2023-05-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Den stora depressionen pågick i en annan tid. Annan ekonomi. Ej jämförbart. Ta aldrig upp det som exempel.

I den moderna ekonomin pågår björnmarknader i snitt 9 månader. Vi är well beyond that.

Vi är nu inne på den 17:e månaden and counting. Det är en extremt lång björnmarknad redan nu.

Arbetslösheten i USA är rekordlåg. Inflationen har gått ner 10 månader i sträclk. Fed kommer meddela höjningsstopp inom 35 dagar vilket kommer få börsen att rusa.

Den här björnmarknaden är över inom några få månader. Vilka argument finns för börskrasch i nuläget?

Det som talar för börskrasch som jag fattat det är ju att "alla" är livrädda för en bankkris i amerika, det pågår ett krig i Europa, energikrisen tuffar vidare och vintern 2023/2024 kommer att bli ett helvete om det inte blir en mild vinter igen. Men jag tillhör inte direkt de som tror på att det måste bli en krasch direkt nu, så jag vill inte ge en massa exempel. Jag tillhör en av de som tror att vårt nuvarande ekonomiska system kommer att ändras totalt under 20/30-talet.

Tycker det inlägg du skrev nu var bra anledningar till fortsatta uppgångar. Särskilt det med arbetslösheten, det är juden lägsta även i Sverige på 16 år. Men samtidigt så finns det flera gånger mer fattiga(ingen är ju fattig på riktigt i Sverige om du frågar mig) i Sverige nu än på 90-talet, överbelånade villaägare behöver tydligen hjälp med elräkningen påstås det. Är väldigt intressant att från politiskt håll vekar alla tro på sju magra år just nu. Både sossarna och Svenskt Näringsliv vill ju slopa/ändra överskottsmålet nu, varför ska man göra det om det väntas bli högkonjunktur?

Sen på tal om räntan så finns det ju de som tror att fed inte kommer att sänka räntan alls. Han Powell har ju Volcker som idol enligt honom själv. Blir intressant att se. Men enda sättet att få bot på alla skulder världen är just hög inflation som truefighter hintande i ett inlägg nyss.

Har även hört tex Peter Graham vara inne på att det kommer att bli en av mig fritt översatt "utav bara helvete uppgång, för att sedan braka ända ner till Marianergraven pga skulder och oansvarig räntepolitik ända sedan finanskrisen"

Sen tycker jag att när du skriver "annan tid" och "modern "ekonomi" så låter du lite som de som pratat om att det är annorlunda nu. Lite komiskt när du hintade att jag menade något liknande.
Citera
2023-05-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Efter vad jag läst här på Flashback så är min tolkning att det inte är allmän kännedom utan tvärtom något som är värt att repeteras. Skuldbubblan håller ju nu på att betalas av för fullt medans även inflationen betar av då skulden minskar pga. att pengar minskar i värde? I övrigt håller jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Min syn är att världsekonomin går in i en riktigt recession vi lär få leva med ett tag.

Jag är ändå inte helt 100 på att börsen går ner i alla fall. Se på penningmängden fed skapat. Det handlar om sådana enorma summor att börsen kan stiga och fortsätta stiga i alla fall. Nu är det inte reella värden utan ett resultat av inflation.

Men börsen kan mycket väl bli det instrument som omfördelar resurserna i samhället.

Fed höjer räntorna för medelklassen och samtidigt sprutar in pengar i finanssektorn. Över 400 milliarder bara under två veckor i Mars. Finans-sektorn kan komma att äga allt och alla om man fortsätter så.

Men jag har ingen kristallkula.

Är ju bara genom en enorm inflation och kanske tom hyperinflation det går att komma ut den här skuldkrisen har jag hört många gråhåriga äldre herrar säga.

Om skuldbubblan betas av i USA vet jag inte om jag tror sker nu, och i Sverige talas det om att stat n ska börja låna mera igen.
Citera
2023-05-11, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det som talar för börskrasch som jag fattat det är ju att "alla" är livrädda för en bankkris i amerika, det pågår ett krig i Europa, energikrisen tuffar vidare och vintern 2023/2024 kommer att bli ett helvete om det inte blir en mild vinter igen. Men jag tillhör inte direkt de som tror på att det måste bli en krasch direkt nu, så jag vill inte ge en massa exempel. Jag tillhör en av de som tror att vårt nuvarande ekonomiska system kommer att ändras totalt under 20/30-talet.

Tycker det inlägg du skrev nu var bra anledningar till fortsatta uppgångar. Särskilt det med arbetslösheten, det är juden lägsta även i Sverige på 16 år. Men samtidigt så finns det flera gånger mer fattiga(ingen är ju fattig på riktigt i Sverige om du frågar mig) i Sverige nu än på 90-talet, överbelånade villaägare behöver tydligen hjälp med elräkningen påstås det. Är väldigt intressant att från politiskt håll vekar alla tro på sju magra år just nu. Både sossarna och Svenskt Näringsliv vill ju slopa/ändra överskottsmålet nu, varför ska man göra det om det väntas bli högkonjunktur?

Sen på tal om räntan så finns det ju de som tror att fed inte kommer att sänka räntan alls. Han Powell har ju Volcker som idol enligt honom själv. Blir intressant att se. Men enda sättet att få bot på alla skulder världen är just hög inflation som truefighter hintande i ett inlägg nyss.

Har även hört tex Peter Graham vara inne på att det kommer att bli en av mig fritt översatt "utav bara helvete uppgång, för att sedan braka ända ner till Marianergraven pga skulder och oansvarig räntepolitik ända sedan finanskrisen"

Sen tycker jag att när du skriver "annan tid" och "modern "ekonomi" så låter du lite som de som pratat om att det är annorlunda nu. Lite komiskt när du hintade att jag menade något liknande.

På vilket sätt? Kan du utveckla?
Citera
2023-05-12, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
På vilket sätt? Kan du utveckla?

Att FIAT-systemet på något sätt kommer att ändras, antagligen till mera riktiga pengar eller också till CBDC.

Detta lär väl orsaka en krasch av något slag när det sker, precis som att en evt avglobaliseringen lär skå hårt mot vissa länder.
Citera
2023-05-12, 07:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Botten i oktober/november?

Så du menar på att detta kommer att bli den nästlängsta björnmarknaden på 80 år?

Tvek på den du.
Det är också väldigt ovanligt att inflationen exploderar upp som den gjort.

Tittar du tillbaka har FED kunnat sakta höja räntan utan att börsen rasat på en gång. Utan det har dröjt.
Här rasade börsen på en gång. Och då blir nedgången längre i tiden.

Vad du har blivit positiv. Har du börjat läsa mina inlägg och ta till dig dom?
Citera
2023-05-12, 07:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Den stora depressionen pågick i en annan tid. Annan ekonomi. Ej jämförbart. Ta aldrig upp det som exempel.

I den moderna ekonomin pågår björnmarknader i snitt 9 månader. Vi är well beyond that.

Vi är nu inne på den 17:e månaden and counting. Det är en extremt lång björnmarknad redan nu.

Arbetslösheten i USA är rekordlåg. Inflationen har gått ner 10 månader i sträclk. Fed kommer meddela höjningsstopp inom 35 dagar vilket kommer få börsen att rusa.

Den här björnmarknaden är över inom några få månader. Vilka argument finns för börskrasch i nuläget?
PPI data talar för att CPI i USA är under 3% snart. Och under 2% i höst.
Så FED lär inte behöva höja mer.

Men frågan är hur stora skador som FEDs räntehöjningar orsakat. Det vet vi inte riktigt än. Är dom tillräckligt stora så kan det leda till en nedgång. (Som i sig inte behöver vara djupare än Okt 2022).
Citera
2023-05-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Att FIAT-systemet på något sätt kommer att ändras, antagligen till mera riktiga pengar eller också till CBDC.

Detta lär väl orsaka en krasch av något slag när det sker, precis som att en evt avglobaliseringen lär skå hårt mot vissa länder.

Är det krypto som är framtiden eller e-krona?
Citera
2023-05-12, 14:02
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Björnmarknader efterföljs alltid av tjurmarknader. Det är så ekonomiska cykler fungerar. But this time it is different, huh?
Du frågade i JM-tråden häromdan:
Citat:
Ursprungligen postat av Lågpanna
JM har fallit som en sten i år. Någon som vet varför?
Är du säker på att du är rätt person att uttala dig tvärsäkert om ekonomiska cykler ?
Senast redigerad av Dr.Judenstein 2023-05-12 kl. 14:06.
Citera
2023-05-12, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ingendera. Den närmsta framtiden är lågkonjunktur.
Citera
2023-05-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ingendera. Den närmsta framtiden är lågkonjunktur.

Trodde det var sommar och sol och havet och vinden och doft av....

Eller Markoolio på högsta volym...
Citera
2023-05-12, 15:03
Medlem
Citat:

Det ser vi nog efter nästa stora kris. Hoppas på inget av dem, tänk vad fint om kontanter och riktiga pengar återkommer. Men det kommer aldrig att ske.
Citera
2023-05-13, 07:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Kanske inte krasch men negativa utsikter iaf.

Vi har en digitaliseringsminister som tror att man kan reglera fram teknikutveckling.
https://omniekonomi.se/ministern-oroad-att-vi-halkar-efter-i-teknikutvecklingen/a/GMq2dx
Digitaliseringsminister Erik Slottner (KD) är orolig för att Sverige ska halka efter i teknikutvecklingen. Som exempel tar han den snabba utvecklingen av AI. Det rapporterar DN.

Han nämner även att Sverige tappat flera placeringar i rankingar på internationella listor kopplade till digitaliseringen. Det vill han göra något åt.

– Därför är det viktigt att vi klarar utbyggnaden av exempelvis täckning och går hand i hand med näringslivet och skapar regleringar som möjliggör för ny teknik, säger han till DN.

Nu kan väl någon mena att jag vantolkar honom. Men han säger INTE: "tar bort regleringar som hindrar tillväxt". Hade han sagt så hade jag tolkat det positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in