2023-05-18, 20:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Ingen har sett en handledsväska. Ingen. Speciellt inte på mordplatsen.

I övrigt pekar de flesta mordplatsvittnens utsagor bort från Engström.

Då får läsa på lite och återkomma.

Som tidigare har konstaterats var det inte så lätt att se detaljer på mordplatsen, på grund av mörkret.

Det sannolika är att väskan var undanstoppad under dådet, och plockades fram uppe på åsen.

Flera vittnen, framför allt de vittnen som såg GM på närmast håll eller ur bäst vinkel -- NF, AD, AD:s ena passagerare, JA, LJ och YN -- uppger detaljer som mycket väl kan stämma in på Skandiamannen.

Så även beskrivningen från polisen i Svenska Dagbladet den andra mars: "i 40-årsåldern [...] cirka 180 centimeter lång och kraftigt byggd med ett framskjutet axelparti. [...] en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt [...] stålbågade glasögon. [...] tunna läppar."
Citera
2023-05-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Båda är människor?

Nu kryllar det inte direkt med bilder på CA, men av de har jag sett finns det enligt mig extremt få likheter mellan björnen CA och den amfetamin-smala CP 86.

Att någon någonsin skulle förväxla dem känns för mig helt otänkbart.

Jag tycker att vissa ansiktsdrag är lika.
Citera
2023-05-18, 20:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tycker att vissa ansiktsdrag är lika.

Alla tycker uppenbarligen olika.

Jag personligen har aldrig förstått snacket om att de ska vara lika.
Citera
2023-05-18, 21:05
Medlem
Citat:
Alla tycker uppenbarligen olika.

Jag personligen har aldrig förstått snacket om att de ska vara lika.

Polisens prat om dubbelgångare är märkligt.
Citera
2023-05-18, 21:29
Medlem
Citat:
Det kan säkert ha betydelse.

Dock är ju signalementen så pass vaga att det är svårt att landa i några slutsatser.

Tror du inte Lisbeth eller Delsborn, AB eller YN kunnat svara på om GM var klädd som medelklass eller arbetarklass ?
Citera
2023-05-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
¨
LLs "knegarjacka med glest sydda rutor" är en medelklassmarkör enligt dig? Vad har du för andra belägg för din medelklasslutsats?

Vad har det för betydelse enligt dig?

Jag skulle påstå att olika klasser klädde sig stilmässigt på olika sätt på 80-talet...

Jag får känslan att GM är klädd lite typiskt medelklass...
Citera
2023-05-18, 21:34
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Båda är människor?

Nu kryllar det inte direkt med bilder på CA, men av de har jag sett finns det enligt mig extremt få likheter mellan björnen CA och den amfetamin-smala CP 86.

Att någon någonsin skulle förväxla dem känns för mig helt otänkbart.

Lättare då att förväxla Engström och CP.
Citera
2023-05-18, 21:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tror du inte Lisbeth eller Delsborn, AB eller YN kunnat svara på om GM var klädd som medelklass eller arbetarklass ?

Jag har tyvärr en misstanke om att en sådan uppskattning från ovanstående vittnes håll skulle betyda ungefär lika mycket som åldersuppskattningarna.

Vi pratar primärt fortfarande om en mörk figur med 3/4 lång fladdrande rock. På det kan du addera någon form av huvudbonad. Enligt AB en upprullad mössa och enligt AD en herr hatt (alt Shelock Holmes mössa).

Jag är helt öppen för att vara helt ignorant när det kommer till tydliga markörer kring samhällsklass 1986. Men jag personligen skulle ha svårt att "sortera" en individ efter det signalementet.

Köper man YNs observation - att det rör sig om en handledsväska så blir det självklart lite annorlunda.
Det är möjligt att jag besitter någon form av bias, men jag har svårt att se tex CP springa runt med en sådan.
Citera
2023-05-18, 21:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skulle påstå att olika klasser klädde sig stilmässigt på olika sätt på 80-talet...

Jag får känslan att GM är klädd lite typiskt medelklass...

Vore det inte naturligare att en arbetare skulle klä sig i en "knegarjacka"? Varför skulle det tyda på medelklass enligt dig?
Citera
2023-05-18, 21:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Lättare då att förväxla Engström och CP.

Obegripligt uttalande.

Dock vill jag hävda att det är lättare att blanda ihop Engström och CA än CP och CA.
Citera
2023-05-18, 21:51
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Som tidigare har konstaterats var det inte så lätt att se detaljer på mordplatsen, på grund av mörkret.

Det sannolika är att väskan var undanstoppad under dådet, och plockades fram uppe på åsen.

Flera vittnen, framför allt de vittnen som såg GM på närmast håll eller ur bäst vinkel -- NF, AD, AD:s ena passagerare, JA, LJ och YN -- uppger detaljer som mycket väl kan stämma in på Skandiamannen.

Så även beskrivningen från polisen i Svenska Dagbladet den andra mars: "i 40-årsåldern [...] cirka 180 centimeter lång och kraftigt byggd med ett framskjutet axelparti. [...] en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt [...] stålbågade glasögon. [...] tunna läppar."

(Energin i tråden påminner om stämningen i ett korpfotbollslag som ligger under med 12-0 i paus. Hänvisningar till Per Häggströms lögner och en spelfilm (!) blir bara ytterligare självmål.)

”Mycket väl kan stämma” (på Engström) bör inte nämnas i samma inlägg som 40 år, täckjacka, kraftigt byggd. De flesta andra vittnesuppgifterna stämmer inte alls.

Engström är också den enda som det finns lösa teorier om som har ett alibi, som med en så betydandet säkerhet stämmer att åklagaren tvingades ljuga om det den 10 juni 2020.
Citera
2023-05-18, 21:54
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Obegripligt uttalande.

Dock vill jag hävda att det är lättare att blanda ihop Engström och CA än CP och CA.

Obegripligt enbart för dig antagligen.

Men om du anser att Engström är mer lik Christer Andersson än Christer Pettersson och Christer Andersson påminner om varandra så antar jag att du är kraftigt synskadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in