2023-05-18, 14:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Dubbelgångare är att överdriva. Lika, men inte direkt tvillingar.

Anser du verkligen att CA och CP är lika?
Citera
2023-05-18, 14:49
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Tja, spekulera kring CA går ju också. Fast det leder ingenstans.

Inte för att vara den som är den, men vad tycker du att det vaga utpekandet av en oskyldig grafiker har lett till?
Citera
2023-05-18, 14:51
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Öh, ja väldigt illa. En man i rock, keps, handväska. Extremt illa på signalementet. Eller, va, vänta. Det är ju han vi letar efter?

Ingen har sett en handledsväska. Ingen. Speciellt inte på mordplatsen.

I övrigt pekar de flesta mordplatsvittnens utsagor bort från Engström.

Då får läsa på lite och återkomma.
Citera
2023-05-18, 15:04
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Dubbelgångare är att överdriva. Lika, men inte direkt tvillingar.

Med tanke på hur lite andra vittnen hade att komma med så är det, som du påpekade, intressant att LP pekade ut CP under ed.

Säga vad man vill om feberfantasierna avseende Engström, men inte var Stickan speciellt lik CP.

CA var det däremot.

”Utseendemässigt ska den utpekade mannen ha haft vissa likheter med den gärningsman som vittnen på och kring Sveavägen berättat om – lång och med stirrande blick. Det gav mannen i media epitetet ”Christer Petterssons dubbelgångare”. Dessutom anses han inom Palmegruppen stämma mycket väl överens med den gärningsmannaprofil som skapades av Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, samt Jan Olsson, tidigare chef för Rikskrims gärningsmannaprofilgrupp.”

Gärningsmannaprofilen, liksom vittnesmålen från Sveavägen, pekar bort från den glade grafikern.
Citera
2023-05-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Inte för att vara den som är den, men vad tycker du att det vaga utpekandet av en oskyldig grafiker har lett till?

Jag får väl säga samma sak ytterligare en gång, ALLA teorier kan slås i bitar. BEVIS saknas.
Citera
2023-05-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Anser du verkligen att CA och CP är lika?

Vissa likheter finns. Fast inte så att man tar miste.
Citera
2023-05-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Med tanke på hur lite andra vittnen hade att komma med så är det, som du påpekade, intressant att LP pekade ut CP under ed.

Säga vad man vill om feberfantasierna avseende Engström, men inte var Stickan speciellt lik CP.

CA var det däremot.

”Utseendemässigt ska den utpekade mannen ha haft vissa likheter med den gärningsman som vittnen på och kring Sveavägen berättat om – lång och med stirrande blick. Det gav mannen i media epitetet ”Christer Petterssons dubbelgångare”. Dessutom anses han inom Palmegruppen stämma mycket väl överens med den gärningsmannaprofil som skapades av Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, samt Jan Olsson, tidigare chef för Rikskrims gärningsmannaprofilgrupp.”

Gärningsmannaprofilen, liksom vittnesmålen från Sveavägen, pekar bort från den glade grafikern.

Tja, det finns en tråd för detta. Fast den vill du inte skriva i. Varför?
Citera
2023-05-18, 17:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Vissa likheter finns. Fast inte så att man tar miste.

Båda är människor?

Nu kryllar det inte direkt med bilder på CA, men av de har jag sett finns det enligt mig extremt få likheter mellan björnen CA och den amfetamin-smala CP 86.

Att någon någonsin skulle förväxla dem känns för mig helt otänkbart.
Citera
2023-05-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Båda är människor?

Nu kryllar det inte direkt med bilder på CA, men av de har jag sett finns det enligt mig extremt få likheter mellan björnen CA och den amfetamin-smala CP 86.

Att någon någonsin skulle förväxla dem känns för mig helt otänkbart.

En sak som jag tänkt på tidigare ang klädsel och signalement som nästan aldrig nämns så mkt är inte bara kläderna i sig utan stilen mer allmänt...

Pekar signalementen på arbetarklass ?
Eller på missbrukarklass ?
Medelklass ?
Eller Överklass ?

Jag tolkar det som att det pekar mot medelklass och det har faktiskt en betydelse ...!
Citera
2023-05-18, 18:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak som jag tänkt på tidigare ang klädsel och signalement som nästan aldrig nämns så mkt är inte bara kläderna i sig utan stilen mer allmänt...

Medelklass ?
Eller Överklass ?

Jag tolkar det som att det pekar mot medelklass och det har faktiskt en betydelse ...!

Det kan säkert ha betydelse.

Dock är ju signalementen så pass vaga att det är svårt att landa i några slutsatser.
Citera
2023-05-18, 19:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Medelklass ?
Eller Överklass ?

¨
LLs "knegarjacka med glest sydda rutor" är en medelklassmarkör enligt dig? Vad har du för andra belägg för din medelklasslutsats?

Vad har det för betydelse enligt dig?
Citera
2023-05-18, 20:13
Medlem
Dalulvens avatar
Intressant intervju av Otto! Borgnäs är mycket kritisk till Netflix-produktionen, som han anser djupt omoralisk, och menar på att Arne Irvells namn utnyttjades för att ge SE-teorin / -projektet trovärdighet:

https://www.youtube.com/watch?v=1MXF2N19JPE

Dessa slutsatser på basis av anteckningar från Irvell, vilka anförtrotts Borgnäs.

Ja, vi får allt hoppas att anteckningarna scannas in och läggs ut, så att var och en kan tolka själv.

För egen del undrar jag om det här ens stämmer. Minns PH:s ord från förhöret 2017:

"Det hela började med att kommissarie Irvell någon gång i april ringde till PH och berättade att han var bekymrad över SE. Irvell berättade att det redan på måndagen efter mordet [min korrigering: i själva verket efter SE:s framträdanden i media den 7:e april] hade ringt en kvinna ifrån Åland som hade haft besök av SE med familj, de hade en handikappad flicka som omnämndes såsom dotter. Kvinnan hade en butik i Mariehamn och inne på gården låg ett tryckeri som användes av IAP och det var enligt Irvell dit som SE var på väg. Kvinnan hade sagt att SE hade pratat konstigt om mordet. Irvell bad PH att diskret ta reda på vem SE var. [...] PH rapporterade allt vidare till polisen och efter någon vecka ringde Irvell igen och berättade att man glömt att knacka dörr och frågade om PH kunde ta reda på vilka väktare som arbetade under mordkvällen."

Så inledningsvis ser det ut som om Irvell driver hela utredningsprojektet mot SE:

1. PH:s PM om SE och allt beträffande den aktuella kvällen.

2. Förhören av väktarna.

P.S. I filmen "Zodiac" pekar en hel del mot Arthur Leigh Allen, även om slutet reser vissa invändningar.

I "Titanic" tas väldiga friheter i tolkningen av vilka som var hjältar och skurkar, även om de riktiga namnen används. O.s.v. Produktionen fick där göra avbön på minst ett håll ...

Minns inte om Netflix-produktionen lade fram några reservationer. Vore konstigt annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in