2023-05-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast kvinnor är ju inte ens särskilt intresserade av schacktävlingar. Om tio män och ingen kvinna ställer upp i en schacktävling så är det idel män på topplistan.

15% av alla registrerade schackspelare är kvinnor.

Citat:
Only 15% of all the licensed players in the world are women,according to the International Chess Federation, or FIDE.

https://lifestyle.livemint.com/news/big-story/why-women-lose-at-chess-111634531727434.html

Om din tes ska stämma att kvinnor är lika bra på schack som män och att det enbart är faktumet att det är färre kvinnor som spelar schack som är anledningen till kvinnor inte kan tävla mot män på toppnivå bör vi se ungefär 15 st kvinnor bland de 100 bästa schackspelarna i världen.

Men det gör vi inte. Det är noll stycken kvinnor bland top 100. Noll.
https://ratings.fide.com/top.phtml?list=men

Historiskt sett finns det bara en enda kvinna genom hela historien som har kunnat tävla mot män på den absoluta toppnivån: Judit Polgar.
Citera
2023-05-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja men du kan väl ge ett exempel på nåt mer än schack som kvinnor inte är så intresserade av att tävla i, vilket inte de flesta män är heller.

Män är bäst i alla sporter, även de som inte kräver muskelstyrka.
Män är också bäst i arbetslivet.

Det finns inte något kvinnor är bättre på utom att föda barn.
Citera
2023-05-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nja, drivkraft skiljer sig åt från person till person. Och från sak till sak.
En rid-tjej tex. som lever för hästar har givetvis mycket högre drivkraft för hästar och hästsport än vad tex. en person som är totalt ointresserad av hästar har. Hon har därmed högre möjlighet och chans att bli riktigt sjukt duktig på hästsport. Men hon kommer förmodligen vara sämre i schack, eftersom hon lägger ner all sin tid i stallet/hos hästarna.

Men så långt tänkte du givetvis inte.

Män är bättre även i typiskt kvinnliga aktiviteter som t.ex. florist som det finns tävlingar i och även matlagning.
Slår aldrig fel.
Citera
2023-05-18, 14:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Så varför har du suttit här i tråden och skrivit inlägg efter inlägg där du låtsats som att du anser att biologiska skillnader är en förklaringsmodell när du uppenbarligen anser att patriarkatet är förklaringsmodellen?

Jag har inte låtsats att biologiska skillnader är en förklaringsmodell. Läs vad jag skriver.

Citat:
Här sitter du ju, efter att jag fått tvinga dig till bekännelse och framför precis dessa radikalfeministiska manshatande teser som är byggda på pseudovetenskap.

Du framstår som schizofren, vad mer har du hallucinerat fram idag mån tro?

Citat:
Att vi är ett socialt djur beror på vår biologi, och inget annat.

Exakt och det är helt i linje med argumenten jag framfört.
Senast redigerad av Jenny9 2023-05-18 kl. 14:17.
Citera
2023-05-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Problemet är ju att svenska kvinnor inte är bra människor och deras rösträtt har inte medfört enorma skador för samhället.

Nu generaliserar du så du spricker. Du känner långt ifrån alla svenska kvinnor. Och svenska kvinnor röstar olika. Du har inte ett rätt här. Ge dig.
Citera
2023-05-18, 14:15
Medlem
Citat:
15% av alla registrerade schackspelare är kvinnor.

https://lifestyle.livemint.com/news/big-story/why-women-lose-at-chess-111634531727434.html

Om din tes ska stämma att kvinnor är lika bra på schack som män och att det enbart är faktumet att det är färre kvinnor som spelar schack som är anledningen till kvinnor inte kan tävla mot män på toppnivå bör vi se ungefär 15 st kvinnor bland de 100 bästa schackspelarna i världen.

Men det gör vi inte. Det är noll stycken kvinnor bland top 100. Noll.
https://ratings.fide.com/top.phtml?list=men

Historiskt sett finns det bara en enda kvinna genom hela historien som har kunnat tävla mot män på den absoluta toppnivån: Judit Polgar.

Japp det stämmer och Judit och hennes systrar tränades stenhårt av sin far som var psykolog och ville testa sina teser vill jag minnas. Även där låg en man bakom framgången.
Citera
2023-05-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har inte låtsats att biologiska skillnader är en förklaringsmodell. Läs vad jag skriver.

Du förnekar alltså att du precis skrev det här där du framförde patriarkatet som förklaringsmodell?

"Ja det beror antagligen på förtrycket från patriarkala samhällsstrukturer som både män och kvinnor levde under förr. Kvinnor har slitit nästintill gratis fram tills för bara några årtionden sen."

Citat:
Du framstår som schizofren, vad mer har du hallucinerat fram idag mån tro?

Är det en hallucination att du skrev det jag citerade ovan?

Citat:
Exakt och det är helt i linje med vad jag argumenten jag framfört.

Nej. Du framförde patriarkatet som förklaringsmodell.
Citera
2023-05-18, 14:19
Medlem
Citat:
Män är bättre även i typiskt kvinnliga aktiviteter som t.ex. florist som det finns tävlingar i och även matlagning.
Slår aldrig fel.

Ja, men då kanske florist och matlagning är mer för män? Den tanken har aldrig slagit dig? Män kanske helt enkelt ska stå vid spisen och laga mat och pryda hemmet med vackra blommor. Då män, enligt dig, är bättre på det än kvinnor.

Men jag antar att du ändå helst vill att kvinnan ska sköta hushållet? Trots att kvinnan alltså, enligt dig, är sämre än män på detta.

Kvinnor kanske bara ska få sköta om sina utseenden (för att vara vackra kuttersmycken till sina män), sociala kontakter (som kvinnor på gruppnivå är bättre på än vad män på gruppnivå är), sköta om barnen, jobba några få timmar per dag så att de tjänar lite egen kosing och får komma ut socialt (viktigt för kvinnor). Så får männen sköta alla tunga jobb/alla jobb och hem och hushåll. Då lär heller inte kvinnor bränna ut sig.
Citera
2023-05-18, 14:20
Medlem
Citat:
Japp det stämmer och Judit och hennes systrar tränades stenhårt av sin far som var psykolog och ville testa sina teser vill jag minnas. Även där låg en man bakom framgången.

Du läser, räknar och skriver. Jag antar att du hade kvinnliga lärare i låg och mellanstadiet. Dessa ligger alltså bakom dina "framgångar" i livet, eftersom de la basen.
Citera
2023-05-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, men då kanske florist och matlagning är mer för män? Den tanken har aldrig slagit dig? Män kanske helt enkelt ska stå vid spisen och laga mat och pryda hemmet med vackra blommor. Då män, enligt dig, är bättre på det än kvinnor.

Men jag antar att du ändå helst vill att kvinnan ska sköta hushållet? Trots att kvinnan alltså, enligt dig, är sämre än män på detta.

Kvinnor kanske bara ska få sköta om sina utseenden (för att vara vackra kuttersmycken till sina män), sociala kontakter (som kvinnor på gruppnivå är bättre på än vad män på gruppnivå är), sköta om barnen, jobba några få timmar per dag så att de tjänar lite egen kosing och får komma ut socialt (viktigt för kvinnor). Så får männen sköta alla tunga jobb/alla jobb och hem och hushåll. Då lär heller inte kvinnor bränna ut sig.

Allt är uppenbarligen mer för män eftersom män är bäst på allt.
Citera
2023-05-18, 14:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du förnekar alltså att du precis skrev det här där du framförde patriarkatet som förklaringsmodell?

"Ja det beror antagligen på förtrycket från patriarkala samhällsstrukturer som både män och kvinnor levde under förr. Kvinnor har slitit nästintill gratis fram tills för bara några årtionden sen."

Jag förnekar det inte.

Kan du inte hellre ge exempel på alla biologiska förklaringsmodeller jag använt mig av enligt dig?

Citat:
Är det en hallucination att du skrev det jag citerade ovan?

Nej det var inte det jag syftade på när jag skrev att du framstår som schizofren. Det var ditt infantila joddlande om "bekännelser" med mera.

Citat:
Nej. Du framförde patriarkatet som förklaringsmodell.

Ja som den större delen av sammansättningen av de traditionella könsrollerna sen vi blev bofasta.
Citera
2023-05-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ja som den större delen av sammansättningen av de traditionella könsrollerna sen vi blev bofasta.

Ja, men dåså. Du anser att patriarkatet har större betydelse än biologiska skillnader som förklaringsmodell.

Citat:

Det är klart att han hjälpte till, men jag skulle inte dra det så långt som att det bara är hans förtjänst. Hon hade även rätt genetiska förutsättningar för att bli riktigt bra. Har du inte rätt förutsättningar kommer du aldrig bli en spelare på toppnivå, oavsett vem som tränar dig eller hur mycket du tränar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in