2023-04-04, 11:52
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är inte rätt man att prata om otur när andra läser…

Var in mitt inlägg skrev jag att bilar med släp körde 90 på 90-vägar….? Citera gärna…..

Bilar med släp kan ofta inte, eller får helt enkelt inte köra i 90 eller mer på vägar skyltade 90-120, och min poäng var om du blir irriterar på dessa…?

Du påstod mer eller mindre direkt att alla ska hålla minimum den skyltade hastigheten. Därav min fråga, för det står ingenstans i TF att man är skyldig att hålla minimum den skyltade hastigheten.

Men du tycker alltså att folk ska bryta trafiklagar för att du ska bli nöjd…? Trafiksäkerheten är sekundärt…?

Nu har du en himla otur igen när du tänker, gissar att du är en hipster med långt hår och skägg som tycker att alla måste köra exakt den hastighet som vägskylten visar. Håll dig till dina kompisar i MP och propagera för en mossig och insnöad åsikt, jag kommer köra effektivt, säkert och snabbt. Har så alltid gjort och kommer så alltid att göra.

Hoppsan, nu hamnade du på min ignorelista
Citera
2023-04-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Nu har du en himla otur igen när du tänker, gissar att du är en hipster med långt hår och skägg som tycker att alla måste köra exakt den hastighet som vägskylten visar. Håll dig till dina kompisar i MP och propagera för en mossig och insnöad åsikt, jag kommer köra effektivt, säkert och snabbt. Har så alltid gjort och kommer så alltid att göra.

Hoppsan, nu hamnade du på min ignorelista

Så du kunde inte citera var jag skrivit det du påstod…? Ok, då vet vi att du bara tramsade/ljög…

Nu kastar du fram ännu ett påstående som jag på inga vis ens antytt….. Så var får du dessa hallucinationer ifrån….? Läskunnigheten….?

Om du klarat körskolan så borde du veta vad hastighetsskyltar har för betydelse, och hur varje enskild förare skall anpassa sin hastighet.

Det tråkiga är att de flesta som, likt dig, hävdar att de kör så himla bra ofta kör på ett sätt som gör att de bryter flera trafiklagar och inte alls är så säkra eller duktiga som de själva tror, och ofta har bristfällig riskanalys och konsekvenstänk….

Ytterligare så verkar du mena att folk ska bryta trafiklagar för att du inte ska bli irriterad… Tippar på att din körskola och uppkörningskontrollant inte nickar gillande…

Själv ser jag dagligen folk göra en drös saker i trafiken som är fel, korkade, farliga etc etc. Men då jag vill vara en bra förare så är målet att ha överseende med andras tabbar och brister, för det hjälper föga att låta sig bli irriterad… Dessutom gör vi alla tabbar och fel i trafiken ibland.
Citera
2023-04-13, 13:06
Medlem
Just nu irriteras jag över människor utan respekt. Sure, jag kör som ett rövhål ibland men är medveten om mina fel jag gör. Hamnar jag då i en situation så är det mitt fel vilket inte är lika självklart för alla.

I går kommer jag till en korsning med stopplikt. Även mitt emot är det stopplikt.
Precis innan jag stannar stannar en det en bil mitt emot som blinkar vänster medan jag ska rakt fram. Vi båda släpper förbi bilarna på huvudleden och jag börjar köra. Jag visste inte om den nya regeln som säger att först fram kör först så jag tvingas bromsa för bilen som bröt min färdriktning.
Sure, shit happens men hans tuta samt långfinger visade verkligen att jag borde veta bättre.

Nu har jag hamnat i omvänd situation så jag vet att man kan göra misstag men inte fan har jag tutat och visat långfinger utan man visar väll ett tecken på tack?
Citera
2023-04-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Just nu irriteras jag över människor utan respekt. Sure, jag kör som ett rövhål ibland men är medveten om mina fel jag gör. Hamnar jag då i en situation så är det mitt fel vilket inte är lika självklart för alla.

I går kommer jag till en korsning med stopplikt. Även mitt emot är det stopplikt.
Precis innan jag stannar stannar en det en bil mitt emot som blinkar vänster medan jag ska rakt fram. Vi båda släpper förbi bilarna på huvudleden och jag börjar köra. Jag visste inte om den nya regeln som säger att först fram kör först så jag tvingas bromsa för bilen som bröt min färdriktning.
Sure, shit happens men hans tuta samt långfinger visade verkligen att jag borde veta bättre.

Nu har jag hamnat i omvänd situation så jag vet att man kan göra misstag men inte fan har jag tutat och visat långfinger utan man visar väll ett tecken på tack?

I detta fall tror jag det är du som missuppfattat det där med ”först fram”….

Jag antar att du syftar på först in i korsning…?

Men i ditt exempel så kan jag inte se att det skulle vara applicerbart då det handlar om när man kör, typ om det varit Högerregeln och den ena av er kom så pass mycket tidigare/före så denne kunde köra ini korsningen utan att omedelbart vara ett hinder för den andre, men att den andre kanske måste sakta ner med och anpassa sig till att den andre hunnit före.

I ditt exempel så står ju ni båda still vid stopplikt och den andre ska korsa din väg, vilket då i min värld alltid betyder att denne ska lämna dig företräde om det blir fritt i korsningen så ni kan börja köra ungefär samtidigt.

Så jag kan inte se annat än att det i din beskrivna situation är den andre bilen som gjorde alla fel.
Citera
2023-04-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
I detta fall tror jag det är du som missuppfattat det där med ”först fram”….

Jag antar att du syftar på först in i korsning…?

Men i ditt exempel så kan jag inte se att det skulle vara applicerbart då det handlar om när man kör, typ om det varit Högerregeln och den ena av er kom så pass mycket tidigare/före så denne kunde köra ini korsningen utan att omedelbart vara ett hinder för den andre, men att den andre kanske måste sakta ner med och anpassa sig till att den andre hunnit före.

I ditt exempel så står ju ni båda still vid stopplikt och den andre ska korsa din väg, vilket då i min värld alltid betyder att denne ska lämna dig företräde om det blir fritt i korsningen så ni kan börja köra ungefär samtidigt.

Så jag kan inte se annat än att det i din beskrivna situation är den andre bilen som gjorde alla fel.
Vi släppte förbi bilar först. Han kom fram ungefär sekunden före mig på motsatt sida. Jag kanske förklarar dåligt men han skulle lämna företräde då vi stått där tillräckligt länge.
Shit happens utan det är det stressade uppförandet jag börjar tröttna på.
Citera
2023-04-14, 11:24
Medlem
Citat:
Vi släppte förbi bilar först. Han kom fram ungefär sekunden före mig på motsatt sida. Jag kanske förklarar dåligt men han skulle lämna företräde då vi stått där tillräckligt länge.
Shit happens utan det är det stressade uppförandet jag börjar tröttna på.

Spelar egentligen ingen som helst roll om han kom fram till sitt stopp om så 5 min före dig, därför att i den situationen så skulle ju han korsa din väg och då har han oavsett vad som händer före väjningsplikt mot dig om ni efter stoppet kan börja köra ungefär samtidigt.

Det skulle bli nåt annat om han kom till sitt stopp så pass mycket tidigare än dig att han skulle ha hunnit stoppa, se sig om, och börja köra innan du hade hunnit ens stanna vid ditt stopp än. Då hinner ju han gott o väl ut i korsningen och i princip passera/korsa din väg innan du drar hinner dra igång igen. Och du får i det läget inte köra från ditt stopp innan det är fritt i korsningen.

I övrigt håller jag helt med att det är för många som stressar för mycket i trafiken, och tycks se det som nån arena för gladiatorspel…..
Citera
2023-05-12, 11:28
Medlem
Har inte läst hela tråden, vet inte om ämnet nämnts innan.

VAD ÄR DET FÖR IDIOTER SOM LIGGER I MITTENFILEN PÅ 3- FILIG MOTORVÄG???
Citera
2023-05-12, 11:32
Medlem
Hatar folk som kör sakta
Citera
2023-05-18, 09:23
Medlem
svampdamps avatar
De som kör ut på vägen jag åker på så jag tvingas att bromsa. Är det lagligt?

Allra värst är de som skyndar ut på vägen för att komma först bara för att vara i vägen och bromsa trafikflödet.
Citera
2023-05-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
De som kör ut på vägen jag åker på så jag tvingas att bromsa. Är det lagligt?

Allra värst är de som skyndar ut på vägen för att komma först bara för att vara i vägen och bromsa trafikflödet.
Ja, det är lagligt.
Citera
2023-05-18, 12:44
Medlem
Prodelins avatar
Virriga kvinnor och folk som aldrig kan bestämma sig.
Citera
2023-05-18, 13:17
Medlem
Citat:

Nu verkar personen missat en hel del i sin förarutbildning, den regeln att först kör först gäller enbart flervägsstopp.
Det vill säga när alla tillfarter har stoppplikt, vilket inte gällde ditt fall då du beskrev att ni körde in på/korsade en huvudled. Då gäller de vanliga körreglerna att om man skall lämna företräde till de som kommer från höger och om man korsar en annans körväg.
Men kan hålla med om att det är irriterande när folk som bryter mot regelverket skall säga till andra.
Sen verkar det som om många tråden verkar ha problem med trafikregler och kanske bör fundera på om de är lämpliga att framföra ett fordon I allmän trafik.
Lagstadgad hastighet är alltid maximal tillåten hastighet.
Är det skyltat 90 så får man köra långsammare än 90 men inte fortare, har man släpkärra så får man inte köra fortare än 80.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in