2023-05-18, 13:32
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu verkar personen missat en hel del i sin förarutbildning, den regeln att först kör först gäller enbart flervägsstopp.
Det vill säga när alla tillfarter har stoppplikt, vilket inte gällde ditt fall då du beskrev att ni körde in på/korsade en huvudled. Då gäller de vanliga körreglerna att om man skall lämna företräde till de som kommer från höger och om man korsar en annans körväg.
Men kan hålla med om att det är irriterande när folk som bryter mot regelverket skall säga till andra.
Sen verkar det som om många tråden verkar ha problem med trafikregler och kanske bör fundera på om de är lämpliga att framföra ett fordon I allmän trafik.
Lagstadgad hastighet är alltid maximal tillåten hastighet.
Är det skyltat 90 så får man köra långsammare än 90 men inte fortare, har man släpkärra så får man inte köra fortare än 80.

Tyvärr ser man väldigt många som överträder hastighetsbegränsningen och till och med blir irriterade på oss som följer hastighetsbegränsningar. Många säger att de hatar folk som kör långsamt men jag hatar folk som kör för fort, hänsynslösa förare. Hur folk kör bil visar vad de är för slags människor, tycker jag.
Citera
2023-05-18, 13:44
Medlem
Mycket av det som nämnts här håller jag med om. Ett relativt nytt fenomen är att bilister tar lång tid på sig att köra när trafiksignaler slår om till grönt. Misstänker att de pillar med mobilen.
Citera
2023-05-18, 15:10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Tyvärr ser man väldigt många som överträder hastighetsbegränsningen och till och med blir irriterade på oss som följer hastighetsbegränsningar. Många säger att de hatar folk som kör långsamt men jag hatar folk som kör för fort, hänsynslösa förare. Hur folk kör bil visar vad de är för slags människor, tycker jag.

Säger väl sig självt, jag skulle aldrig anställa en person som dig som är sölig och långsam i trafiken, det visar väl ganska klart vem du är på en arbetsplats, du tar din tid på dig, saker kanske aldrig blir gjorda, du är långsam helt enkelt.

En förare som har lite puls i trafiken är oftast en bättre arbetstagare, har eget driv, får saker gjorda, gillar ta ledarskap, gnäller inte vid övertid.
Citera
2023-05-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Säger väl sig självt, jag skulle aldrig anställa en person som dig som är sölig och långsam i trafiken, det visar väl ganska klart vem du är på en arbetsplats, du tar din tid på dig, saker kanske aldrig blir gjorda, du är långsam helt enkelt.

En förare som har lite puls i trafiken är oftast en bättre arbetstagare, har eget driv, får saker gjorda, gillar ta ledarskap, gnäller inte vid övertid.

Eller snarare den som tar genvägar, struntar i föreskrifter och utsätter andra för fara.
Men uppenbarligen föredrar du personer som tycker att regler och lagar bara gäller andra och inte dig.
Jag skadar gärna grannen, eller lämnar en halvfärdig produkt bara jag kan visa hur snabb och effektiv du är.
Citera
2023-05-18, 15:26
Medlem
Masingas avatar
Idioter som gör snabn omkörningar när de ser att de måste göra en hård inbromsning kort därefter. Vad har ni så jävla bråttom till
Citera
2023-05-18, 15:27
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Eller snarare den som tar genvägar, struntar i föreskrifter och utsätter andra för fara.
Men uppenbarligen föredrar du personer som tycker att regler och lagar bara gäller andra och inte dig.
Jag skadar gärna grannen, eller lämnar en halvfärdig produkt bara jag kan visa hur snabb och effektiv du är.

Du låter som en långsam person som är anställd på myndighet för där händer ingenting.
Citera
2023-05-18, 15:28
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Idioter som gör snabn omkörningar när de ser att de måste göra en hård inbromsning kort därefter. Vad har ni så jävla bråttom till

Tid är pengar och en hård inbromsning är väl inget som är planerat heller, kanske ett rödljus eller nån annan sölig förare ligger i vägen.
Citera
2023-05-18, 15:30
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Tid är pengar och en hård inbromsning är väl inget som är planerat heller, kanske ett rödljus eller nån annan sölig förare ligger i vägen.
Nej, tex en avfart längre fram och de "måste" skynda sig förbi för att sedan bromsa hårt inne i avfarten som har max 60h.
Citera
2023-05-18, 16:14
Medlem
Citat:
Du låter som en långsam person som är anställd på myndighet för där händer ingenting.
Det här blir off topic. Jag har jobbat innom privat global industri hela mitt liv och tyvärr ofta träffat på dessa ofta konsulter som kör alla genvägar och lämnar över skit som andra får ta hand om.
Skadade projekt, trafikskadade etc. etc. Regler är inget att följa om jag kör för fort eller struntar i att validera min ändring brukar tyvärr hänga ihop.
Visst resan/jobbet blir färdigt på halva tiden men tyvärr händer det ofta att projektet eller bilen hamnar i diket.
Citera
2023-05-18, 18:22
Moderator
Citat:

Det där hänger inte ihop. Vet, som i känner på riktigt, folk som är rena idioter i trafiken och alltid kör för fort och hetsar fram men på arbetsplatsen rena katastrofer som inte får nåt ur händerna. Ska man gå efter min erfarenhet så är de ofta dumma rent generellt med, men det är förstås individuellt men det gäller de jag känt och känner.
Citera
2023-05-18, 21:50
Medlem
Citat:

Citat:

Korrekt…
Prodelin har oräkneliga gånger visat vilken erbarmlig oseriös tönt han är, som skiter i andras säkerhet vara saker och ting sker som han vill, typ extrem egoist….

Jag jobbar i en bransch där säkerhetskraven är höga, och vi får helt enkelt inte stressa, vi skall följa alla procedurer och regler, vi skall stoppa upp om nåt ändrat sig och säkerställa att vi har kontroll på om det ev påverkar vårt arbete.
Vi skall kunna identifiera riskerna och eliminera eller kontrollera dessa.
Gör vi inte detta och gör löpande riskanalys etc, så blir vi hemskickade och riskerar att mista jobbet.

Detta förhållningssätt till procedurer och regler har visat mycket goda resultat på HMS, Hälsa Miljö Säkerhet, samt ökat produktiviteten och kvaliteten.

Skulle alla göra samma i trafiken så skulle vi öka säkerheten radikalt, och minsta olycksstatistiken.
Citera
2023-05-18, 21:57
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrekt…
Prodelin har oräkneliga gånger visat vilken erbarmlig oseriös tönt han är, som skiter i andras säkerhet vara saker och ting sker som han vill, typ extrem egoist….

Jag jobbar i en bransch där säkerhetskraven är höga, och vi får helt enkelt inte stressa, vi skall följa alla procedurer och regler, vi skall stoppa upp om nåt ändrat sig och säkerställa att vi har kontroll på om det ev påverkar vårt arbete.
Vi skall kunna identifiera riskerna och eliminera eller kontrollera dessa.
Gör vi inte detta och gör löpande riskanalys etc, så blir vi hemskickade och riskerar att mista jobbet.

Detta förhållningssätt till procedurer och regler har visat mycket goda resultat på HMS, Hälsa Miljö Säkerhet, samt ökat produktiviteten och kvaliteten.

Skulle alla göra samma i trafiken så skulle vi öka säkerheten radikalt, och minsta olycksstatistiken.

Vi alla vet att du är sävlig i trafiken, ingen bryr sig vad du tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in