2023-05-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Penningtvätt är ett alternativ, mäklare har ett stort ansvar för att ”granska” vart köparnas pengar kommer ifrån.
Banken har även sitt ansvar gällande penningtvätt.

Sälja till närstående är knappast anledning till Razzia.

Vad har mäklare för ansvar egentligen när det kommer till just finansieringsdelen mer än att kontrollera att det gjorts via en bank? Man förlitar sig (i många yrken) på de kontroller som bankerna har. Tänker att det måste vara svårt att tvätta pengar vid bostadsköp om man inte har en kontakt på banken som blundar, vilket UNIK verkar ha haft enligt tråden, eller?
Citera
2023-05-18, 10:56
Medlem
Denna verkar ligga ute till salu med A som mäklare

https://unikfast.se/sthlm/bostadsrat...674_1927910817
Citera
2023-05-18, 11:29
Medlem
TroPelleDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Kopplingen kanske återfinns på hans riktiga efternamn? Tiden innan Wikingski*ld..

Som det skityrke mäklare är, så det ingen skyddad titel. Dvs vem som helst får utge sig för att vara det.

Du behöver vara licensierad fastighetsmäklare för att få förmedla bostäder i Sverige. Den som utfärdar en sådan är fastighetsmäklarinspektionen, det är en tillsynsmyndighet.

Så du kan få gå runt och kalla dig mäklare, men förmedlar några bostäder gör du inte utan licensen. Uppenbarligen använder sig 90% av folk som vill sälja sin bostad av en, så lite nytta kanske de gör ändå?
Senast redigerad av TroPelleDet 2023-05-18 kl. 11:33.
Citera
2023-05-18, 11:38
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenZ
De flydde snabbare än kvickt. Lite sorgligt faktiskt att hans närmsta vänner drar direkt snacka om vända kappan efter vinden.

För övrigt vad tror man om utfallet?
Med tanke på advokat smugglas säkert all info in & man blir väl inte förvånad om han slipper lös & får skadestånd för tiden i häkte. Si sådär en kvarts miljon.

Varför skulle Adam släppas lös och få skadestånd? Finns väl ingenting som tyder på det?

Det har ju pågått en utredning under väldigt lång tid och Adam Farhoumand är nu häktad på sannolika skäl för flera grova brott.

Det är nog mer rimligt att gissa på hur många år Adam får skaka galler. Jag gissar på minst 5. Säkerligen grova böter och skadestånd också. Troligtvis många, många miljoner.

Noterar också att hans fina hemsida är nedtagen: http://adamfarhoumand.se/
Tråkigt!
Citera
2023-05-18, 11:52
Medlem
Duston91s avatar
Unik rasar samman precis som det luftslott det är uppbyggt som. Idag 10 st bostäder ute på Hemnet, nästa vecka tror jag på 5 st för att sen vara nere i 3, dom som Adam fortfarande står som ansvarig för. Alla mäklare är borttagna från hemsidan och har tagit bort Unik från sina Instagram bios.

Det är så tydligt att Adam har siktat in sig på unga, nyutbildade mäklare att köra den här skiten med. Använda dom som en slags sköld utåt och låta dom ta på sig ”uppdrag” medan han lutar sig tillbaka och spelar VD. En erfaren mäklare, en vettig vuxen människa, med lite innanför pannbenet, som inte låter sig luras av hans fasad, hade sett igenom skådespelet på en gång. Det är därför han så tydligt riktar in sig på dom yngre, där han kan dupera och gå på med sitt säljsnack.

Jag tror inte någon av dom mäklare som arbetar där har rent mjöl i påsen. Självklart går snacket bland dom anställda om hur man gör, vad man gör och när man gör det. Se det som en slags ”circle of trust”. När du väl är inne på Unik så anpassar du dig efter dom spelregler som tillämpas där.

Synade bluffen för 3 år sen, när han dök med dubbelknäppta kavajer och ”mina kära vänner”. Falskt och fejk. Det man hört om tiden innan på SATS och Actic bekräftar ju bara den bilden. Vore ju också spännande att få höra vad Adam haft för sig tidigare, i Göteborg. På hans LinkedIn så har han bara med vad han gjort sedan 2013. Vad gjorde han från det att han gick ut gymnasiet till att han var 26-27 när han ska ha börjat arbeta på SATS. Att han gick under namnet Arshia verkar vara klarlagt men vad mer. Måste finnas folk från Göteborg som sitter på lite information.
Citera
2023-05-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Varför skulle Adam släppas lös och få skadestånd? Finns väl ingenting som tyder på det?

Det har ju pågått en utredning under väldigt lång tid och Adam Farhoumand är nu häktad på sannolika skäl för flera grova brott.

Det är nog mer rimligt att gissa på hur många år Adam får skaka galler. Jag gissar på minst 5. Säkerligen grova böter och skadestånd också. Troligtvis många, många miljoner.

Noterar också att hans fina hemsida är nedtagen: http://adamfarhoumand.se/
Tråkigt!

Det jag tror även kommer hända är att han blir av med allt då staten kan förverka det ifall det är köpt för ”svarta” pengar. För de har redan fryst alla hans tillgångar i hela EU…
Citera
2023-05-18, 12:00
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H84L
Det jag tror även kommer hända är att han blir av med allt då staten kan förverka det ifall det är köpt för ”svarta” pengar. För de har redan fryst alla hans tillgångar i hela EU…

Ja, Adam kommer sannolikt få smaka riktigt ordentligt. Gissar på landsflykt efter avtjänat straff.

Man ska aldrig hamna i trubbel med staten. När maskineriet väl drar igång och skruvas åt så är man körd.
Citera
2023-05-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wockezjabba
Man förlitar sig (i många yrken) på de kontroller som bankerna har.

Enligt juristerna (AML-experter) på min arbetsplats så är det inte tillräckligt att förlita sig på att någon annan gjort kontroll varifrån pengarna kom.

Exempel: om en privatperson gör en överföring från annan bank (t ex Nordea) och på så sätt betalar 75 000 kr till min arbetsgivare (i finanssektorn) så måste vi själva begära in, och kontrollera, underlag som bevisar varifrån dessa 75 000 kr kommit (att de kommer från ett personkonto på Nordea är inte tillräckligt). Dvs även om Nordea också är skyldiga att göra kontroller av inbetalade medlens ursprung, så måste vi göra dem igen.

Jag förutsätter att mäklare, som emottar betydligt större inbetalningar än så (tex handpenning), är ålagda att göra mycket gedigna kontroller kring varifrån dessa pengar kommer, även om de kommer via en annan bank.
Citera
2023-05-18, 12:33
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoPimPHEStRyaREGiG
Enligt juristerna (AML-experter) på min arbetsplats så är det inte tillräckligt att förlita sig på att någon annan gjort kontroll varifrån pengarna kom.

Exempel: om en privatperson gör en överföring från annan bank (t ex Nordea) och på så sätt betalar 75 000 kr till min arbetsgivare (i finanssektorn) så måste vi själva begära in, och kontrollera, underlag som bevisar varifrån dessa 75 000 kr kommit (att de kommer från ett personkonto på Nordea är inte tillräckligt). Dvs även om Nordea också är skyldiga att göra kontroller av inbetalade medlens ursprung, så måste vi göra dem igen.

Jag förutsätter att mäklare, som emottar betydligt större inbetalningar än så (tex handpenning), är ålagda att göra mycket gedigna kontroller kring varifrån dessa pengar kommer, även om de kommer via en annan bank.

Ja, fast detta gör sällan mäklare. Men med så stora summor skulle det inte förvåna mig om det fanns en bankman med på noterna för en viss %. Time will tell.
Citera
2023-05-18, 13:48
Medlem
Har för mig att Adam hade kontakt med en mäklare som är franchisetagare i SkandiaMäklarna och har sitt kontor i Kvillebäcken. Håller på med samma skit och det var så Adam började när han flyttade ifrån Göteborg.
Citera
2023-05-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Penningtvätt är ett alternativ, mäklare har ett stort ansvar för att ”granska” vart köparnas pengar kommer ifrån.
Banken har även sitt ansvar gällande penningtvätt.

Sälja till närstående är knappast anledning till Razzia.

Alternativ? En av rubriceringarna är grov näringspenningtvätt dvs tvätt som skett genom berörda företag. Det betyder också att trådmisstanken om spanska knarkpengar som omsatts genom lägenheter antagligen är ganska spot on.

Det är inte tvätt att ducka skatter. Det är inte tvätt att ta emot svart betalning för någonting.

Tvätt startar i ursprunget, alltså att pengarna kommer från brott, och sedan genom olika led i slutändan blivit vit inkomst/intäkt/tillgång.
Senast redigerad av strudelborg 2023-05-18 kl. 14:23.
Citera
2023-05-18, 14:21
Medlem
Pandalina4s avatar
Läste i tråden skrivit av en klasskompis att A inte fick slutbetyg från gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in