2023-05-13, 08:39
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kanske inte krasch men negativa utsikter iaf.

Vi har en digitaliseringsminister som tror att man kan reglera fram teknikutveckling.
https://omniekonomi.se/ministern-oroad-att-vi-halkar-efter-i-teknikutvecklingen/a/GMq2dx
Digitaliseringsminister Erik Slottner (KD) är orolig för att Sverige ska halka efter i teknikutvecklingen. Som exempel tar han den snabba utvecklingen av AI. Det rapporterar DN.

Han nämner även att Sverige tappat flera placeringar i rankingar på internationella listor kopplade till digitaliseringen. Det vill han göra något åt.

– Därför är det viktigt att vi klarar utbyggnaden av exempelvis täckning och går hand i hand med näringslivet och skapar regleringar som möjliggör för ny teknik, säger han till DN.

Nu kan väl någon mena att jag vantolkar honom. Men han säger INTE: "tar bort regleringar som hindrar tillväxt". Hade han sagt så hade jag tolkat det positivt.

Jag skulle gissa på att du misstolkar honom. I annat fall är det han säger väldigt paradoxalt.
Citera
2023-05-13, 11:11
Medlem
Amors avatar
Det är lite som med religioner som väntar på apokalypsen. Vi människor tror alltid vi lever i helt unika tider där allt kommer förändras. Det är ganska naturligt psykologiskt, då vårt liv är hela vår värld. Men om man tittar på börsens historia har det alltid funnits argument för att börsen kommer rasa. Ändå har börsens snitt ändå landat på sina 7-8%

Vintervärdet för oss som inte väljer att lyssna på allt negativt och positivt är högt.
Citera
2023-05-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Det är lite som med religioner som väntar på apokalypsen. Vi människor tror alltid vi lever i helt unika tider där allt kommer förändras. Det är ganska naturligt psykologiskt, då vårt liv är hela vår värld. Men om man tittar på börsens historia har det alltid funnits argument för att börsen kommer rasa. Ändå har börsens snitt ändå landat på sina 7-8%

Vintervärdet för oss som inte väljer att lyssna på allt negativt och positivt är högt.

Så är det.

Månadsspara i en globalfond i tio år.

Väntevärdet är högt.

Bara idioter som leker börshajar med sina shorts och efterblivna analyser.
Citera
2023-05-16, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det ser vi nog efter nästa stora kris. Hoppas på inget av dem, tänk vad fint om kontanter och riktiga pengar återkommer. Men det kommer aldrig att ske.
Ja tänk så fint att stå och köa vid banken för att få betala en räkning med kontanter, härliga tider!
Citera
2023-05-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Ja tänk så fint att stå och köa vid banken för att få betala en räkning med kontanter, härliga tider!

Övertolka om du vill.
Citera
2023-05-17, 20:33
Medlem
Nasdaq är på högsta nivån sedan augusti 2022.

Nvidia, Amd och Microsoft går som tåget.

Folk i tråden snackade skit om ÄJAJ. Hur går det för er - era idioter?

Vad tror vi om 2024? Nytt rekord på världens börser innan 2024s slut?

Lycka till alla idioter som shortar.
Citera
2023-05-17, 21:11
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Vi har en digitaliseringsminister som tror att man kan reglera fram teknikutveckling.
Det kan man. T.ex. genom att införa äganderätt, förbjuda våld och en rad andra regler. En marknad definieras av en uppsättning regler som upprätthålls med tvång av ett våldsmonopol.

Citat:
Nu kan väl någon mena att jag vantolkar honom. Men han säger INTE: "tar bort regleringar som hindrar tillväxt". Hade han sagt så hade jag tolkat det positivt.
Ett bra exempel torde vara att införa förlängd patenträtt på antibiotika. Annars kommer inga företag forska på det. Problemet är att all antibiotika måste användas sparsamt och att vanliga löptiden för patent därför blir för kort för företagen.

Vad tror liket egentligen? Att ett optimalt samhälle saknar regler?
Citera
2023-05-18, 21:46
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Haha, det går åt helvete. Seg som jag är så sköt jag ytterligare en salva när alla Nvidiots tryckte den över 300. Jag har inte bråttom, får vibbar av IT-bubblan kring år 2000 när Cisco skulle ta över världen, har fortfarande inte hämtat igen topparna.
Citera
2023-05-19, 21:37
Medlem
Kraschen är inställd just nu!
Jag skickar en länk nedan för hur det kan gå för de stora.

https://www.privataaffarer.se/icahn-erkanner-misstag/
Senast redigerad av Truefighter 2023-05-19 kl. 21:40.
Citera
2023-05-25, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Du frågade i JM-tråden häromdan:

Är du säker på att du är rätt person att uttala dig tvärsäkert om ekonomiska cykler ?

Jag var sarkastiskt.

Kan emellertid vara svårt för andra att fånga upp det i detta medium.
Citera
2023-05-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Hehehe. Är du här och vevar också. Snackar skit? Detta är helt befriat från känslor. Vi kommer se ett nytt 1999. Det är inget tvivel om detta. Våga skifta fot ibland, så har du chansen att prestera bättre än medel. Det är skoj också. Nu var det lite tidigt just med Nipumpia, men det kommer. Självklart en chansning vid rapport. Men ibland blir det jackpot istället. Gungar o karuseller vettu……

Alltid när det vänder, så är andra sidan idioter. De som däremot inte är idioter, är de som inte har någon sida. Det är idiotiskt att vara ”perma” åt något håll. Om man inte är nöjd med 10% per år och medelmåtta förstås.

Det är ju inte så att man går all-in. Det gör man inte ens på samma marknad eller samma tillgångar.
Citera
2023-05-25, 14:49
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, det går åt helvete. Seg som jag är så sköt jag ytterligare en salva när alla Nvidiots tryckte den över 300. Jag har inte bråttom, får vibbar av IT-bubblan kring år 2000 när Cisco skulle ta över världen, har fortfarande inte hämtat igen topparna.
Jag gissar att AI-bubblan har en lång resa ner och jag kan kliva på när resan ner börjar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in