ställt utom allt rimligt tvivel att MH inte gjort någonting för att avstyra / avhjälpa / rädda / leda fram till kroppen vilket är det mest graverande och sammantaget räcker det för mord …. .. om det var din dotter som är Tove .. vad fan tror ni solidaritet växer på träd eller …
Helt rätt med tummen upp. Jag tänkte på vad polisen skrev i utredningen.

Ja, det är mycket M inte gjort.
Citera
2023-05-18, 22:00
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju ganska oklart vad det är för ljud och varför dörren (eller dörrarna?) öppnades och stängdes 2- 3 gånger.

Det kan ha varit någon som rekade först, men det blir ju bara en öppning och en stängning? Eller menar pappan (och sonen) att det sak öppnats och stängts först och sedan öppnas det och stängs just när Johana kommer ner?

Det kan också ha varit Johanna som går in till förrådet med kroppen, men det är klart, det skulle kunna bli släpljud av detta.

Kan inte upprepa detta igen, men varför har man inte rotoat med i deras vittnesmål?

Kan bara hålla med dig.
Varför frågar man inte varifrån pappan hör fotstegen ? Är det från lägenheten eller i trapphuset?
Så lätta frågor som skulle besvarat så mycket.
Varför tömmer man inte pappans o sonens telefoner på uppgifter som antingen kan bekräfta eller dementera, vad dom påstår är riktigt eller intestämmer?
Citera
2023-05-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Kan bara hålla med dig.
Varför frågar man inte varifrån pappan hör fotstegen ? Är det från lägenheten eller i trapphuset?
Så lätta frågor som skulle besvarat så mycket.
Varför tömmer man inte pappans o sonens telefoner på uppgifter som antingen kan bekräfta eller dementera, vad dom påstår är riktigt eller intestämmer?

Vad är det som är oklart?

I förra förhöret sa du att efter dunsen gick din son upp för att kolla vad som hänt och att ingen öppnade när din son ringde på. Du berättade att du sedan hörde fotsteg när dörren ovanför öppnades och stängdes, vad gör du för bedömning när du hörde fotstegen. Var det en eller flera personer?
Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit fler personer.
Det hördes inga röster eller något sådant. De hörde bara dunsarna och ingenting mer. Det var konstigt.
Citera
2023-05-18, 22:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
L*ouise, som känner J och M väl, uppfattade dem som lugna och inte upprörda.
Då tänker jag på vakten som menade att M såg arg/upprörd ut då hon gick in för att leta efter T. Hade vakten en egen agenda? Ville han hjälpa polisen på traven med att misstänkliggöra M?

Eller så var Maja mer upprörd just när hon letade efter Tove, men lugnade ner sig sen.

Jag ser absolut inte att det skulle betyda att Maj är mordisk i sina tankar, eller ens vet att Johanna tänker sig att mörda Tove.

Maja har ju själv sagt att hon vid något tillflle ville ställa upp för Johanna, och kanske tyckte hon att det var det hon ville göra.

Min tro är att om Maja vetat om att Johanna tänkte döda Tove om en timme, då hade hon inte hjälpt till att let efter Tove och inte heller velat följa med hem.
Citera
2023-05-18, 22:18
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Vad är det som är oklart?

I förra förhöret sa du att efter dunsen gick din son upp för att kolla vad som hänt och att ingen öppnade när din son ringde på. Du berättade att du sedan hörde fotsteg när dörren ovanför öppnades och stängdes, vad gör du för bedömning när du hörde fotstegen. Var det en eller flera personer?
Det var två minuter efter att hans son kom ner som de hörde fotstegen och att någon öppnade dörren. Det lät som att någon gick i hastig takt.
Upplevde du att fotstegen var av en person eller flera personer?
Det lät inte som att bara var en person. Det var en gång fram och tillbaka så det måste varit fler personer.
Det hördes inga röster eller något sådant. De hörde bara dunsarna och ingenting mer. Det var konstigt.

Vad som är oklart ?
Läste du ens mitt inlägg ?

Varför frågar man inte pappan varifrån han tror fotstegen kom ifrån?
Du kan väl inte på allvar mena att det inte skulle ha nån betydelse om fotstegen kom från lägenheten eller från trapphuset.
Och var det fram och tillbaka i lägenheten ELLER fram och tillbaka i trapphuset???

Dessutom öppnades och stängdes dörren/dörrarna flera gånger. Viss skillnad som du inte verkar fattat.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-05-18 kl. 22:21.
Citera
2023-05-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu missuppfattar du mig totalt.

Var har jag påstått att Maja legat och sovit? Vänligen citera mig där jag på något som helst vis säger detta.

Och det är inte det som är poängen heller.

Och åklagaren har ju som uppgift att bevisa att Maja deltog aktivt i mordet här. Han har inte lyckats enligt mig.

Han har visat att Majas mobil rör sig under två tillfällen, men ingen om hur länge eller på vilket sätt. Det skulle lltså kunna vara steg under 15 sekunder, eller inom en minut vid vardera tillfälle. Vi vet inte om det är stopptid eller starttid.

Han har inte heller visat när modet skedde, inte såmycket iaf så att rätten har brytt sig om hans antagande att det är strax efter 02:30. Då har ju inte Majas mobil varit i rörelse, inte vad vi vet iaf.

Maja skulle då kunna ha sovit, eller inte. Säg att hon var vaken. Betyder det att hon höll i Toves armar?

Hon säger att hon sov, men tänk om hon hörde allt, men gjorde inget? Vågar inte berätta det hemska att hon inte avbröt, larmade eller sprang till grannen? Inte ens öppnade dörren.

Kanske toadörren var stängd under tiden Tove dödades. Hon kanske vaknade precis när allt var redan "klart"?

Det är inte Maja som ska bevisa att hon sov, och inte heller hon som ska bevisa att hon inget hörde. Detär åklagarensom ska bevisa att Maj inte sov under mordet och att hon deltog genom att hålla händerna.

Precis som Avel tar upp, har man inte visat något om hur högt det hörs, och inte heller kan man bevisa hur en individ reagerar indviuellt på olika ljud under sömn och under olika omständigheter.

Rätten har inte gått husesyn tex, och det är bara sonen som berättar i rätten om ljuden och tiden. Man har inte gjort ljudtest eller en rekonstruktion.

Nu har detta ältats gång på gång på gång…
Åklagaren har uppenbart bevisat tillräckligt för att båda ska dömas till lagens strängaste straff. Om nu M inte aktivt deltog eller bara stod och såg på så hade det varit ganska smart att kläcka det under rättegången. Allt hon gjort efter mordet visar dock att hon inte var någon oskyldig åskådare. När ska folk vakna egentligen?
Citera
2023-05-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Vad som är oklart ?
Läste du ens mitt inlägg ?

Varför frågar man inte pappan varifrån han tror fotstegen kom ifrån?
Du kan väl inte på allvar mena att det inte skulle ha nån betydelse om fotstegen kom från lägenheten eller från trapphuset.
Och var det fram och tillbaka i lägenheten ELLER fram och tillbaka i trapphuset???

Du har ju svaren i mitt inlägg!

Det är väl ganska uppenbart att dom kommer från lägenheten innan han hör en dörr öppnas. Dom pratar ju om ljud som kommer inifrån lägenheten och sedan öppnas en dörr.

Hela samtalet fram till förhörsledarens fråga, så pratar dom om ljud inifrån lägenheten.
Citera
2023-05-18, 22:31
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Du har ju svaren i mitt inlägg!

Det är väl ganska uppenbart att dom kommer från lägenheten innan han hör en dörr öppnas. Dom pratar ju om ljud som kommer inifrån lägenheten och sedan öppnas en dörr.

Hela samtalet fram till förhörsledarens fråga, så pratar dom om ljud inifrån lägenheten.

Nej. Hela poängen är ju att en dörr öppnas och stängs flera gånger. En dörr eller dörrar öppnas och stängs flera gånger.

Varför?????

Jo därför att man går UT från dörren och går IN igen.

Stegen kom med största sannolikhet från trapphuset.

Inte någonstans säger sonen eller pappan att dom brukar höra fotsteg från Js lägenhet.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-05-18 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in