Citat:
Den stora depressionen pågick i en annan tid. Annan ekonomi. Ej jämförbart. Ta aldrig upp det som exempel.
I den moderna ekonomin pågår björnmarknader i snitt 9 månader. Vi är well beyond that.
Vi är nu inne på den 17:e månaden and counting. Det är en extremt lång björnmarknad redan nu.
Arbetslösheten i USA är rekordlåg. Inflationen har gått ner 10 månader i sträclk. Fed kommer meddela höjningsstopp inom 35 dagar vilket kommer få börsen att rusa.
Den här björnmarknaden är över inom några få månader. Vilka argument finns för börskrasch i nuläget?
I den moderna ekonomin pågår björnmarknader i snitt 9 månader. Vi är well beyond that.
Vi är nu inne på den 17:e månaden and counting. Det är en extremt lång björnmarknad redan nu.
Arbetslösheten i USA är rekordlåg. Inflationen har gått ner 10 månader i sträclk. Fed kommer meddela höjningsstopp inom 35 dagar vilket kommer få börsen att rusa.
Den här björnmarknaden är över inom några få månader. Vilka argument finns för börskrasch i nuläget?
Det som talar för börskrasch som jag fattat det är ju att "alla" är livrädda för en bankkris i amerika, det pågår ett krig i Europa, energikrisen tuffar vidare och vintern 2023/2024 kommer att bli ett helvete om det inte blir en mild vinter igen. Men jag tillhör inte direkt de som tror på att det måste bli en krasch direkt nu, så jag vill inte ge en massa exempel. Jag tillhör en av de som tror att vårt nuvarande ekonomiska system kommer att ändras totalt under 20/30-talet.
Tycker det inlägg du skrev nu var bra anledningar till fortsatta uppgångar. Särskilt det med arbetslösheten, det är juden lägsta även i Sverige på 16 år. Men samtidigt så finns det flera gånger mer fattiga(ingen är ju fattig på riktigt i Sverige om du frågar mig) i Sverige nu än på 90-talet, överbelånade villaägare behöver tydligen hjälp med elräkningen påstås det. Är väldigt intressant att från politiskt håll vekar alla tro på sju magra år just nu. Både sossarna och Svenskt Näringsliv vill ju slopa/ändra överskottsmålet nu, varför ska man göra det om det väntas bli högkonjunktur?
Sen på tal om räntan så finns det ju de som tror att fed inte kommer att sänka räntan alls. Han Powell har ju Volcker som idol enligt honom själv. Blir intressant att se. Men enda sättet att få bot på alla skulder världen är just hög inflation som truefighter hintande i ett inlägg nyss.
Har även hört tex Peter Graham vara inne på att det kommer att bli en av mig fritt översatt "utav bara helvete uppgång, för att sedan braka ända ner till Marianergraven pga skulder och oansvarig räntepolitik ända sedan finanskrisen"
Sen tycker jag att när du skriver "annan tid" och "modern "ekonomi" så låter du lite som de som pratat om att det är annorlunda nu. Lite komiskt när du hintade att jag menade något liknande.