2023-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Varför skulle Adam släppas lös och få skadestånd? Finns väl ingenting som tyder på det?

Det har ju pågått en utredning under väldigt lång tid och Adam Farhoumand är nu häktad på sannolika skäl för flera grova brott.

Det är nog mer rimligt att gissa på hur många år Adam får skaka galler. Jag gissar på minst 5. Säkerligen grova böter och skadestånd också. Troligtvis många, många miljoner.

Noterar också att hans fina hemsida är nedtagen: http://adamfarhoumand.se/
Tråkigt!

Jag har ingen aning. Vet inte hur sannolikt det är att bli dömd, även om han är skyldig så slipper många undan i det här landet. Sen finns det faktiskt en möjlighet (kanske liten) att han är oskyldig. Ingen här inne vet med 100% om han är skyldig.
Citera
2023-05-18, 17:23
Medlem
Arshia ”Adam”, var inget annat än en smågangster när han växte upp i Ale kommun, älskade CS och var grym på det. Vägde 150kg för att 1/2år senare ha den sjukaste muskulösa kroppen ”helt naturligt”, (tror han hamna i lite trubbel i Gbg) eller så ville han mer med livet. Flyttade med sin dåvarande flickvän som han varit tsm med sen dom var yngre (michelle svendsen - hon har en egen tråd på FB) där ni kan beskåda varje hörn och hål av henne.

Men han Ali, Michelle och några mer flyttade från Gbg och höll på med PT livet, skröt om sina rekord etc. Alltid en fasad ut som att livet leker och han slår alla rekord, lite av en Fredrik Eklund från Wish fast i varje bransch han än är. Visade sig att det förekom fiffel där med , varit så genom hela uppväxten.

Vet inte riktigt vem han vill bevisa något för …
Livet av livet innan
Citera
2023-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Alternativ? En av rubriceringarna är grov näringspenningtvätt dvs tvätt som skett genom berörda företag. Det betyder också att trådmisstanken om spanska knarkpengar som omsatts genom lägenheter antagligen är ganska spot on.

Det är inte tvätt att ducka skatter. Det är inte tvätt att ta emot svart betalning för någonting.

Tvätt startar i ursprunget, alltså att pengarna kommer från brott, och sedan genom olika led i slutändan blivit vit inkomst/intäkt/tillgång.

Stämmer inte. Det räknas som penningtvätt att ta emot pengar som härrör från brottslig verksamhet, det räknas även som näringspenningtvätt att ta emot pengar som inte härrör från brottslig verksamhet om det sker med jämna mellanrum.
Citera
2023-05-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Stämmer inte. Det räknas som penningtvätt att ta emot pengar som härrör från brottslig verksamhet, det räknas även som näringspenningtvätt att ta emot pengar som inte härrör från brottslig verksamhet om det sker med jämna mellanrum.

Du har rätt i ditt förtydligande, jag uttryckte mig slarvigt, med ytterligare ett förtydligande tillbaka: klandervärt risktagande för näringspenningtvätt (pengarnas ursprung).

Såååååådär. Nu är vi överens! Hihi
Citera
2023-05-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoPimPHEStRyaREGiG
Enligt juristerna (AML-experter) på min arbetsplats så är det inte tillräckligt att förlita sig på att någon annan gjort kontroll varifrån pengarna kom.

Exempel: om en privatperson gör en överföring från annan bank (t ex Nordea) och på så sätt betalar 75 000 kr till min arbetsgivare (i finanssektorn) så måste vi själva begära in, och kontrollera, underlag som bevisar varifrån dessa 75 000 kr kommit (att de kommer från ett personkonto på Nordea är inte tillräckligt). Dvs även om Nordea också är skyldiga att göra kontroller av inbetalade medlens ursprung, så måste vi göra dem igen.

Jag förutsätter att mäklare, som emottar betydligt större inbetalningar än så (tex handpenning), är ålagda att göra mycket gedigna kontroller kring varifrån dessa pengar kommer, även om de kommer via en annan bank.

Jag vet inte vilka kontroller mäklare gör men jag har aldrig fått frågan vart mina pengar kommer ifrån när jag har köpt lägenhet, dock har de ju överförts direkt från min bank till säljarens eller mäklarens klientmedelskonto.
Citera
2023-05-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wockezjabba
Jag vet inte vilka kontroller mäklare gör men jag har aldrig fått frågan vart mina pengar kommer ifrån när jag har köpt lägenhet, dock har de ju överförts direkt från min bank till säljarens eller mäklarens klientmedelskonto.

Samma. Jag antar att i detta fallet var det udda folk som betalade in. Tycker ändå bankmannen som godkände dessa betalningar ska ta smällen med. Någonstans borde de ha bättre koll.
Citera
2023-05-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ok, lång tråd. Kan du saxa några kommentarer om folk som sett dem partaja med kokain?
Har efterfrågat detta. Inte en enda. Bara lösa gissningar.
Citera
2023-05-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikw84
Samma. Jag antar att i detta fallet var det udda folk som betalade in. Tycker ändå bankmannen som godkände dessa betalningar ska ta smällen med. Någonstans borde de ha bättre koll.

Kan ju vara så att det betalats in pengar direkt på mäklarens klientkonto direkt ifrån kunder.
Eftersom brottsrubriceringen är grov penningtvätt ska du nog sluta hoppas på att Unik med ägarna är oskyldiga.
Citera
2023-05-18, 19:59
Medlem
Cameltotems avatar
Vad kommer hända med dessa grabbar nu då?
Citera
2023-05-18, 20:01
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Kopplingen kanske återfinns på hans riktiga efternamn? Tiden innan Wikingski*ld..

Som det skityrke mäklare är, så det ingen skyddad titel. Dvs vem som helst får utge sig för att vara det.
Att vara en fastighetsmäklare är en "skyddad titel". Krävs licens och auktorisation. Rapporterat som trams och off topic.
Citera
2023-05-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikw84
Har efterfrågat detta. Inte en enda. Bara lösa gissningar.

Han saxade däremot inlägget där någon sett Adam ute så ni får väl anstränga er att klicka på länken och läsa.
Citera
2023-05-18, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurknisse33
Har det komma fram vilken byrå det handlar om ?
https://www.krimfup.se/articles/razzia-mot-fastighetsbyra-efter-misstankar-om-ekobrott
Ska handla om "känd" infleuncer som har arbetat på byrån enligt länk, tänker väl främst på "Sam*r"
Samir har aldrig varit en riktig mäklare, enda anledningen till att han kunde sälja lägenheter och få "credd" var för att han var med i PH och var "känd".
Hade han varit verken eller så hade han inte fått sålt en enda fastighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in